تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی

تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی اهمیت بسیار زیادی در سلامت جنین و مادر دارد. اگر تغذیه مناسبی نداشته باشید عواقب بدی برای فرزند شما مانند ناهنجاری های اندامی و مغذی خواهد داشت. قطعا داشتن یک برنامه ریزی کامل و درست قبل از بارداری می تواند استرس شما را برای داشتن یک بارداری کامل آماده کند. اگر قبل از بارداری داروی خاصی مصرف میکنید حتما از پزشکی نوین با پزشک متخصص زنان و زایمان برای قطع تا تغییر نحوه مصرف آن مشورت نمایید.

داشتن سبک زندگی و برنامه غذایی مناسب نیز به یک بارداری سالم کمک می کند. برای مثال گفته می‌شود اگر مادران قبل از باردار شدن غذاهای گرم مانند عسل طبیعی مصرف کنند، تاثیر زیادی در تعیین جنسیت فرزند آن‌ها دارد. به طور کلی تغذیه سالم می‌تواند سلامت مادر را در طی دوران بارداری تأمین کند. مطالبی که در ادامه ی این مقاله آمده است صرفا به منظور آشنایی شما با طب سنتی مطرح شده است. ما توصیه می کنیم که حتما با پزشکان کلینیک زنان و زایمان دکتر روشن مشورت کنید و از نظرات آن ها برای تغذیه و مصرف دارو ها استفاده کنید.

تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی

همانگونه که بالاتر اشاره کردیم رژیم غذایی سالم و تغذیه قبل بارداری در طب سنتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا می تواند سلامت مادر و جنین را در طی دوران بارداری تأمین کند. در ادامه برخی از نکاتی که در طب سنتی برای این امر بیان شده اند را مطرح کرده ایم.

اقدامات قبل از بارداری از دیدگاه طب سنتی

در اولین گام برای رسیدن به سلامتی قبل از بارداری باید از مزاج خود آگاه باشید. از دیدگاه طب سنتی ایرانی هر زوجی که قصد بارداری دارند هم مرد و هم زن، برای داشتن جنینی سالم و طی کردن ایام بارداری ایمن باید رژیم غذایی متناسب با مزاج خود داشته باشند. دانستن مزاج خود به شما کمک می کند خوراکی و مواد غذایی که برای بدن شما نامناسب است را استفاده نکنید و در عوض مواد غذایی که با مزاج شما سازگار است بیشتر استفاده کنید.

برای شناخت مزاج می توانید به پزشک طب سنتی مراجعه کنید تا دستورات غذایی مناسب شما را در اختیار شما قرار دهند.

یکی از شایع ترین علت های ناباروری سوء مزاج سرد است و بیشتر از اینکه در میان افراد نابارور سوء مزاج گرم ببینیم، بیشتر دارای سوء مزاج سرد هستند که این سوء مزاج بر کیفیت زندگی این افراد تاثیر می گذارد.

به منظور تغذیه قبل بارداری در طب سنتی آمده است که از سه ماه پیش از بارداری، خوردن چیپس ، پفک ، آبنبات ‏‌های دارای رنگ ‏‌های مصنوعی ، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسرو شده ، غذاهای دارای افزودنی ‌های مجاز و غیر مجاز ممنوع است. تنقلاتی مانند نخودچی و کشمش ، برگه زردآلو ، قیصی و بادام برای تغذیه مناسب قبل بارداری در طب سنتی توصیه می‏‌شود.

برنامه ی غذایی مناسب برای تأمین انرژی بدن

یکی از نکات مهم برای تأمین سلامت مادران در طی دوران بارداری، مصرف غذاهایی است که قدرت بدنی آن‌ ها را زیاد می کند. بسیاری از بانوان نسبت به تغذیه ی قبل از بارداری بی توجه هستند. در حالی که این موضوع در دراز مدت روی سلامت آن ها و جنین تاثیر منفی دارد. تغذیه قبل از بارداری باعث افزایش قدرت بدنی مادر می شود که سیستم ایمنی او را تقویت می کند. از جمله غذاهای مقوی که باید قبل از حاملگی مصرف شوند، می توان به گوشت، جگر، تخم مرغ، آب میوه های طبیعی و خرما اشاره کرد.

مصرف غذاهای حاوی امگا۳

از توصیه های مهم برای تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و امگا۳ است. این مواد مغذی فشار خون را تنظیم و به عملکرد کلیه‌ ها کمک می‌ کنند. هم چنین وجود امگا۳ در بهبود عملکرد سیستم گوارش، لخته شدن خون ، انتقال عصبی و پاسخ های آلرژیک مؤثر است.

تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی

تغذیه قبل از بارداری برای بهبود معده

از مواردی که قبل از بارداری باید به آن توجه کرد ، سلامت سیستم گوارش و بخصوص معده است. اگر معده مادر ضعیف باشد، در دوره ی بارداری بر روی سلامت مادر و جنین اثرات منفی دارد. بنابراین باید قبل از حاملگی به این مشکل فکر کرد. در طب سنتی برای حل این مشکل توصیه شده که چندین ماه قبل از بارداری ; از مصرف بیش از حد غذا خودداری کنید. تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید تا فشار کمتری به معده وارد شود. هم چنین بلافاصله بعد از غذا، دراز نکشید. از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی شیرین‌ کننده های مصنوعی خودداری کنید.

بهترین مواد غذایی که در تغذیه قبل بارداری در طب سنتی مطرح شده اند و باید مصرف کنید، شامل ; غلات سبوس‌دار، غذاهای تخمیری، مصرف آب به میزان لازم و غذاهای فیبردار است. این کار به تقویت معده‌ی شما کمک می‌کند.

تأمین آهن خون در تغذیه قبل از بارداری

از توصیه های مهم برای تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی ، جبران کمبود آهن در برنامه غذایی است. بسیاری از بانوان به کم خونی و فقر آهن مبتلا هستند. کنبود آهن در دوران بارداری بیشتر خود را نشان می دهد. کمبود این ماده ‌ی مغذی، رشد جنین را کند کرده و بر روی سیستم عصبی او اثر منفی می گذارد. در طب سنتی به بانوانی که قصد باردار شدن دارند، تاکید می شود که ; از ماه ها قبل در تغذیه قبل از دوران بارداری آهن مورد نیاز بدن را تامین باشند. برای تأمین آهن مورد نیاز بدن باید غذاهایی از جمله ; عدس، کدو تنبل، لوبیا قرمز، جگر، قلوه، حبوبات، برگه زردآلو و گوشت قرمز مصرف کنید. اگر به دلیل کمبود آهن برای شما مکمل های آهن تجویز شده است، در کنار آن آب زیادی میل کنید.

مصرف میوه و سبزیجات قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری در زیبا شدن فرزند تاثیر زیادی دارد. به شرط اینکه غذاهای سالم، ارگانیک و طبیعی مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات از جمله ‌ی این غذاها هستند. سبزیجات تازه نقش زیادی در تأمین املاح معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن دارند. برای تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی مصرف مواد غذایی مانند ; لوبیا، کرفس، اسفناج و گل کلم ، در جهت تأمین پتاسیم مورد نیاز بدن توصیه شده اند. پروتئین های گیاهی بهتر از نوع حیوانی عمل می کنند. در حبوبات، آجیل و سبزی مقدار زیادی پروتئین وجود دارد.

تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی

 

مصرف غذاهای حاوی روی

یکی دیگر از توصیه های مهم تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی مصرف غذاهایی از جمله ; دانه کنجد ، بوقلمون ، میگو ، جگر گوساله ، گوشت گاو ، زرده تخم مرغ و حبوبات است. این غذاها شامل مواد معدنی به نام زینک یا روی هستند که بدن به آن نیاز زیادی دارد. کمبود این ماده در بدن جنین تا ۲ سال بعد از تولد با او باقی خواهد ماند. زینک در قدرت یادگیری، درک و رشد جنین تاثیرگذار است. کمبود این ماده می تواند مشکلات جدی برای کودک ایجاد کند.

کلینیک زنان و زایمان دکتر روشن دارای تجهیزات روز دنیا و دستگاه های مجهز و پزشکان متخصص مجرب و حاذق خانم می باشد. شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی در کلینیک دکتر روشن ، از طریق تماس و صفحه اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.