علائم پریود

پریود یکی از رویدادهای طبیعی برای هر دختر و خانم بالغ است که حتی از نظر پزشکی نظم و شرایط آن می‌تواند نشانه سلامت دستگاه تولیدمثل نیز باشد؛ بنابراین باید دید کاملاً مثبتی نسبت به این موضوع داشته باشید و همین دیدگاه را به فرزندان خود منتقل کنید. علائم پریود در افراد مختلف می‌تواند کاملاً متفاوت باشد و تا زمانی که غیرطبیعی و غیرقابل ‌تحمل نشوند، جای نگرانی نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با سریع‌ ترین روش باز شدن قاعدگی و علائم پریود به‌طور کامل آشنا کنیم.

Period-symptoms

علائم پریود نشدن

تخمدان ها معمولا در طول ماه تخمک آزاد میکنند که اگر تخمک باور نشود پریودی (قاعدگی) پس از 14 روز پس از آزاد شدن تخمک رخ می دهد. اگر بیش از یک هفته زمان پریودی به تاخیر افتاد و تست بارداری شما منفی بود حتما به پزشک مراجعه کنید. امروز میخواهیم چنتا از علائم پریود نشدن با هم مورد بررسی قرار بدیم:

• اختلالات تغذیه

• ورزش خیلی زیاد

• خوردن برخی از داروها

اما سه دلیل شایع یا سه دلیل مهم علائم پریود نشدن:

• مشکلات تیروئید

• پرولاکتین زیاد

• سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

علائم قبل از پریود چیست؟

سوالی که امروز برای همه پیش می آید علائم قبل از پریودی چیست؟ حدود یک هفته قبل از شروع قاعدگی، ممکن است برخی علائم پریود را تجربه کنید که به شما اطلاع می‌دهد پریودتان نزدیک است. این علائم در صورت تشدید و طولانی‌مدت شدن به‌عنوان سندرم پیش از قاعدگی (PMS) نیز شناخته می‌شوند. بیشتر از 90 درصد خانم‌ها تا حدی PMS را تجربه می‌کنند. برای اکثر افراد، علائم PMS خفیف است، اما در برخی دیگر علائم به‌قدری شدید هستند که فعالیت‌های روزانه را مختل می‌کنند.

بنابراین اگر علائم سندرم پیش از قاعدگی را به حدی تجربه کردید که در توانایی شما برای کار کردن، رفتن به مدرسه یا لذت بردن از روزتان اختلال ایجاد می‌کند، باید به یک متخصص زنان مراجعه کنید و مورد ارزیابی قرار بگیرید. علائم پریود معمولاً در عرض چند روز پس از شروع آن از بین خواهند رفت. در اینجا ما شایع‌ترین علائم پریود را که ممکن است تجربه کنید، برایتان توضیح خواهیم داد:

1. گرفتگی و اسپاسم شکم

گرفتگی‌های شکمی در پریود را دیسمنوره اولیه نیز می‌نامند که یکی از رایج‌ترین علائم پریود محسوب می‌شود. گرفتگی‌های شکمی معمولاً در دو سه روز نزدیک به پریودی شروع می‌شوند و تا چند روز ابتدای پریودی شدت گرفته و ادامه دارند. این گرفتگی‌ها در افراد مختلف ممکن است از دردی مبهم و جزئی تا درد شدید که شما را از شرکت در فعالیت‌های معمول خود نیز باز می‌دارد، متفاوت باشد. این دردها در قسمت زیرین و پایین شکم احساس می‌شوند و می‌توانند به سمت پایین کمر و بالای ران شما نیز منعکس شوند. علت اصلی آن انقباضات رحمی برای خارج کردن پوشش آندومتر داخل رحمی به دلیل عدم بارداری است.

تولید لیپیدهای هورمونی مانند به نام پروستاگلاندین این انقباضات را ایجاد می‌کنند. اگرچه این لیپیدها باعث التهاب می‌شوند، اما به تنظیم تخمک‌گذاری و قاعدگی نیز کمک می‌کنند. با این حال گرفتگی‌های بسیار شدید می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌ها مانند اندومتریوز، تنگی دهانه رحم، آدنومیوز، بیماری التهابی لگن و فیبروم‌ها باشد که باید توسط متخصص زنان مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

2. ایجاد جوش و آکنه

هورمون‌های قاعدگی تولید سبوم یا چربی پوست را افزایش می‌دهند و بسیاری خانم‌ها حدود یک هفته قبل از پریودی افزایش آکنه را به‌عنوان علائم پریود تجربه می‌کنند. جوش‌های ناشی از پریود معمولاً روی چانه و فک ایجاد می‌شوند ولی ممکن است در هر ناحیه از بدن ظاهر شوند. در این زمان مراقبت روزانه پوست اهمیت ویژه ای دارد.

3. حساس شدن سینه ها

در نیمه اول چرخه قاعدگی سطح استروژن به مرور افزایش پیدا می‌کند. افزایش این هورمون باعث تحریک رشد مجاری شیر در سینه ها خواهد شد. سطح هورمون دیگر زنانه یعنی پروژسترون نیز در نزدیکی زمان تخمک‌گذاری بیشتر می‌شود که باعث بزرگ و متورم شدن غدد پستانی در سینه‌ها خواهد شد.

همه این تغییرات در کنار هم باعث می‌شود که در نزدیکی روزهای پریودی فرد در سینه‌های خود تورم و درد را حس کند. حساس شدن سینه‌ها یکی از علائم پریود است که برای برخی افراد خفیف و برای برخی افراد باعث احساس توده یا سنگینی و ناراحتی شدید می‌شود.

4. خستگی

با نزدیک شدن به پریودی، بدن شما از حالت آمادگی برای ادامه بارداری به حالت آماده شدن برای پریودی تغییر می‌کند. درنتیجه سطوح هورمون‌های زنانه به شدت کاهش می یابد و خستگی نیز یکی از نتایج آن است. تغییرات خلق‌وخو در این روزها به دلیل تغییرات هورمونی نیز ممکن است باعث احساس خستگی در شما شود.

5. نفخ

یکی دیگر از علائم پریود در برخی از خانم‌ها احساس سنگینی و بزرگ شدن شکم در چند روز قبل از قاعدگی است که به دلیل نفخ ایجاد می‌شود. درواقع تغییرات هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند آب و نمک بیشتری را در بدن نگه‌ داشته و منجر به نفخ شود. حتی اگر در این روزها روی ترازو بروید ممکن است حدود 5/0 الی 1 کیلوگرم وزنتان بیشتر نمایش داده شود.

6. مشکلات روده‌ای

در نزدیکی پریودی مشکلات روده‌ای نیز می‌تواند از علائم پریود باشد که باز هم به دلیل تغییرات هورمونی است و ممکن است تغییراتی را در عادات طبیعی خود برای دستشویی رفتن تجربه کنید. به‌علاوه پروستاگلاندین‌هایی که باعث انقباضات در رحم می‌شوند نیز می‌توانند باعث انقباضات روده شوند.

به همین دلیل ممکن است متوجه شوید که مدفوع مکرر در طول قاعدگی دارید. همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• تجمع گاز در روده

7. سردرد

ازآنجایی‌که هورمون‌ها مسئول واکنش نسبت به درد هستند، قابل‌ درک است که نوسانات سطوح هورمونی می‌تواند باعث بروز سردرد و میگرن شود. سروتونین یک ماده انتقال‌دهنده عصبی است که معمولاً باعث میگرن و سردرد می‌شود.

استروژن می‌تواند سطح سروتونین و تعداد گیرنده‌های سروتونین را در مغز، در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی افزایش دهد. تداخل بین استروژن و سروتونین میگرن و سردرد را بخصوص در افراد مستعد، افزایش می‌دهد.

8. نوسانات خلقی

علائم پریود عاطفی برای برخی خانم‌ها می‌تواند شدیدتر از علائم فیزیکی باشد. شایع‌ترین این علائم عبارت‌اند از:

• نوسانات خلقی

• تحریک‌پذیری

• اضطراب

استروژن به دلیل تغییری که در تولید سروتونین و اندورفین‌های احساس خوب در مغز ایجاد می‌کند، می‌تواند احساس حال خوب را کاهش دهد و افسردگی و تحریک‌پذیری را بیشتر خواهد کرد. از طرفی در برخی افراد سطح پروژسترون طبیعی آرام‌بخش است و وقتی نزدیک به روزهای پریود، سطح آن کاهش پیدا می‌کند، می‌تواند باعث حساسیت‌های عاطفی بیش‌ازحد و حتی گریه‌های بی‌دلیل شود.

9. کمردرد

انقباضات رحمی و شکمی به دلیل ترشح پروستاگلاندین‌ها می‌تواند باعث ایجاد انقباضات عضلانی نیز در قسمت پایین کمر شود. کمردرد یکی از علائم پریود است که بسیاری از خانم‌ها در نزدیکی پریودی از آن شکایت دارند و در برخی افراد این درد در خود روزهای پریودی بیشتر هم خواهد شد.

10. مشکل در خواب

همه علائم پریود که تا اینجا برایتان توضیح دادیم مانند گرفتگی‌ها، سردردها، نوسانات خلقی و … می‌توانند بر خواب شما تأثیر منفی داشته باشند و حتی هنگام خواب شما را ناگهان بیدار کرده و اجازه ندهند خواب کاملی داشته باشید.

روش‌های درمانی برای کاهش و بهبود علائم پریود

دامنه و شدت علائم پریود، درمان‌های مختلفی که برای شما مناسب هستند را تعیین می‌کند. اگر علائم بیش‌ازحد شدید باشند، حتماً باید در معاینات دوره‌ای خود نزد متخصص زنان موارد را به او گزارش دهید. همچنین اگر میگرن شدید دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مشکلات زمینه‌ای سلامتی، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر یا اندومتریوز نیز می‌تواند علائم پریود را تشدید کند که باید توسط متخصص مربوطه علت اصلی تشخیص داده شده و درمان شود تا علائم پریود بهبود یابند.

در برخی از موارد که علائم شدید هستند، متخصص زنان ممکن است از قرص‌های ضدبارداری برای تنظیم هورمون‌های شما استفاده کند. قرص‌های ضدبارداری حاوی سطوح مختلفی از انواع مصنوعی استروژن و پروژسترون می‌باشند و می‌توانند در بهبود علائم پریود مؤثر باشند.

درواقع قرص‌های ضدبارداری سطح ثابتی از هورمون‌ها را فراهم می‌کنند و درنتیجه بدن شما ممکن است با مصرف آن‌ها افت شدید یا اوج‌های فزاینده‌ای را که می‌تواند باعث بروز علائم پریود شود، تجربه نکند. برخی از درمان‌های خانگی بهبوددهنده این علائم در صورت خفیف بودن نیز عبارت‌اند از:

• کاهش مصرف نمک در روزهای نزدیک به پریود و خود پریود جهت کاهش نفخ

• استفاده از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل) برای کاهش درد

• استفاده از کیسه آب گرم برای کاهش گرفتگی‌های شکمی

• انجام حرکات ورزشی ملایم جهت بهبود خلق‌وخو و کاهش بالقوه گرفتگی‌های عضلانی

• مصرف وعده‌های غذایی کوچک و با فاصله کم برای تنظیم قند خون و بهبود خلق‌وخو

• مدیتیشن یا یوگا برای ایجاد احساس بهتر

• استفاده از مکمل‌های کلسیم برای کاهش افسردگی، اضطراب و احتباس آب

ایا حالت تهوع از علائم پریودی است

به دلیل نوسانات هورمون ها در زمان پریودی (قاعدگی) ممکن است علائم پیش از قاعدگی همون حالت تهوع را تجربه کنیدکه میتوان با یک سری از خوراکی های درمانی خانگی و دارویی از این سندروم جلوگیری کرد مانند :

• چای نعنا و زنجبیل برای کنترل حالت تهوع و جلوگیری از درد

• مصرف آنتی اسیدها که هم به صورت شربت و هم به صورت قرص هستند

سخن آخر

علائم پریود در روزهای نزدیک به پریود بسیار رایج هستند و می‌توانند از بسیار خفیف تا بسیار شدید متفاوت باشند. در حالت‌های خفیف شما می‌توانید با درمان‌های خانگی گفته ‌شده در مقاله آن‌ها را بهبود دهید؛ اما در صورت شدید و غیرقابل‌تحمل بودن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. زیرا برخی از تشدید علائم می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشند که نیاز به مداخله پزشکی برای تشخیص و درمان به‌موقع دارند تا در آینده مشکلاتی مانند مشکلات بارداری و موارد دیگر برایتان ایجاد نشود.