علائم بارداری قبل از پریودی

اگر احساس می‌کنید باردار هستید،  بهترین و مطمئن‌ترین راه برای ارزیابی این موضوع، آزمایش دادن یا انجام سونوگرافی است اما برخی از علائم فیزیکی و روحی نیز می‌تواند شما را متوجه باردار بودن کند. این علائم برای زنان خیلی آشناست، اما ممکن است با سندروم پیش از قاعدگی اشتباه گرفته شوند. تمایز علائم بارداری قبل از پریودی و سندرم پیش از قاعدگی کار آسانی نیست و پزشک متخصص زنان با انجام آزمایش می­تواند این مورد را تشخیص دهد. با این حال در ادامه علایم صددرصدی بارداری قبل از پریود را شرح داده ایم.

گاهی اوقات بانوان در مورد این علائم بی توجه هستند و بعد از گذشت مدت زمان زیاد به بارداری خود پی می برند و این مسئله باعث می­شود که از مراقبت های اولیه جنین باز بمانند. برای بهبود وضعیت جنین از همان دوران اولیه بارداری بهتر است مادران تحت نظر یک پزشک متخصص باشند و یک برنامه تغذیه مناسب داشته باشند. در ادامه با علائم بارداری قبل از پریودی به‌طور کامل آشنا می‌شویم.

علائم بارداری قبل از پریودی

فهرست مطالب

تفاوت علائم بارداری و PMS

احساس ناخوشی و حالت تهوع

گرفتگی عضلات

احساس خستگی مفرط

لکه بینی یا خون‌ریزی

تغییرات پستان‌ها

یبوست و نفخ

سرگیجه

تغییر اولویت غذایی

افزایش بزاق دهان

گلگون شدن پوست

حساسیت بویایی

تغییرات خلق‌وخو

سردرد و کمردرد

افزایش ضربان قلب

آیا علائم بارداری در همه زنان یکسان است؟

تست بارداری

جمع‌بندی:

تفاوت علائم بارداری قبل از پریودی و PMS

سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS به مجموع اختلالاتی گفته می‌شود که هرماه پیش از پریودی به وجود می‌آیند و ممکن است حتی برای یک خانم در ماه‌های مختلف، یکسان نباشد.

متأسفانه علائم اولیه بارداری و سندروم قاعدگی تا حد زیادی شبیه به هم هستند. به این دلیل که بدن یک هفته پس از تخمک‌گذاری، شروع به تولید پروژسترون به مقدار زیاد کرده و علائم به وجود آمده در PMS و بارداری هردو از تغییرات هورمون پروژسترون نشات می‌گیرند.

تنها تفاوتی که وجود دارد، مدت‌زمان و شدت این اختلالات است که در پریودی حدود ۱۰ روز و سبک‌تر ظاهر می‌شوند و پس از تخمک‌گذاری این علائم کم‌کم ناپدید می‌شوند ولی در بارداری تا چند ماه ادامه پیدا می‌کنند. برخی از این موارد که هم می‌توانند از علائم بارداری قبل از پریودی باشند و هم می‌توانند تنها به دلیل سندروم پیش از قاعدگی اتفاق بیفتند عبارتند از:

احساس ناخوشی و حالت تهوع

به دلیل ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون، مدتی پس از به وجود آمدن لقاح، خانم‌ها دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. این احساس اکثراً صبح‌ها بیشتر به وجود می‌آید، اما برای هر فرد متفاوت است.

معمولاً حالت تهوع صبحگاهی فقط تا دو سه ماه اول بارداری وجود دارد ولی برخی از زنان تا پایان دوره حاملگی نیز دچار آن هستند. گاهی نیز فرد تنها به دلیل نزدیک شدن به پریودی دچار این حالت می‌شود و اصلا ربطی به بارداری ندارد.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات از علائم شایع برای برخی خانم‌ها قبل از پریودی است. اما در خانم‌های باردار نیز به دلیل افزایش گردش خون بدن در زمان بارداری، عضلات دچار گرفتگی و آزردگی‌های خفیف می‌شوند.

این گرفتگی‌ها بسیار مشابه با گرفتگی‌های دوران پیش از قاعدگی است و خیلی از اوقات با آن اشتباه گرفته می‌شود. خصوصاً که ممکن است برخی زنان در دوره بارداری خونریزی کمی هم داشته باشند. گرفتگی عضلات نمونه ای از علائم بارداری قبل از پریودی است.

احساس خستگی مفرط

ما معمولاًدر اثر انجام فعالیت‌های روزانه حس خستگی را تجربه می‌کنیم، اما خستگی‌ که از علائم بارداری است بی‌دلیل و غیرمعمول یا بیش از حد است.

طوری که خیلی از فعالیت‌هایی که پیش‌ازاین به‌راحتی برایتان مقدور بود در دوران بارداری به‌شدت خسته‌تان می‌کند. حتی ممکن است ساعت خواب روزانه شما دچار تغییر قابل‌توجهی شود. به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در طول روز استراحت کافی و مناسب داشته باشند.خوردن غذاهای سرشار از پروتئین و آهن برای رفع این مشکل توصیه می‌شود. خستگی قبل از پریودی نیز برای برخی از خانم‌ها اتفاق می‌افتد که ممکن است با بارداری اشتباه گرفته شود.

لکه بینی یا خون‌ریزی

همان‌طور که گفته شد، ممکن است با باردار شدن دچار خونریزی‌های خفیف یا لکه بینی شوید. این خونریزی به دلیل اتصال تخمک بارورشده به رحم اتفاق می‌افتد که به آن عمل کاشت یا لانه گزینی گفته می‌شود. خون دوران بارداری ممکن است به رنگ صورتی روشن یا مایل به قهوه‌ای باشد که در برخی خانم‌ها با لکه بینی قبل از پریود اشتباه گرفته می‌شود. تنها نزدیک به ۳۰ درصد از زنان این خونریزی را هنگام بارداری تجربه می‌کنند.

تغییرات پستان‌ها

از دیگر علایم صددرصدی بارداری قبل از پریود می‌توان به تغییرات ایجادشده در پستان‌ها اشاره کرد. به‌طوری‌که در هفته‌های اول حاملگی در سینه‌ها مواردی چون سفتی، سنگینی، حساس شدن، احساس گزگز یا تورم به وجودمی‌آید. حتی احتمال دارد سینه‌ها یا هاله رنگی مرکز سینه (آرئولا) تغییر اندازه و تغییر رنگ (در نیپل­ها) دهند.

بروز این موارد در دوران بارداری طبیعی است و پس از مدتی کاهش می‌یابند. اما حساسیت و درد از علائم قبل از پریود نیز می‌باشد که ممکن است با بارداری اشتباه گرفته شود.

یبوست و نفخ

تغییرات هورمونی همان‌طور که گفته شد بر روی سیستم گوارشی افراد تأثیرمی‌گذارد. اما این تأثیر می‌تواند مانند دوران قاعدگی،  نفخ روده یا انسداد و یبوست را به دنبال داشته باشد. این مشکل با نوشیدن مایعات خصوصاً آب، ورزش‌های سبک و رژیم غذایی مناسب تا حدی از بین می‌رود.

سرگیجه

سرگیجه یکی دیگر از علائم بارداری قبل از پریودی است. در ماه‌های اولیه حاملگی به دلیل گرفتگی عروق، فشارخون بالا می‌رود و باعث بروز سرگیجه می‌شود. در صورت تکرر و شدت این مشکل به پزشک مراجعه کنید تا فشارخون به حالت طبیعی خود برگردد.

تغییر اولویت غذایی

خانم‌ها در دوران بارداری هوس‌های عجیب‌وغریب ناگهانی یا احساس انزجار نسبت به غذاهایی که قبلاً دوست داشتند را تجربه می‌کنند.گاهی اشتها کاملاً از بین می‌رود و گاهی احساس هوس به غذاهای خاص تا حد زیادی برای زن باردار غیرقابل‌تحمل می‌شود. اما برای برخی خانم‌ها این حالت قبل از پریودی نیز ایجاد می‌شود.

افزایش بزاق دهان

در اوایل بارداری بزاق و آب دهان افزایش می‌یابد که این مورد علاوه بر تغییرات هورمونی به دلیل مشکلات گوارشی ناشی از بارداری و هضم نشدن کافی غذاها در معده رخ می‌دهد. این موضوع همچنین باعث سوزش سر معده در ادامه بارداری می‌شود.

گلگون شدن پوست

افزایش حجم خون به دلیل تغییرات هورمونی و جریان بیشتر خون در رگ‌ها باعث فعالیت بیش‌ازحد غدد چربی می‌شود. گرچه کار غدد چربی در شادابی و طراوت پوست بسیار مؤثر است، اما از طرفی می‌تواند مشکلات پوستی نظیر جوش و آکنه را نیز به همراه داشته باشد که در برخی از خانم‌ها تنها علامتی از نزدیک شدن به پریودی است.

حساسیت بویایی

در روزهای اولیه بارداری حتی قبل از رسیدن تاریخ پریودی ممکن است حس بویایی خانم‌ها بیش‌ازحد افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود بوهایی که شاید ازنظر افراد عادی خیلی شدید نیستند توسط زن حامله به‌صورت بویی قوی توصیف شود که می‌تواند تا حد منزجر شدن وی را آزار داده و موجب حالت تهوع و استفراغ گردد. این مورد نیز می تواند از علائم بارداری قبل از پریودی باشد.

تغییرات خلق‌وخو

این تغییرات در دوران پیش از قاعدگی به‌شدت باعث آزار زنان و احتمالاً اطرافیان آن‌ها می‌گردد. تغییرات روانی که به دلیل افزایش پروژسترون و استروژن در آن‌ها به‌وجود می‌آید و باوجود دانستن این موضوع نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند. همین تغییرات تا حد زیادی در دوران حاملگی هم به وجود می‌آید. زنان در اثر این تغییرات بسیار احساساتی و تحریک‌پذیر می‌شوند.

کوچک‌ترین موضوعی می‌تواند تا حد گریه کردن فرد را تحت تأثیر قرار دهد. اضطراب یا سرخوشی‌هایب ی‌مورد نیز ممکن است به همین دلیل در فرد ایجاد شود. اما همه این‌ها در افراد مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی نیز وجود خواهد داشت.

سردرد و کمردرد

سردردهای خفیف و کمردرد از علائم دیگری است که احتمال دارد زنان حامله آن را قبل از پریودی تجربه کنند.

افزایش ضربان قلب

ضربان­های شدید قلب به دلیل افزایش جریان خون ممکن است قبل از پریودی در زنان باردار روی ‌دهد و طبیعی است. برای کنترل آن لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید و زیر نظر پزشک از داروهایی با دوز پایین استفاده کنید تا دچار مشکلات دیگر نشوید.

برخی از علائمی که ذکر شد، علاوه­بر بارداری یا عادت ماهیانه، می­توانند نشانه یک بیماری جدی در دستگاه تولید مثل هم باشند. تقریباً همه بانوان در معرض چنین بیماری­هایی که برخی از آن­ها بسیار هم خطرناک هستند، قرار دارند. بنابراین پزشکان توصیه می­کنند حتماً از شروع بلوغ تا پایان عمر، معاینات دوره­ای خود را نزد یک پزشک متخصص زنان انجام دهید تا اگر بیماری جدی وجود داشت، در همان مراحل اولیه درمان شود. این مراقبت­ها و معاینات را به­ویژه زمانی که قصد باردار شدن دارید، انجام دهید. پیش از بارداری و تا زمان زایمان باید مراقبت­های لازم را دریافت کنید تا سلامتی شما حفظ شود.

آیا علائم بارداری قبل از پریودی در همه زنان یکسان است؟

قطعاً خیر. علائمی که گفته شد درواقع علائم احتمالی بارداری است. این علائم در زنان متفاوت است و ممکن است تنها علائمی از نزدیک شدن به پریودی باشد که قبلا تجربه نکرده‌اید. حتی برای یک زن در بارداری اول و دوم ممکن است علائم غیر یکسانی ایجاد شود و این به موارد مختلفی چون سن، فیزیک بدنی و شرایط محیطی هر فرد بستگی دارد. بنابراین بهترین روش مطمئن برای مشخص شدن بارداری انجام آزمایش خون است.

تست بارداری

هرچند که بارداری علائم زیادی دارد، اما برای مطمئن شدن حتماً به آزمایشگاه بروید یا از تست‌های خانگی (بیبی چک) استفاده کنید. برای انجام درست آزمایش بارداری باید حداقل ۷ تا ۱۵ روز پس از برقراری رابطه جنسی صبر کنید. چون ممکن است در صورت زودتر آزمایش دادن، تست نتواند HCG که همان هورمون ترشح‌شده در دوران بارداری است را تشخیص دهد و نتیجه نادرستی بگیرید.

در طول این دو هفته اگر احتمال بارداری می‌دهیدحتماً مانند یک خانم باردار نسبت به وضعیت بدنی خود رفتار کنید تا در صورت حامله بودن به جنین آسیبی وارد نشود. مصرف کافئین را به حداقل برسانید. از غذاهای دریایی و گوشت‌های نیمه‌خام یا خام پرهیز کنید. همچنین به‌هیچ‌وجه الکل استفاده نکنید.

جمع‌بندی

در این مقاله علائم بارداری قبل از پریودی به‌صورت کامل بیان شد. این علائم دارای مشابهت زیادی با اختلالات سندروم پیش از قاعدگی هستند و ممکن است تا حد زیادی اشتباه گرفته شوند. به همین دلیل برای اطمینان حاصل کردن از بارداری لازم است آزمایش انجام شود. اما از اصلی‌ترین علائم بارداری می‌توان عقب افتادن عادت ماهیانه یا پریودی، حالت تهوع و ناخوشی، خستگی‌های غیرمعمول، تغییرات در ناحیه سینه و … را نام برد. علایم صددرصدی بارداری قبل از پریود در افراد مختلف و حتی بارداری‌های اول و بعدی یک شخص می‌تواند متفاوت باشد.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با مرکز دکتر روشن