درد زیر شکم در زنان

درد زیر شکم در زنان چیست؟

وقتی صحبت از درد پایین شکم می کنیم، به طور کلی منظور ما دردی است که شما زیر ناف خود احساس می کنید. این درد می تواند از هر بافت یا اندامی در آن قسمت باشد، به همین دلیل بسیار گیج کننده است.

علت درد زیر شکم در زنان

درد زیر شکم در زنان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که تعدادی از مهم ترین موارد را در ادامه ذکر می کنیم. لازم به ذکر است که علت اصلی این درد با معاینه پزشک و انجام آزمایش های خاص مشخص می شود.

درد اطراف ناف

اگر در ناحیه شکم (اطراف ناف) درد دارید، یکی از موارد زیر می تواند باشد:

•  آپاندیسیت زودرس

التهاب آپاندیس اغلب در اطراف ناف احساس می شود. این درد نوسانی است، یعنی کم و زیاد شده و در بعضی از ساعت ها اصلا دردی احساس نمی کنید. معمولا اگر تحرک زیادی داشته باشید، این درد بیشتر شده و علائمی مانند حالت تهوع و اسهال مشاهده خواهید کرد. در این حالت معمولا به جراحی نیاز خواهید داشت.

• زخم معده

اگر دچار التهاب معده یا زخم معده شده باشید، باز هم دردی در ناحیه شکم احساس خواهید کرد. حالت تهوع، سوهاضمه، وجود خون در استفراغ، احساس سوزش شدید و… از مواردی است که اگر یکی از آنها را دیدید، باید هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد زیر ناف و بالای استخوان لگن

اگر دردی دقیقاً بالای لگن و زیر ناف احساس می کنید، دلیلش می تواند یکی از موارد زیر باشد:

• درد مثانه

درد مثانه به طور کلی یک درد مرکزی است. گرفتگی و سوزش در حین یا پس از دفع ادرار ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.  اگر علائم شما با مصرف مایعات زیاد برطرف نمی شود، پس باید برای بررسی بیشتر و تجویز آنتی بیوتیک های احتمالی به پزشک مراجعه کنید. سنگ مثانه می تواند درد شدیدتر در دفع ادرار در این ناحیه را ایجاد کند.

• درد قاعدگی

درد قاعدگی در بعضی از زنان شدید است و موجب درد در نواحی دیگر مثل کمر شود. درد قاعدگی می تواند از روزهای منتهی به خونریزی شروع شود اما معمولاً پس از چند روز برطرف می شود. مسکن های درد، کیسه آب گرم و ورزش آرام همه می توانند به کاهش این درد کمک کنند.

عفونت در رحم، لوله ها یا تخمدان ها می تواند کاملاً خفیف همراه با درد گاه به گاه یا شدیدتر همراه با درد و تب شدید باشد. علائم دیگر شامل ترشحات بی رنگ واژن، خونریزی غیرمنتظره و درد هنگام داشتن رابطه جنسی یا دفع ادرار است. در یک چهارم موارد این بیماری به دلیل عفونت منتقل شده از راه مقاربتی است بنابراین در صورت داشتن این علائم به پزشک مراجعه کنید.

درد از یک طرف شکم

گاهی اوقات درد شکم از یک طرف احساس می شود. می تواند از کنار ناف، تا پایین کشاله ران شما باشد. در این حالت علتس می تواند یکی از موارد زیر باشد:

• درد تخمک گذاری

این درد شدید  می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که تخمدان شما در اواسط چرخه قاعدگی تخمک آزاد کند، بنابراین حدود دو هفته قبل از پریودی بسته به اینکه کدام تخمدان در آن ماه تخمک آزاد کرده، ممکن است در سمت راست یا چپ درد احساس کنید، اگرچه این درد می تواند شدید باشد، اما معمولاً کوتاه مدت بوده و مضر نیست.

• کیست های تخمدان

کیست تخمدان بندرت دردناک است. بیشتر آنها به خودی خود از بین می روند و فقط در صورت بزرگ شدن یا پارگی باعث درد می شوند. در هنگام رابطه جنسی ممکن است دچار نفخ شکم و درد شوید یا نیاز به دفع مداوم ادرار داشته باشید.

خوشبختانه فقط تعداد کمی از کیست های تخمدان سرطانی هستند و این معمولاً در زنانی اتفاق می افتد که یائسه شده اند. اگر فکر می کنید کیست تخمدان دارید باید به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید.

• حاملگی خارج رحمی

حامگی خارج از رحم به این معنی است که تخمک به لوله رحمی می چسبد و در همان جا رشد می کند. این مشکل می تواند خطرات جدی برای مادر به دنبال داشته باشد. پیشنهاد می دهیم که اگر باردار هستید و درد یک طرفه احساس می کنید، هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

•  آندومتریوز

بافتی از پوشش رحم (آندومتر) گاهی اوقات در جای دیگری از شکم و لگن دیده می شود و هنگام خونریزی هنگام قاعدگی باعث درد می شود. این درد ممکن است مرکزی و عمومی باشد اما از آنجا که تخمدان و لوله های رحمی محل های متداول آندومتریوز هستند، درد اغلب یک طرفه است. روش های درمانی شامل مسکن ها، درمان های هورمونی و جراحی است.

• آپاندیسیت

همانطور که در بالا ذکر شد، درد ناشی از آپاندیسیت می تواند به صورت مرکزی شروع شود اما معمولاً در سمت راست شکم و در جایی که آپاندیس قرار دارد، پایین می آید. با فشار دادن این ناحیه دچار درد می شوید و همچنین هنگام سرفه، عطسه یا حرکت درد شدید تر می شود.

• درد عضلانی

به راحتی فراموش می کنیم که یک کشیدگی عضلانی ساده می تواند باعث درد در شکم شود. درد هنگام حرکت عضله می تواند بسیار شدید باشد، بنابراین اگر در حال تمرین هستید این درد را نیز دلیل درد شکم خود در نظر بگیرید. حمام  گرم و مسکن ها معمولاً دردهای عضلانی را برطرف می کنند.

درد عمومی زیر شکم

علاوه بر موارد گفته شده درد زیر شکم زنان می تواند علت های مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

• یبوست

یکی از شایع ترین علت های دردهای شکمی که اغلب با حالت تهوع، از دست دادن اشتها و نفخ همراه است و معمولا در قسمت چپ روده به سمت راست آن احساس می شود. برای درمان یبوست نوشیدن مایعات فراوان، ورزش و خوردن غذاهای دارای فیبر بالا پیشنهاد می شود. اگر با این روش ها بهبود پیدا نکردید به پزشک مراجعه کنید.

• سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

درد ناشی از IBS می تواند در هر نقطه از شکم شما باشد و اغلب با نفخ، یبوست یا اسهال همراه است. این درد می تواند ثابت یا مهیب (به صورت موج) باشد. IBS یک بیماری طولانی مدت است و درمان آن با کاهش استرس و مدیریت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم امکان پذیر خواهد بود.

• گاستروانتریت

عفونت های روده مانند ویروس ها و مسمومیت های غذایی می توانند باعث درد شکم شوند. این درد می تواند یک درد مبهم باشد اما اغلب قبل از  اسهال، استفراغ یا هر دو، گرفتگی عضلات ایجاد می شود.

بیشتر حملات ورم معده در طی چند روز برطرف می شود و اولویت برای درمان جلوگیری از کمبود آب بدن است. اگر نگران هستید که دچار کمبود آب بدن شده اید یا علائم شما بدتر می شوند یا بعد از یک هفته برطرف نمی شوند، پس به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان درد زیر شکم در زنان چه کار باید کرد؟

درمان درد زیر شکم در زنان با توجه به علت درد شکم و نوع مشکل متفاوت است. در مواردی که درد ناشی از عوامل رایجی مانند قاعدگی یا درد عضلانی باشد، اغلب از استراحت و کیسه آب گرم استفاده می شود. در موارد دیگر بسته به نوع بیماری و مشکل درمان های خاصی برای تسکین درد زیر شکم انجام می شود.

داروهایی که برای این دردها تجویز می شود، داروهای ضد التهابی هستند که برای تسکین مشکلات گوارشی و درد معده استفاده می شود. در زمانی که درد در ناحیه پایین شکم مشکل یا بیماری جدی نباشد، پزشک می تواند از چندین گیاه دارویی و درمان خانگی برای درمان آسان و راحت کمک بگیرد اما شرایط خطرناکی، مانند سنگ کلیه یا تومورها، نیاز به درمان کامل تری دارند که حتما باید به یک متخصص مراجعه و درمان را شروع کنید.

درمان گیاهی درد زیر شکم در زنان

برخی از دردهای زیر شکم در زنان مانند دردهای قاعدگی را می توان با گیاهان دارویی تسکین داد. از جمله گیاهان موثر می توان به ترکیب:

• چای و زنجبیل
  • چای و نبات
  • چای عسل
  • چای نعنا
  • چای بابونه
  • رازیانه
  • آب جوش و جعفری و بذر کتان
  • و…

اشاره کرد اما فراموش نکنید که استفاده از ترکیبات گیاهی مانند داروهای صنعتی باید طبق برنامه درمانی خاصی انجام شود. اگر درد شما با مصرف ترکیبات گیاهی تسکین پیدا نکرد و حتی شاهد افزایش درد بودید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

چه زمانی برای درد پایین شکم به پزشک مراجعه کنید

به جای اینکه خودتان علت درد را تشخیص دهید، اگر علائم زیر را دارید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

• درد شدید
  • دردی که بدتر می شود
  • دمای بالای بدن
  • خون در مدفوع شما
  • درد هنگام بارداری یا امکان بارداری
  • عدم توانایی در راه رفتن به دلیل درد
  • استفراغ مکرر به خصوص اگر خون در استفراغ شما وجود داشته باشد.