پره اکلامپسی

یکی از شایع ترین نگرانی ها و دغدغه های خانم های باردار ابتلا به پره اکلامپسی است. اگر شما هم باردارید و استرس مبتلا شدن به این عارضه را دارید دیگر نگران نباشید زیرا حتی در صورت بروز این مشکل شما می توانید با مراجعه به متخصص زنان و زایمان معتبر آن را بهبود بخشید و سلامت کامل خود را به دست آورید.

پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی که قبلاً توکسمی نامیده می شد، هنگامی است که زنان باردار فشار خون بالا، پروتئین در ادرار و تورم در پاها و دست ها دارند. پره اکلامپسی ممکن است از خفیف تا شدید باشد. این عارضه معمولاً در اواخر بارداری اتفاق می افتد، گرچه ممکن است زودتر یا درست پس از زایمان رخ دهد.

این عارضه می تواند منجر به اکلامپسی شود. اکلامپسی یک بیماری جدی است که می تواند برای مادر و نوزاد خطرات سلامتی داشته باشد. اضافه شدن تشنج به پره اکلامپسی را اصطلاحا اکلامپسی می نامند. راه درمان آن زایمان و مراجعه به متخصص زنان و زایمان است. حتی پس از زایمان، علائم پره اکلامپسی می تواند 1 تا 6 هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد.

با یادگیری علائم این عارضه و مراجعه به پزشک زنان و زایمان برای مراقبت های منظم قبل از تولد می توانید به محافظت از خود کمک کنید. ابتلا به آن در اوایل ممکن است احتمال بروز مشکلات طولانی مدت را برای مادر و کودک کاهش دهد.

علائم این عارضه علاوه بر ورم بدن، پروتئین در ادرار و فشار خون بالا عبارتند از:

• افزایش وزن طی 1 یا 2 روز به دلیل افزایش زیاد مایعات بدن
  • شکم درد، به خصوص در سمت راست بالا
  • سردردهای شدید
  • تغییر در رفلکس ها
  • استفراغ شدید و حالت تهوع
  • تاری دید

برخی از زنان مبتلا به این عارضه هیچ علائمی ندارند، بنابراین مهم است که برای بررسی منظم فشار خون و آزمایش ادرار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

عوامل خطر پره اکلامپسی

مواردی که می توانند احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهند عبارتند از:

• زنان باردار در سن نوجوانی یا بالای 40 سال
  • باردار شدن برای اولین بار
  • داشتن نوزادانی با فاصله کمتر از 2 سال یا فاصله بیش از 10 سال
  • فشار خون بالا قبل از بارداری
  • سابقه ابتلا
  • مادر یا خواهر مبتلا
  • تاریخچه چاقی
  • چند قلویی
  • لقاح آزمایشگاهی
  • سابقه دیابت، بیماری کلیه، لوپوس یا آرتریت روماتوئید

عوارض پره اکلامپسی

این عارضه می تواند از رسیدن خون کافی به جفت شما جلوگیری کند که باعث می شود کودک شما بسیار کوچک به دنیا بیاید. این موضوع را محدودیت رشد جنین می نامند. همچنین این عارضه یکی از رایج ترین دلایل تولد زودرس نوزادان است.

اختلالات یادگیری، صرع، فلج مغزی، مشکلات شنوایی و بینایی می تواند عوارض ناشی از پره اکلامپسی در زنان باردار باشد که می توان بامراجعه منظم به متخصص زنان و زایمان بروز آن ها را به حداقل رساند.

این عارضه می تواند عوارض نادر اما جدی ایجاد کند که شامل موارد زیر است:

• سکته
  • تجمع مایعات در قفسه سینه شما
  • نارسایی قلبی
  • خونریزی کبد
  • خونریزی بعد از زایمان

پیشگیری

اگر مستعد ابتلا به این عارضه هستید یعنی یکی از علائم را دارید با پزشک زنان و زایمان خود در مورد ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و تغذیه مناسب صحبت کنیم. مواردی که در ادامه ذکر می کنیم به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

• اگر اضافه وزن دارید مقداری وزن کم کنید.
  • سیگار نکشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • فشار خون یا قند خون خود را کنترل کنید.

پزشک همچنین ممکن است به شما بگوید هر روز یک دوز کم (81 میلی گرم) آسپرین مصرف کنید اما هیچ دارویی، ویتامین یا مکملی بدون اینکه ابتدا در مورد آن با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید، مصرف ننمایید.

چه زمانی علائم پره اکلامپسی ظاهر می شوند؟

علائم پره اکلامپسی می تواند در اوایل 20 هفته از بارداری اتفاق بیفتد که البته این مورد نادر است. علائم اغلب پس از 34 هفته شروع می شود. در چند مورد علائم پس از تولد معمولاً طی 48 ساعت پس از زایمان ایجاد می شود. این علائم خود به خود از بین می روند اما می توانند تا 12 هفته پس از تولد دوام بیاورند.

تشخیص پره اکلامپسی

در صورت وجود فشار خون بالا و حداقل یکی از این علائم زیر شما دچار پره اکلامپسی هستید:

• پروتئین در ادرار شما بسیار زیاد است.
  • پلاکت کافی در خون شما نیست.
  • مقادیر بالای مواد شیمیایی مرتبط با کلیه در خون شما
  • مقادیر بالای مواد شیمیایی مرتبط با کبد در خون شما
  • مایعات در ریه های شما
  • سردرد جدیدی که هنگام مصرف دارو از بین نمی رود.

برای تأیید تشخیص ، شما باید به متخصص زنان مراجعه نمایید. پزشک ممکن است آزمایشاتی از جمله موارد زیر را برایتان تجویز نماید:

• آزمایش خون برای بررسی پلاکت ها و جستجوی مواد شیمیایی کلیه یا کبد
  • آزمایش ادرار برای اندازه گیری پروتئین ها
  • سونوگرافی

درمان پره اکلامپسی

راه درمان پره اکلامپسی و اکلامپسی زایمان و مراجعه به دکتر زنان و زایمان است. پزشک شما بر اساس میزان رشد کودک شما وضعیت خوبی که کودک در رحم شما دارد و شدت پره اکلامپسی در مورد زمان زایمان با شما صحبت خواهد کرد.

اگر کودک شما به خوبی رشد کرده باشد، معمولاً در هفته 37 یا بعد پزشک زنان و زایمان ممکن است دستور زایمان بدهد که این باعث جلوگیری از بدتر شدن آن می شود.

اگر زمان تولد نوزاد نباشد، شما و پزشک می توانید این عارضه خفیف را درمان کنید تا زمانی که کودک شما به اندازه کافی رشد کند که با خیال راحت زایمان شود. هرچه زایمان به موعد مقرر نزدیکتر باشد برای کودک شما بهتر است.

اگر مبتلا به نوع خفیف آن هستید و همچنین به عنوان پره اکلامپسی بدون ویژگی های شدید شناخته  شوید برای درمان آن ممکن است پزشک برای شما موراد زیر را تا زمان زایمان تجویز کند:

• استراحت در رختخواب در خانه یا در بیمارستان؛ بیشتر به سمت چپ خود استراحت کنید.
  • نظارت دقیق با دستگاه اندازه گیری ضربان قلب جنین و انجام سونوگرافی های مکرر
  • داروهایی برای کاهش فشار خون
  • آزمایش خون و ادرار

پزشک همچنین ممکن است به شما بگوید که در بیمارستان بمانید تا بتوانند از نزدیک شما را تحت نظر بگیرند.