علائم زگیل تناسلی در زنان

علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی یکی از مشکلاتی است که در صورت مشاهده باید سریعا درمان شود. علائم زگیل تناسلی در زنان باید همواره مورد توجه قرار بگیرد و هر فردی در صورت دیدن این علائم بدون اتلاف وقت و به منظور جلوگیری از وقوع عوارض جبران ناپذیر می بایست به متخصص زنان مراجعه کند.

زگیل تناسلی بسیار شایع است و می تواند عوارض خطرناکی همچون سرطان دهانه رحم ایجاد کند. بعضی گروه های سنی خاص باید حتما واکسن دریافت کنند که برای تشخیص نیاز واکسن برای شما ضروری ست تحت نظر پزشک قرار بگیرید. ما در این مقاله به بررسی دقیق علائم زگیل و همچنین نحوه درمان و علل پیدایش این مشکل می پردازیم.

علائم زگیل تناسلی در زنان

اکثر افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا می شوند، هیچ علائم قابل مشاهده ای ندارند. اگر زگیل های تناسلی ظاهر شوند، گاهی اوقات ممکن است مدت زمان قابل توجهی – هفته ها یا حتی ماه ها – پس از ابتلا به اولین عفونت باشد.

علائم زگیل تناسلی در زنان

برخی از علائم زگیل تناسلی در زنان را شرح داده ایم. زگیل های تناسلی به طور کلی به صورت خوشه ای تشکیل می شوند، اگرچه یک زگیل به تنهایی هم می تواند ظاهر شود. آنها به طور معمول در خارج از بدن در ناحیه تناسلی یا مقعد، به طور معمول در واژن، لب های بزرگ ایجاد می شوند. آنها همچنین می توانند در داخل مقعد، واژن، دهانه مجرای ادرار یا در دهانه رحم ظاهر شوند.

زگیل تناسلی معمولاً به شکل برجستگی های کوچکی به قطر تقریباً دو تا سه سانتی متر است و بعضی اوقات شبیه گل کلم های مینیاتوری توصیف می شود. آنها معمولاً بدون درد هستند و فقط گاهی ناراحتی ایجاد می کنند. از نظر ظاهری قرمز یا پوستی هستند و می توانند لمس شوند. اگر خراشیده شود یا بیش از حد آشفته شود، ممکن است زگیل خونریزی کند.

اگر نگران هستید که ممکن است زگیل های دستگاه تناسلی یا بیماری جنسی دیگری داشته باشید و علائم زگیل تناسلی ذکر شده را دارید حتما و در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه نمایید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی شایع ترین بیماری مقاربتی و علامت عفونت ویروس پاپیلومای انسانیHPV است. این عفونت پوستی بسیار شایع و بسیار مسری به حساب می آِید. اگرچه HPV در بیش از 100 نوع مختلف وجود دارد اما 90 درصد موارد زگیل های تناسلی ناشی از نوع های 6 و 11 است. یعنی انواع زگیل تناسلی تنها با این دو نوع ویروس هستند.

حتی اگر از حضور آن بی اطلاع باشند، بیشتر افراد در دوره ای از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست و معمولاً از طریق رابطه دهانی، واژن یا مقعدی منتقل می شود. اگرچه زگیل به ندرت باعث آسیب طولانی مدت می شود، اما به طور کلی ناخوشایند تلقی خواهد شد و ممکن است باعث پریشانی روانی هم شود. برای درمان زود هنگام و رهایی از این آسیب باید به متخصص زنان مراجعه نمایید تا خیالتان آسوده شود.

علل ایجاد زگیل تناسلی

نحوه انتقال زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی از طریق تماس پوست با پوست، در درجه اول از طریق رابطه دهانی، واژینال یا مقعد منتشر می شوند. تماس نزدیک دستگاه تناسلی می تواند برای انتقال HPV بین دو شریک جنسی کافی باشد.

گرچه ویروس پاپیلومای انسانی HPV به شدت مسری است، اما عفونت از طریق فعل و انفعالات فیزیکی مانند در آغوش گرفتن یا بوسیدن و همچنین از طریق لباس یا حوله نمی تواند رخ دهد. بعد از انتقال ویروس HPV، معمولاً ظاهر شدن زگیل های تناسلی بین دو هفته تا هشت ماه است.

اگر نگران هستید که ممکن است زگیل های دستگاه تناسلی یا بیماری جنسی دیگری داشته باشید و علائم زگیل تناسلی ذکر شده را دارید ، حتما و در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه نمایید.

تشخیص زگیل تناسلی

معمولاً زگیل های تناسلی قابل مشاهده از طریق معاینه پزشک زنان و بررسی سابقه پزشکی بیمار تشخیص داده می شوند. اگر  بدون هیچ علامت قابل مشاهده ای، پزشک زنان به وجود عفونت HPV شک داشته باشد، سایر راه های تشخیصی ممکن است بررسی شود. برای خانم ها، این اغلب شامل معاینه زنان و آزمایش پاپ است و در صورت تشخیص سلول های غیر طبیعی، نمونه برداری از بافت انجام می شود. نمونه برداری از مردان بسیار نادر است و به طور کلی توسط پزشکان توصیه نمی شود.

معاینه زنان / تست پاپ

برای زنان فاقد زگیل تناسلی قابل مشاهده، تشخیص وجود HPV اغلب شامل انجام معاینه زنان است. این آزمون به طور معمول شامل تست پاپ (که گاهی اوقات پاپ اسمیر نامیده می شود) نیز خواهد بود. روشی که معمولاً برای آزمایش سرطان رحم استفاده می شود، آزمایش پاپ دهانه رحم را برای سلول های غیر طبیعی که نشانه احتمالی عفونت HPV است، غربال می کند.

اگر سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم پیدا شود، آزمایشات بیشتری برای غربالگری عفونت HPV و همچنین وجود سرطان دهانه رحم انجام می شود. اگر علائم زگیل تناسلی در زنان ذکر شده را در خود مشاهده می کنید حتما به پزشک زنان جهت درمان سریع تر مراجعه نمایید.

درمان زگیل تناسلی

در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی در زنان شما باید در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید و تحت نظر و درمان قرار بگیرید. زیرا در صورتی که دیر اقدام نمایید ممکن است درمان سخت تر انجام شود. به علاوه ضروری ست سالانه در دوره های منظم به متخصص زنان مراجعه کنید تا سلامت شما تحت کنترل باشد.

علائم زگیل تناسلی در زنان