واکسن HPV بعد از ابتلا

واکسن HPV بعد از ابتلا اثرگذاری دارد یا خیر؟‌ مسلما این سوال برای خیلی ها پیش آمده و هنوز به جواب مشخصی نرسیده اند. اولین و بهترین اقدام، تعیین وقت ویزیت و مراجعه به پزشک می باشد تا با توجه به شرایط شما برای شما بهترین راه حل را توضیح دهد. اما برای اطلاعات بیشتر، ما مقالات روز را برای شما جمع آوری کرده ایم اما بهترین روش همچنان مشورت از پزشک می باشد. عوارض ناگواری مانند سرطان رحم که ویروسHPV  ، برجای می گذارد باعث می شود که پیشگیری از آن اهمیت زیادی داشته باشد و بهتر است شما به پیگیری های دوره ای خود نزد پزشک زنان پایبند باشید تا به این عوارض دچار نشوید.

خواندن این مقاله حدود ۱۰ دقیقه از وقت شما را نیاز دارد و به بسیاری از سوالات شما پاسخ میدهد، اما اگر سوالات دیگری دارید میتوانید با کلینیک تماس بگیرید و با پزشک زنان وقت ملاقات تعیین کنید و با پزشک خود مشورت کنید و سوالات خود را بپرسید.

HPV-vaccine-after-infection

فهرست

واکسن HPV بعد از ابتلا

HPV چیست؟

علائم عفونت HPV چیست؟

 سرطان دهانه رحم و HPV

تشخیص عفونت HPV

نحوه اثرگذاری واکسن HPV چگونه است؟

واکسن های HPV چقدر موثر هستند؟

چرا رعایت توصیه های واکسیناسیون HPV برای افراد مهم است؟

آیا باید واکسن HPV به زنانی که قبلاً به HPV آلوده اند یا دچار تغییر سلول های دهانه رحم هستند، تزریق شود؟

اگر کسی قبلاً HPV داشته باشد، آیا تزریق واکسن HPV کمک می کند؟

جمع بندی

در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند. برای مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه یا شماره‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

واکسن HPV بعد از ابتلا

واکسن HPV بعد از ابتلا تاثیر دارد. در ادامه ما به بررسی واکسن HPV بعد از ابتلا می پردازیم و در ارتباط با زمان ارجح برای تزریق، میزان تاثیر و اینکه این واکسن چه اهمیتی دارد، می پردازیم. مهمترین نکته در ارتباط با ویروس HPV این است که در ارتباط با این ویروس بهتر است ویزیت های دوره ای داشته باشید و در ارتباط با واکسن و غربالگری های سرطان و پیگیری های دوره ای زنان خود را انجام دهید تا از عوارض و اتفاقات جدی پیشگیری کنید.

HPV چیست؟

عفونت HPV یک عفونت ویروسی است که معمولاً باعث رشد غیرطبیعی زگیل مانند روی پوست یا غشای مخاطی مانند دهان و ناحیه تناسلی می شود. بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  وجود دارد که طبق مطالعات برخی باعث ایجاد زگیل و بعضی از تایپ های آن ها نیز می توانند انواع مختلف سرطان را ایجاد می کند.

برخی از انواع HPV دستگاه تناسلی  می تواند باعث سرطان قسمت تحتانی رحم یعنی قسمت دهانه رحم شود. همچنین سرطان های دیگری نیز مانند سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی مردانه، واژن، ولو و پشت گلو (اوروفارنژیال) با عفونت HPV ارتباط دارند. عفونت HPV اغلب از طریق رابطه جنسی یا انواع دیگر تماس پوستی با پوست دیگر منتقل می شوند. واکسن ها می توانند به محافظت در برابر سویه های HPV که منجر به زگیل های تناسلی یا سرطان دهانه رحم می شوند، کمک زیادی کنند.

علائم عفونت HPV چیست؟

در اکثر مواقع، سیستم ایمنی توانسته است که قبل از ایجاد زگیل، عفونت را سرکوب کند، با این حال بسته به نوع HPV شکل ظاهری می تواند متفاوت باشد.

زگیل ناحیه تناسلی. اینها به صورت ضایعات تخت، برجستگی های کوچک گل کلم مانند یا برآمدگی های ریز مانند ساقه ظاهر می شوند. در زنان، زگیل های تناسلی بیشتر در مجرا ظاهر می شود اما می توانند در نزدیکی مقعد، گردن رحم یا واژن نیز ایجاد شود و این به این معنی نیست که نواحی دیگر درگیر نیستند.

در مردان ، زگیل های تناسلی در آلت تناسلی و بیضه یا اطراف مقعد مشاهده می شود. زگیل های تناسلی به ندرت باعث ناراحتی یا درد می شوند، اما میتواند احساس ناراحتی و خارش ایجاد کنند.

زگیل های معمولی: زگیل های معمولی زگیل هایی هستند که به صورت برجستگی های خشن و برجسته روی دست و انگشتان ظاهر می شوند. در بیشتر موارد، زگیل های معمولی  ناخوشایند هستند، اما ممکن است دردناک یا مستعد آسیب یا خونریزی باشند.

میخچه کف پا. زگیل کف پا رشد سخت و دانه ای است که معمولاً روی پاشنه یا توپ های پای شما ظاهر می شود. این زگیل ها ممکن است باعث ناراحتی شوند.

زگیل های تخت: زگیل های تخت معمولا ضایعاتی با سطح صاف و گاهی کمی برجسته هستند. آنها می توانند در هر جایی دیده شوند، اما در کودکان معمولاً بر روی صورت ظاهر می شود. همچنین در خانم ها روی پاها و در آقایان در منطقه ریش ظاهر می شود.

سرطان دهانه رحم و HPV

تقریباً همه سرطان های دهانه رحم ناشی از عفونت HPV است، اگرچه ایجاد سرطان دهانه رحم ممکن است 20 سال یا بیشتر بعد از عفونت HPV اتفاق بیافتد. همچنین عفونت HPV و سرطان دهانه رحم به طور معمول علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند در نتیجه شما ممکن است هرگز متوجه عفونت خود نشوید و این بی علامت بودن باعث می شود اگر شما تحت نظر پزشک متخصص و ویزیت دوره ای نباشید، در درجات بالاتری پیدا شود و نیاز به درمان های سنگین  پیدا کنید. واکسینه شدن در برابر عفونت HPV بهترین محافظت شما در برابر سرطان دهانه رحم است. اما نکته ی دیگری نیز که باید توجه داشته باشید این است که تحت نظر پزشک زنان باشید و آزمایشات و معاینات فیزیکی به صورت مرتب برای شما انجام شود و همچنین خودتان پیگیری لازم را انجام دهید. در کلینیک ما پزشکان متخصص و فوق تخصص برای ارائه خدمات در خدمت شماست.

تشخیص عفونت HPV

پزشک شما ممکن است با مشاهده زگیل ها بتواند عفونت HPV را تشخیص دهد. یا اگر زگیل های تناسلی قابل مشاهده نیستند ، به یک یا چند آزمایش زیر احتیاج دارید:

تست محلول سرکه ( اسید استیک): یک محلول سرکه که در مناطق تناسلی آلوده به HPV استفاده می شود ، آنها را سفید می کند. این ممکن است در شناسایی ضایعات مسطح که برجستگی ندارند و احتمال تشخیص ندادن آن ها بیشتر است، کمک کننده باشد.

تست پاپ اسمیر: پزشک شما تعدادی نمونه از سلول های دهانه رحم یا واژن شما جمع می کند و سپس برای آزمایشگاه جهت تجزیه و تحلیل ارسال می کند و نتایج این نمونه برداری اقدامات بعدی را مشخص خواهد کرد. نتایج آزمایش پاپ می تواند ناهنجاری هایی را که منجر به سرطان می شوند، و یا ریسک سرطان را در بعضی از موارد، نشان دهد.

آزمایش DNA این آزمایش نیز بر روی سلول های دهانه رحم انجام می شود و می تواند DNA انواع پر خطر HPV را که با سرطان های دستگاه تناسلی مرتبط هستند، تشخیص دهد. این تست به خصوص برای خانم های 30 سال به بالا علاوه بر تست پاپ توصیه می شود.

نحوه اثرگذاری واکسن HPV چگونه است؟

مانند سایر واکسیناسیون هایی که از عفونت های ویروسی محافظت می کنند، واکسن های HPV نیز بدن را تحریک می کنند تا آنتی بادی هایی تولید کند که در آینده در صورت مواجهه با HPV، به ویروس متصل شده و از آلوده شدن سلول به آن جلوگیری می کنند. این واکسن ها از سایر بیماری های مقاربتی پیشگیری نمی کنند و همچنین عفونت های HPV فعال یا بیماری های ناشی از HPV را درمان نمی کنند.

واکسن های HPV چقدر موثر هستند؟

واکسن های HPV در جلوگیری از ابتلا به انواع HPV که هدف قرار می گیرند، قبل از قرار گرفتن در معرض اولیه ویروس، بسیار موثر هستند – این بدین معنی که توصیه میشود قبل از شروع فعالیت جنسی، افراد باید واکسینه شوند.

در مطالعات و  آزمایشاتی که منجر به تأیید Gardasil و Cervarix شد، مشخص شد که این واکسن ها تقریباً 100٪ در برابر عفونت های دائمی دهانه رحم با انواع HPV نوع 16 و 18 و تغییرات سلول های دهانه رحم که این عفونت های دائمی می توانند ایجاد کنند، محافظت می کنند.Gardasil 9  بر اساس پاسخ های مشابه آنتی بادی در شرکت کنندگان در مطالعات بالینی،  برای پیشگیری از بیماری های ناشی از چهار نوع HPV مشترک (۶،۱۱،۱۶،۱۸ ) مانند Gardasil موثر است. آزمایشاتی که منجر به تأییدGardasil 9  شد، نشان داد که این ماده تقریباً 100٪ در پیشگیری از بیماری های دهانه رحم، ولو و واژن ناشی از پنج نوع HPV اضافی (۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸) که هدف قرار داده است نیز موثر است. همچنین مشخص شده است که واکسن Cervarix به طور نسبی در برابر چند نوع HPV  دیگر که از اهداف اصلی واکسن نیست ولی می توانند باعث سرطان شود، با مکانیسم محافظات متقابل، میتواند محافظت ایجاد کند.

چرا رعایت توصیه های واکسیناسیون HPV برای افراد مهم است؟

ترکیبی از واکسیناسیون HPV و غربالگری دهانه رحم می تواند بیشترین محافظت را در برابر سرطان دهانه رحم ایجاد کند. همچنین، واکسیناسیون یک مداخله بهداشتی تایید شده برای کاهش خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با HPV در مکان های دیگری به غیر از دهانه رحم است.

واکسیناسیون گسترده HPV این امکان را می دهد که میزان سرطان دهانه رحم را تا 90٪ در سراسر جهان کاهش دهد. علاوه بر این، واکسن ها ممکن است نیاز به غربالگری و مراقبت های پزشکی بعدی، بیوپسی و اقدامات تهاجمی مرتبط با دهانه رحم را کاهش دهند، بنابراین به کاهش هزینه های مراقبت بهداشتی و افزایش کیفیت زندگی با کاهش استرس و پیگیری های مربوطه کمک می کند.

آیا باید واکسن HPV به زنانی که قبلاً به HPV آلوده اند یا دچار تغییر سلول های دهانه رحم هستند، تزریق شود؟

اکنون میرسیم به سوال اصلی ای که اثرگذاری واکسن HPV بعد از ابتلا چگونه خواهد بود. ACIP یا کمیته روش های ایمن سازی توصیه می کند زنانی که مبتلا به عفونت HPV و یا نتیجه غیر طبیعی تست پاپ هستند که ممکن است عفونت HPV را نشان دهد، اگر در گروه سنی مناسب قرار دارند، همچنان واکسن HPV را دریافت کنند زیرا واکسن ممکن است از آنها در برابر انواع HPV پرخطر که هنوز کسب نکرده اند محافظت کند. با این حال، باید به این بیماران گفته شود که واکسیناسیون آنها را از عفونت های HPV فعلی درمان نمی کند و یا نتایج غیر طبیعی آزمایش پاپ آنها را درمان نمی کند.

اگرچه مشخص شده است که واکسن HPV در صورت تزریق به افرادی که قبلاً به HPV آلوده شده اند، ایمن است اما واکسن ها عفونت فعال را درمان نمی کنند. اگرچه اگر شخصی قبل از اینکه از نظر جنسی فعال باشد، آن را دریافت می کند حداکثر سود را خواهد داشت. هرچند این احتمال وجود دارد که فردی که در معرض HPV قرار دارد بازهم از مزایای باقی مانده واکسیناسیون بهره مند شود، حتی اگر قبلاً به یک یا چند نوع HPV موجود در واکسن ها آلوده شده باشد.

اگر کسی قبلاً HPV داشته باشد، آیا تزریق واکسن HPV کمک می کند؟

به طور معمول،بله. افراد مبتلا به HPV به تمام انواع موجود در واکسن آلوده نشده اند، بنابراین واکسن می تواند از آنها در برابر انواع قبلی محافظت کند. با این حال ، واکسن به درمان یا محافظت در برابر انواع HPV که فرد قبلاً در معرض آن قرار گرفته است، کمک نخواهد کرد.

جمع بندی

عفونتHPV  به عنوان ویروسی که می تواند در حالت خوش خیم زگیل و در حالت بدخیم سرطان ها را ایجاد کند روش های تشخیصی متفاوتی دارد. علایم عفونت HPV اصلا اختصاصی نمی باشد و همچنین هنوز در حال حاضر درمان خاصی برای آن کشف نشده. مهمترین نکته ی درمان و پیشگیری در حال حاضر واکسن می باشد. واکسنHPV  به عنوان یکی از موثرترین واکسن های امروزه، به تمام افراد قبل از اینکه دچار عفونت شوند، توصیه میشود و بهترین حالت این است که دریافت دوزهای کامل واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی باشد. واکسنHPV بعد از ابتلا به بیماری، به درمان کمکی نمی کند خصوصا در حالتی که بیماری فعال است و روش درمان HPV متفاوت است و باید با توجه به صلاح دید پزشک برای شما تصمیم گیری شود و همچنین پیگیری های لازم را در یک کلینیک معتبر انجام دهید اما واکسن HPV بعد از ابتلا و بعد از درمان عفونت فعال میتواند از ابتلا به سایر انواع HPV پیشگیری کند و همچنان ریسک ابتلا به عوارض و سرطان ها را کاهش دهد. البته به یاد داشته باشید تمام این موارد بهتر است از یک پزشک باتجربه نظرخواهی کنید و پزشک بهترین توصیه را با توجه به شرایط شما درنظر میگیرد. با توجه به عوارض HPV بهتر است تحت نظر یک پزشک متخصص باشید تا از نظر بیماری های عفونی و غیرعفونی و نیز عوارضی مانند سرطان ها تحت نظر باشید. بهترین و سریعترین کار در ارتباط با این تصمیم گیری صحبت و ملاقات با یک پزشک و پرسیدن سوالات شخصی خودتان از پزشک خودتان می باشد. ما در سایت تلفن تماس برای رزرو ویزیت ملاقات با پزشکان محترم را اطلاع داده ایم.

در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند. برای مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه یا شماره‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.