قرص اورژانسی و پریود

زنان هنگام اقدام به رابطه‌ی جنسی، بهتر است با انواع روش‌های پیشگیری از بارداری آشنا باشند که بارداری ناخواسته‌ را تجربه نکنند. روش‌های پیشگیری متداول معمولا شامل قرص‌های ضدبارداری، کاندوم، آمپول، قرص اورژانسی و … می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد قرص اورژانسی و پریود و تاثیر و ساز و کار آن در پیشگیری از بارداری و تنظیم پریود صحبت کنیم. باید بدانیم قرص اورژانسی چگونه باعث ناباروری تخمک می‌شود و چه تاثیری بر پریود و چرخه‌ی قاعدگی می‌گذارد. با ما همراه باشید تا پاسخ سوال‌های متداولتان در مورد قرص اورژانسی و پریود را به شما بدهیم.

قرص اورژانسی و پریود

فهرست مطالب

ارتباط قرص اورژانسی و پریود چیست؟

قرص اورژانسی چند نوع هستند؟

نحوه‌ی مصرف قرص اورژانسی برای پریود شدن چگونه است و چند روز بعد از مصرف، پریود آغاز می‌شود؟

قرص اورژانسی چه عوارضی دارد؟

آیا می‌توان از عوارض قرص اورژانسی جلوگیری کرد؟

قرص اورژانسی بر پریود و زمان آن چه تاثیری می‌گذارد؟

مصرف قرص اورژانسی برای چه افرادی مجاز است؟

چه زمانی نیاز است وضعیت خودتان را پس از خوردن قرص اورژانسی به پزشک اطلاع دهید؟

آیا قرص اورژانسی احتمال بارداری را به صفر درصد می‌رساند؟

مصرف قرص اورژانسی باعث سقط جنین می‌شود؟

آیا مصرف قرص اورژانسی خطرناک است؟

زیاده‌روی در مصرف قرص اورژانسی چه عواقبی دارد؟

نتیجه‌گیری

ارتباط قرص اورژانسی و پریود چیست؟

قرص اورژانسی ضدبارداری حاوی هورمون پروژسترون است. این قرص‌ها موجب به تأخیر انداختن روند تخمک‌گذاری می‌شوند و به پیشگیری از بارداری و شروع پریود کمک می‌کنند. باید بدانید که این قرص‌ها مانع از تخمک‌گذاری نمی‌شوند؛ بلکه محیط رحم را برای باروری تخمک نامناسب می‌کنند.

قرص اورژانسی چند نوع است؟

انواع قرص اورژانسی برای خرید و مصرف در داروخانه‌ها موجود است که با توجه به شرایط و حساسیت‌های بیمار، انتخاب می‌شوند و با نسخه‌ی پزشک و بدون نسخه‌ی پزشک قابل خریداری هستند. قرص لوونورژسترول بیشتر از سایر قرص‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر بسته‌اش شامل یک قرص با دوز 5/1میلی‌گرم یا دو قرص با دوز 75/0 میلی‌گرم است که این دو قرص حاوی 75/0میلی‌گرم باید همزمان مصرف شود و با فاصله‌ی۱۲ ساعت، یک عدد قرص دیگر استفاده شود. قرص دوز 5/1 میلی‌گرم بهتر است بعد از رابطه یا نهایتا تا ۷۲ ساعت بعد از آن مصرف شود تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. این قرص‌ها باید با آب زیاد خورده شوند و معده هنگام مصرف آن خالی نباشد تا فرد دچار حالت تهوع نشود. انواع قرص اورژانسی عبارت‌ است از:

  • قرص پلن بی وان استپ / Plan B One-Step
  • قرص مای وی / My Way
  • قرص پرونتزا / Preventeza
  • قرص تیک اکشن / Take Action

نحوه‌ی مصرف قرص اورژانسی برای پریود شدن چگونه است و چند روز بعد از مصرف، پریود آغاز می‌شود؟

دستور مصرف هر قرص و دوز آن متفاوت است. واکنش بدن هر کس به قرص اورژانسی نیز متفاوت است، معمولا شخص بعد از ۷ تا ۱۵ روز بعد از مصرف این قرص‌ها پریود می‌شود.

قرص اورژانسی چه عوارضی دارند؟

ممکن است مصرف قرص اورژانسی عوارضی به همراه داشته باشد. این عوارض معمولا پس از چند ساعت تا چند روز از بین می‌روند. عوارض شایعی که پس از مصرف قرص‌ اورژانسی دیده شده‌اند عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد در ناحیه‌ی شکم
  • درد در ناحیه‌ی لگن و کمر
  • سرگیجه
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • نوسانات خلقی
  • حساسیت پستان
  • نامنظم شدن پریود
  • لکه‌بینی

آیا می‌توان از عوارض قرص اورژانسی جلوگیری کرد؟

تا حدی می‌توان از عوارض قرص اورژانسی جلوگیری کرد. پزشک می‌تواند با تجویز داروهایی مانع از ایجاد حالت تهوع بعد از مصرف قرص‌ها شود. اما اگر تا دو ساعت پس از مصرف قرص اورژانسی دچار حالت تهوع و استفراغ شدید، باید بار دیگر اقدام به خوردن آن کنید.

قرص اورژانسی بر پریود و زمان آن چه تاثیری می‌گذارد؟

قرص اورژانسی بر پریود تاثیر می‌گذارد و ممکن است پریود بعدی یک هفته زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد. اما اگر پریود بیشتر از هفت الی ده روز به تاخیر افتاد، بهتر است آزمایش بارداری بدهید. تاثیرقرص اورژانسی بر پریود ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد. مثلا:

افزایش علائم سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی شامل درد های پیش از پریود، سردرد، سرگیجه و نوسانات خلقی‌ است. قرص اورژانسی باعث تشدید این سندرم می‌شود.

لکه‌بینی

قرص اورژانسی ممکن است باعث شود فرد تا یک هفته پیش از پریود، لکه‌بینی داشته باشد.

جلو افتادن پریود

پس از مصرف قرص اورژانسی، در دوره‌ی بعدی قاعدگی، ممکن است پریود بهم بریزد و زودتر اتفاق بیفتد.

عقب افتادن پریود

یکی از اثرات شایع قرص اورژانسی عقب افتادن پریود است. اگر این قرص‌ها در دوره‌ی تخمک‌گذاری مصرف شود به احتمال بسیار زیاد، پریود بعدی با تاخیر خواهد بود.

تغییر میزان خونریزی

قرص‌ اورژانسی باعث بهم ریختن سطح و تعداد هورمون‌های بدن می‌شود که این امر در ادامه باعث تغییر میزان خونریزی فرد تا یک الی دو دوره پس از مصرف قرص اورژانسی می‌شود و ممکن است خونریزی بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد.

طولانی‌تر شدن مدت پریود

قرص اورژانسی ممکن است پریود که زمان معمول‌اش بین۵ تا ۷ روز است را تا ۱۰ روز ادامه‌‌دار کند.

مصرف قرص اورژانسی برای چه افرادی مجاز است؟

استفاده اصلی این قرص جلوگیری سریع از بارداری پس از رابطه پرخطر برای خانم‌ها در طول سال‌های باروری است. اما برخی افراد ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک و مشکلات دیگر، پریودشان به تاخیر افتاده باشد. این افراد با مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان و تشخیص او، اقدام به خوردن قرص اورژانسی می‌کنند تا پس از پریود، بتوانند درمان خود را جهت منظم شدن پریود آغاز کنند.

چه زمانی نیاز است وضعیت خودتان را پس از خوردن قرص اورژانسی به پزشک اطلاع دهید؟

همان‌طور که گفتیم، قرص اورژانسی ممکن است عوارضی برای مصرف‌کننده داشته باشد. بروز این عوارض معمولا نگران‌کننده نیست، اما بهتر است اگر خونریزی داشتید و خونریزی‌تان شدید شد، با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین اگر دچار سرگیجه و درد شدید و یا درد زیاد ناحیه‌ی شکم و لگن را تجربه کردید، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید. این قرص‌ها به‌شکل نادر ممکن است برای فرد آلرژی ایجاد کنند؛ در صورت تشدید علائم آلرژی مانند خارش و ورم صورت، حتما با پزشک معالج خود در ارتباط باشید.

آیا قرص اورژانسی احتمال بارداری را به صفر درصد می‌رساند؟

خیر. هیچ کدام از روش‌های پیشگیری‌ بارادی نمی‌تواند به‌طور کامل مانع از بارداری شود. این قرص‌ها با نامناسب کردن محیط رحم، باعث عدم باروری تخمک می‌شوند، اما اگر تخمک بارور شود، نمی‌توانند روند کار آن را متوقف کنند. در واقع پیشگیری از بارداری به زمان مصرف قرص اورژانسی پس از رابطه‌ی جنسی مربوط است. این قرص‌ها هر چه دیرتر مصرف شوند، کمتر می‌توانند از بارداری پیشگیری‌ کنند. مصرف قرص اورژانسی تا سه روز پس از رابطه بیشترین تاثیر را دارد.

مصرف قرص اور‌ژانسی باعث سقط جنین می‌شود؟

خیر. پیش از این گفتیم این قرص‌ها فقط محیط رحم را برای باروری نامناسب می‌کنند، اما باعث توقف بارداری نمی‌شوند. درواقع اگر شما باردار شوید، این قرص‌ها دیگر اثر نخواهند کرد.

آیا مصرف قرص اورژانسی خطرناک است؟

قرص اورژانسی مانند دیگر داروهای موجود پیش از عرضه مورد آزمایش‌ها و تست‌های بالینی قرار گرفته‌اند. این قرص‌ها اثر پایدار و همیشگی بر بدن شما نمی‌گذارند و مدتی بعد می‌توانید مجددا در صورتی که می‌خواهید، اقدام به بارداری نمایید. زیرا مصرف قرص اورژانسی فقط زمانی که آن را استفاده کرده‌اید تاثیرگذار است و برای دفعات بعد، ایمنی ایجاد نمی‌کند.

زیاده‌روی در مصرف قرص اورژانسی چه عواقبی دارد؟

افراط در مصرف قرص اورژانسی ممکن است عواقبی برای فرد داشته باشد. مصرف زیاد این قرص‌ها باعث بهم ریختن هورمون‌ها خصوصا هورمون‌های جنسی و هیپوتالاموس می‌شود و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد. همچنین قرص اورژانسی و پریود بر یکدیگر تاثیر مستقیم می‌گذارند و مصرف این قرص‌ها باعث بهم ریختن چرخه‌ی پریود می‌شود و افراط در آن، بدن را نسبت به وظیفه‌ی اصلی دارو که جلوگیری از بارداری‌ است، ایزوله می‌کند و در زمان نیاز، دیگر این قرص بر بدن فرد تاثیر نخواهد داشت و باعث پیشگیری از بارداری نخواهد شد. پس بهتر است دفعات استفاده از این قرص‌ها به حداقل برسد.

نتیجه‌گیری

در طول زمانی که زنان چرخه‌ی قاعدگی و پریود را تجربه می‌کنند، ممکن است بنا به دلایلی مجبور به استفاده از قرص اورژانسی شوند. این دلایل می‌تواند شامل جلوگیری از بارداری ناخواسته و یا تحریک هورمون‌ها و رحم برای شروع پریود باشد. بهتر است این قرص‌ها زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف شود تا در صورت بروز عوارض و تشدید آن بتوان اقدام‌های درمانی انجام داد.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود.

جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید