علت خارش واژن

خارش در هر نقطه از بدن می تواند باعث ناراحتی شدید شود اما هنگامی که خارش در ناحیه ای حساس مثل واژن و ولو باشد، واقعاً تحریک کننده و ناراحت کننده است. اگر چه خارش گاه به گاه واژن جای نگرانی ندارد، اما خارش مداوم گاهی اوقات می تواند نشانه بروز مسئله جدی تری باشد. بنابراین نیاز است که علت خارش واژن را بدانیم.

علت خارش واژن

علت خارش واژن

مواد تحریک کننده

قرار گرفتن واژن در معرض مواد شیمیایی تحریک کننده می تواند منجر به خارش واژن شود. این تحریک کننده ها می توانند باعث خارش در هر نقطه از بدن از جمله واژن و ولو شوند. برخی از تحریک کننده های معمول شامل صابون، ژل شستشو،  اسپری های زنانه، کرم ها، پمادها، مواد شوینده و  دستمال توالت معطر هستند.

مشکلات پوستی

برخی از مشکلات شایع پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس می توانند باعث قرمزی و خارش در قسمت های خصوصی شوند. به این مشکل اگزما درماتیت آتوپیک نیز گفته می شود و احتمال بروز آن در افرادی که آسم یا آلرژی دارند، بیشتر خواهد بود. بثورات ایجاد شده مایل به قرمز و دارای بافت پوسته پوسته است. پسوریازیس یکی دیگر از بیماری های شایع پوستی بوده که می تواند باعث خارش و قرمزی پوست در پوست سر و مفاصل شود. این حساسیت می تواند در واژن نیز رخ دهد.

عفونت مخمر واژینال

مخمر قارچی است که به طور طبیعی در واژن وجود دارد. معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند، اما وقتی رشد آن افزایش یابد، منجر به عفونت خواهد شد. به عفونت ناشی از مخمر عفونت، مخمر واژن گفته می شود. این بیماری چنان شایع است که از هر چهار زن بین سه نفر، حداقل برای یک بار در طول زندگی آنها اتفاق می افتد. این عفونت می تواند پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک رفع شود. رشد بیش از حد مخمر می تواند منجر به خارش، سوزش و ترشحات شود.

واژینوز باکتریال

درست مانند عفونت مخمر واژن، واژینوز باکتریایی نیز ناشی از عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد است. اگرچه این وضعیت همیشه یک نشانه ندارد. اما هنگامی که علائم ظاهر می شوند، شامل خارش واژن و ترشحات بدبو هستند که به رنگ خاکستری یا سفید است.

بیماری مقاربتی (STD)

رابطه جنسی بدون محافظت می تواند منجر به STD های مختلف از جمله کلامیدیا، سوزاک، زگیل های تناسلی، تبخال دستگاه تناسلی و تریکومونیازیس شود. تمام این مشکلات فقط باعث خارش واژن نمی شوند، بلکه سبب ترشحات واژینال به رنگ سبز یا زرد هم خواهند شد.

بهترین متخصص زنان  می گوید، خارش در واقع یک علامت عمومی در اکثر بیماری های مقاربتی نیست، گرچه گاهی اوقات می تواند اولین نشانه از اوج گرفتن بیماری باشد. علائم ممکن است به سوزش، دفع ادرار دردناک، ترشحات بدبو، زخم در اندام تناسلی یا رابطه جنسی دردناک منجر شود که در این مرحله نیاز به درمان جدی دارید.

زگیل ناحیه تناسلی

علت خارش واژن

جوش دستگاه تناسلی که برجستگی های کوچک، صاف، گوشتی رنگ یا برجستگی های ریزی مانند گل کلم است که بر روی پوست ظاهر می شود، در نتیجه قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی است. دکتر روشن می گوید: “این نوع STD می تواند PH واژن را جابجا کند که در نتیجه باعث خشکی و خارش می شود.”

تبخال دستگاه تناسلی

 این مشکل باعث ایجاد خوشه هایی از برجستگی های قرمز و تاول دار روی ولو می شود که می آیند و می روند. ممکن است در مناطقی که زخم ها ظاهر می شوند، حتی قبل از بوجود آمدن آن نیز دچار خارش شوید.

کلامیدیا: عفونت های کلامیدیائی معمولاً هیچ علامتی ندارند اما در موارد نادرتر کلامیدیا می تواند منجر به خارش و تحریک ناحیه تناسلی، ناراحتی هنگام ادرار و ترشحات غیرمعمول شود.

سوزاک

 سوزاک مربوط به عفونت دستگاه تناسلی است. علائم می تواند شامل خارش، افزایش ترشحات واژن، احساس درد یا سوزش باشد.

تریکومونیازیس

 این بیماری STD در اثر عفونت انگلی ناشی از پروتوزوآی  به نام Trichomonas vaginalis ایجاد می شود. فقط حدود 30 درصد افراد مبتلا به این عفونت علائمی را نشان می دهند، اما می توانند شامل خارش، سوزش، قرمزی یا درد اندام تناسلی باشند.

شپش عانه

شپش عانه موجودی کوچک و خرچنگ مانند است که می تواند باعث خارش شدید واژن شود. این موجودات معمولاً بررویپ موهای ناحیه شرمگاه قرار می گیرند اما می توانند در سایر قسمت های بدن که به طور متراکم با مو پوشانده شده اند نیز قرار داشته باشند. این موجودات را می توان با لوسیون OTC شپش کش درمان کرد، اما بهتر است با دکتر زنان مشورت کنید و نسخه تجویز شده را ادامه دهید.

عفونت های دستگاه ادراری (UTI)

UTI عفونت باکتریایی است که می تواند در هر جایی از دستگاه ادراری شما از جمله کلیه ها، مجرای ادرار و مثانه ایجاد شود. عفونت ادراری می تواند باعث درد لگن، درد هنگام ادرار و ادرار کدر با بوی بد شود. اگر عفونت نزدیک مجرای ادرار باشد، می تواند باعث خارش شدید و تحریک شود. اگر احساس می کنید موارد فوق را دارید سریعا با متخصص زنان درمیان بگذارید.

در اثر از بین بردن موهای زائد

ناحیه بیکینی بسیاری از افراد در مقابل تیغ و تحریک ناشی از تراشیدن مو یا موم زدن حساس است. متخصص زنان و زایمان می گوید: “وقتی در هر قسمت از بدن موم می زنیم یا اصلاح می کنیم، سلامت پوست را مختل می کنیم.” به طوری که اگر به آن حساس باشید، قرمزی، خارش و سوزش ایجاد می شود. ” بنابراین بهترین دکتر زنان در تهران به افراد لیزر موی زائد بیکینی را پیشنهاد می دهد تا برای همیشه از شر خارش واژن در اثر اصلاح خلاص شوند.

سرطان وولور

متخصص زنان و زایمان  می گوید: سرطان ولور یک سرطان نادر است که به طور معمول در زنان مسن تشخیص داده می شود. این امر در اثر رشد غیر طبیعی سلول های سرطانی در ولو ایجاد می شود. اکثر زنانی که به آن مبتلا شده اند تا زمانی که دکتر معاینه تخصصی انجام ندهد واقعاً متوجه این بیماری نیستند.

خارش مرتبط با این وضعیت در محلی که سرطان وجود دارد، اتفاق می افتد. دکتر زنان می گوید: “نوعی خارش که در اثر یک بدخیمی ولو ایجاد شده است، به سرعت تبدیل به درد خواهد شد؛ سرطان با رشد سطحی و عمیق، اعصاب را نیش می زند و باعث درد می شود.”

اگر نگران هستید که خارش واژن شما به دلیل سرطان ولو باشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید که بهترین روش درمانی برای خارش را به شما توصیه کند.