بهترین زمان برای بارداری

بهترین زمان برای بارداری

اگر قصد  بارداری دارید، اطلاعاتی در مورد بهترین زمان برای بارداری کمک بسیار زیادی به شما می کند. چه تعداد دفعات به برقراری رابطه جنسی بپردازید و آیا عواملی وجود دارد که هر ماه احتمال بارداری شما را افزایش یا کاهش دهد؟ بنابراین شما می توانید برای دریافت پاسخ این سوالات، این مقاله را تا انتها بخوانید.

بهترین زمان برای بارداری چه زمانی است؟

اگر معمولا به اندازه کافی رابطه جنسی برقرار می کنید و اگر برای باردار شدن تلاش نمی کنید، صحبت از استراتژی زمان بندی رابطه جنسی لازم نیست اما دانستن بهترین زمان برای رابطه جنسی به منظور بارداری می تواند به شما کمک کند.

پنجره بارداری به چه معنی است؟

شما هر ماه یک هفته فرصت دارید که رابطه جنسی را تجربه کنید که به بارداری منجر شود. این پنجره بارداری شما محسوب می شود و از دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری شروع می شود. بهترین شانس بارداری در آن روزهاست که درست قبل از تخمک گذاری است.

تخمک گذاری و لقاح

تخمک گذاری معمولاً در حدود روزهای 12 تا 14 از یک چرخه 28 روزه قاعدگی اتفاق می افتد. باید بگوییم از آنجایی که چرخه قاعدگی برای هر خانم با دیگری متفاوت است، روزهایی که تخمک گذاری هم انجام می شود در هر کسی متفاوت خواهد بود. با توجه به روز و چرخه قاعدگی خودتان می توانید این مورد را تشخیص دهید.

تخمک گذاری فقط 12 تا 24 ساعت پس از آزاد شدن از تخمدان امکان پذیر است اما با کمک مخاط دهانه رحم شما اسپرم می تواند تا پنج روز در دستگاه تولید مثل زنان زندگی کند. از آنجا که تعیین دقیق لحظه تخمک گذاری تقریباً غیرممکن است، داشتن رابطه جنسی قبل از تخمک گذاری (برخلاف بعد از آن) می تواند با آماده شدن اسپرم و انتظار برای تخمک، احتمال بارداری را افزایش دهد و بهترین زمان برای بارداری است.

آیا روز 14 بارورترین روز شماست؟

شاید شنیده باشید که روز 14 چرخه باروری شما زمانی است که تخمک گذاری اتفاق می افتد. در نتیجه بسیاری از زنان در روزهای 11 ، 12 و 13 رابطه جنسی برقرار کرده و فکر می کنند این امر بهترین فرصت بارداری را به آنها می دهد.

جالب اینجاست که بگوییم اینطور نیست و بسیاری از خانم ها در روز 14 تخمک گذاری نمی کنند، تخمک گذاری طبیعی می تواند از روز 10 و در اواخر روز 20 اتفاق بیفتد. همانطور که گفتیم این روز برای هر کسی با دیگری متفاوت خواهد بود.

مخاط دهانه رحم

مخاط بارور دهانه رحم ترشحات واژن است که شبیه سفید تخم مرغ خام است. این نوع ترشحات سالم و طبیعی و به طور معمول در روزهای قبل از تخمک گذاری ظاهر می شود. اگر ترشحاتی دارید که بوی تندی دارد یا باعث خارش می شود، ممکن است دچار عفونت شوید. شما باید به دکتر زنان مراجعه کنید.

مخاط دهانه رحم تحرک (حرکت) اسپرم را بهبود می بخشد و به آنها کمک می کند تا زنده بمانند. هر چه نطفه بیشتری زنده بماند و به لوله های رحمی شما منتقل شود، بعد از آزادسازی تخمک احتمال لقاح بالاتر می شود.

شرایط خلق و خو

احساس آرامش و حس عاری از استرس می تواند احتمال بارداری شما را افزایش دهد اما نمی توان گفت که تاثیرات بسیار زیاد و صددرصدی دارد. آیا تا به حال متوجه شده اید که میل جنسی شما در بعضی از ماه های سال قوی تر است؟ این اتفاقی نیست چرا که همان هورمون هایی که دقیقاً قبل از تخمک گذاری افزایش می یابند، میل شما به رابطه جنسی را نیز تقویت می کنند و بهترین زمان برای بارداری است.

لذت جنسی می تواند احتمال باردار شدن را افزایش دهد اما آنقدری موثر نیست که هر بار که رابطه جنسی برقرار می کنید، گرمترین رابطه جنسی را داشته باشید. این نظریه که ارگاسم زن ممکن است به افزایش احتمال بارداری کمک کند ممکن است آرزو باشد.

پیگیری و بررسی تخمک گذاری

می توانید تخمک گذاری را براساس تقویم پیگیری کنید و حتی از برخی ابزارها جهت تغییرات فیزیولوژیکی مانند درجه حرارت بدن، مخاط دهانه رحم یا سطح هورمون ها برای ردیابی علائم تخمک گذاری استفاده کنید. در اینجا چند روش وجود دارد که ممکن است برای این منظور استفاده شود:

با استفاده از آزمایش های پیش بینی تخمک گذاری

آزمایش های پیش بینی تخمک گذاری بسیار شبیه آزمایش های بارداری هستند. با این تفاوت که در مواردی که احتمال تخمک گذاری دارید به شما می گویند. آنها به صورت میله های یا نوارهای آزمایش هستند که با ادرار شما واکنش نشان می دهند. برای این کار باید در یک فنجان ادرار کنید و سپس نوار آزمایش را در ادرار فرو ببرید و نتیجه را  بر اساس تغییر رنگ یا خواندن نتیجه به صورت دیجیتال خواهید گرفت.

آزمایشات تخمک گذاری در خانه، هورمون لوتئین (LH) را در ادرار تشخیص می دهد. LH درست قبل از تخمک گذاری زیاد می شود، بنابراین هنگامی که آزمایش مثبت است، نشان می دهد که بدن شما در تلاش برای آزاد کردن تخمک از تخمدان است و احتمالاً بهترین زمان برای بارداری خواهد بود.

بررسی درجه حرارت بدن

نمودار دمای پایه بدن مستلزم این است که هر روز صبح قبل از بلند شدن دمای بدن را بگیرید. دمای پایه بدن شما دمای بدن در حالت استراحت کامل است و سطح هورمون شما بر این دما تأثیر می گذارد.

هورمون پروژسترون دمای بدن شما را افزایش می دهد. پروژسترون پس از تخمک گذاری افزایش می یابد، بنابراین هنگامی که دمای پایه بدن شما افزایش می یابد و حداقل برای چند روز بالا می ماند =، این بدان معنی است که شما احتمالاً درست قبل از افزایش دمای بدن، تخمک گذاری کرده اید.

ردیابی مخاط دهانه رحم

ترشحات واژن شما در طول چرخه شما تغییر می کند و هنگامی که به تخمک گذاری نزدیک می شوید وقتی کش پیدا می کند و بیشتر شبیه مخاط می شود، خصوصیات متفاوتی به خود می گیرد. وقتی شبیه سفیده تخم مرغ خام باشد ، احتمالاً در بارورترین زمان ماه و بهترین زمان برای بارداری هستید.

استفاده از برنامه های باروری

برنامه های آنلاین و هوشمند زیادی وجود دارند که دوره های تخمک گذاری را بررسی می کنند. در موارد دقیق تر شما باید دمای پایه بدن یا تغییرات مخاط دهانه رحم را وارد کنید اما حتی یک برنامه ساده هم به شما کمک می کند تا در صورت منظم بودن قاعدگی، بارورترین روزهای خودتان را متوجه شوید. شما وقتی پریود می شوید باید وارد برنامه شوید تا آن برنامه چرخه باروری شما را متوجه شود و به شما بگوید که چه زمانی احتمال تخمک گذاری وجود دارد.

هر چند وقت یک بار رابطه جنسی لازم است؟

اینکه هر چند وقت یک بار باید رابطه جنسی برقرار کنید به اولویت شخصی خودتان به عنوان یک زن و شوهر بستگی دارد و اینکه آیا در مردان مسئله ناباروری مانند مشکلات شمارش اسپرم وجود دارد یا نه.

متخصصان توصیه می کنند که بیشتر از یک بار در روز رابطه جنسی نداشته باشید. ممکن است به نظر برسد که رابطه جنسی بیشتر مساوی با شانس بیشتری برای بارداری است اما در واقع انجام زیاد رابطه جنسی ممکن است تعداد اسپرم های سالم را کاهش دهد.

مقابله با تعداد کم اسپرم

اگر تعداد اسپرم در مرز طبیعی یا پایین باشد توصیه عمومی این است که هر روز در طول پنجره باروری رابطه جنسی برقرار کنید.

به عنوان مثال ، اگر روز دوشنبه اولین نتیجه آزمایش پیش بینی تخمک گذاری مثبت خود را دریافت کردید ، یا مخاط حاصل از باروری دهانه رحم مشاهده کردید ، باید دوشنبه ، چهارشنبه و جمعه به رابطه جنسی بپردازید. رابطه یک روز در میان به شما کمک می کند تا میزان اسپرم را افزایش داده ، احتمالاً احتمال بارداری شما را افزایش می دهد و بهترین زمان برای بارداری است.