درمان عقب افتادن پريود با زعفران

عقب افتادن پریود در خانم ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. در برخی مواقع علت آن ناشی از استرس ، بی خوابی ، فشار های کاری بالا باشد که در  این زمان ها ، درمان عقب افتادن پریود با زعفران، دمنوش ها، استراحت و استفاده از آرامش بخش ها موثر و بسیار کمک کننده است. اما در کنار آن ، عقب افتادن قاعدگی می تواند نشان از بیماری های خطرناک و مهمی باشد. توصیه می شود خانم هایی که دچار قاعدگی نا منظم و طولانی مدت هستند با پزشک متخصص زنان مشورت نمایند و درمان را خود سرانه انجام ندهند. اگر دلیل عقب افتادن پریود شما ، دلیل بیماری جدی نیست برای درمان آن  می توانید از زعفران استفاده کنید. با ما همراه باشید تا از تاثیرات استفاده دمنوش زعفران برای درمان عقب افتادن پریود آگاه شوید.


عقب افتادن پریود

دوران قاعدگی یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر خانمی است. به‌ طور معمول، خانم ها هر ٢١ الي ٣٥روز ، یک هفته در ماه درگیر می ‌کند، اهمیت ویژه ای دارد. سیکل و چرخه عادت ماهیانه یا پریود در برخی خانم ها منظم است.

به اصطلاح سر وقت پریود آن ها اتفاق می افتد. حال اگر این چرخه از حالت معمول خود خارج شود ; بیشتر از پنج روز از مدت طولانی ترين دوره پريودتان گذشته و هنوز خونريزی ندارید ; می گوییم پریود عقب افتاده است. البته جای نگرانی نیست، در ادامه مطالبی در مورد درمان عقب افتادن پریود با زعفران ارائه می دهیم که به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

علت عقب افتادن پريود

عقب افتادن پریود یکی از دغدغه بسیاری از خانم ها در طول دوران زندگی است. به طوری که مشاهده شده در طول دوران قاعدگی بسیاری از خانم ها با این قضیه رو در رو شده اند. عقب افتادن عادت ماهانه معمولا بر اثر غلظت خون بوده ; که ناشی از فعالیت خلط صفرا، بلغم و یا سودا در کل بدن است. اختلال در غده تیروئید و همچنین اختلالی که در هورمون پرولاکتین (هورمون شیر) رخ می دهد نیز می ‌تواند باعث عقب افتادن پریود یا قطع قاعدگی شود.

در ادامه برخی دیگر از دلایل عقب افتادن پریود را ذکر می کنیم :

استرس: اضطراب می تواند بخشی از مغز را که در تنظيم چرخه نرمال عادت ماهیانه دخيل است ، دچار اختلال کند و پريودتان را عقب بندازد.

كاهش وزن شديد: وجود مقداری بافت چربی در بدن برای داشتن یک چرخه منظم عادت ماهیانه نیاز است. اگر وزن بیش از حد کم شود باعث عقب افتادن پریو و حتی قطع آن می شود.

بارداری: به علت هورمون هايی که از جفت ترشح می شود ، پروژسترونی که از  باقیمانده تخمک شما حفظ مي شود ، مانع ریزش دیواره رحم و دفع جنین می شود. بنابراین در حاملگی خونريزی اتفاق نمی افتد.

تنبلی تخمدان : یکی از شایع ترین عللی است که باعث عقب افتادن پریود است به تخمدان هایی مربوط می شود که حالت پلی‌کیستیک دارند؛ یعنی دچار تنبلی تخمدان هستند.

مصرف قرص های ضدبارداری :  استفاده مرتب از این قرص ها باعث می شود که تغییراتی در هورمون های بدن ایجاد شود و سیکل همیشگی به طور کامل ایجاد نشود.

ورزش سنگین : خانم هایی که شروع به ورزش های سنگین می کنند، در بعضی مواقع دچار عقب افتادن پریود می شوند. از دست دادن مقدار زیادی از انرژی باعث عقب افتادن پریود می شود.

حال لازم است بدانید برای راه ها و روش های متعددی وجود داشته که افراد می ‌توانند با بکارگیری این روش ها سریعتر پریود شوند. دقت داشته باشید.

درمان عقب افتادگی پریود با زعفران

زعفران یکی از بی نظیر ترین ادویه های ایرانی بوده که دارای خواص بسیار زیادی می باشد. لازم است بدانید در طب سنتی این گیاه به عنوان یکی از گیاهان تحریک کننده قاعدگی شناخته شده که به عنوان درمانی برای عقب افتادن پریود مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین و اصلی ترین ترکیبات این گیاه که ترکیبات زرد رنگ، معطر و تلخ آن است که در درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی اثر بی نظیر دارد.

برای مصرف زعفران در دوران بارداری حتما باید با پزشکتان مشورت کنید. بنابراین اگر اطمینان دارید که باردار نیستید از دمنوش زعفران استفاده کنید. زعفران یک گیاه است و تاثیر گیاهان بر جنین با توجه به شرایط جنین و مادر متفاوت است.

اگر زعفران به درستی مصرف شود ، می تواند این اختلال در عقب افتادن پریود را رفع کند و هم چنین درمان خوبی برای افسردگی می باشد. برای باز شدن قاعدگی با زعفران لازم است که هر روز ۲ الی ۳ فنجان در سه نوبت از این دمنوش تهیه کرده و میل نمایید که باید بدانید مصرف این گیاه منجر به انقباضات رحم شده و پریود شما را باز می کند.


همانطور که در بالا نیز اشاره شد ، مجددا تاکید می شود اگر در هنگام اختلالات قاعدگی ، مواردی مانند دردهای شدید ، سوزش ادرار ، مشاهده خونریزی های نابجا ، ترشحات نامطبوع ، سابقه سرطان تخمدان و ضماِئم و احتمال بارداری و … وجود دارد باید به پزشک متخصص زنان خوب مراجعه کنید.


طرز تهیه دمنوش زعفران برای درمان عقب افتادن پریود

درمان عقب افتادن پریود با زعفران از رایج ترین روش هایی است که خانمها استفاده می کنند. در ادامه نحوه تهیه دمنوش برای درمان عقب افتادن پریود با زعفران آورده ایم.

روش اول :

شما برای پریود شدن با کمک دم نوش زعفران می توانید آن را دم کنید.

●    ابتدا چند شاخه زعفران ساییده شده را در آب جوش حل کنید.

●    آن را بر روی سماور و یا کتری قرار بدهید و ۱۰ دقیقه به آن زمان بدهید.

●    برای خوش طعم تر شدن دمنوش زعفران می توانید به آن مقداری عسل نیز اضافه کنید.

این دمنوش را می توانید یک روز در میان مصرف کنید. مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود. همچنین این دمنوش اشتها آور است و به هضم غذا و کارکرد سیستم گوارش کمک می کند.


روش دوم :

●    یک قاشق مربا خوری زعفران را کاملا ساییده و له کنید.

●    کمی زنجبیل و دارچین به آن اضافه کنید.

●    مقدار دو لیوان آب جوش به آن اضافه کرده کنید.

●    به روش قبل آن را بر روی سماور و کتری قرار بدهید تا دم بکشد. برای صرف این دمنوش می توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

برای مصرف این دمنوش ها ، اگر مدت زیادی است که پریود شما عقب افتاده است ، روزانه دو بار استفاده کنید. اما توصیه می شود پنج روز قبل از شروع قاعدگی روزانه یک لیوان از این دمنوش استفاده کنید. معمولا تاثیر آن بین 3 الی 5 روز مشخص می شود.


خواص و فواید زعفران

●    اشتها آور

●     رفع نفخ معده و هضم غذا

●     خون ساز است و تسهیل گردش خون

●     پیشگیری سرطان

●     کاهش درد قاعدگی

●     کاهش اضطراب و استرس

●     کمک به اختلالات کلیه ، مثانه

●    سلامت قلب

●    ضد افسردگی


کلینیک زنان و زایمان دکتر روشن دارای تجهیزات روز دنیا و دستگاه های مجهز و پزشکان متخصص مجرب و حاذق خانم می باشد. شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی در کلینیک دکتر روشن ، از طریق تماس و پیج اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.