زگیل تناسلی خفیف

زگیل تناسلی خفیف یکی از رایج‌ترین انواع عفونت‌های مقاربتی است. تقریباً همه افراد فعال جنسی در برخی از مراحل زندگی خود حداقل به یك نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروسی كه باعث زگیل‌های تناسلی می‌شود، آلوده می‌شوند. البته بیش از 30 نوع از این ویروس در بدن وجود دارد که برخی از آن‌ها باعث این بیماری خواهند شد.

زگیل تناسلی خفیف بر بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارد. آن‌ها می‌توانند مانند برجستگی‌های کوچک و گوشتی به نظر برسند یا ظاهری شبیه گل کلم دارند. در بسیاری از موارد، زگیل‌ها برای دیده شدن بسیار کوچک هستند. برخی از انواع ویروس HPV دستگاه تناسلی می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی خفیف تا شدید شوند، درحالی‌که برخی دیگر باعث سرطان می‌شوند.

زگیل تناسلی خفیف

شما می توانید از طریق تلفن های تماس موجود در سایت با کلینیک دکتر روشن تماس حاصل نمایید و از مشاوره های رایگان بهترین متخصصین زنان و زایمان در جهت اطمینان خاطر یافتن سریعتر از شرایطتتان تا زمان مراجعه به کلینیک استفاده نمایید.

شکل ظاهری زگیل تناسلی خفیف چگونه است؟

زگیل‌های تناسلی رشد کمی گوشتی، صورتی یا قرمز در اندام‌های جنسی دارند. ممکن است زگیل‌ها شبیه قسمت‌های کوچک گل کلم باشند یا بسیار ریز بوده و به‌سختی دیده شوند. آن‌ها اغلب در خوشه‌های سه یا چهار تایی ظاهر می‌شوند و ممکن است به‌سرعت رشد کرده و گسترش یابند. معمولاً دردناک نیستند، اگرچه ممکن است باعث درد خفیف، خونریزی و خارش نیز شوند.

علائم زگیل تناسلی خفیف چیست؟

چه موقع باید برای زگیل تناسلی خفیف به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت ایجاد و مشاهده هرگونه برجستگی، التهاب غیرطبیعی، خونریزی هنگام مقاربت یا زگیل در ناحیه تناسلی باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصصی که انتخاب می‌کنید باید فردی باتجربه در این زمینه باشد تا اگر حتی زگیل‌ها بصورت خفیف هستند و هنوز نمایان نشده‌اند، باز هم به موقع تشخیص داده شده و از عواقب بعدی مانند خوشه‌ای شدن آن و انتقال به شریک جنسی جلوگیری کند. برای این منظور می‌توانید با خیال راحت با متخصصین متبحر ما در کلینیک دکتر زنان مشورت کنید و مورد معاینه قرار بگیرید. برای ارتباط گرفتن با ما می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده نمایید.

علل ایجاد زگیل تناسلی خفیف چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مهم‌ترین عامل ایجاد زگیل می‌شود. بیش از 30 نوع HPV وجود دارد که بر ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارد. زگیل‌های تناسلی تقریباً همیشه از طریق تماس جنسی با فرد آلوده پخش می‌شوند و سرایت می‌کنند. دقت کنید که برای انتقال عفونت به شریک جنسی لازم نیست که زگیل‌های شما دیده شود.

بنابراین اگر زگیلی مشاهده نکردید، اما یکی دیگر از علائم را داشتید، باز هم حتماً به پزشک مراجعه کنید. این بیماری به‌شدت مسری است و حتی خانم‌های باردار باید دقت داشته باشند که اگر این بیماری به‌موقع کنترل و درمان نشود، می‌تواند هنگام زایمان طبیعی به نوزاد منتقل شده و باعث عوارض منفی بر روی نوزاد گردد.

زگیل تناسلی خفیف

عوامل خطر زگیل تناسلی خفیف

بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، HPV دستگاه تناسلی را حتی به‌صورت خفیف و کوتاه مدت تجربه می‌کنند. عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را در شما افزایش دهند عبارت‌اند از:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک
  • داشتن عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید.
  • انجام فعالیت جنسی در سنین بسیار پایین
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف و به خطر افتاده ناشی از بیماری‌هایی مانند اچ آی وی یا داروهای پیوند اعضا

عوارض عدم درمان زگیل تناسلی خفیف

زگیل تناسلی خفیف یک بیماری مسری است که حتماً باید تحت نظر پزشک به‌طور کامل برطرف شود و نمی‌توان با بی‌توجهی و سهل‌انگاری آن را درمان کرد. اگر به درمان این بیماری توجه لازم را نداشته باشید احتمال بروز عوارض جدی بسیار زیاد و ناخوشایند است.

عوارض عفونت HPV شامل موارد زیر خواهد بود:

  • سرطان دهانه رحم با عفونت HPV دستگاه تناسلی ارتباط نزدیکی دارد. انواع خاصی از HPV نیز با سرطان‌های ولو، مقعد، آلت تناسلی مرد و دهان و گلو در ارتباط است.
  • البته عفونت HPV همیشه منجر به سرطان نمی‌شود، اما انجام آزمایشات پاپ اسمیر در زنان به دلیل بالا بودن خطر سرطان دهانه رحم به خاطر وجود این ویروس، الزامی است.

در دوران بارداری زگیل تناسلی خفیف درمان نشده ممکن است بزرگ شود و ادرار را دشوار کند. زگیل‌های موجود در دیواره واژن می‌توانند باعث کشش بافت‌های واژن در هنگام زایمان شوند. زگیل‌های بزرگ روی ولو یا واژن می‌توانند هنگام کشیدگی در طول زایمان خونریزی کنند و همچنین احتمال انتقال عفونت به نوزاد هم وجود دارد. گاهی نیز نوزادی که از مادر با زگیل‌های دستگاه تناسلی متولد می‌شود، دچار زگیل در گلو خواهد شد. در این صورت ممکن است برای جلوگیری از مسدود شدن راه تنفسی کودک به جراحی نیاز باشد.

روش‌های پیش‌گیری از زگیل تناسلی خفیف

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسینه شدن مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از ابتلا به زگیل‌های تناسلی است. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی نیز ایده بسیار خوبی است که از ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی نیز جلوگیری خواهد کرد. البته استفاده از کاندوم روش صددرصدی نیست، اما تا حد زیادی می‌تواند از سلامت شما و شریک جنسیتان محافظت کند.

واکسیناسیون

سه واکسن HPV توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده است. Gardasil 9 جدیدترین مورد برای استفاده در مردان و زنان از 9 تا 45 سال برای محافظت در برابر سرطان دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسیناسیون معمول HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می‌کنند، اگرچه این تزریق در اوایل 9 سالگی نیز می‌تواند انجام شود. برای دختران و پسران بسیار مناسب است که واکسن را قبل از اولین تماس جنسی دریافت کنند.

عوارض جانبی واکسن‌ها معمولاً خفیف بوده و شامل درد در محل تزریق، سردرد، تب درجه پایین یا علائم شبیه آنفولانزا است که بعد از چند ساعت الی چند روز به‌راحتی برطرف خواهد شد.

در حال حاضر توصیه می‌کند که همه افراد 11 و 12 ساله دو دوز واکسن HPV به نام CDC با فاصله شش‌ماهه دریافت کنند. قبلاً دریافت سه دوز توصیه می‌ شد که در حال حاضر همان دو دوز کافی ست. افراد نوجوان‌تر با سن 9 و 10 ساله و نوجوانان 13 و 14 ساله نیز می‌توانند طبق برنامه به روز شده دو دوز واکسن بزنند. تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دوزه برای کودکان زیر 15 سال بسیار مؤثر است.

نوجوانان و جوانان که سری واکسن را بعداً، در سنین 15 تا 26 سالگی شروع می‌کنند، باید سه دوز واکسن را دریافت کنند.

CDC در حال حاضر توصیه می‌گرفتن تا واکسن  HPV برای همه مردم از سن 26 سالگی بع بعد که قبلاً واکسینه نشده‌اند، انجام شود. این واکسن‌ها را می‌توانید از طریق متخصصین دریافت نمایید.

در طول درمان برای مراقبت از زگیل تناسلی خفیف چه کنم؟

اگر زگیل تناسلی خفیف دارید، باید حتماً نکات زیر را نیز در طول درمان رعایت کنید:

  • ناحیه آلوده را تا حد ممکن خشک نگه دارید.
  • لباس زیر کاملاً نخی بپوشید. پارچه‌های مصنوعی و پلاستیکی یا حساسیت‌زا می‌توانند ناحیه آلوده را تحریک کرده و رطوبت را به دام بیندازند که باعث بدتر شدن زگیل تناسلی و افزایش آن می‌شود.
  • از شوینده‌های اسانس دار و تحریک کننده برای شست و شوی محل آلوده شده استفاده نکنید.
  • در صورت مقاربت حتما از کاندوم استفاده نمایید و بعد از رابطه نیز محل را کاملا شست و شو داده و خشک کنید.

اگر من درمان نشوم چه اتفاقی می‌افتد؟

متأسفانه با وجود درمان و کنترل این بیماری، داشتن HPV پرخطر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، رکتوم و آلت تناسلی را افزایش دهد اما همه اشکال ویروس با این سرطان‌ها ارتباط ندارند. اگر زگیل تناسلی دارید، انجام معاینات سالانه برای غربالگری سرطان از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا در صورت عدم درمان، احتمال گسترش عفونت و یا ایجاد سرطان‌های دستگاه تناسلی وجود دارد.