سرطان عنق رحم

سرطان عنق رحم که به سرطان دهانه رحم و یا سرطان گردن رحم نیز شناخته می شود، نوعی از سرطان است که مختص به دستگاه تولید مثل زنان است و همان طور که از نامش مشخص است، از دهانه رحم آغاز می شود. دهانه رحم یک استوانه توخالی است که قسمت زیرین رحم زن را به واژن متصل می کند.

در اغلب موارد، سلول های سطحی دهانه رحم دچار سرطان می شوند اما گاهی اوقات و به صورت نادر ممکن است که سرطان از بافت های زیرین شروع و تکثیر شود. این سرطان زمانی بسیار شایع بود و جان هزاران نفر را می گرفت. اما خوشبختانه امروزه با غربالگری ها و آزمایشات مختلف و روش های درمانی که وجود دارد، درمان موفق این عارضه بسیار زیاد شده است.

امروزه اگر هر زنی غربالگری ها آزمایش های تست سلامت دستگاه تناسلی را به شکل منظم و به طور کامل انجام دهند، می توان به شکل چشمگیری از این بیماری جلوگیری کرد و یا حتی در صورت وقوع سریعا آن را تشخیص داد و درمان کرد.

البته توجه داشته باشید که با توجه به این که دستگاه تولید مثل، یکی از مهم ترین قسمت های بدن انسان است، تشخیص و درمان این بیماری هم طبیعتاً کاملا تخصصی و علمی است و به همین دلیل شما باید برای درمان آن به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

درمان های خودسرانه، مراجعه به افراد غیر متخصص و یا استفاده از درمان هایی که از لحاظ علمی تایید نشده اند، احتمال درمان نشدن و حتی افزایش بیماری را به مقدار زیادی افزایش می دهند و درمان اصولی و تخصصی را هم سخت تر و طولانی تر می کنند.

در ادامه ما سرطان عنق رحم را بیشتر بررسی می کنیم و نشانه های آن را به شما خواهیم گفت. اگر نشانه های این بیماری را در خود مشاهده می کنید، بهتر است که هر چه سریع تر برای تشخیص قطعی مشکل به پزشک متخصص زنان اشاره کنید.

پس از آن نیز روش های درمان این سرطان را برای شما قرار می دهیم تا اگر دچار این عارضه شده اید، بتوانید یک دید و نگاه کلی نسبت به مشکل خود داشته باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

نشانه های سرطان عنق رحم

دلایل ایجاد سرطان عنق رحم

روش های درمان سرطان عنق رحم

مراحل پیشرفت سرطان عنق رحم

عوامل محرک افزایش خطر ایجاد سرطان عنق رحم

جلوگیری از سرطان عنق رحم

سرطان عنق رحم و بارداری

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

نشانه های سرطان عنق رحم

در اغلب موارد، این سرطان در شروع نشانه های خاصی ندارد و زنان نمی توانند آن را تشخیص دهند. نشانه های این عارضه اغلب در مراحل پایانی ظاهر می شوند. حتی وقتی که این علامت ها ایجاد می شوند، باز هم بسیاری از زنان آن را با قاعدگی و یا عفونت های دستگاه ادراری اشتباه می گیرند.

به همین دلیل است که انجام تست ها و غربالگری ها بسیار مهم است تا در صورت وجود هرگونه بیماری و یا سرطان، سریعا شناسایی و درمان شوند.

نشانه های شایع و عمومی سرطان عنق رحم شامل موارد زیر است:

  • خون ریزی غیر معمول از واژن مانند زمان های بین پریودی و یا در زمان یائسگی
  • ترشحات غیر معمول واژینال که بو و ظاهر متفاوتی نسبت به ترشحات طبیعی دارند
  • درد هنگام ادرار
  • نیاز متعدد به ادرار کردن
  • درد در لگن و یا قسمت تحتانی کمر

در صورتی که هر گونه از موارد بالا را مشاهده کردید، بهتر است که هر چه سریع تر به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

دلایل ایجاد سرطان عنق رحم

در اغلب موارد، سرطان دهانه رحم به دلیل یک ویروس به نام پاپیلومای انسانی و یا HPV ایجاد می شود.

این همان ویروسی است که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود.

ویروس HPV انواع بسیار مختلفی دارد و تا به حال حدود 100 نوع از آن شناسایی شده اند اما فقط برخی از انواع آن ها باعث ایجاد سرطان عنق رحم می شوند. به طور مثال، از شایع ترین نوع های این ویروس که باعث ایجاد سرطان می شوند، می توان به HPV-16 و HPV-18 اشاره کرد.

البته حتی آلوده شدن به این نوع از ویروس HPV نیز قطعا باعث ایجاد سرطان نمی شود. خوشبختانه بدن ما و سلول های ایمنی می توانند در اغلب موارد می توانند ویروس ها و عفونت های HPV را نابود کنند و از بین ببرند. در اغلب موارد، پس از دو سال از گذشت ابتلا به این ویروس، بدن به طور طبیعی آن ها را از بین می برد.

از دیگر عواملی که ویروس HPV می تواند باعث ایجاد آن ها شود، می توان به انواع سرطان اشاره کرد که در قسمت پایین قسمتی از آن ها را آورده ایم:

  • سرطان واژن
  • سرطان حنجره
  • سرطان مقعد
  • سرطان راست روده
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان فرج

ویروس HPV یک عفونت بسیار شایع و شدید است و اغلب به دلیل رابطه های جنسی کنترل نشده انتقال می یابد. احتمال انتقال این بیماری، از زن به مرد بیشتر از مرد به زن است.

روش های درمان سرطان عنق رحم

اگر این سرطان سریعا تشخیص داده شود، احتمال درمان موفق و سریع آن بسیار بالا است. درمان های اصلی این سرطان شامل موارد زیر است:

  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • عمل جراحی
  • درمان هدفمند

برخی موارد ممکن است که پزشک این درمان ها را با یکدیگر ترکیب کند تا اثر گذاری افزایش یابد که در ادامه این روش ها را بیشتر توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

عمل جراحی

در جراحی هایی که برای سرطان های مختلف صورت می گیرد، هدف برداشتن مقدار عمده توده سرطانی است. در اغلب موارد نمی توان توده سرطانی را به شکل کامل برداشت و قسمتی از آن باقی می ماند و قسمت باقی مانده را با روش های درمانی دیگر از بین می برند.

اگر توده سرطانی به مقدار زیادی پیشرفت کرده باشد، گاهی اوقات ممکن است که نیاز باشد یک اندام مانند رحم و یا سایر اندام های اطراف لگن، به صورت کامل برداشته شوند.

پرتو درمانی

در این روش پرتو های پر انرژی به صورت متمرکز و دقیق به سلول های سرطانی فرستاده می شوند تا آن ها را از بین ببرند. این اشعه ها معمولا به دو صورت به بافت های سرطانی می رسند. در روش اول از یک دستگاه در خارج بدن برای ارسال پرتو ها استفاده می شود و در روش دو برای تمرکز و قدرت بیشتر، دستگاه وارد رحم می شود و از آنجا پرتو ها را پخش می کند.

شیمی درمانی

در روش شیمی درمانی، از دارو های مختلف برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این روش درمانی معمولا به صورت چرخه ای و در کنار روش های درمانی دیگر استفاده می شود. منظور از درمان به صورت چرخه ای این است که شما پس از گذراندن یک دوره شیمی درمانی، درمان را متوقف می کنید و به بدن خود استراحت می دهید تا بتواند خود را بازسازی کند.

درمان هدفمند

درمان هدفمند، از روش های جدید تر برای درمان سرطان است که در طی آن از دارو های خاصی استفاده می شود که به صورت هدفمند مانع رشد عروق خونی جدید که به رشد و بقا سلول های سرطانی کمک می کنند می شود. با این کار رشد سلول های سرطانی به مقدار زیادی کاهش می یابد و یا این که به طور کلی متوقف می شود.

یکی از دارو هایی که در درمان هدفمند استفاده می شود، بواسیزوماب و یا آواستین نام دارد. این دارو و به طور کلی این روش، به عنوان یک درمان مکمل به همراه روش های دیگر مانند شیمی درمانی استفاده می شود.

مراحل پیشرفت سرطان عنق رحم

پس از این که سرطان عنق رحم در شما تشخیص داده شد، پزشک برای این که بتواند تشخیص دهد که سرطان به چه مقدار گسترش یافته است، یک مرحله خاص را برای آن تعیین می کند.

این مرحله بندی ها به پزشک کمک می کند تا بتواند به شکل دقیق تری راه درمانی را برای بیمار ایجاد کند و در آن از درمان های متناسب با شدت مشکل استفاده کند.

این سرطان به طور کلی دارای چهار مرحله مختلف است که شامل موارد زیر است:

  1. سرطان در این مرحله کوچک است ولی ممکن است که به غدد لنفاوی سرایت کرده باشد اما به سایر نقاط و بافت ها سرایت نکرده است.
  2. سرطان در این مرحله بزرگتر می شود. ممکن است که در این مرحله سرطان به خارج عنق رحم و یا به طور کلی به خارج از رحم سرایت کند اما هنوز هم به قسمت های دیگر بدن نرسیده است.
  3. سرطان در این مرحله به قسمت تحتانی واژن و یا لگن گسترش یافته است و ممکن است که باعث انسداد حالب شود. حالب ها لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند.
  4. توده سرطانی بسیار بزرگ می شود و ممکن است که به خارج لگن گسترش یابد و به اندام های دیگری مانند ریه ها، استخوان ها و یا کبد برسد.

عوامل محرک افزایش خطر ایجاد سرطان عنق رحم

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان عنق رحم، ویروس HPV است. اما عوامل دیگری نیز به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می توانند باعث ایجاد این سرطان شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • بارداری شدید برای اولین بار در زیر سن 17 سال
  • کلامیدیا
  • داشتن بیش از سه بارداری
  • رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات
  • سابقه خانوادگی سرطان عنق رحم

پس اگر یک و یا چند مورد از موارد بالا را دارید، بهتر است که همیشه و به صورت منظم تست های سلامت دستگاه تناسلی را انجام دهید تا در صورتی که سرطان عنق رحم و یا هرگونه بیماری دیگری در حال ایجاد شدن در شما است، سریعا آن را تشخیص دهید و درمان را بلافاصله آغاز کنید.

جلوگیری از سرطان عنق رحم

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از سرطان عنق رحم، انجام غربالگری های منظم با تست پاپ اسمیر و یا تست hrHPV است. این غربالگری ها می توانند سلول های پیش سرطانی را تشخیص دهد و بنابر این شما می توانید پیش از تبدیل شدن آن ها به توده سرطانی، آن ها را سریعا از بین ببرید.

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، اغلب عفونت های HPV باعث ایجاد این نوع سرطان می شوند. شما می توانید با زدن واکسن های Gardasil و Cervarix از این عفونت جلوگیری کنید. این واکسیناسیون باید قبل از این که فرد از لحاظ جنسی فعال شود انجام شود تا تاثیر گذار تر باشد.

هم پسران و هم دختران می توانند این واکسن را بزنند تا از HPV جلوگیری کنند.

از دیگر راه هایی که می توانید با استفاده از آن ها از سرطان عنق رحم جلوگیری کنید، می توان موارد زیر را نام برد:

  • همیشه در هنگام رابطه های جنسی خود از کاندوم استفاده کنید تا از انتقال بیماری های عفونی مانند HPV جلوگیری شود
  • از سلامت شریک جنسی خود مطمئن شوید

سرطان عنق رحم و بارداری

گرچه که ایجاد سرطان عنق رحم در دوران بارداری بسیار نادر است، اما به هر حال ممکن است که گاهی اوقات ایجاد شود. اما خوشبختانه با توجه به مراقبت های خاصی که در دوران بارداری انجام می شود، سرطان در همان مراحل اولیه تشخیص داده می شود.

اما درمان سرطان در دوران بارداری ممکن است که پیچیده باشد. پزشک باید تمامی شرایط بیمار را در نظر بگیرد و سپس با توجه به آن ها درمان متناسب را به بیمار پیشنهاد کند. در اغلب موارد، اگر سرطان در مراحل اولیه باشد، پزشک به بیمار توصیه می کند که درمان را برای زمان پس از زایمان بگذارد.

اما در مواردی که سرطان پیشرفت زیادی کرده باشند، ابتدا پزشکان سعی می کنند که نوزاد را تا جای ممکن و به صورت مصنوعی به دنیا بیاورند تا درمان شما انجام شود. به طور کلی نمی توان در هنگام بارداری درمان این نوع از سرطان ها را انجام داد زیرا انجام درمان آسیب بسیار زیادی به جنین می رساند.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم که نسبت به موضوع سرطان عنق رحم یک سری اطلاعات کلی را در اختیار شما بگذاریم تا اگر به این عارضه مبتلا شده اید، یک دید کلی نسبت به بیماری خود داشته باشید.

همان طور که پیش تر نیز گفته بودیم، اگر این بیماری سریعا شناسایی شود و درمان بلافاصله آغاز شود، احتمال درمان موفق بسیار بالا است.

به همین دلیل است که توصیه می شود که اگر هر یک از نشانه هایی که پیش تر برای شما آورده ایم را  در خود مشاهده نمودید، سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا در صورت وجود هر گونه بیماری، سریعا شناسایی شود و درمان بلافاصله آغاز شود.

شما می توانید همین الان با مراجعه به مرکز تخصصی زنان ما، با مشورت و کمک پزشکان حاذق و با تجربه مجموعه، ابتدا به تشخیص دقیق و قطعی و سپس به درمان اصولی و تخصصی مشکل خود بپردازید.

بدیهی است که هر گونه تاخیر در مراجعه و یا درمان های خودسرانه در این زمینه، موجب پیشرفت بیماری و سخت تر شدن و یا حتی غیر ممکن شدن درمان خواهد شد.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود.

جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید