دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی

چرا دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی نیاز است؟ ویروس HPV که علت زگیل های تناسلی می باشد تعداد بسیار زیادی از انسان ها را درگیر کرده اما همه ی تایپ های این ویروس زگیل ایجاد نمی کنند.

آگاهی بخشی در ارتباط با این ویروس، نحوه انتقال و علائم، نحوه درمان و اینکه شما چگونه میتواند به دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی دسترسی پیدا کنید، همه در این مقاله آورده شده است. همین الان شما می تواند با تماس با کلینیک و تعیین ویزیت با دکتر متخصص زنان، از این نظر خود را بررسی کنید و در صورت نیاز درمان دریافت کنید.

دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

ویروس HPVو دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی

 

نیاز به دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی به عنوان یکی از علت های مراجعه به متخصصین زنان نیاز به توضیح دارد. زگیل های تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های منتقله از راه جنسی هستند. تقریبا تمام افراد فعال جنسی با حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی(HPV)، که سبب زگیل های تناسلی می شوند، آلوده می شوند.

زگیل های تناسلی بر روی بافت های مرطوب منطقه تناسلی تاثیر می گذارد. آنها می توانند کوچک، مانند زایده ای گوشتی یا ظاهر گل کلمی داشته باشند. در بعضی موارد نیز خیلی کوچکتر از آنی هستند که قابل مشاهده باشند.

برخی از سویه های HPV تناسلی می توانند زگیل های تناسلی ایجاد کنند، در حالی که بعضی سویه ها می توانند باعث سرطان شوند.

 

علائم زگیل تناسلی

 

در صورت بروز چه علائمی شما نیاز به دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی پیدا می کنید؟‌ در حقیقت علائم زگیل تناسلی با توجه به ناحیه ای که ممکن است ایجاد شده باشد، متفاوت می باشد. دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی با توجه به محلی که زگیل وجود دارد، نوع درمان شما را تعیین می کند.

زگیل های تناسلی می توانند بر روی vulva، دیوارهای واژن، منطقه بین تناسلی و مقعد و یا در دهانه رحم رشد کنند. در مردان نیز ممکن است بر روی نوک یا شفت آلت تناسلی، اسکروتوم یا مقعد رخ دهند. زگیل های تناسلی نیز می توانند در دهان یا گلو فرد آلوده نیز وجود داشته باشد.

دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی از علائم و نشانه های شما میپرسد. شما ممکن است علائمی مانند تورم، زائده گوشتی، خارش و یا خونریزی داشته باشید. اگر سیستم ایمنی شما مختل باشد ممکن است این زائده ها بزرگ شوند. در این صورت شما باید این موارد را زمانی که به دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی مراجعه می کنید، اشاره کنید.

 

علل زگیل تناسلی

 

علت زگیل تناسلی که موجب می شود شما نیاز به یک دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی داشته باشید، ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) می باشد که باعث زگیل می شود. بیش از 40 گونه از HPV وجود دارد که بر منطقه تناسلی تاثیر می گذارد. زگیل های تناسلی تقریبا همیشه از طریق تماس جنسی گسترش می یابد. زگیل ها می تواند حتی قابل مشاهده نباشند و به شریک جنسی انتقال داده شود.

 

عوامل خطر زگیل تناسلی

 

اکثر افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، در برخی از زمان ها مبتلا به HPV تناسلی می شوند. عواملی که می توانند خطر ابتلا به آلوده شدن را افزایش دهند عبارتند از:

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شرکای متعدد

داشتن نوعی دیگر از عفونت های منتقله از راه جنسی

داشتن رابطه جنسی با کسی که اطلاعی از سابقه جنسی اش ندارید.

شروع فعالیت جنسی در سنین جوانی

داشتن یک سیستم ایمنی بدن ضعیف، مانند HIV یا مصرف داروهای پیوند عضو

تمام این موارد میتواند امکان ابتلای شما و نیاز شما به دکتر متخصص زنان را افزایش دهد.

 

عوارض زگیل تناسلی

 

عوارض عفونت HPV بسیار مهم می باشد. می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد به همین دلیل توصیه می شود که هرچه زودتر شما دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی خود را انتخاب کنید و در اولین فرصت مراجعه کنید و درمان لازم را دریافت کنید.

عوارض عفونت HPV می تواند شامل موارد زیر باشد:

سرطان. سرطان دهانه رحم با عفونت HPV  تناسلی مرتبط است. انواع خاصی از HPV  نیز با سرطان های vulva، انسداد، آلت تناسلی و حتی دهان و گلو مرتبط هستند.

به همین دلیل به زنان توصیه می شود که آزمایش و چکاپ های روتین نزد پزشک زنان خود داشته باشند و همچنین در صورت شک به عفونت به دکتر متخصص زنان مراجعه کنند.

مشکلات در دوران بارداری. به ندرت در دوران بارداری، زگیل می تواند بزرگ شود، و باعث سختی در ادرار کردن شود. زگیل های دیواره واژن می توانند در طول زایمان کشش بافت های واژینال را مهار کنند. همچنین زگیل های بزرگ بر روی vulva و یا در واژن می توانند هنگام کشش در طول زایمان، دچار خونریزی شوند.

به ندرت، در یک کودک متولد شده از مادر با زگیل های تناسلی، زگیل هایی در گلو ایجاد می شود. کودک ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد تا راه هوایی مسدود نشود.

بنا به تمام دلایل و مشکلات ایجاد شونده برای مادر و نوزاد توصیه میشود اگر به عفونت شک دارید حتما به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید. شما بسیار راحت می توانید با تماس با کلینیک با دکتر متخصص زنان خودتان تعیین وقت ویزیت انجام دهید یا اگر برای اولین می خواهید مراجعه کنید، از همکاران مشاوره بخواهید.

راه های انتقال زگیل تناسلی

انتقال ویروس اچ پی وی 95 درصد از طریق تماس جنسی و 5 درصد از طریق دیگر اتفاق می افتد. بنابراین شایع ترین راه انتقال این ویروس از طریق رابطه ی جنسی می باشد. افراد در بازه ی سنی 12 تا 36 سال بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند. از جمله راه های دیگر انتقال زگیل تناسلی که جزو آن 5 درصد محسوب می شوند می توان به استفاده از تیغ فرد آلوده، استخر آلوده، دستشویی آلوده و لباس زیر آلوده اشاره کرد.

جلوگیری از ایجاد زگیل تناسلی

 

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسیناسیون به جلوگیری از دچار شدن به زگیل های تناسلی کمک می کند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی ای که دارید، توصیه شده است، اما لزوما از شما در برابر زگیل های تناسلی محافظت نمی کند. شما می توانید در ارتباط با اقداماتی که باید انجام دهید از دکتر متخصص زمان برای درمان زگیل تناسلی بپرسید و از آنان راهنمایی بخواهید.

 

واکسیناسیون در ارتباط با زگیل تناسلی

 

سه واکسن HPV توسط اداره غذا و داروی تایید شده است. اخیرا، Gardasil 9 برای استفاده در مردان و زنان 9 تا 45 ساله برای محافظت در برابر سرطان دهانه رحم و زگیل های تناسلی مورد تایید قرار گرفته است. حالت ایده آل برای دختران و پسران برای دریافت واکسن قبل از تماس جنسی است. عوارض جانبی واکسن ها معمولا خفیف هستند و شامل درد در محل تزریق، سردرد، تب کم یا علائم آنفولانزا هستند.

 

آیا زگیل ها از بین خواهند رفت؟

 

اگرچه HPV در همه موارد قابل درمان نیست، اما در بعضی موارد زگیل های تناسلی قابل درمان هستند. همچنین می تواند دوره های طولانی مدت را بدون عود ایجاد کند، اما در مواردی نیز ممکن است از زگیل ها برای همیشه خلاص شوید. دکتر متخصص زنان می تواند این موارد را از هم تشخیص دهد و به شما راهنمایی بدهد.

 

چگونه زگیل های تناسلی درمان می شوند؟

 

دکتر متخصص زنان می تواند روش های مختلفی انتخاب کند. درمان های موضعی، داروهای تجویزی و روش های سرپایی می تواند به پاکسازی شیوع کمک کند. درمان می تواند دارویی باشد مانند کرم هایی مانند پودوفیلوکس یا Imiquimod یاSinecatechins می تواند با توجه به نظر دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی توصیه شود.

اما روش سرپایی درمان که کرایوتراپی می باشد به این صورت می باشد که دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی با نیتروژن مایع، زگیل را حذف می کند.

در حالت پاکسازی موقت کرایوتراپی موثر است اما برای نتایج بلند مدت تر نیاز است تا با دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی خود مشورت کنید و راهنمایی بخواهید تا درمان لازم و مناسب را دریافت کنید. درمان هایی مانند جراحی و لیزر نیز وجود دارد که دکتر متخصص زنان با توجه به شرایط شما ممکن است به شما توصیه کند.

درمان با جراحی

در صورتی که زگیل تناسلی با دارو و روش های دیگر درمان نشود و اندازه ی آن از حد معمول بزرگتر شده باشد بایستی به سراغ درمان با جراحی برویم که به چند دسته تقسیم می شود.

برش زگیل : در روش برش زگیل بوسیله ی بی حسی موضعی زگیل را از سطح پوست برش می دهند.

کرایوتراپی : کایوتراپی اغلب با نام فریز کردن شناخته می شود. در واقع به وسیله ی نیتروژن مایع زگیل را منجمد می کنند.

لیزر درمانی: روش لیزر درمانی جزو راه های درمان عالی و قطعی برای درمان زگیل تناسلی به حساب می آید . در این روش به وسیله ی لیزر، زگیل تناسلی را از روی پوست برداشته و عوارض کمتری شامل می شود.

چه اتفاقی می افتد اگر زگیل های تناسلی بدون درمان باقی بمانند؟

 

اکثر عفونت های HPV که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند، خودشان به صورت خود محدود شونده ممکن است از بین بروند که زمانی بین چند ماه تا دو سال طول می کشد. اما حتی اگر زگیل های تناسلی شما بدون درمان ناپدید شوند، ممکن است هنوز ویروس را در بدن خود داشته باشید. به همین دلایل توصیه می شود که یک ویزیت نزد دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی خود هرچه زودتر تعیین کنید.

هنگامی که بدون درمان باقی بمانند، زگیل های تناسلی می توانند بسیار بزرگ شوند و حالت خوشه مانند بگیرند. در این حالت حتی احتمال بیشتری برای عود دارند.

 

جلوگیری از انتقال

 

شما باید تا حداقل دو هفته پس از آنکه زگیل های شما پاک شده باشد، صبر کنید و پس از آن نیز بنا به صلاح دید دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی می توانید رابطه جنسی داشته باشید. قبل از شروع فعالیت جنسی، باید با شریک جنسی خود در مورد وضعیت HPV خود صحبت کنید و با توجه به میزان انتقال این ویروس طی تماس جنسی به آنان نیز توصیه کنید که نزد دکتر متخصص زنان بروند و درمان لازم را دریافت کنند.

حتی اگر شما علائم را نشان ندهید، هنوز هم می توانید HPV را از طریق تماس با پوست به پوست گسترش دهید. پوشیدن کاندوم خطر انتقال HPV را کاهش می دهد.

 

آماده شدن برای ویزیت دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی

 

شما احتمالا قبل از اینکه به ویزیت دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی بروید باید آمادگی هایی داشته باشید و همچنین ممکن است سوالاتی در ذهن داشته باشید که لازم باشد از دکتر متخصص زنان خود بپرسید.

آنچه شما می توانید انجام دهید این است که یک لیست از شرح حال خود را بنویسید و آماده کنید. سعی کنید بدون آمادگی حاضر نشوید و نسبت به شرایط خود آگاهی داشته باشید. این به این معنی نیست که شما قرار است همه چیز را بدانید بلکه یعنی شما وضعیت خودتان را بدانید و تغییرات خود را آگاه باشید. مهمترین اطلاعاتی که نیاز است شما به دکتر متخصص زنان خود بگویید:

علائم و زمانی که آنها شروع کردند. علائم خود را شرح دهید و توجه داشته باشید که آیا شریک جنسی شما علائم مشابهی داشته است یا خیر.

سابقه جنسی، از جمله تمام مواجهه های اخیر که می تواند منبع احتمالی عفونت باشد. به ویژه اگر شما رابطه جنسی جدید یا رابطه جنسی محافظت نشده با یک شریک جدید داشته اید.

اطلاعات پزشکی کلیدی، از جمله شرایط و بیماری های دیگری که برای آن درمان دریافت می کنید.

تمام داروها، ویتامین ها یا سایر مکمل های شما، از جمله دوز.

سوالاتی که احتمالا دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی از شما می پرسد می تواند شامل موارد زیر باشد. سعی کنید به این سوالات با دقت و صادقانه جواب بدهید. به یاد داشته باشید پزشک محرم شما است و باید با توجه به شرایط شما تصمیمات درمانی گرفته شود. سوالاتی که دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی از شما می پرسد:

علائم شما چقدر شدید است؟

آیا شما رابطه جنسی ایمن داشته اید؟

آیا شما اخیرا رابطه جنسی با یک شریک جدید دارید؟

آیا شریک زندگی شما برای عفونت های منتقله از راه جنسی مورد آزمایش قرار گرفته است؟

آیا شما واکسن HPV دارید؟ چه زمانی؟

آیا شما باردار یا برنامه ریزی برای باردار شدن هستید؟

 

جمع بندی:

 

ویروس HPV ویروسی است که تایپ های مختلفی ایجاد میکند. بعضی از تایپ های این ویروس می تواند موجب زگیل تناسلی شوند و شما نیاز به دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی پیدا کنید. زگیل های تناسلی ممکن است اصلا دیده نشود یا حتی علائم خاصی بروز ندهند، پس بسیار مهم است که شما تحت نظر یک متخصص زنان قرار داشته باشید و با توجه به صلاح دید پزشک چکاپ داشته باشید.

اما زمانی که شما زگیل را می بینید یا علائم را دارید بسیار مهم است که مراجعه به دکتر متخصص زنان داشته باشید و درمان را دریافت کنید. حتی ممکن است به صورت خود محدود شونده طی چند ماه زگیل از بین برود اما این به معنی درمان نیست بلکه شما باید درمان لازم را دریافت کنید. زیراHPV  به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای سرطان دهانه رحم، حلق و گلو می باشد و آگاهی نسبت به این ویروس و نیز آگاهی نسبت به شرایط شما حتما لازم می باشد.

درمان شما با توجه به وضعیت جسمی و وضعیت زگیل شما توسط دکتر متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی تعیین می شود. درمان می تواند پماد موضعی یا لیزر و جراحی و یا کرایوتراپی باشد.

در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند. برای مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه یا شماره‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.