درمان درد پریود

تمامی خانم ها از دوران بلوغ به طور طبیعی درگیر فرایندی به نام پریود می شوند . دوران قاعدگی یا همان پریود در اکثر خانم ها با درد های مختلفی همراه می باشد . البته این درد می تواند در بعضی از افراد به طور خفیف و فقط آزاردهنده باشد اما در برخی دیگر ممکن است بسیار شدید تر بوده و سبب مختل شدن فعالیت های روزانه فرد شود .

درد دردناک در دوران قاعدگی می تواند ناشی از برخی بیماری های زمینه ای مثل فیبروم های رحمی یا آندومتریوز شود که در این شرایط برای تسکین و کاهش درد ، درمان علت اصلی بسیار مهم می باشد .

درد در برخی از دختران و زنان می تواند با تهوع  ، استفراغ ، سردرد یا حتی اسهال نیز همراه باشد . شما برای درمان درد پریود می توانید به پزشک مراجعه کنید تا با روش های صحیح درد شما را تسکین دهد . ما نیز سعی کردیم در این مقاله به برسی برخی از راهکار های درمان درد پریود بپردازیم پس با ما همراه باشید .

درمان درد پریود

+ درد پریود چیست؟

در هر ماه از سال ، رحم برای نگه داشتن کودک یک لایه محافظ ایجاد می کند . در صورتی که فرد باردار نشود این لایه ایجاد شده توسط رحم به مرور زمان ضعیف شده و خون و بافت جاگزین آن می شوند. به این پدیده که در بازه زمانی هر 28 روز یک بار برای خانم ها اتفاق می افتد پریود و یا قاعدگی گفته می شود . درد پریود به دلیل حذف این لایه توسط رحم ایجاد می شود به طوری که رحم برای از بین بردن این لایه شروع به انقباض کرده و سبب ایجاد درد در قسمت پایین شکم ، ران وکمر می شود . با وجود اینکه بیشتر خانم ها درد پریود را تجربه می کنند و کاملا امری طبیعی در این دوران می باشد ، اما باید بدانند در صورت تشدید درد بهتر است برای درمان درد پریود به پزشک متخصص مراجعه کنند .

+ عوامل درد پریود

در زمانی که دیواره داخلی رحم شما دچار انقباض می شود ، عروق در بدن فشرده شده و سبب کاهش انتقال اکسیژن می شود که همین اتفاق موجب احساس درد در بدن می شود . در واقع میزان درد پریود رابطه مستقیمی با هورمون های جمع آوری شده توسط رحم دارد .

به این صورت که در زمان پریودی شما رحم هورمون هایی که سبب انقباض می شوند را در خود جمع آوری کرده و هرچه میزان این هورمون ها بیشتر باشد درد پریود نیز بیشتر می شود .

البته این هورمون ها علاوه بر ایجاد درد موجب تهوع ، استفراغ و اسهال نیز می شوند. حال اگر درد احساس شده در بدن شما در دوران قاعدگی بسیار شدید باشد ممکن است به دلیل بیماری های مختلفی مثل بیماری های رحمی و دستگاه تناسلی باشد . بنابراین لازم است در صورت احساس درد غیر طبیعی و شدید حتما به پزشک مراجعه کنید . برخی از این بیماری ها عباتند از :

  • پی ام سی  PMS

دوران پریودی، روی احساسات و افکار زنان تاثیر می گذارد. به همین دلیل امکان دارد چند روز مانده به دروان پریودی خود، علائم مختلفی را مثل افسردگی، اضطراب و خستگی تجربه کنید که به عنوان پی ام سی یا سندروم پیش از قاعدگی شناخته می شود. شما می توانید با مراجعه به پزشک زنان و انجام برخی از اقدامات به درمان پی ام سی بپردازید. از جمله روش های درمان این سندروم شامل انجام ورزش های روزانه، داشتن آرامش و استفاده از مکمل های غذایی زیرنظر پزشک و … می باشد.

  • اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی PMDD

در واقع این اختلال همان وضعیت شدید پی ام سی می باشد. در اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی علائم مختلفی مانند عصبانیت، افسرگی، تنش درونی و تحریک پذیری بسیار شدید می شود به طوری که ممکن است سبب اختلال در انجام کارهای روزانه فرد شود.

  • آندومتریوز

آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که دیواره رحم فرد در جایی خارج از رحم رشد کند . به همین دلیل زمانی که این دیواره شکسته شود با درد زیاد و خون ریزی از رحم فرد خارج می شود.

  • بیماری التهابی لگنی

بیماری التهابی لگنی به وسیله رابطه جنسی یک باکتری عفونتی را به فرد منتقل می کند که سبب افزایش درد پریود می شود .

  • کیست تخمدان

به کیسه های پر از مایع که بر روی تخمدان ها قرار دارند کیست های تخمدان می گویند . در بعضی از مواقع اگر کیست فولیکولی باشد هیچ علائمی را جز ایجاد درد پریود در افراد به همراه نخواهد داشت . این کیست ها معمولا خطری نداشته و فقط تعداد محدود و خاصی از آن ها سرطانی می شوند . با بالا رفتن سن احتمال سرطان نیز در خانم ها افزایش پیدا می کند . در صورت داشتن کیست تخمدان و با توجه به معاینه و تجویز پزشک فرد بیمار می تواند با استفاده از قرص های ضد بارداری تخمک گذاری را متوقف کرده و مانع ایجاد کیست جدید در بدن شود .

  • تنگی رحم

یکی از دلایل ایجاد درد پریود تنگی رحم می باشد . درواقع تنگ بودن دهانه رهم سبب می شود جریان قاعدگی به درستی انجام نشود و علاوه بر محدود کردن آن مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد .

  • فیبروم رحم

درواقع به تومور هایی که در درون و یا روی دیواره رحم رشد می کنند فیبر گفته می شود . در اکثر مواقع این فیبر ها غیر سرطانی می باشند . برخی از خانم ها که دچار این بیماری می شوند ، علاوه بر پریودی ، درد های لگنی و خون ریزی از واژن را تجربه می کنند . فیبروم ها معمولا به صورت گروهی و یا حتی تکی در رحم رشد می کنند . لازم است در صورت تجربه کردن این علائم برای جلوگیری از اتفاق های خطرناک تر به پزشک مراجعه کنید .

  • میزان شیوع درد پریود

معمولا اکثر خانم ها درد پریود را تجربه می کنند اما میزان درد در هر کدام از آن ها متفاوت می باشد . درد پریود در ابتدای دوران بلوغ و در سن 20 سالگی در بالاترین حد خود قرار دارد . به مرور زمان و افزایش سن و همین طور افزایش تعداد زایمان شدت این درد کاهش پیدا می کند.

+ چگونگی تشخیص درد پریود

 تست های زیادی برای تشخیص درست این بیماری وجود دارد که پزشک متخصص با توجه به هرکدام از آن ها  شدت بیماری فرد و حتی نوع آن را متوجه می شود . برخی از این تست ها عباتند از :

  • سونوگرافی از رحم
  • برداشتن ترشحات از رحم فرد بیمار به عنوان نمونه برای تشخیص بیماری های آمیزشی
  • تست بارداری برای تشخیص حاملگی خارج از رحم
  • آنتی ژن سرطان
  • عکس رنگی از رحم

+ علائم شروع دوره پریود

علائم پریود در خانم ها متفاوت می باشد . برخی از علائم شایع و رایج در خانم ها عبارتند از :

  • سردرد
  • اسهال
  • یبوست
  • سرگیجه
  • درد های شکمی

یکی از رایج ترین درد های پریود درد شکم است . معمولا این درد از روزهای قبل دوران پریودی شروع شده و تا چند روز مانده به پایان آن نیز طول می کشد . میزان درد شکم می تواند از درد جزئی تا بسیار شدید متغییر بوده و حتی سبب ایجاد اختلال در کارهای روزانه فرد شود . درد پریود در قسمت پایین شکم احساس می شود . البته ممکن است این درد در کمر و ران نیز حس شود .

  • درد در سینه ها

از ابتدای آغاز دوران پریودی میزان ترشح استروژن در بدن خانم ها افزایش پیدا کرده و سبب رشد سلول های شیری در پستان می شود . این اتفاق سبب بزرگ شدن غده های پستانی شده و موجب درد در پستان در زمان پریودی و حتی قبل آن می شود .

  • جوش صورت

اکثر خانم ها در هفته قبل از شروع دوران پریودی با افزایش جوش در صورت خود مواجه می شوند . این جوش ها معمولا در صورت در چانه و فک ایجاد می شوند. البته توجه داشته باشید ممکن است سایر نقاط صورت و حتی بدن نیز جوش تشکیل شود .

  • خستگی

با نزدیک شدن به دوران پریودی ، ترشح هورمون ها در بدن فرد کاهش یافته و باعث می شود فرد احساس خستگی کند .

  • نفخ شکمی

اگر شما هم جزء کسانی هستید که قبل از پریودی احساس بزرگی در شکم خود می کنید ، احتمالا نفخ شکم دارید . تغییرات مککر در سطح هورمون های شما سبب حفظ آب و نمک زیادی می شود و به همین دلیل دچار نفخ شکم می شوید . حتی در مواردی ممکن است فرد دچار افزایش وزن نیز شود .

  • اختلالات روده ای

با توجه به این موضوع که روده شما به تغییرات هورمونی حساس است احتمال دارد در این دوره عادت های دستشویی شما دچار تغییر شود . این تغییرات در افراد متفاوت می باشد . برخی از این تغییرات شامل اسهال ، یبوست ، تهوع و …. می باشد .

  • تغییرات خلق و خو

در بیشتر خانم های تغییرات روانی و عاطفی صورت میگیرد . در این دوران فرد ممکن است دچار افسردگی ، استرس و … شود .

  • کمر درد

انقباضات رحمی موجود در دوران پریودی باعث ایجاد گرفتگی عضلات در ناحیه کمر می شود.

  • اختلالات خواب

در زمانی که شما در دوران پریودی دچار درد شکم ، سردرد و یا کمر درد می شوید نمی توانید خواب راحتی داشته باشید و در نتیجه خواب شما دشوار شده و اختلال در آن ایجاد می شود . اگر درد شما در این دروران زیاد است لازم است حتما به پزشک مراجعه کرده و با انجام دادن تست های لازم از سلامت بدن خود آگاه شوید تا در صورت وجود هرگونه بیماری به درمان سریع آن بپردازید .

+ روش های درمان درد پریود

برای کاهش دردهای خفیف تا متوسط درد های پرویودی ، بعضی از درمان های خانگی می توانند به شما کمک کرده و موثر باشند . البته لازم است توجه داشته باشید در صورت درد زیاد در این دوران حتما به پزشک مراجعه کنید .

برخی از روش های درمان درد پریود عبارتند از :

  • داشتن رژیم غذایی مناسب

لازم است در دوران پریودی حتما سبک غذایی زندگی خود را تغییر دهید . با داشتن یک رژیم غذایی در دوران پریودی ، سبب کاهش التهاب شده و همین طور سلامتی شما نیز حفظ خواهد شد . برخی از این خوراکی های ضد التهاب مثل کدو تنبل ، فلفل دلمه ای ، گیلاس و حتی گوجه فرنگی انتخاب مناسبی برای شما می باشند.

برخی خورراکی های دیگر می توانند برای داشتن پریودی راحت تر به شما کمک کنند که شامل موارد زیر می باشد :

  • ماهی ، مرغ ، سبزیجات برگ دار
  • روغن زیتون
  • کلم بروکلی
  • تخم کدو ، گردو و بادام
  • برنج قهوه ای
  • تخم کتان
  • افزایش فعالیت

یک راهکار ایده آل و موثر برای کاهش درد پریود ، ورزش می باشد . بانوانی که به طور مرتب در برنامه زندگی خود ورزش می کنند ، کمتر از بانوان دیگر درد های شدید پریودی را تجربه می کنند . البته ورزش حتی در دوران پریودی نیز کمک بسیاری در کاهش درد می کند .

  • استفاده از کمپرس آب گرم

استفاده از کمپرس گرم می تواند سبب کاهش گرفتگی دوران پریودی شود . شما با قرار دادن یک کیسه آب گرم روی شکم خود می توانید منجر به کاهش انقباضات شکمی در دوران پریودی شده و درد آن را کاهش دهید . در صورت نداشتن کیسه آب گرم می توانید از حمام آب گرم استفاده کنید.

  • کاهش مصرف کافئین در دوران پریود

درد های دوران پریودی در بانوانی که در این دوران کافئین مصرف می کنند در مقایسه با بانوان دیگر شایع تر می باشد . زیرا کافئین جریان خون شما را به رحم کاهش داده و موجب گرفتگی عضلات و درد های پریودی خواهد شد . بنابراین لازم است که در این دوران از خوردن هرگونه خوراکی های کافئین دار پرهیز کنید .

  • مصرف زیاد آب

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید مصرف آب به کاهش درد پریود کمک زیادی می کند . در این دوران توصیه می شود حتما 6 الی 8 لیوان آب را در روز بنوشید . نوشیدن آب علاوه بر کاهش درد برای بانوانی که دچار استفراغ و یا اسهال می شوند نیز مفید بوده و سبب جبران آب از دست رفته بدن آن ها نیز می شود .

  • نمک مصرف نکنید

شاید برای شما هم حذف کردن نمک از برنامه غذایی خود کار سخت و دشواری باشد . اما بهتر است تا در دوران پریودی اصلا نمک مصرف نکنید . زیرا مصرف نمک سبب ایجاد نفخ در شما شده و همانطور که قبلا گفتیم نفخ در اکثر مواقع علائم درد های شما را شدید تر می کند .

  • داشتن خواب کافی

خواب مناسب و کافی یکی از مهم ترین کارهایی است که برای کاهش درد پریودی به آن نیاز دارید . لازم است حتما در این دوران خواب را جزء اولویت همیشگی خود قرار دهید . یعنی در طول روز در زمان تعیین شده ای بخوابید و از خواب بیدار شوید . شما می توانید با انجام برخی از کارها مانند نوشیدن دمنوش های گیاهی ، گوش کردن به موسیقی های آرامش بخش و حتی خواندن کتاب سبب بالا رفتن کیفیت خواب خود شوید . شما می توانید با افزایش کیفیت خوابتان در دوران پریودی درد های خود را کنترل کنید .

  • ماساژ

یکی دیگر از روش های موثر در کاهش درد پریود ماساژ دادن شکم می باشد . در واقع ماساژ سبب بهبود جریان خون شده و در کاهش درد های دوران پریودی بسیار تاثیر گذار خواهد بود .

  • مصرف مسکن زیر نظر پزشک

شما می توانید در دوره پریودی خود از بعضی از قرص های مسکن برای کاهش درد خود استفاده کنید . البته لازم است از این دارو ها زیر نظر پزشک و در صورت تجویز او استفاده شود . برخی از داروهای مسکن که می توانند باعث تسکین درد شما شوند شامل ژلوفن ، مفنامیک اسید ، ناپروکسین‌سدیم ، آسپرین و … می باشد .

+ در دوران پریود باید از مصرف چه غذاهایی پرهیز شود؟

  • خوراکی های تسویه شده و یا سفید مثل ماکارونی ، شکر و نان سفید
  • چربی های مضر
  • بیسکوییت ها
  • شیرینی ها
  • نوشیدنی های کافئین دار

+ درمان های پزشکی برای کاهش دردهای پریودی

اگر درمان های خانگی که قبل تر آن ها را بیان کردیم در کاهش درد پریودی شما موثر واقع نشد دیگر لازم است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید . علت ایجاد درد پریودی هرچه که باشد ، به راحتی بعد از تشخیص پزشک قابل درمان می باشد .

بانوانی که درد های شدید و وحشتناکی را در پریودی تجربه می کنند باید حتما به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرند . در چنین موقعیتی ، پزشک معالج هورمون های شما را مورد برسی قرار داده و ممکن است داروهای مختلفی را مثل داروهای ضد بارداری و یا داروهای دیگر برای شما تجویز کند . لازم است در هنگام مراجعه به پزشک حتما تمام اطلاعات پزشکی خود را در اختیارش قرار دهید تا بهترین روش درمان را برای شما انتخاب کند .

+ سخن پایانی

بانوان زیادی قبل از شروع پریودی خود و یا در زمان آن از درد و انقباضات زیادی رنج میبرند . برای اکثر خانم ها پریودی یک کابوس بوده که با درد های شدید ، بی حالی ، خستگی ، سردرد ، تهوع ، سرگیجه و موارد دیگر همراه است .

به همین علت تعداد زیادی از خانم ها به دنبال پیدا کردن راهکار هایی برای کاهش درد در این دوران هستند . ما در این مقاله به برسی درمان درد پریودی پرداخته ایم و تمامی راهکار های پزشکی و خانگی را برای شما بازگو کرده ایم تا بتوانید درد پریودی را کاهش دهید . در آخر توجه داشته باشید در صورت تجربه ی درد شدید و خونریزی زیاد حتما به پزشک مراجعه کنید؛ تا پزشک متخصص با برسی شرح حال شما بهترین روش درمان را به شما توصیه کند.