متخصص کیست رحم

کیست های رحمی طیفی از مشکلات عمده را با خود به همراه دارند. از بارداری های نابجا، باقیمانده قدیمی جفت، از عفونت های رحمی و تومور ها و توده های کیستیک که خونریزی می کنند،  متفاوت اند و برای اینکه اهمیت زیادی در حفظ باروری و قوای تناسلی فرد دارد، تشخیص و درمان بسیار مهم است.  اگر به کیست رحم مبتلا هستید، نیاز به یک متخصص کیست رحم دارید تا بتوانید درمورد تشخیص و درمان کیست رحم اطلاعات داشته باشید. بنابراین با کلینیک زنان ما همراه باشید.

متخصص کیست رحم

کیست های رحم و تخمدان

نشانه های کیست رحم و تخمدان

انواع مختلف کیست های رحم و تخمدان

کیست رحم و تخمدان: کیست های فولیکولار

کیست رحم و تخمدان: کیست کورپوس لوتئوم یا کیست جسم زرد

کیست رحم و تخمدان: کیست های درموئید

کیست رحم و تخمدان: کیست‌ سیست آدنوم

کیست رحم و تخمدان: کيست آندومتريوما

چه عواملی باعث ایجاد کیست رحم و تخمدان می شوند؟

چگونه کیست تخمدان و رحم  تشخیص داده می شود

چگونه کیست های رحم و تخمدان درمان می شود

چگونه کیست تخمدان و رحم  تشخیص داده می شود

کلینیک زنان و زایمان ما دارای تجهیزات روز دنیا و دستگاه های مجهز و پزشکان متخصص مجرب و حاذق خانم می باشد. شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی در کلینیک دکتر روشن ، از طریق تماس و صفحه اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.

توجه کنید که کیست رحمی روندی جدا دارد و جداگانه به آن پرداخته می شود، اما چون اغلب افرادی که به دنبال کیست رحم هستند، منظور آنها کیست تخمدان هم هست و ما هر دو را به صورت یکجا  در این مقاله می نویسیم.

کیست های رحم و تخمدان

کیست هامجموعه ای از مایعات احاطه شده توسط غشای نازک هستند  مانند دیگر رشد ها مثل توده های جامد یا ندول ها(گره ها) نیست.  گاهی اوقات مایع داخل این غشا خونی یا چرکی است که موجب وخیم شدن شرایط بیمار می شود و لازم است در اولین فرصت به متخصص کیست رحم مراجعه شود.

کیست تخمدان گاهی می تواند به اندازه یک نخودفرنگی باشد و یا گاهی اندازه یک پرتغال باشد. اگثر کیست های تخمدان کوچک و بی خطر هستند و در چرخه باروری به وجود می آیند. البته امکان تشکیل این کیسه های پر از مایع در هر سنی وجود دارد.

بیشتر کیست های تخمدان بدون علامت هستند و با انجام سونوگرافی ،مشخص می شوند.

نشانه های کیست رحم و تخمدان

متخصص کیست رحم

متخصص کیست رحم می گوید:

این کیست ها همیشه علائمی ندارند ، اما ممکن است با بزرگتر شدن ، به دلیل فشار وارد بر سایر بافت های اطراف ، علائمی را نشان دهند. این علائم خاص نیستند اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس درد ، سنگینی یا فشار در لگن یا شکم

نفخ شکم یا تورم

حرکات روده ای دردناک

مقاربت دردناک

درد در ران ها یا کمر

درد لگن قبل یا حین تخمک گذاری یا قاعدگی

انواع مختلف کیست های رحم و تخمدان

متخصص کیست رحم

متخصص کیست رحم به شما می گوید که چند نوع کیست رحم و تخمدان وجود دارد:

 این موارد عبارتند از:

کیست های فولیکولار

کیست جسم زرد

کیست درموئید

کیست‌ سیست آدنوم

کيست آندومتريوما

کیست رحم و تخمدان: کیست های فولیکولار

تخمک ها در کیسه های کوچک در تخمدان ها به نام فولیکول ها و در طول چرخه قاعدگی زنان رشد می کنند. بیشتر اوقات ، کیسه یا فولیکول باز می شود و تخمک را آزاد می کند ، یا برای فولیکول های ناموفق دوباره به تخمدان جمع می شود. اگر به هر دلیلی فولیکول باز  نشود ، مایع داخل آن موجب تشکیل کیست در تخمدان می شود. این کیست ها برای زنان در سن باروری کاملاً طبیعی در نظر گرفته می شوند و در طول زندگی می آیند و می روند. این نوع کیست تخمدان غالبا به خودی خود و معمولا طی 3 ماه از بین می روند. اما در صورت نگرانی می توانید به متخصص کیست رحم مراجعه کنید.

کیست رحم و تخمدان: کیست کورپوس لوتئوم یا کیست جسم زرد

پس از آزاد شدن تخمک ، کیسه فولیکول – که به جسم زرد معروف است – به طور معمول حل می شود ، اما اگر کیسه حل نشود و مایه درون این کیسه جمع شود ، مایع اضافی باعث تشکیل کیست جسم زرد می شود.

کیست رحم و تخمدان: کیست های درموئید

کیست مویی یا درموئید یک تومور خوش خیم است و حاوی خون ، چربی، پوست ناخن و استخوان و غضروف و بسیاری از بافت های تیروئیدی است. این کیست در زمان تولید مثل ایجاد می شود.این کیست بدون علامت است و اگر بزرگ شود در جریان خون و چرخش تخمدان می شود. درصورت داشتن این نوع از کیست به متخصص کیست رحم مراجعه کنید تا سریعا روش درمانی را تعیین کند.

کیست رحم و تخمدان: کیست‌ سیست آدنوم

این کیست نوعی تومور خوش خیم است که از قسمتی از بافت رحم و تخمدان ایجاد می شود.این کیست با مایعی از مخاط پر می شود. این کیست می تواند بزرگ شود و قطرش به 12 اینچ برسد.

کیست رحم و تخمدان: کيست آندومتريوما

بافتی که به طور طبیعی در داخل رحم (آندومتر) رشد می کند نیز می تواند در خارج از رحم ایجاد شده و به تخمدان ها متصل شود و باعث ایجاد کیست شود. آندومتریوز بیماری زمینه ای است که باعث آندومتریوم می شود.

نکته در مورد تخمدان پلی کیستیک (PCO) و سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS :

سندرم تخمدان پلی کیستیک  با داشتن تخمدان پلی کیستیک (PCO) متفاوت است. اگر تخمدان پلی کیستیک برای شما تشخیص داده شده باشد ، این بدان معناست که پزشک شما بیش از یک کیست در یک یا هر دو تخمدان شما پیدا کرده است. در حالیکه سندرم تخمدان پلی کیستیک ، یک بیماری هورمونی است – در واقع به هیچ وجه یک بیماری کیستیک نیست و به نام جدیدی نیاز دارد!

چه عواملی باعث ایجاد کیست رحم و تخمدان می شوند؟

دلایل زیادی برای ایجاد کیست وجود دارد و شایع ترین آنها شامل موارد زیر است:

مشکلات هورمونی :

 کیست های فعال به طور معمول خود به خود از بین می روند اما ممکن است به دلیل یک مشکل هورمونی یا داروهایی که به تخمک گذاری کمک می کنند ، ایجاد شود.

آندومتریوز :

 مبتلایان به آندومتریوز بافتی ایجاد می کنند که ممکن است به تخمدان ها متصل شود و کیست ایجاد کند ، که می تواند در دوران قاعدگی و رابطه جنسی شما دردناک باشد.

حاملگی :

 کیست تخمدان در اوایل بارداری ایجاد می شود تا به حاملگی تا زمان تشکیل جفت کمک کند ، اما کیست ها ممکن است تا اواخر بارداری روی تخمدان ها بمانند و باید برداشته شوند.

عفونت های شدید لگن :

 عفونت هایی که به تخمدان ها و لوله های رحمی منتقل می شوند می توانند باعث ایجاد کیست شوند.

چگونه کیست تخمدان و رحم  تشخیص داده می شود

متخصص کیست رحم

اگر علائمی از کیست  دارید ، باید با متخصص کیست رحم مشورت کنید . اگر طبق تشخیص بهترین دکتر زنان کیست داشته باشید، ممکن است پزشک   منتظر بماند تا ببیند آیا کیست به خودی خود از بین می رود یا اینکه ممکن است آزمایشاتی را برای شروع درمان انجام دهند. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

سونوگرافی – این آزمایش می تواند به متخصص کیست رحم کمک کند تا اندازه ، شکل ، محل و جرم کیست را ببیند.

تست بارداری – برای کمک به رد دلیل بارداری به عنوان یک علت

آزمایش سطح هورمون – برای دیدن اینکه آیا کیست می تواند به مشکلات هورمونی مربوط باشد یا خیر

آزمایش خون – اگر در دوران یائسگی هستید ، متخصص کیست رحم ممکن است آنتی ژن های سرطانی را در خون شما آزمایش کند و اگر در دوران یائسگی هستید ، پزشک ممکن است سایر بیماری ها یا بیماری هایی که باعث ایجاد کیست می شوند را آزمایش کند.

چگونه کیست های رحم و تخمدان درمان می شود

بیشتر کیست ها به هیچ درمانی نیاز ندارند و خود به خود از بین می روند. اگر کیست به اندازه کافی بزرگ باشد یا مشکلاتی ایجاد کند ، متخصص کیست رحم ممکن است آن را تحت نظر بگیرد و بعداً دوباره آن را بررسی کند. اگر پزشک شما تصمیم بگیرد که روند درمان آغاز شود  ، ممکن است داروهایی مانند داروی جلوگیری از بارداری برای شما تجویز کند. هورمون های جلوگیری از بارداری باعث از بین رفتن کیست ها نمی شوند ، اما می توانند از تشکیل کیست های جدید جلوگیری کنند.

برخی کیست های بزرگ تخمدان می توانند علائم دیگری ایجاد کنند یا از بین نمی روند و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. کیست هایی که در زنان نزدیک به یائسگی ایجاد می شوند ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند ، زیرا احتمال سرطانی بودن آنها بیشتر است. چندین عمل جراحی مختلف برای از بین بردن کیست وجود دارد ، از جمله:

جراحی لاپاراسکوپی – یک جراحی غیرتهاجمی است که برای از بین بردن کیست های کوچکتر استفاده می شود.

لاپاراتومی – یک جراحی تهاجمی تر است که برای کیست هایی که ممکن است سرطانی باشند استفاده می شود.

چگونه می توان از ابتلا به کیست رحم و تخمدان جلوگیری کرد؟

اگر مستعد کیست تخمدان هستید ، ممکن است متخصص کیست رحم و تخمدان بتواند برای جلوگیری از تخمک گذاری و کاهش خطر ابتلا به کیست جدید ، دارویی برای شما تجویز کند

کلینیک زنان و زایمان ما دارای تجهیزات روز دنیا و دستگاه های مجهز و پزشکان متخصص مجرب و حاذق خانم می باشد. شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی در کلینیک دکتر روشن ، از طریق تماس و صفحه اینستاگرام ارتباط برقرار کنید.

.