تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی

 تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی موضوع مهمی است که به یک بارداری سالم کمک می‌کند. داشتن سبک زندگی سالم و برنامه غذایی مفید می تواند به بارداری کمک شایانی کند. طب سنتی علاوه بر تغذیه برای سلامت مادر و جنین اهمیت ویژه‌ای قائل است. طب سنتی برنامه ای منظم و سالم برای دوران بارداری دارد تا مادر بتواند فرزند سالم به دنیا آورد. سلامت کودک نقش حائز اهمیتی در سلامت جامعه دارد، در نتیجه سلامت جامعه شاداب و سالم در گرو سلامت زنان باردار است که اهمیت ویژه ای دارد. این امر از طریق تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی محقق می شود. تصمیم گیری برای بچه دار شدن کار بسیار بزرگی است و زوج ها قبل از بارداری باید از سلامت جسمی و روحی خود مطمئن باشند. زوج های جوان قبل از تصمیم بارداری باید با یک پزشک حاذق طب سنتی مشورت کنند و با روش‌های درمانی و برنامه های غذایی طبیعت و مزاج دو نفر اصلاح شود. متاسفانه بسیاری از خانم‌ها به دلیل به تاخیر افتادن قاعدگی متوجه بارداری خود می شوند که دوران طلایی قبل از بارداری در رابطه با سلامت و تغذیه را از دست می دهند . ما در این مقاله به بررسی روش های تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی می‌پردازیم و شما اگر از آن دسته افرادی هستید که تصمیم به حاملگی و داشتن فرزندی سالم و شاداب گرفته اید لطفاً  این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با روش های تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی آشنا شوید.

Nutrition-before-pregnancy-in-traditional-medicine

اگر شما از آندسته افرادی هستید که تصمیم به بارداری سالم و شاداب دارید می توانید در کلینیک ما با مشاوره گرفتن از پزشکان مجرب به هدف خود برسید. پزشکان کلینیک ما با استفاده از روش های طب سنتی یک بارداری سالم را برای شما به ارمغان می آورند.برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

مواردی که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم:

توصیه طب سنتی و اهمیت آن

 در طب سنتی به سلامت مادر و جنین اشاره ویژه ای شده است. هر زوجی قبل از تصمیم گرفتن برای بارداری باید مزاج خود را اصلاح کند و از سلامت روان و جسم خود اطمینان حاصل کند. برای همین قبل از اقدام به بارداری باید با یک پزشک سنتی مشورت کنید.معمولا خانم ها وقتی باردار می شوند بدلیل تغییرات هورمونی، معده آنها ضعیف شده و مثل قبل نمی تواند غذا را هضم کند و عوارضی مانند سوزش معده ،رفلاکس و … در پی دارد. به توصیه طب سنتی مصرف بعضی مواد غذایی کمک می کند معده دچار این مدل مشکلات نشود.

 زمانی که به پزشک طب سنتی مراجعه می‌کنید در مورد موارد زیر صحبت می شود:

  • واکسن هایی که باید قبل از بارداری باید بزنید.
  • بررسی سلامت روحی و روانی شما
  • انجام آزمایش‌هایی که به بررسی عفونت هایی میپردازند که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است.
  • داروهای مفیدی که قبل از بارداری باید مصرف کنید

 توجه داشته باشید که قبل از بارداری حتما به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید. ممکن است شما در دوره بارداری با مشکل‌های عفونت دندان مواجه شوید که ممکن است پزشک برای شما داروهایی تجویز کند که مصرف این داروها برای سلامت مادر و جنین بسیار خطرناک باشد.

هر زمانی که تصمیم به بارداری گرفتید از خوردن قرص های پیشگیری اجتناب کنید. از نظر طب سنتی بدن شما باید آمادگی برای عمل بارداری را داشته باشد. این آمادگی از طریق راه های مختلفی میسر می شود مثل سپری کردن ایام بارداری ایمن تا زمانی که ۴ مزاج اصلی بدن اصلاح شود این عمل از طریق مصرف رژیم غذایی سالم میسر می شود.

 در زمان های گذشته جامعه کمتر درگیر غذاهای فست فودی و صنعتی بود و بیشتر غذاهای سالم مصرف می‌کردند. در نظر داشته باشید که مردم به اندازه کافی خواب مناسب داشتند و کمتر دچار استرس و اضطراب در زندگی روزمره می شدند ولی متاسفانه جامعه امروزی به شدت درگیر افسردگی و استرس، غذاهای فست فودی ، عدم تحرک و ورزش و … شده است. داشتن زمینه سالم برای بارداری بسیار در طب سنتی مهم است و یکی از اصلی ترین علت های ناباروری در جامعه مزاج افراد است. افرادی که دارای مزاج سرد هستند نسبت به افرادی که مزاج گرم دارند بیشتر تحت تاثیر ناباروری قرار دارند. مزاج سرد در نوع ، کیفیت و سبک زندگی فرد موثر است.

 طب سنتی سعی می کند تا با تغییر مزاج،  روش و سبک زندگی، رژیم غذایی مفید ،شما را برای یک بارداری سالم آماده کند تا از این طریق بتوانید فرزندی سالم و شاداب از نظر روحی به دنیا آورید. پس تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی را جدی بگیرید.

تغذیه و اقدامات قبل از بارداری

 در جامعه امروزی مشکلی که خیلی شایع شده بروز کبد چرب است. کبد چرب یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث ناباروری فرد می‌شود. مصرف غذاهای فست فودی، عدم تحرک ،چاقی باعث شده که خانم های جوان در جامعه ما به مشکل ناباروری دچار شوند. مشکل ناباروری در مردان نسبت به زنان کمتر است.

 تصور کنید که یک زوج تصمیم به بارداری می گیرند. در این بین پدر به بیماری کبد چرب مبتلا و مادر داروی افسردگی مصرف می کند. از نظر پزشکی نوین امکان حاملگی وجود دارد ولی از نظر طب سنتی خیر چون با توجه به مشکلاتی که برای پدر و مادر وجود دارد ممکن است اثرات آن در جنین و بعدها بعد از به دنیا آمدن روی فرزند مشاهده شود. به همین دلایل است که توصیه می شود حتما قبل از اقدام به بارداری با یک پزشک حاذق طب سنتی مشورت کنید تا از سلامت خود مطمئن شوید.

 ضمن اینکه پزشک آزمایشات مربوط به صحت مزاج اعضای رئیسه (قلب ،مغز ، کبد) را بررسی می‌کند باید برنامه ای برای خوردن ، آشامیدن ، استراحت و تحرک شما نیز اتخاذ کند که از موارد ضروری در دوران بارداری است. شما باید حداقل سه ماه قبل از بارداری در برنامه غذایی خود تجدید نظر انجام دهید. از خوردن تنقلات شامل چیپس، پفک، چیزهایی که رنگ مصنوعی دارند، مواد پروتئینی مانند کالباس ، سوسیس ،غذاهایی که کنسروی هستند ،غذاهایی که مواد افزودنی دارند به شدت بپرهیزید. خوردن این مواد روی بدن شما تاثیرگذار هستند و باعث جلوگیری از آمادگی بدن برای یک بارداری سالم می شوند.

همچنین خوردن تنقلاتی مثل برگه زردآلو ، لواشک محلی ، نخودچی و کشمش ، قیسی و بادام توصیه می شود. این تنقلات با داشتن مواد مغذی و ویتامین ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. شما باید بیش از گذشته در آشپزخانه حضور داشته باشید ،چراکه مصرف غذا های تازه طبخ شده در سلامتی بدن بسیار تاثیرگذار هستند. مصرف غذایی که تازه طبخ شده در باروری سالم تاثیرگذار است.

 اجابت مزاج یکی دیگر از مواردی است که باید به طور منظم در روز صورت گیرد . اجابت مزاج به این صورت که باید یک یا دو بار در روز به صورت خمیری و نرم انجام شود تا مورد دیگر در تضمین سلامتی مادر باشد. تغذیه مناسب می تواند کمک شایانی در تحقق این امر باشد.

 به طور کلی در طب سنتی پزشکان روی موارد زیر برای یک بارداری سالم بسیار تاکید دارد:

  • خوردن مواد غذایی که به سلامت و ایمنی بدن مادر و جنین کمک میکند و باعث رشد مفید میشود مانند خوردن گوشت ،لبنیات ،خرما ،میوه و تخم مرغ که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.
  • تغییر دادن عادت های غذایی بد بسیار مفید بوده و می‌تواند بدن را در حالت آمادگی کامل قرار دهد.
  • از دویدن مسیر طولانی و بمدت زیاد اجتناب کنید .
  • سعی کنید کمتر در معرض تنش ،عصبانیت و ناراحتی قرار گیرید.
  • از خوردن غذاهای تند و تلخ اجتناب کنید.
  • رابطه جنسی خود را کمتر و کوتاه تر کنید.
  • آب خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید.
  • غذاهایی که باعث افزایش نفخ معده می شوند مصرف نکنید مانند نخود ،لوبیا ،کلم
  • سعی کنید مواد غذایی بخارپز را در وعده های غذایی اصلی خود قرار دهید و از خوردن غذاهای سرخ کرده اجتناب کنید.
  • از روغن کنجد برای جلوگیری از ترک های پوستی استفاده کنید.
  • اگر دچار رفلاکس معده می شوید که بسیار شایع است یک عدد انار آبلمبو کنید و داخل یک فویل بپیچید و داخل فر گذاشته و صبر کنید تا پخته شود و بعد میل کنید.
  • انجام زایمان به صورت طبیعی در سلامت مادر و نوزاد بسیار موثر است.
  • خوردن قرص آهن در دوران بارداری باعث بیش فعالی میشود پس توصیه نمی شود.
  • سعی کنید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید و مقدار آن را کم کنید تا معده کامل پر نشود.
  • ·          اگر در دوران بارداری دچار خونریزی می شوید شیره انگور و مویز بخورید.

درکلینیک ما،پزشک زنان و زایمان با بهره گیری از روش های طب سنتی می تواند یک بارداری سالم و شاداب را برای شما به ارمغان آورد.برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

خانم های باردار باید هفته ای یکبار ماهی مصرف کنند. ماهی سرشار از امگا ۳ ،پروتئین ها و اسیدهای چرب است. سعی کنید چهار مغز (بادام ،فندق ،پسته ،گردو) را در رژیم غذایی خود جای دهید. طبق تحقیقات صورت گرفته سبزیجاتی مانند بامیه ،اسفناج ،جوانه‌ها و مار چوبه ، غلات و جگر موادی هستند که سرشار از اسید فولیک و آهن هستند. خانم های باردار باید این گروه از مواد را در رژیم غذایی خود قرار دهند. همچنین مصرف تخم مرغ به صورت آب پز و مرکبات خصوصا لیمو شیرین و پرتقال فراموش نشود.

خانم های باردار به طور میانگین روزانه بین ۴۵ تا ۷۱ میلی گرم به پروتئین احتیاج دارند. یکی دیگر از راه هایی که می توانید این مقدار پروتئین را تامین کند ،استفاده از پنیر به همراه چهار مغز است ،مخصوصا اگر همراه خرما و گردو میل شود. بادام سرشار از پروتئین ،ویتامین e و منیزیم است و برای سلامتی جنین بسیار مفید است.

زوجین باید انواع غذاهای بخارپز استفاده کنند .خانم های باردار باید از مصرف کنجد و فرآورده های آن ،گیاهان قاعده آور مانند جعفری ، آویشن جلوگیری کنند.

 اگر خانم های باردار در پایان دوره بارداری دچار درد شدیدی شدند ، می توانند از دم کرده گل ختمی ،گل گاوزبان و پرسیاوشان استفاده کنند. مصرف هر روز یک عدد کندر در دوره یک ماهه موجب تقویت حافظه و افزایش هوش در نوزادان می‌شوند. توجه کنید که مصرف خارج از اصول کندر می‌تواند موجب بیش‌فعالی نوزاد شود. خانمهایی که تصمیم به بارداری دارند توصیه می شود روزانه 0.4 میلی گرم اسید فولیک یا سویق گندم و جو مصرف کنند. خانم های باردار سعی کنند علاوه بر ۳ وعده غذایی اصلی، از مواد غذایی دیگر به صورت میان وعده استفاده کنند.

 یکی از ویتامین هایی که در تشکیل سلولهای مغز و شبکیه چشم نقش موثری دارد، ویتامین A است .این ویتامین در موادی مثل میوه های زرد رنگ مانند هویج، ترخون، جگر ،تخم مرغ عسلی ،سبزیجات به وفور یافت می شود. توجه داشته باشید که خانم هایی که در سه ماهه آخر دچار کمبود ویتامین C می‌شوند دچار افزایش فشار خون هستند و دریافت کم اسید فولیک بر روی اختلالات عصبی جنین تاثیر گذار است. شما می توانید این کمبود را با استفاده از سبزیجات سبز و تیره، لبو ،کلم و پرتقال جبران کنید.

 همچنین به این موضوع توجه کنید که افراد  عادی روزانه حدود ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد که این میزان در خانم های باردار دو برابر می‌شود. این ماده ارزشمند را می توانید در ماست ،پنیر ،شیر و ماهی ساردین پیدا کنید. همچنین ویتامین D از طریق تابش نور خورشید قابل تامین است. توجه کنید که کلسیم باعث پیشگیری از فشار خون و زایمان زودرس میشود. خانم هایی که دچار تهوع دوران بارداری می شوند می توانند از غذاهای استفاده کنند که حاوی ویتامین B6 هستند مثل انواع گوشت ، جگر ،شیر و تخم مرغ ،حبوبات و غلات. مصرف میوه‌هایی مانند سیب ،به و مربای به نیز می‌تواند برای خانم های باردار مفید باشد. همچنین باید چربی ،نشاسته ،کربوهیدرات به مقدار کافی در بارداری دریافت شود.

سخن آخر

در جامعه امروز ،افراد به دلیل مشغله هایی که دارند نمی توانند به سلامت خود مثل قبل اهمیت دهند و ندادن اهمیت برای افراد در طولانی مدت مشکلاتی ایجاد می کند.زمانی هم که زوج ها تصمیم به بارداری می گیرند متاسفانه با این چنین مشکلات مواجه می شوند.تغذیه قبل از بارداری در طب سنتی به شما کمک می کند تا شما بتوانید خود را از نظر جسمی و روحی برای یک بارداری سالم آماده کنید.عدم اهمیت به این موضوع ممکن است برای شما عوارض و ناراحتی هایی در پی داشته باشد.

اگر شما از آندسته افرادی هستید که تصمیم به بارداری سالم و شاداب دارید می توانید در کلینیک ما با مشاوره گرفتن از پزشکان مجرب به هدف خود برسید. پزشکان کلینیک ما با استفاده از روش های طب سنتی یک بارداری سالم را برای شما به ارمغان می آورند.برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.