عوارض واژینوپلاستی

عوارض واژینوپلاستی، شامل خونریزی­های شدید، عفونت. عوارض داروهای بیهوشی؛ هماتوم، لخته خون، نکروز بافتی

واژینوپلاستی از جمله روش‌های جدید و مدرنی محسوب می‌شود که با اصلاح مشکلات، ترمیم و تنگ کردن واژن سبب جوانسازی ناحیه تناسلی بانوان شده و افزایش اعتماد به نفس آنها را به همراه دارد.

سفت شدن دیواره های واژن و بافت‌های اطراف سبب می‌شود که رضایت شما از روابط زناشویی افزایش یابد. لذا انتخاب جراح کاربلد، اصلی ترین و مهمترین نکته­ای است که باید برای پیشگیری از ابتلا به عوارض واژینوپلاستی رعایت کنید.

عوارض واژینوپلاستی

شایع‌ترین سوال شما عزیزان از پزشک در مورد عوارض واژینوپلاستی این است که آیا واژینوپلاستی عوارض دارد؟ عوارض، مضرات و معایب واژینوپلاستی یا عمل زیبایی و ترمیمی واژن چیست؟ ابتدا لازم است بگوییم که اگر شما واژینوپلاستی یا لابیاپلاستی را توسط جراح متخصص با تجربه انجام دهید، هیچ عوارض واژینوپلاستی ماندگار و جدی نخواهید داشت. هر عمل جراحی که انجام می‌شود، پتانسیل ایجاد عوارضی را به دنبال دارد.

عمل ترمیم و جوانسازی واژن، یا واژینوپلاستی هم از این قاعده کلی مستثنا نیست. در واژینوپلاستی به روش غیر جراحی که توسط لیزر، نخ و یا تزریق ژل و چربی انجام می‌شود و معمولاً در زنان جوان با آسیب‌های محدود قابل انجام است؛ عوارض واژینوپلاستی ناچیز و در حد تورم و درد خفیفی است که نهایتا تا ۷۲ ساعت بعد برطرف می‌شود.

اگر شما واژینوپلاستی سرجیکال انجام داده باشید، یعنی واژینوپلاستی که در آن بیهوشی، داروهای بیهوشی، برش چاقو و بخیه را تجربه کرده­اید؛ بدانید که وجود عوارض واژینوپلاستی زیر تا 10 الی 14 روز طبیعی است. عوارض واژینوپلاستی بعد از مدتی، خود به خود برطرف می‌شود. وجود درد خفیف و قابل تحمل، تورم و کبودی.

تمام افرادی که واژینوپلاستی به روش جراحی را تجربه کرده‌اند، دچار عوارض واژینوپلاستی فوق می­شوند؛ اما نگران نباشید، زیرا بدون نیاز به درمان جدی و ایجاد مشکل ماندگار، آنها را پشت سر می­گذارد. اما موضوع خطرناک، در زمانی ایجاد می­شود که واژینوپلاستی توسط جراح بی تجربه یا فرد ناآگاه انجام می­شود؛ در این صورت وجود عوارض واژینوپلاستی زیر هرچند نادر است؛

اما اگر این عوارض واژینوپلاستی اتفاق بیافتد می­تواند خطرات جدی را متوجه حال فرد مبتلا بنماید. این عوارض واژینوپلاستی جدی عبارتند از: خونریزی­های شدید، عفونت. عوارض داروهای بیهوشی؛ هماتوم، لخته خون، نکروز بافتی و یا مرگ بافت سالم، آسیب به مثانه و احتباس ادرار، بی حسی ناحیه به علت صدمه دیدن شاخه­های اعصاب مجاور دیواره واژن.

واژینوپلاستی چیست؟

اصلاح و ترمیم مشکلات دیواره واژن، رفع شلی واژن و سفت کردن بافت ها، اصطلاحا واژینوپلاستی نام دارد. بسیاری از بانوان به دنبال افزایش سن، بارداری و زایمان های متعدد یا حتی به علت ژنتیک دچار شلی دیواره‌های واژن می­شوند و رسیدن به ارگاسم و لذت جنسی در آنها مشکل و گاه ناممکن می­گردد.

برای واژینوپلاستی به روش جراحی بعد از بیهوشی عمومی، عضلات و بافت های دیواره واژن به همدیگر نزدیک خواهند شد و جراح شما بافت­های شل و اضافی را خارج خواهد کرد تا دیواره­ها سفت شده و واژن تنگ شود. در کلیه روش­های غیر جراحی واژینوپلاستی، اعم از استفاده از نخ، لیزر مونالیزا و تزریق چربی و ژل، هدف اصلی، تقویت دیواره­های واژن و تحریک کلاژن سازی در آنها می­باشد.

علت های جراحی واژینوپلاستی

علت های مهم، شایع و اصلی جراحی های ترمیم واژن یا واژینوپلاستی و عوارض واژینوپلاستی به شرح زیر هستند.

علت اول جراحی و عوارض واژینوپلاستی ؛ برای اصلاح و ترمیم شل شدن دیواره های واژن که به علت کاهش کلاژن سازی رخ می‌دهد. افزایش سن، ژنتیک و تغییرات هورمونی از دلایل کاهش کلاژن سازی و شل شدن دیواره واژن هستند.

علت دوم عوارض جراحی واژینوپلاستی ؛ برای اصلاح تغییر شکل، بدشکلی و گشاد شدن کانال واژن، به علت تروما، جراحی­ها، تغییرات هورمونی، یائسگی، بارداری و زایمان، تولد نوزاد با جثه بزرگ، پارگی پرینه و دیواره واژن در حین زایمان طبیعی، چندقلوزایی و زایمان های مکرر به روش طبیعی می‌تواند باعث تغییر شکل واژن شود که با واژینوپلاستی تا حد زیادی قابل اصلاح هستند.

علت سوم جراحی و عوارض واژینوپلاستی ؛ رفع عیوب مادرزادی

علت چهارم عوارض جراحی واژینوپلاستی ؛ واژینوپلاستی از جمله  جراحی هایی است که در مسیر تغییر جنسیت انجام می­شود.

علت پنجم جراحی و عوارض واژینوپلاستی ؛ جهت بهبود میل جنسی در بانوان

علت ششم عوارض جراحی واژینوپلاستی ؛ افزایش کیفیت ارگاسم در زنان

علت هفتم عوارض جراحی واژینوپلاستی؛ بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی زناشویی

علت هشتم جراحی و عوارض واژینوپلاستی ؛ افزایش اعتماد به نفس در بانوان با جوان سازی و زیبایی ناحیه تناسلی

علت نهم عوارض جراحی واژینوپلاستی؛ برای رفع عفونت های مکرر واژن که به علت مشکلات ساختاری واژن و ناحیه تناسلی است.

علت دهم افزایش رضایت روحی و جسمی در بانوان

معایب واژینوپلاستی

اگر واژینوپلاستی توسط جراح با تجربه و حاذق انجام شده باشد، نمی‌توان معایب واژینوپلاستی خاص و نگران‌کننده­ای برای آن متصور شد و قطعاً شما بعد از سپری کردن دوران کوتاه نقاهت، با اعتماد به نفس عالی و سلامت کامل و با رضایت به زندگی معمولی باز می‌گردید. گاهی ممکن است واژن به میزان دلخواه بیمار، تنگ و سفت نشده باشد.

گاهی هم ممکن است به حدی واژن در طی واژینوپلاستی تنگ و دیواره­های آن سفت شود که فرد در استفاده از تامپون، در هنگام پریود دچار مشکل شده یا حتی دخول در حین رابطه جنسی برای آن خوشایند نباشد.

لذا به همین دلیل است که توصیه می­شود که جلسه مشاوره با جراح با تجربه در زمینه واژینوپلاستی را قبل از انتخاب روش ترمیم واژن جدی بگیرید تا دچار عوارض جراحی واژینوپلاستی و معایب واژینوپلاستی نشوید. جلسه پرسش و پاسخ بین پزشک و بیمار برای تبادل نظر قبل از جراحی الزامی است.

شیوه درمان ها

روش ها و شیوه های موجود برای انجام ترمیم واژن یا واژینوپلاستی و عوارض واژینوپلاستی به شرح زیر هستند.

روش اول شیوه درمان عوارض واژینوپلاستی؛ واژینوپلاستی با نخ. در این روش که بدون نیاز به بیهوشی عمومی و بدون بستری شدن انجام می‌شود و یک اقدام سرپایی است با کار گذاشتن نخ های استریل در دیواره واژن، کلاژن سازی تحریک می‌شود و واژن بالا کشیده می‌شود.

به این ترتیب دیواره واژن پس از گذشت زمان مشخصی به علت تشدید کلاژن سازی سفت­ تر می­شود. معمولا پزشک با بخیه محل بالا بردن واژن را سفت نگه می­دارد. این پروسه به صورت سرپایی قرار می‌گیرد و در محیط کاملا بهداشتی و با ابزار استریل قابل انجام است و معمولاً نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه به طول می­انجامد.

روش دوم شیوه درمان ها عوارض واژینوپلاستی ؛ واژینوپلاستی با لیزر مونالیزا تاچ یا لیزر واژن. در طی چند جلسه، مراجعه سرپایی به کلینیک‌های تخصصی زنان با انجام لیزر مونالیزا که لیزر واژن نیز نامیده می‌شود؛ کلاژن سازی در دیواره های واژن تحریک می‌شود. این پروسه معمولاً چند جلسه معمولاً چند هفته یک بار تکرار می­شود و به مرور واژن تنگ می­شود و دیواره‌های واژن سفت تر خواهند شد.

روش سوم شیوه درمان ها عوارض واژینوپلاستی ؛ واژینوپلاستی با تزریق پرکننده‌ها یا فیلرها. فیلرها عبارتند از: چربی و ژل ها. با تزریق چربی که از بدن خودتان گرفته شده است، در یک پروسه سرپایی در یک کلینیک بهداشتی در شرایط کاملا بهداشتی و با ابزار استریل بدون نیاز به بیهوشی و بستری شدن دیواره های واژن به هم نزدیک تر می شوند. لذا کانال مرکزی واژن باریک می­شود و واژن تنگ خواهد شد.

از ژل­ها نیز به همین ترتیب برای تنگ و بارک کردن کانال واژن استفاده می­شود. نکته مهم این است که تزریق چربی به واژن معمولا اگر چند نوبت تکرار شود، نتایج دائمی دارد. تزریق چربی، چون ماده اصلی تزریق شده از بدن خود فرد گرفته می‌شود، در مقایسه با ژل ارزان تر است. تزریق ژل به مراتب گران‌تر از تزریق چربی به واژن خواهد.

روش چهارم شیوه درمان ها عوارض واژینوپلاستی؛ واژینوپلاستی به روش جراحی. بیهوشی در این روش الزامی است. در طی عمل جراحی ترمیم واژن، بافت های نرم و شل و بافت های اضافی توسط جراح، همراه با برش چاقوی جراحی خارج می­شوند و بافت های دیواره واژن به اطراف آن تقویت شده و با بخیه زدن واژن تنگ تر می­شود. دوران نقاهت و عوارض واژینوپلاستی بعد از واژینوپلاستی جراحی به مراتب طولانی تر از روش‌های غیر جراحی واژینوپلاستی می­باشد.

باید و نباید های بعد از جراحی واژینوپلاستی

رعایت نکات زیر و توجه به باید و نباید های مراقبتی بعد از جراحی واژینوپلاستی برای دستیابی به نتیجه عالی و سپری کردن بدون دردسر دوره نقاهت و عوارض واژینوپلاستی الزامی است. به باید و نبایدهای بعد از جراحی واژینوپلاستی که در ادامه برایتان آورده‌ایم توجه کنید.

-حتماً در روزی که واژینوپلاستی بخصوص به روش جراحی انجام می­دهید، همراه داشته باشید.

-استراحت ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی در منزل الزامی است.

-ممکن است پزشک توصیه کند که بعد از برداشتن پانسمان، محل جراحی شده با کلرهگزیدین گلوکونات ۴ درصد یا بتادین شسته شود تا دچار عوارض واژینوپلاستی نشوید.

-زمان مناسب برای حمام کردن را از پزشکتان بپرسید. عموماً بعد از ۲۴ ساعت اول می­توانید سرپا دوش بگیرید.

-تا دوماه نشستن در وان، شنا و رفتن به استخر ممنوع است تا دچار عوارض واژینوپلاستی نشوید.

-انجام فعالیت های بدنی سنگین، ورزش های حرفه­ای و شدید و باشگاه رفتن باید به 8 هفته به بعد از جراحی موکول شود.

-بالشتک های دوناتی شکل، برای قرار دادن در زیر باسن در هنگام نشستن بعد از واژینوپلاستی توصیه می­شود.

-پوزیشن بدن در حالت خوابیده یا نشسته باید به گونه‌ای باشد که به محل جراحی فشار وارد نشود.

-در هفته های اول از نشستن های طولانی مدت و رانندگی طولانی مدت به علت فشاری که به محل جراحی وارد می­شود، پرهیز کنید.

-رابطه جنسی۴ الی ۶ هفته بعد از عمل جراحی، آن هم به شرط اینکه پزشکتان مجاز بداند، امکان پذیر است. گاهی حتی روابط جنسی به ۸ هفته به بعد از جراحی موکول می­شود تا دچار عوارض واژینوپلاستی نشوید.

-استفاده از کمپرس سرد در ۷۲ ساعت اول بعد از جراحی واژینوپلاستی برای کاهش تورم توصیه می­شود.

-مصرف سیگار و نوشیدن الکل بهتر است یک هفته قبل از عمل قطع شود و بعد از جراحی در ماه اول نیز مصرف سیگار، الکل و قلیان ممنوع است تا دچار عوارض واژینوپلاستی نشوید.

-مصرف منظم داروهای نسخه شده توسط پزشک خود را فراموش نکنید تا دچار عوارض جراحی واژینوپلاستی نشوید .

-تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی، اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از مواقع توصیه می‌شود که ناحیه تناسلی بعد از شستشو با آب سرد و ورم، با باد ملایم و خنک سشوار که در فاصله ۳۰ سانتی متری از محل قرار گرفته است، خشک شود تا دچار عوارض واژینوپلاستی نشوید.

استحکام دیواره های واژن و قوی بودن عضلات اطراف واژن نقش مهمی در لذت جنسی بانوان در طی روابط زناشویی ایفا می­کند. به هر دلیلی که کاهش تولید کلاژن در دیواره های واژن وجود داشته باشد، دیواره­ها شل  و واژن گشاد می­شود.

در این حالت، لذت بردن از رابطه برای زن مبتلا امکان‌پذیر نخواهد بود. امروزه با روش های غیر جراحی می‌توان تحت پروسه‌ای که واژینوپلاستی نام دارد، تمام عیوب ساختاری واژن را در حد مطلوب و ماندگاری برطرف کرده و ظاهری زیبا، جوان و کارآمد به شما ارائه داد.