غربالگری سرطان دهانه رحم

امروزه یکی از مهم ترین اقدامات برای هر خانم انجام منظم غربالگری سرطان دهانه رحم است. سرویکس یا دهانه رحم ورودی رحم است که در قسمت بالایی واژن قرار داشته و انجام غربالگری موجب شناسایی تغییرات سلولی زودرس می شود. این سلول ها باعث بوجود آمدن سرطان دهانه رحم هستند. بنابراین بهتر است بر اساس تجویز متخصص زنان، غربالگری رحم را بر اساس فاصله زمانی مشخص انجام دهید.

غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم چیست؟

غربالگری سرطان دهانه رحم برای یافتن تغییرات زودرس در سلول های دهانه رحم که منجر به سرطان می شود، انجام می گیرد. غربالگری شامل سیتولوژی دهانه رحم (آزمایش  پاپ اسمیر)، آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا هر دو مورد است. بیشتر زنان باید به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم انجام دهند.

سرطان دهانه رحم چگونه اتفاق می افتد؟

دهانه رحم یا سرویکس(cervix) در قسمت بالای واژن قرار دارد. این قسمت توسط یک لایه نازک از بافت که از دو نوع سلول تشکیل شده است پوشیده شده است: 1) سلول های “پوست مانند” به نام سلول های سنگفرشی و 2) سلول های غده ای که مخاط دهانه رحم را تولید می کنند.

سرطان زمانی اتفاق می افتد که سلول های دهانه رحم غیرطبیعی شده و با گذشت زمان از کنترل خارج می شوند. سلول های سرطانی عمیق تر به بافت گردن رحم حمله می کنند. در موارد پیشرفته، سلول های سرطانی می توانند به سایر اندام های بدن گسترش یابند.

چه عواملی باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می شود؟

در بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در اثر عفونت با HPV ایجاد می شود. HPV ویروسی است که وارد سلول های دهانه رحم می شود و می تواند باعث تغییر آنها شود. برخی از انواع HPV با سرطان دهانه رحم و همچنین با سرطان ولو، واژن ، آلت تناسلی مرد، مقعد، دهان و گلو ارتباط دارند. انواع HPV که ممکن است باعث سرطان شوند به عنوان “انواع پرخطر” شناخته می شوند.

انواع HPV در حین انجام فعالیت جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. HPV بسیار شایع است. احتمال ابتلا به این عفونت در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، بیشتر است. ویروس HPV اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند و اکثر مردم حتی نمی دانند که آلوده هستند. بنابراین انجام غربالگری سرطان دهانه رحم بسیار حائز اهمیت است.

آیا HPV همیشه منجر به سرطان دهانه رحم می شود؟

غربالگری سرطان دهانه رحم

فقط تعداد کمی از زنان با انواع پر خطر HPV به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند. به دلیل توانایی طبیعی بدن در مبارزه با عفونت، بیشتر عفونت های HPV خود به خود با مبارزه سیستم ایمنی بدن از بین می روند. این عفونت های کوتاه مدت معمولاً فقط تغییرات خفیف یا “درجه پایین” در سلول های دهانه رحم ایجاد می کنند. با پاک شدن عفونت HPV سلول ها به حالت طبیعی برمی گردند.

اما در تعداد کمی از زنان HPV از بین نمی رود. اگر عفونت HPV به مدت طولانی ادامه یابد، به عنوان عفونت “مداوم” توصیف می شود. عفونت مداوم HPV با انواع پرخطر می تواند باعث ایجاد تغییرات شدید یا “درجه بالایی” در سلول های دهانه رحم شود. تغییرات شدید که به مدت 1 یا 2 سال باقی بمانند، در صورت عدم درمان، سرطان می شوند.

بهترین متخصص زنان می گوید: عواملی مانند سیگار کشیدن، سیستم ایمنی ضعیف و عفونت با ویروس ایدز (HIV) احتمال دوام عفونت HPV را افزایش می دهد اما عفونت های مداوم نیز در زنان بدون این عوامل رخ می دهد.

چرا غربالگری سرطان دهانه رحم مهم است؟

معمولاً 3 تا 7 سال طول می کشد تا تغییرات در سلول های دهانه رحم به سرطان تبدیل شوند. غربالگری سرطان دهانه رحم  این تغییرات را قبل از سرطان شدن تشخیص می دهد. زنانی که به درجه پایینی از این ویروس مبتلا شده اند، می توانند به طور مکرر غربالگری دهانه رحم انجام دهند تا ببینند سلول های آنها به حالت طبیعی بازگشته است یا خیر اما زنان در صورت ابتلا به انواع پر خطر HPV برای احتیاط لازم است کولپوسکوپی رحم انجام دهند تا مشخص شود سلول های رحم تا چه حد دچار تغییر شده اند و پس از گرفتن نتیجه در صورت نیاز تحت درمان قرار گیرند.

غربالگری سرطان دهانه رحم موجب نجات جان افراد می شود. طی 30 سال گذشته، تعداد موارد سرطان دهانه رحم و مرگ به نصف کاهش یافته است. این نتیجه عمدتا نتیجه غربالگری منظم سرطان دهانه رحم در زنان است.

غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه انجام می شود؟

غربالگری دهانه رحم شامل تست پاپ اسمیر یا آزمایش HPV یا هر دو مورد است. در هر دو آزمایش از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می شود. روند غربالگری ساده و سریع است. شما روی میز معاینه دراز می کشید و از اسپکولوم برای باز کردن واژن استفاده می شود.

سپس سلول ها از طریق دهانه رحم با یک ابزار نمونه برداری برداشته می شوند. این سلول ها معمولاً در مایع مخصوصی قرار می گیرند و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شوند:

برای آزمایش پاپ اسمیر، نمونه بررسی می شود تا سلول های غیر طبیعی وجود داشته باشد یا خیر.

برای آزمایش HPV، نمونه از نظر وجود رایج ترین انواع HPV با خطر بالا آزمایش می شود. معمولاً از نمونه گرفته شده برای تست پاپ نیز می توان برای آزمایش HPV استفاده کرد. گاهی اوقات، دو نمونه سلول گرفته می شود که این به نوع تست پاپ اسمیر بستگی دارد.

غربالگری سرطان دهانه رحم هر چند وقت یک بار انجام می شود؟

غربالگری سرطان دهانه رحم بخش مهمی از سلامت زنان است. شما باید ازسن 25 تا 30 سالگی غربالگری را شروع کنید. اینکه هر چند وقت یک بار باید غربالگری سرطان دهانه رحم انجام دهید و چه آزمایشاتی باید انجام دهید به سن و سابقه سلامتی شما بستگی دارد:

چه زمانی باید غربالگری سرطان دهانه رحم را متوقف کرد؟

زنان در دو صورت می توانند بعد از 65 سالگی غربالگری دهانه رحم را متوقف کنند:

1.این افراد سابقه سلولهای غیر طبیعی گردن رحم یا سرطان دهانه رحم را نداشته باشند.

2.طی 10 سال گذشته نتیجه مثبتی از تست پاپ اسمیر و HPV دریافت نکرده اند.

سخن پایانی

بر اساس نظر بهترین متخصص زنان، ابتلا به ویروس HPV موجب انتقال این ویروس به شریک جنسی و حتی خانواده و اطرافیان می شود و حتی لازم است بگوییم اگر زایمان شما از نوع طبیعی باشد، نوزاد نیز به این ویروس مبتلا می شود. بنابراین این مشکل را جدی بگیرید و از انجام غربالگری سرطان دهانه رحم غافل نشوید.