ازمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر یا تست پاپ اسمیر یک روش عالی برای غربالگری خانم‌هاست که می‌توان با استفاده از نتایج به‌دست‌آمده از آن احتمال یا وجود سرطان دهانه رحم را تشخیص داد. شما نیز اگر در سنین باروری یعنی ۲۱ به بالا هستید و تاکنون این تست را انجام نداده‌اید، توصیه می‌کنیم در اسرع وقت این کار را انجام دهید تا در صورت بروز عفونت یا وجود سلول‌های پیش سرطانی زودتر برای درمان اقدام نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم این تست چگونه به‌راحتی انجام می‌شود و نباید در مورد انجام آن نگران باشید.

ازمایش پاپ اسمیر

فهرست مطلب:

ازمایش پاپ اسمیر چیست؟

چه افرادی باید ازمایش پاپ اسمیر انجام دهند؟

نحوه آمادگی برای انجام ازمایش پاپ اسمیر

ازمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

نتایج ازمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

چقدر طول می‌کشد تا نتایج ازمایش پاپ اسمیر مشخص شود؟

سخن آخر

ازمایش پاپ اسمیر چیست؟

همان‌طورکه در مقدمه نیز گفتیم به‌طورکلی این تست یک آزمایش غربالگری ساده است، اما نتایج آن سلامتی شما را ازنظر وجود سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم مشخص می‌کند؛ زیرا سرطان دهانه رحم طی چندین سال ایجاد می‌شود و ممکن است به‌خودی‌خود علائم واضحی ایجاد نکند و در صورت ابتلا به آن و انجام ندادن منظم ازمایش پاپ اسمیر دیر متوجه آن شوید. خوشبختانه در بسیاری از خانم‌هایی که به موقع با انجام تست‌های پاپ اسمیر منظم این سرطان تشخیص داده شده است، بدنشان به‌خوبی به درمان‌ها پاسخ داده و خطر رفع گشته است. این روش به‌سادگی و در طی چند دقیقه انجام می‌شود و نباید برای انجام این آزمایش نگرانی یا ترس داشته باشید. ممکن است بعدازآن کمی احساس ناراحتی داشته باشید، اما طولانی‌مدت نخواهد بود و می‌توانید بلافاصله به کار‌های روزمره خود برسید.

چه افرادی باید ازمایش پاپ اسمیر انجام دهند؟

با توجه به اینکه سرطان دهانه رحم به تدریج رشد می‌کند و اینکه همه زنان در معرض خطر ابتلا به این سرطان یا عفونت‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هستند، توصیه می‌شود همه زنان از سن ۲۱ سالگی و حداقل هر ۳ سال یک بار این تست را انجام دهند و این رویه را تا سن ۶۵ سالگی ادامه دهند؛ اما در برخی شرایط خاص ممکن است پزشک توصیه کند که بیمار ازمایش پاپ اسمیر را با فاصله زمانی‌های کوتاه‌تر تکرار کند. ازجمله این شرایط عبارت‌اند از:

• ابتلا به ویروس ایدز یا HIV

• سیستم ایمنی ضعیف به دلایل مختلف مانند شیمی‌درمانی یا پیوند عضو و…

• ابتلا به زگیل تناسلی (ازآنجایی‌که عامل ایجاد زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم هر دو ویروس‌های پاپیلومای انسانی هستند، افراد مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است بیشتر در معرض خطر سرطان باشند و باید به‌صورت سالیانه تست پاپ اسمیر را انجام دهند.)

توجه داشته باشید که برای زنانی که عمل هیسترکتومی را انجام داده‌اند و رحم خود را خارج کرده‌اند و همچنین سابقه سرطان دهانه رحم ندارند، نیازی به ازمایش پاپ اسمیر وجود ندارد.

نحوه آمادگی برای انجام ازمایش پاپ اسمیر

برای انجام ازمایش پاپ اسمیر آمادگی خاصی لازم نیست و اگر معاینات دور‌ه‌ای را به‌صورت منظم نزد یک متخصص زنان خوب و باتجربه انجام دهید، وی خود در زمان‌های مشخص و لازم این تست را در مطب برایتان انجام می‌دهد. خوشبختانه این تست تحت پوشش اکثر بیمه‌ها نیز قرار دارد و هزینه چندانی برای شما نخواهد داشت. بهتر است زمانی که می‌خواهید ازمایش پاپ اسمیر انجام دهید، در روز‌های پریودی خود نباشید؛ زیرا این زمان می‌تواند در نتایج تأثیر گذاشته و دقت آن را پایین بیاورد. همچنین سعی کنید یک الی دو روز قبل از انجام ازمایش پاپ اسمیر رابطه جنسی نداشته باشید و از محصولاتی مانند دوش واژینال، محصولات اسپرم کش و… استفاده نکنید تا نتایج تست شما دقیق‌تر باشند و نیازی به تکرار مجدد نباشد.

در دوران بارداری نیز اگر متخصص شما نیاز بداند که این تست را انجام دهد نگران نباشید، زیرا در ۲۴ هفته اول بارداری کاملاً بی‌خطر است. به پزشک خود اعتماد کنید و بدانید که حتماً مزایای انجام آن برای شما در این زمان بیشتر از عوارض آن خواهد بود؛ اما بعد از زایمان باید حدود ۱۲ هفته صبر کنید و بعد ازمایش پاپ اسمیر را انجام دهید تا نتایج دقیق باشند.

به دلیل اینکه در شرایط آرامش بدن این تست به‌راحتی انجام می‌شود، بسیار مهم است که در طول انجام آن نگران نباشید و نفس‌های عمیق بکشید تا راحت‌تر این تست را انجام دهید.

ازمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

بااینکه ازمایش پاپ اسمیر می‌تواند کمی شما را ناراحت کند، اما خبر خوب این است که خیلی سریع در عرض دو الی سه دقیقه انجام خواهد شد. برای انجام این تست شما باید لباس‌های خود را از کمر به پایین خارج کرده و روی صندلی معاینه طوری دراز بکشید و پا‌های خود را باز کنید که کف پا‌ها روی تکیه‌گاه‌های تعبیه شده روی صندلی قرار بگیرند. سپس پزشک با ابزاری به نام اسپوکولم که برای معاینه لگنی نیز از آن استفاده می‌شود، واژن را باز نگه می‌دارد و بعد با برسی نرم مقداری از سلول‌های دهانه رحم را می‌تراشد. البته این کار به‌قدری سطحی انجام می‌شود که ممکن است شما زیاد متوجه آن نشوید. اکثر زنان در حین خراش دادن و نمونه‌برداری تنها احساس فشار و سوزش جزئی می‌کنند. چند روش برای برداشتن نمونه وجود دارد که عبارت‌اند از:

• استفاده از ابزاری به نام اسپاتول

• استفاده از کاردک و برس

• استفاده از دستگاهی به نام سیتوبراش که ترکیبی از کاردک و برس است.

نمونه برداشت شده در ظرف مخصوصی قرار داده شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا ازنظر وجود سلول‌های سرطانی یا غیرطبیعی در دهانه رحم بررسی شود. بعد از انجام ازمایش پاپ اسمیر ممکن است ناراحتی یا گرفتگی خفیفی در واژن خود داشته باشید. همچنین ممکن است بلافاصله پس از ازمایش پاپ اسمیر خونریزی بسیار خفیف واژینال را تجربه نمایید. درصورتی‌که این خونریزی و ناراحتی حتی روز بعد از آزمایش، نیز ادامه داشت، باید به‌ پزشک خود اطلاع دهید.

نتایج ازمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

به‌طورکلی نتایج ازمایش پاپ اسمیر یا حالت طبیعی و یا حالت غیرطبیعی را نشان می‌دهد؛ اما درصورتی‌که جواب تست غیرطبیعی باشد، باز با توجه به نتایج ایجاد شده تفسیر آن متفاوت است. در ادامه نتایج این تست را برایتان توضیح خواهیم داد:

نتیجه طبیعی

وقتی نتیجه منفی یا طبیعی باشد، به پزشک می‌گوید که هیچ سلول غیرطبیعی در نمونه شما مشاهده نشده است و فعلاً خبری از سرطان یا احتمال بروز آن نیست. توجه داشته باشید که گفتیم فعلاً، زیرا سلول‌های غیرطبیعی به‌آرامی رشد می‌کنند و ممکن است در آزمایش بعدی چیز دیگری مشاهده شود؛ بنابراین شما نباید به استناد یک تست پاپ اسمیر منفی تست‌های بعدی را انجام ندهید. معمولاً در صورت منفی بودن نتیجه شما باید سه سال بعد مجدد این تست را تکرار کنید.

نتیجه غیرطبیعی

نتیجه مثبت یا غیرطبیعی نشان می‌دهد که برخی سلول‌های غیرطبیعی در نمونه شما مشاهده شده است، اما این نتایج نمی‌توانند با قطعیت سرطان دهانه رحم را مشخص کنند، مگر اینکه سلول‌های غیرطبیعی به‌قدری مشخص و زیاد باشند که حالت سرطان درجا تشخیص داده شود. در غیر این صورت اگر پزشک مشکوک به سرطان باشد، آزمایش‌های دیگری را نیز باید انجام دهید تا پزشک بتواند با قطعیت وجود یا عدم وجود سرطان را مشخص کند. برخی از سلول‌های غیرطبیعی تنها سلول‌های پیش سرطانی هستند و در صورت درمان خطر کمتری برای ابتلا به سرطان شما دارند.

نتایج سطوح سلول‌های غیرطبیعی به شکل‌های زیر مشخص می‌شوند:

• آتیپی یا خیلی خفیف

• خفیف

• در حد متوسط

• دیسپلازی شدید

• سرطان درجا

بسته به آنچه که نتایج ازمایش پاپ اسمیر نشان می‌دهد، متخصص شما ممکن است موارد زیر را توصیه نماید:

• انجام تست پاپ اسمیر به دفعات بیشتر در یک سال

• بررسی دقیق بافت دهانه رحم با استفاده از روشی به نام کولپوسکوپی

کولپوسکوپی یک روش متداول برای بررسی بافت‌های واژن و دهانه رحم است که با استفاده از نور و بزرگنمایی، بررسی دقیق‌تر این نواحی را برای پزشک ممکن می‌سازد.

چقدر طول می‌کشد تا نتایج ازمایش پاپ اسمیر مشخص شود؟

معمولاً بین یک الی دو هفته طول می‌کشد تا نتایج این تست مشخص شود و بتوانید از سلامت خود در رابطه با عدم وجود سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم مطمئن شوید و یا در صورت وجود این سلول‌ها اقدامات درمانی لازم را شروع کنید.

سخن آخر

هدف اصلی از انجام ازمایش پاپ اسمیر تشخیص تغییرات سلولی در ناحیه دهانه رحم است که ممکن است توسط HPV ایجاد شود. با انجام معاینات دور‌ه‌ای منظم و تست پاپ اسمیر در زمان‌های لازم و درنتیجه تشخیص زودهنگام سلول‌های سرطان دهانه رحم، درمان قبل از گسترش سرطان شروع می‌شود و دیگر به یک نگرانی بزرگ تبدیل نخواهد شد. توجه داشته باشید که این ویروس کاملاً مسری است و شما می‌توانید با رابطه جنسی با فرد مبتلا به HPV مبتلا شوید؛ بنابراین برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس، بهتر است رابطه جنسی را رعایت کرده، از سلامت شریک خود مطمئن شوید و حتماً در طول رابطه از کاندوم استفاده کنید. همه زنان فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند و حتی در صورت نتایج منفی تست پاپ اسمیر باید حداقل هر سه سال یک بار ازمایش پاپ اسمیر را نزد یک متخصص زنان باتجربه مانند متخصصان مجموعه ما انجام دهند.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود.

جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید