دکتر زنان برای زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی شبیه زگیل‌های معمولی هستند که در خانم‌ها بیشتر در واژن، اطراف آن و کشاله ران دیده می‌شود. عامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است و در صورت ایجاد آن در خانم‌ها، جهت درمان باید به دکتر زنان برای زگیل تناسلی مراجعه کرد. توصیه می‌کنیم به‌صورت منظم معاینات دور‌ه‌ای را در یک مرکز تخصصی زنان معتبر داشته باشید تا در صورت وجود این بیماری سریعاً درمان شوید. در صورت عدم پیگیری درمان این بیماری امکان ابتلا به موارد خطرناک مانند سرطان دهانه رحم وجود دارد.

از آنجایی که زگیل تناسلی به سرعت در حال افزایش در جامعه ماست و به طور کلی نیز شیوع زیادی دارد، بسیار مهم است که در صورت شک به وجود این بیماری حتما در اسرع وقت به دکتر زنان برای زگیل تناسلی مراجعه نمایید. عدم مراجعه به موقع به متخصص هم می‌تواند عواقب ناگواری برای دستگاه تناسلی شما مانند بدشکلی، تغییر رنگ، مشکلات جدی مانند سرطان دهانه رحم، چسبندگی، نازایی و … را ایجاد نماید و هم می‌تواند شریک جنسی شما را براحتی آلوده نماید. به همین دلیل مهم است که حتما در اولین فرصت در صورت مشاهده علائم به متخصص زنان مراجعه کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با نحوه عملکرد دکتر زنان برای زگیل تناسلی و اطلاعات مربوط به آن آشنا کنیم.

دکتر زنان برای زگیل تناسلی

معرفی بهترین دکتر زنان برای زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به دلیل شکل ظاهری و علائمی که برای بیمار ایجاد می‌کند، می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و ممکن است بیمار به همین دلایل خجالت بکشد و از مراجعه به متخصص زنان خودداری کند؛ اما اگر شما بتوانید یک دکتر زنان برای زگیل تناسلی پیدا کنید که در این زمینه تجربه کافی داشته باشد و اخلاق حرفه‌ای از خود نشان دهد، یعنی مهارت ارتباطی بالایی داشته و شما بتوانید به‌راحتی مشکل خود را با او بیان کنید، بیماری شما به‌سادگی درمان خواهد شد. به‌طورکلی نیز شما باید یک متخصص زنان خوب برای خود پیدا کنید که ازهرجهت حتی گفتن خصوصی‌ترین مسائلتان با او راحت باشید و معاینات دور‌ه‌ای منظم را نزد او انجام دهید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. در مجموعه ما بهترین متخصص زنان فعالیت دارند و دارای سوابق درخشانی در تشخیص و درمان این نوع بیماری‌ها هستند که می‎توانند به بهترین نحو در این زمینه به شما کمک نمایند.

اهمیت مراجعه به دکتر زنان برای زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است در سنین فعالیت جنسی برای هر زن و مردی ایجاد شود. این بیماری ناشی از ویروسی به نام اچ پی وی است که چندین نوع اچ پی وی در بدن وجود دارد و برخی از آن‌ها خطرناک هستند و می‌توانند عامل بیماری‌های ناگواری مانند سرطان شوند. به همین دلیل ما به خانم‌هایی که دچار علائم زگیل تناسلی هستند، تأکید می‌کنیم که حتماً در اسرع وقت برای تأیید تشخیص این بیماری و درمان مناسب به دکتر زنان برای زگیل تناسلی مراجعه کنند. دکتر زنان برای زگیل تناسلی باید فردی باتجربه و با دانش کافی باشد و در یک مرکز مجهز زنان فعالیت کند تا بتواند بهترین تشخیص را انجام دهد؛ زیرا گاهی حتی خود فرد هیچ علائم ظاهری احساس نمی‌کند، اما به این ویروس آلوده شده است و باید هرچه زودتر درمان شود.

مشکل دیگری که در اثر عدم توجه به علائم و درمان به‌موقع این بیماری نزد دکتر زنان برای زگیل تناسلی به وجود می‌آید، این است که این ویروس کاملاً مسری بوده و خیلی راحت به شریک جنسی شما انتقال پیدا می‌کند؛ بنابراین جهت جلوگیری از انتقال ویروس و یا ایجاد شرایط بدتر در بدن خودتان باید در صورت بروز علائم در اسرع وقت به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید. همچنین معاینات منظم دور‌ه‌ای را داشته باشید تا این‌طور بیماری‌ها با انجام تست‌های غربالگری منظم مانند تست پاپ اسمیر به‌موقع تشخیص داده شده و درمان شوند. هرچه زودتر این بیماری تشخیص داده شود، درمان آن نیز آسان‌تر است و نیاز به درمان‌های تهاجمی مانند جراحی نخواهید داشت.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

درصورتی‌که شما معاینات دور‌ه‌ای منظم را تاکنون انجام نداده‌اید و به وجود زگیل تناسلی مشکوک هستید، بهتر است با علائم آن آشنا شوید تا بتوانید در اسرع وقت به دکتر زنان برای زگیل تناسلی مراجعه نمایید. در زنان، زگیل‌ها می‌توانند در سطوح مرطوب مانند ورودی واژن، دهانه رحم، داخل واژن یا مجرای ادراری یا اطراف مقعد رشد کنند. در مردان، این زگیل‌ها بیشتر در نوک یا شفت آلت تناسلی و گاهی در کیسه بیضه، در مجرای ادرار (لوله‌ای که ادرار را از بدن خارج می‌کند) یا در اطراف مقعد رشد خواهند کرد و آقایان جهت درمان این بیماری باید به متخصص اورولوژی مراجعه نمایند. همچنین ممکن است در صورت وجود رابطه‌های دهانی این زگیل‌ها در دهان و گلو نیز تشخیص داده شوند.

زگیل تناسلی به رنگ گوشتی، سفید مایل به خاکستری یا سفید مایل به‌صورتی است. آن‌ها معمولاً به‌صورت برجستگی‌های نازک، محکم و انعطاف‌پذیر روی پوست ظاهر می‌شوند که شبیه قطعات کوچک گل‌کلم هستند. بااین‌حال، برخی از زگیل‌ها بسیار کوچک و مسطح هستند و شاید خودتان به‌راحتی متوجه آن‌ها نشوید. گاهی ممکن است زگیل‌ها بدون درمان خودبه‌خود ناپدید شوند. بااین‌حال، اکثر آن‌ها در صورت عدم مراجعه به‌موقع به متخصص زنان برای زگیل تناسلی رشد کرده و خوشه‌های زگیل بزرگ‌تری مانند گل‌کلم را تشکیل می‌دهند.

ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید یا گاهی اوقات سوزش خفیف، خارش، بوی بد، حساسیت، درد هنگام مقاربت، افزایش ترشحات واژن یا خونریزی را تجربه کنید. هنگامی‌که زگیل تناسلی روی دهانه رحم یا واژن ایجاد شود، معمولاً علائم قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند تغییرات سلولی را نشان دهد که نشان‌دهنده عفونت ویروسی ناشی از اچ پی وی است.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معمولاً دکتر زنان برای زگیل تناسلی با یک معاینه بصری و طبق علائمی که برای او شرح می‌دهید، می‌تواند به‌راحتی این بیماری را تشخیص دهد؛ اما درصورتی‌که ظاهر پوست چیزی را نشان ندهد و پزشک به وجود این بیماری مشکوک باشد، پزشک مایعی روی پوست می‌زند تا بتواند بهتر این زگیل‌ها را تشخیص دهد. ابزاری به نام اسپوکولوم واژن را باز نگه می‌دارد تا متخصص شما بتواند پوست و دهانه رحم را دقیق‌تر ببیند. ممکن است نمونه‌ای از پوست برای آزمایشات آزمایشگاهی گرفته شود تا به تأیید تشخیص نهایی کمک کند. اغلب زگیل‌هایی که قابل مشاهده نیستند، با انجام تست پاپ اسمیر در زنان تشخیص داده می‌شوند.

نحوه درمان زگیل‌های تناسلی

سیار مهم است که اگر برای شما این بیماری تشخیص داده شد، شریک جنسی شما نیز مورد معاینه قرار بگیرد و هر دو همراه با هم تحت درمان باشید؛ زیرا درمان فقط یک شریک چندان مؤثر نیست و می‌تواند شریک دیگر درمان شده را دوباره آلوده کند.

روش‌های اصلی درمان عبارت‌اند از:

• استفاده از دارو‌های موضعی تجویز شده در خانه
  • درمان هر زگیل با TCA که اسید قوی‌تری است و در مطب توسط دکتر انجام می‌شود.
  • برداشتن زگیل با جراحی که به‌صورت جراحی سرپایی در مطب متخصص انجام می‌شود.
  • انجماد زگیل‌ها با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)
  • از بین بردن زگیل با لیزر که در مجموعه ما به‌خوبی به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.
  • سوزاندن زگیل‌ها با استفاده از حلقه سیم و جریان الکتریکی (الکتروکوتری)

توجه داشته باشید که حذف زگیل‌ها باعث از بین رفتن ویروس نمی‌شود. ازآنجاکه شما هنوز هم پس از درمان ممکن است ویروس را در بدن خود داشته باشید، زگیل‌ها می‌توانند بعد از مدتی و بخصوص با عدم رعایت بهداشت جنسی عود کنند. زگیل‌های تناسلی که بعد از درمان استاندارد باقی می‌مانند یا عود می‌کنند، ممکن است با تزریق اینترفرون درمان شوند. اینترفرون دارویی است که پاسخ ایمنی بدن را افزایش داده و از تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

روش‌های جلوگیری از گسترش زگیل تناسلی

برای جلوگیری از گسترش زگیل تناسلی به سایر نواحی بدن یا افراد دیگر باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

• ناحیه تناسلی باید همیشه خشک و تمیز نگه داشته شود. می‌توانید حتی از سشوار برای خشک شدن این ناحیه استفاده کنید.
  • به‌هیچ‌وجه زگیل‌ها را دست‌کاری نکرده و خراش ندهید.
  • تا زمان بهبود کامل زگیل‌ها، از تماس جنسی خودداری کنید.
  • در حین مقاربت جنسی از کاندوم‌های لاتکس یا پلی اورتان استفاده کنید. کاندوم می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را تا حد زیادی کاهش دهد، اما زگیل‌ها می‌توانند از مناطقی که با کاندوم پوشانده نشده‌اند، گسترش پیدا کنند.
  • بعد از لمس ناحیه آلوده به زگیل، دستان خود را کاملاً با آب و صابون بشویید.

با پزشک خود در مورد واکسیناسیون نسبت به ویروس HPV با Gardasil صحبت کنید. این واکسن شامل ۳ فاز است که از شما در برابر ۴ نوع ویروس HPV محافظت می‌کند. اولین واکسن را می‌توان در هر زمان در عضله بالای بازو تزریق کرد و هرچه سن کمتر باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت. فاز دوم ۲ ماه بعد و فاز آخر ۶ ماه پس از اولین تزریق انجام می‌شود. بهترین سن توصیه‌شده برای واکسیناسیون این ویروس سنین ۹-۲۶ سال است. ترجیحاً می‌گوییم واکسن قبل از فعال شدن از نظر روابط جنسی انجام شود.

سخن آخر

زگیل تناسلی ویروسی است که ممکن است در سنین فعالیت جنسی هر مرد و زنی را آلوده کند و قابل سرایت است. آنچه مهم است این است که در صورت بروز علائم این بیماری در اسرع وقت به دکتر زنان برای زگیل تناسلی و یا اورولوژی در مورد آقایان مراجعه کنید تا این ویروس بیشتر رشد نکند؛ زیرا هم می‌تواند منجر به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان دهانه رحم، اسکارهای بدشکل در ناحیه تناسلی و … برای خودتان شود و هم شریک شما را آلوده نماید.

همچنین برای جلوگیری از حاد شدن چنین بیماری‌هایی باید معاینات دور‌ه‌ای منظم را توسط یک متخصص زنان خوب انجام دهید تا در صورت وجود چنین ویروسی زودتر تشخیص داده شده و درمان انجام شود. معمولاً در غربالگری تست پاپ اسمیر وجود این ویروس در دهانه رحم و واژن تشخیص داده می‌شود و درمان مناسب انجام می‌گیرد. عدم توجه به درمان این بیماری می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند سرطان دهانه رحم شود.