قرص قوی برای پریود شدن

از نظر پزشکی، قاعدگی (که به آن عادت ماهانه یا پریود هم گفته می شود)، فرآیندی است که در طی آن، خون و بافت رحم یک خانم از واژن او خارج می گردد.


این پدیده، معمولا هر ماه اتفاق می افتد. پریود، در بیشتر دختران در سن حدود دوازده سالگی شروع می شود و نشانه بلوغ و سلامت جسمی و نیز توانایی باروری آن هاست. در این میان منظم بودن چرخه یا سیکل پریود اهمیت ویژه ای دارد. سیکل پریود، به تعداد روزهای بین اولین روز یک پریود تا اولین روز پریود بعدی گفته می شود که به طور متوسط 28 روز می باشد، اما این عدد می تواند از یک زن به زنی دیگر و یا از یک ماه به ماهی دیگر متفاوت باشد.


سیکل های پریود، 24 تا 35 روزه نیز منظم در نظر گرفته می شوند، اما اگر سیکل عادت ماهانه فردی از ماهی به ماه دیگر متفاوت باشد، به آن پریود نامنظم گفته می شود. پریود نشدن برای مدت زمان کوتاه، اغلب مشکلی ندارد اما اگر این شرایط طولانی تر گردد و بین 3 تا 6 ماه به طول بیانجامد، علاوه بر مشکلات روانی و اختلالات هورمونی می تواند مشکلاتی چون ناباروی، آکنه، ریزش مو، پوکی استخوان، بیماری های قلبی و بسیاری مشکلات دیگر را به دنبال داشته باشد.


یک روش ساده و سریع برای حل این مشکل، استفاده از قرص برای پریود شدن است. اما لازم به ذکر است که استفاده خودسرانه از این قرص ها می تواند عوارض بسیاری چون ناباروی را به دنبال داشته باشد.


بنابراین در مواردی که عدم قاعدگی تا سه ماه به طول بیانجامد، لازم است تا حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه گردد و ضمن انجام معاینه و آزمایشات تکمیلی چون سونوگرافی یا آزمایشات هورمونی و … توسط پزشک متخصص، علت اصلی مشکل مشخص شده و درمان مناسب تجویز گردد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که دچار مشکل عقب افتادن پریود یا تاخیر در عادت ماهانه هستید و یا می خواهید با یک قرص برای پریود شدن آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

قرص قوی برای پریود شدن

قرص برای پریود شدن

تخمک آزاد شده از تخمدان یک زن بالغ در هر ماه، به دیواره رحم او می چسبد و در صورت بارور نشدن، به همراه دیواره های تخریب شده رحم، طی یک دوره، که پریود یا عادت ماهانه نامیده می شود، به همراه خونریزی از واژن زن خارج می گردند. آمنوره (فقدان قاعدگی) وضعیتی است که در آن پریودهای زن کاملاً متوقف شده است.

پریود نشدن به مدت 90 روز یا بیشتر، غیر طبیعی تلقی می شود مگر اینکه یک زن باردار باشد، در دوران شیردهی باشد و یا یائسگی را پشت سر بگذارد (که به طور کلی برای خانم های 45 تا 55 سال رخ می دهد). همچنین زنان جوانی که از 15 یا 16 سالگی یا در طی سه سال پس از شروع رشد پستان خود، قاعدگی در آن ها شروع نشده است نیز دچار آمنوره هستند.

اصطلاح الیگومنوره نیز به پریودهایی گفته می شود که به صورت نامتناوب و بی نظم اتفاق می افتند. به طور کلی، در صورت قطع یا تاخیر در عادت ماهانه به مدت سه ماه یا بیشتر، لازم است که حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه و درمان دارویی دریافت گردد. پزشک متخصص بعد از گرفتن شرح حال بیمار و معاینه وی و انجام آزمایشات تکمیلی در صورت لزوم، داروی مناسب را با توجه به مشکل فرد، تجویز می نماید.

آمپول برای پریود شدن

استفاده از آمپول برای پریود شدن راه دیگری برای تنظیم چرخه قاعدگی نامنظم می باشد. زیرا حاوی هورمون زنانه پروژسترون می باشد. از این آمپول برای خونریزی های کم در دوران قاعدگی به دلیل عدم تعادل هورمونی نیز استفاده می شود.

این آمپول توسط پزشک برای قاعدگی تجویز می شود و اگر اختلال قاعدگی ناشی از کمبود این هورمون باشد بایستی تزریق شود. بعد از تزریق حدود 2 هفته طول می کشد تا پریود شوید و اگر بعد از دو هفته پریود نشدید با پزشک خود مشورت کنید تا دوز دوم این آمپول را دریافت کنید.

نکاتی که لازم است درباره قرص های باز شدن پریود بدانید

گاهی برای جایگزینی کمبود ترشح استروژن، قرص های باز شونده ی پریودی  تجویز می شود. این قرص‌ها اغلب برای خانم هایی که دچار قطع شدگی پریودی، سندرم پیش از قاعدگی، نارسایی اولیه تخمدان، اندومتریوز و یا تحت کنترل بارداری هستند، تجویز می‌شود. همچنین برای بانوانی که به دلیل شیمی درمانی هورمون استروژن کافی در بدنشان  تولید نمی شود، برای شروع قاعدگی از قرص استفاده می کنند.

استفاده از داروهای باز شدن قائدگی قبل از اولین قاعدگی بر رشد دختران نوجوان تأثیر منفی می‌گذارد، اما مصرف آن پس از اولین پریود تأثیر معنی‌داری بر رشد ندارد.

از مزایای این قرص می توان به تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش گرفتگی و اسپاسم قاعدگی، درمان آکنه، درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها اشاره کرد

داروهای تجویز شده با کنترل سطح هورمون های بدن، قادرند تا چرخه طبیعی پریود را برقرار نمایند. همچنین تغییر رژیم غذایی، ورزش و دوری از استرس، در کنار مصرف داروها می تواند در بهبود روند درمان بسیار کمک کننده باشد. در ادامه به معرفی برخی از داروها جهت باز شدن پریود می پردازیم و تعدادی اسم قرص برای پریود شدن فوری را معرفی می کنیم، هرچند که مصرف خودسرانه این قرص ها بدون نظارت پزشک به هیچ وجه توصیه نمی گردد:

  • قرص برای پریود شدن فوری: قرص مپرات ( Meprate )

این قرص، هورمونی زنانه است که به پروژستین (نوعی پروژسترون) معروف است و تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) را تنظیم می کند. عدم وجود دوره های قاعدگی (آمنوره) و خونریزی غیرطبیعی رحم را درمان می کند.

علاوه بر این، از هیپرپلازی آندومتر (ضخیم شدن پوشش رحم که خطر بروز سرطان را به همراه دارد) و رشد بیش از حد دیواره رحم در زنان یائسه که تحت درمان جایگزینی هورمون استروژن هستند نیز جلوگیری می کند. از عوارض این دارو می توان به حساسیت پستان ، تورم در سایر قسمت های بدن ، سردرد، میگرن، نوسانات خلقی، افسردگی، آکنه، درد شکمی، کمردرد و خونریزی واژینال در برخی موارد اشاره کرد. بیشتر این عوارض جانبی نیازی به مراقبت پزشکی ندارند و با گذشت زمان به تدریج برطرف می شوند. با این حال، اگر عوارض جانبی ادامه دار بود، با پزشک خود تماس بگیرید.

  • قرص قوی برای پریود شدن: قرص پروورا ( Medroxyprogesteron )

قرص مدروکسی پروژسترون که با نام تجاری پروورا ( Provera ) شناخته می شود، نوعی هورمون زنانه (پروژسترون) است. این دارو کاربردهای مختلفی دارد از جمله آن که در زنانی که باردار نیستند و یائسگی ندارند، از این دارو برای درمان خونریزی غیرطبیعی از رحم و بازگرداندن دوره های قاعدگی طبیعی در زنانی که چندین ماه است پریود آن ها متوقف شده است (آمنوره) استفاده می شود.

  • قرص قوی برای پریود شدن: قرص جیناون ( Gynaeven )

این قرص که یک مکمل گیاهی است، بی خطر برای مصرف و با عوارض جانبی تقریبا صفر است. ترکیبات به کار رفته در این قرص، به طور موثری عدم تعادل هورمونی زمینه ای را متعادل می کند و به ترمیم تخمک گذاری طبیعی منجر می شود که باعث منظم شدن دوره های قاعدگی می گردد.

  • قرص برای پریود شدن: قرص ول وومن ( Wellwoman )

ول وومن یک مولتی ویتامین به صورت کپسول است که مختص خانم ها ساخته شده است و با دارا بودن انواع املاح و ویتامین ها و نیز عصاره های گیاهی و ریزمغذی ها، تمامی نیازهای بدن بانوان را تامین می کند. علاوه بر این، ول وومن منبعی غنی از روغن گیاهان حاوی گاما لینولئیک اسید است که در تقویت باروری و حل مشکلات بیولوژیکی و هورمونی زنان در سیکل قاعدگی و تنظیم عادت ماهیانه موثر می باشد.

  • قرص قوی برای پریود شدن: قرص دوفاستون ( duphaston )

دیدروژسترون، با نام های تجاری Dydroboon ، Duphaston ،  Femoston ، یک داروی پروژسترونی است که برای درمان اختلالات مربوط به چرخه تولید مثل زنان، ناباروری، قاعدگی نامنظم و خونریزی رحم استفاده می شود. این ماده با تقلید از عملکرد هورمون طبیعی پروژسترون کار می کند و از این رو شرایطی را که به دلیل عدم تعادل سطح هورمون رخ می دهد بهبود می بخشد.

  • قرص قوی برای پریود شدن: قرص Kai Menstrual

کپسول طبیعی مراقبت از قاعدگی Kai محصولی قدرتمند است که می تواند اندام های تولید مثل در زنان را تقویت کرده و قاعدگی منظم را به همراه بیاورد. ترکیبات تشکیل دهنده این کپسول عبارتند از Trifolium Pretense ، Rubia Cordifoli، Saraca Asoca ، Withania Somnifera ، Aloe Barbadensis ، Nardostachys Jatamansi ، که در رفع مشکلات قاعدگی و سلامت و تناسب اندام زنان بسیار مفید هستند. از مزایای این قرص می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تقویت کننده اندام های تولید مثل در زنان
  • تنظیم قاعدگی
  • ترمیم PH ترشحات واژن و کاهش احتمال عفونت های بعدی
  • کاهش مشکلات یائسگی
  • تقویت کننده رحم
  • افزایش باروری و کمک به بارداری
  • کاهش التهابات رحم
  • تسکین اضطراب و استرس
  • بهبود گردش خون
  • افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • افزایش دهنده انرژی و عملکرد بدنی

  • قرص قوی برای پریود شدن: قرص بلک کوهوش ( black kohosh )

 کوهوش سیاه، یک گیاه جنگلی است که از ریشه آن برای اهداف دارویی استفاده می شود. این دارو با تنظیم هورمون های زنانه، در درمان بی نظمی در عادت ماهانه، کاهش علائم یائسگی (مثل گرگرفتگی، تعرق شبانه، خشکی واژن و …)، سندرم قبل از قاعدگی پوکی استخوان و بسیاری موارد دیگر استفاده می گردد.

بلک کوهوش می تواند برخی از عوارض جانبی خفیف مانند ناراحتی معده، گرفتگی عضلانی، سردرد، بثورات جلدی، احساس سنگینی، لکه بینی یا خونریزی واژن و افزایش وزن را ایجاد کند. به نظر می رسد که خطر تداخل بین کوهوش سیاه و سایر داروها کم است اما تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که کوهوش سیاه ممکن است روی داروهای استاتین که برای کاهش سطح کلسترول خون استفاده می شوند تأثیر بگذارد. همچنین بی خطر بودن این دارو برای زنانی که دارای شرایط حساس به هورمون مانند سرطان پستان هستند، هنوز کاملا مشخص نیست.

  • قرص قوی برای پریود شدن: قرص M2-Tone

این قرص، حاوی عوامل قوی استروژنیک Saraca indica و Symplocos racemosa است که نارسایی استروژنی را اصلاح کرده و عملکرد تخمدان را بهبود می بخشد، همچنین تعادل هورمونی را حفظ می کند و سلامت رحم را بهبود می بخشد. از قرص Charak M2-Tone در درمان دوره های قاعدگی نامنظم استفاده می شود.

به درمان، تنظیم و کنترل خونریزی شدید کمک می کند و می تواند در درمان لکه بینی بین دوره ها و همچنین خونریزی غیر طبیعی نیز موثر باشد. از مزایای اصلی این قرص می توان به کمک در درمان فقدان دوره های عادت ماهیانه، درمان ترشح بیش از حد واژن (که یک بیماری بسیار شایع است که زنان در هر سنی تجربه می کنند)، تسکین گرفتگی و درد لگن در دوران قاعدگی اشاره نمود.

  • قرص برای پریود شدن فوری: قرص Hashmi herbal lady

این قرص نیز مانند سایر قرص های قوی برای پریود شدن که معرفی گردید، به پریود شدن سریع و درمان فقدان یا تاخیر عادت ماهیانه کمک می کند.

  • قرص قوی برای پریود شدن: قرص شاتواری ول بیینگ ( shatavari well being )

این قرص، به تعادل هورمون ها و قاعدگی، افزایش میل جنسی و باروری و کاهش علائم یائسگی کمک می کند.

دلایل پریود غیر طبیعی و فقدان یا تاخیر در پریود

دلایل بسیاری، از استرس گرفته تا بیماری های پزشکی زمینه ای جدی تر می توانند باعث فقدان یا تاخیر در قاعدگی گردند:

  • استرس و سبک زندگی

افزایش یا کاهش قابل توجه وزن، رژیم گرفتن، تغییر در برنامه های ورزشی، مسافرت، بیماری یا سایر اختلالات در برنامه روزانه یک زن می تواند بر چرخه قاعدگی وی تأثیر بگذارد.

  • قرص های جلوگیری از بارداری

بیشتر قرص های جلوگیری از بارداری حاوی ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین هستند (برخی حاوی پروژستین به تنهایی هستند). این قرص ها با ممانعت از آزاد سازی تخمک توسط تخمدان، از بارداری جلوگیری می کنند. مصرف یا قطع قرص های جلوگیری از بارداری می تواند بر قاعدگی تأثیر بگذارد. برخی از خانم ها پس از قطع قرص های ضد بارداری تا شش ماه قاعدگی نامنظم یا فقدان قاعدگی دارند. همچنین زنانی که از قرص های ضد بارداری که فقط پروژستین دارند استفاده می کنند ممکن است در میان دوره های قاعدگی خود نیز خونریزی داشته باشند.

  • پولیپ یا فیبروم رحم

پولیپ رحم، توده کوچک و خوش خیم (غیر سرطانی) در پوشش رحم است و فیبروم رحم، تومورهایی است که به دیواره رحم متصل می شوند. تعداد این فیبروم ها می تواند از یک تا چند تا متغیر باشد، که از نظر اندازه ممکن است از کوچکی یک دانه سیب تا اندازه یک گریپ فروت متغیر باشند. این تومورها معمولاً خوش خیم هستند، اما ممکن است در طول دوره ها باعث خونریزی شدید و درد شوند. اگر فیبروم بزرگ باشد، ممکن است به مثانه یا راست روده فشار وارد کند و باعث ناراحتی شود.

  • آندومتریوز

بافت آندومتر که در رحم قرار دارد هر ماه در هم می شکند و فرو می ریزد و همراه با جریان قاعدگی تخلیه می شود. آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت آندومتر در خارج از رحم شروع به رشد کند. اغلب، بافت آندومتر خود را به تخمدان ها یا لوله های رحمی متصل می کند. بعضی اوقات در روده ها یا سایر اندام های دستگاه گوارش پایین و در ناحیه بین راست روده و رحم رشد می کند. آندومتریوز ممکن است باعث خونریزی غیرعادی، گرفتگی عضلات یا درد قبل و در طی دوره ها و مقاربت دردناک شود.

  • بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن ( PID )، نوعی عفونت باکتریایی است که بر سیستم تولید مثل زنان تأثیر می گذارد. علائم PID شامل ترشحات شدید واژن با بوی نامطبوع، پریودهای نامنظم، درد در ناحیه لگن و قسمت های پایین شکم، تب، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال است.

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

در سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS )، تخمدان ها مقدار زیادی آندروژن تولید می کنند، که هورمون های مردانه هستند. کیسه های کوچک مملو از مایعات (کیست) ممکن است در تخمدان ها ایجاد شود. تغییرات هورمونی می تواند از بلوغ تخمک جلوگیری کند و بنابراین تخمک گذاری ممکن است به طور مداوم انجام نشود.

گاهی اوقات زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، ممکن است قاعدگی نامنظم یا فقدان قاعدگی را تجربه کنند. علاوه بر این، این بیماری با چاقی ، ناباروری و پرمویی (رشد بیش از حد مو و آکنه) نیز همراه است.

  • نارسایی زودرس تخمدان

این وضعیت در زنان زیر 40 سال که تخمدان های آنها به طور طبیعی کار نمی کند رخ می دهد و در طی آن، چرخه قاعدگی متوقف می شود، دقیقاً مانند یائسگی. این می تواند در بیمارانی که تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی تحت سرطان تحت درمان هستند، یا افرادی با سابقه خانوادگی نارسایی زودرس تخمدان یا برخی از ناهنجاری های کروموزومی، رخ دهد.

همچنین از سایر دلایل قاعدگی غیرطبیعی می توان به سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم، مصرف داروهایی مانند استروئیدها یا داروهای ضد انعقاد خون (داروهای رقیق کننده خون)، مشکلات پزشکی مانند اختلالات خونریزی، غده تیروئید کم کار یا پر کار یا اختلالات هیپوفیز که بر تعادل هورمونی تأثیر می گذارد، عوارض مرتبط با بارداری، از جمله سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی اشاره نمود.

سخن پایانی

استفاده از قرص های قوی برای پریود شدن، می بایست با تجویز پزشک صورت گیرد و استفاده خودسرانه از این قرص ها توصیه نمی شود. در صورتی که دچار تاخیر یا فقدان قاعدگی هستید، لازم است که در اسرع وقت به یک پزشک متخصص زنان با تجربه مراجعه نمایید، چرا که عدم درمان به موقع می تواند مشکلات فراوانی از جمله آسیب به دستگاه تناسلی و ناباروی را به دنبال داشته باشد.

پزشک در ابتدا با سوال در مورد چرخه قاعدگی و سابقه پزشکی تان از شما شرح حال می گیرد سپس معاینه بدنی، از جمله معاینه لگن و گاهی آزمایش پاپ اسمیر را انجام می دهد. همچنین ممکن است پزشک با توجه به شرایط شما، آزمایشات خاصی از جمله آزمایش خون، کشت واژینال، سونوگرافی لگن و بیوپسی را نیز برای تشیخص علت مشکل شما تجویز نماید.  

شما می توانید از طریق تلفن های تماس موجود در سایت با کلینیک دکتر روشن تماس حاصل نمایید و از مشاوره های رایگان بهترین متخصصین زنان و زایمان در جهت اطمینان خاطر یافتن سریعتر از شرایطتتان تا زمان مراجعه به کلینیک استفاده نمایید.