دلايل پريود نشدن

بيشتر افراد دلايل پريود نشدن را به بارداری و مشکلات هورمونی مرتبط مي دانند در صورتی که عوامل بسیار زياد دیگری در به تاخير افتادن پريود تاثير گذار هستند. استرس و اضطراب از علت هاي شایع پريود نشدن مي باشند. در چرخه پريودي که از شروع پریود تا شروع پریود بعدی محاسبه می شود، هورمون ها باعث آزاد شدن تخمکی از تخمدان مي شوند که این روند تخمک گذاری نام دارد. اگر پریودهای فردي، 28 روزه بوده اما اكنون بیش از 35 روز طول می‌کشد، دچار عقب افتادگی چرخه پريودي شده است. چرخه سالم پريودي بین 21 تا 35 روز طول خواهد كشيد. از آن‌جایی که پريود مسئله مهمي براي خانم ها مي باشد، قطع آن مشکلات جسمانی را براي آن ها همراه خواهد داشت. بنابراين پي بردن به علت‌ها و غافل نشدن از آن ها اهميت زيادي دارد. از شایع ترین اختلالاتي که منجر به پریود نامنظم می شوند مي توان به آمنوره، ديسمنوره، پوليپ يا فيبروم، اندومتريوز و تخمدان پلي كيستيك اشاره كرد. به علت اين كه عوامل زيادي در پريود نشدن تاثيرگذار هستند اعم از مشكلات رواني تا مشكلات ساختاري با اهميت كه ممكن عوارض ناگواري ايجاد كنند افرادي كه در سنين باروري هستند بايد به صورت دوره اي تحت نظر متخصص زنان باشند تا درصورت بروز هرگونه مشكل آن را درمان نمايند.

دلايل پريود نشدن

فهرست مطالب

دلايل پريود نشدن

درمان پريود نشدن

سخن پاياني

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با مرکز دکتر روشن

دلايل پريود نشدن

در سال‌های اولیه دوران بلوغ دختران بی نظمی و به تاخير افتادن پريود كاملا طبیعی است. بنابراين تخمدان‌ها به طور نامنظم تخمک آزاد خواهند كرد. اما چند سال پس از شروع پريودي اول اگر این اتفاق بیفتد باید علت بررسی گردد. در ادامه به مهم ترين دلایل پریود نشدن خانم‌ها مي پردازيم.

بارداری

از مهم ترين عوامل عقب افتادن پریود بارداری است. وقتي که یک  تخمک‌ بارور می‌شود درداخل مخاط رحم جای می‌گیرد و جنین از اين مخاط تغذيه خواهد كرد. همچنین مصرف برخی از قرص‌های ضد بارداری نيز منجر به تاخیر در پريود می‌شوند. بارداری تنها دليل پريود نشدن نیست. بنابراین جهت اطمینان بیشتر حتما از تست‌های فوری بارداری استفاده نماييد.

 مشکلات هورمونی

یکی دیگر از دلايل پريود نشدن مشکلات هورمونی است. تغییر در چرخه هورمونی باعث تاخير مدام در زمان پريود مي شود. زیرا سيكل قاعدگي ارتباط مستقیمی با هورمون‌ها دارد. بهتر است براي رفع مشكل هورمون‌ها به پزشک مراجعه نماييد. یکی از هورمون‌هایی که باعث بروز اخلال در پریود می‌شود، هورمون پرولاکتین است. وقتي که سطح ترشح این هورمون در بدن بیش ازاندازه باشد باعث پریود نشدن برای یک یا چند دوره مي شود. بدن خانم‌ها معمولا در دوران شیردهی هورمون پرولاکتین زیادی تولید می‌کند.

استرس و فشارهای روانی

استرس عاملی است که باعث ايجاد اختلال در هورمون‌های بدن و تاخير در پریود می‌شود. هورمون تشکیل دهنده استرس، کورتیزول باعث عقب افتادن پریود می‌شود. استرس ممکن است در بسیاری از شرایط بحرانی زندگی ایجاد گردد. همچنين ممكن است پیامدهای ناشی از مشکلات زناشویی و ارضا نشدن خانم‌ها در رابطه جنسی نيز در بروز مشکلات قاعدگی نقش داشته باشند. استرس بالا در میزان و زمان چرخه پريودي تاثيرگذار است.

تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، در به تاخير افتادن چرخه پريودي اثر گذار است. این سندرم باعث ایجاد کیست‌های فولیکولی ریز در تخمدان كه در ادامه موجب ناباروری، مشکلات قلبی عروقی و دیگر بیماری‌ها خواهد شد. پلی کیستیک منجر به هیپرآندروژنیسم ( افزايش سطح هورمون هاي مردانه در زنان) هم می شود. این اختلال روي چرخه پريودي اثر مي گذارد و منجر به آمنوره خواهد شد.

لاغری و یا چاقی بیش از حد

اگر جزو افرادی هستید که تلاش زیادی براي کاهش وزن ناگهانی دارید احتمالا با تاخير افتادن زمان پریود و یا قطع کامل آن روبرو خواهيد شد. همچنين اگر دچار اضافه وزن و چاقی مفرط مي باشيد، حمل همزمان چربی و ترشح هورمون‌های مربوط به پريودي، در بدن مشكل ساز خواهد بود. به طور كلي لاغری و یا چاقی ناگهانی بدن باعث پریود نشدن می‌شود. همچنين چاقی بر سلامت روان اثر منفي داشته و منجر به استرس و فشار روانی مي گردد.

مصرف برخی از داروها

برخی از داروها نيز از دلايلپریود نشدن هستند و باعث به تاخير افتادن آن مي شوند. داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی و ضد بارداری از جمله ي اين داروها هستند. مصرف قرص هاي ضد بارداري و توقف آن باعث تاخير در پريود مي شود.

ورزش‌های سنگین

ورزش‌های سنگین ورزش‌هایی هستند که به طور حرفه‌ای به آن ها مي پردازيد. اگر حين انجام اين ورزش‌ها ضربه‌ای به شکم شما وارد شود، در نتیجه این ضربه می‌تواند باعث تاخیر پریود گردد. این موضوع بايد به طور دقیق‌ توسط پزشک زنان مورد بررسي قرار گيرد.

بیماری

بیماری‌های شدید و سخت مي توانند روي چرخه پريودي نیز اثر گذار باشند. افرادي که شیمی درمانی و پرتو درمانی‌های سنگین انجام می‌دهند معمولا دچار بی‌نظمی هايي در عادت ماهیانه خواهند شد.

سندرم آشرمن

گاهي اوقات بعد از دستکاری‌های رحمی مانند کورتاژ و سزارین سندرم آشرمن ايجاد مي شود. در این حالت بافت‌هایی در مخاط رحم به صورت خودكار ايجاد می‌شوند که از ریزش طبیعی مخاط جلوگیری می‌کنند. این سندرم گاهي منجر به بروز خونریزی سبک رحمی يا قطع کامل پريودي می‌شود.

یائسگی زودرس

پریود نشدن می‌تواند به دليل یائسگی زودرس اتفاق بيفتد. بيشتر خانم‌ها در سن 50 سالگی یائسه می‌شوند. یائسگی قبل از سن 40 سالگی زودرس به حساب مي آيد. به طور کلی یائسگی باعث مي شود مخاط رحم از بین برود كه این امر منجر به پایان یافتن چرخه پريودي خواهد شد.

درمان پريود نشدن

پزشک پس از تشخیص دلایل پريود نشدن يا آمنوره بهترین نوع درمان را تجویز مي كند. علت آمنوره هیپوتالامیک مي تواند به عوامل زير وابسته باشد:

  • پایین بودن وزن بدن كه پزشك تغذيه براي فردي كه کمبود وزن دارد رژیم غذایی مناسب تجويز مي كند.
  • استرس كه با روش هايي مثل یوگا، آرامش ذهنی یا مراجعه به درمانگر مي توان آن را مديريت كرد.
  • تمرینات ورزشی بیش از حد كه بايد به يك برنامه ورزشی متعادل تغيير پيدا كند.
  • اگر فردی به علت افزایش وزن سریع پريود نشده باشد، پزشک رژیم کالری شماری و ورزش را تجویز مي كند.

راه هايي برای درمان قطع پريود وجود دارد كه در ادامه به آن ها مي پردازيم.

استفاده از داروهایی که در تنظيم سطح طبیعی هورمون‌ها موثر باشند.

مشاوره براي داشتن يك رژیم غذایی متعادل و وزن مطلوب كمك كننده است.

تجويز استروژن كه براي رفع گُرگرفتگی و خشکی واژن مي باشد. مکمل‌های کلسیم و ویتامین D همراه نیز براي تقويت استخوان‌ها موثر است.

سبزي جعفری می تواند تمام فرآیندهای بدن را تحریک کند. جعفری پر از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است که می تواند چرخه ي پريودي را منظم كند. کمی از برگ های جعفری در مخلوط کن ريخته و كمي آب به آن اضافه كنيد. هر روز صبح، از این نوشیدنی ميل كنيد تا پریودهایتان منظم شوند.

دانه های تربچه تاثیر بسیار خوبی بر چرخه پريود دارند باعث تنظيم جریان خون مي شوند. براي استفاده از پودر دانه تربچه  کمی پودر دانه تربچه در آب ولرم بريزيد و روزانه برای تنظیم پریود ميل كنيد.

زنجبیل شامل خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی است و برای تنظیم قاعدگی بسيار موثر مي باشد و می تواند در دوران پريودي به تنظيم جریان خون كمك كند. يك قاشق زنجبيل را به همراه يك قاشق عسل به آب در حال جوش اضافه نماييد و سپس بنوشيد. اين نوشيدني به سرعت دوره هاي پريود را تنظيم خواهد كرد.

دارچین نيز  گیاهی شگفت انگیز براي رفع مشكلات پريودي مي باشد. دارچین گیاهی است که می تواند به حفظ تعادل هورمون ها را در بدن كمك كند و چرخه پریودی را تنظیم و جریان خون را کنترل نمايد. دارچين را می توانید روی غذایهای خود اضافه کنید. همچنين مي توان به یک لیوان شیر گرم پودر دارچین اضافه كرده و هر روز صبح ميل كنيد.

آناناس با آنزیم های طبیعی و مواد مغذی كه دارد می تواند چرخه پريودي را تنظیم کند و می تواند گرفتگی عضلات در اين دوران را بهبود ببخشد.

پاپایاهای برای تسکین درد پریود و همچنین تنظيم كردن زمان پريود موثر است. این میوه به دليل وجود مواد مغذی و عناصری غنی شده به هم ريختگي هورمون ها را درمان خواهد كرد. همچنين براي درمان درد هاي دوران پریودی نيز مفيد خواهد بود.

ورزش منظم و کاهش وزن از دلايل پريود نشدن است. بنابراين سعی کنید وزن خود را با ورزش هايي مانند شنا، پیاده روی، پریدن طناب  و… كاهش دهيد.

دانه های کنجد برای تنظيم پريود مفید هستند. مشکلات و عقب افتادگی پریود ناشی از عدم تعادل هورمون هاي بدن است و دانه های کنجد به تولید هورمون ها کمک كرده و جریان خون را تقویت می نمايند.

ژل آلوئه ورا نيز می تواند چرخه پريوودي را با ترشح هورمون های مورد نیازبدن تنظیم کند. این ژل، تخمک گذاری و سیستم های متابولیک بدن را تنظيم چرخه پريودي تقويت مي كند. در یک شیشه کمی آب ولرم بريزيد و يك قاشق آلوئه ورا و نیم قاشق عسل اضافه کنید. این ترکیبات چرخه پریودی شما را تنظیم خواهد كرد.

زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوي است که غنی از مواد مغذی است و می تواند چرخه پريود را تقویت و تنظیم نمايد. زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند هورمون های بدن را متعادل نمايد. در یک لیوان پر از شیر 1/4 قاشق پودر زردچوبه و نصف قاشق عسل اضافه كرده و مخلوط نماييد.

سخن پاياني

دلايل پريود نشدن اغلب قابل درمان هستند. استفاده از برنامه درمانی که پزشک تجويز مي كند، می تواند به بسیاری از افراد براي تنظيم چرخه پريودي كمك كند. دلایل پریود نشدن تنها به دلیل بارداری نخواهد بود و دلایل بسیار متفاوتی می تواند داشته باشد. بنابراین در صورت تاخیر در پریود حتما باید به متخصص زنان در كلينيك هاي تخصصي مراجعه کنید تا علت آن بررسی و درمان مفيد صورت گيرد. پريودهاي نامنظم علل مختلفی دارند که برخی از آنها تنها با مصرف دارو در مدت زمان کوتاهی برطرف مي شوند. اما برخی از علائم نامنظم بودن پریود می‌تواند نشان از مشكلات جدی برای سلامت فرد باشد. بنابراين در مواقعی که اختلال در پريود به وجود مي آيد، باید با مراجعه به كلينيك هاي تخصصي زنان علت دقیق را جویا شد.