کولپوسکوپی از رحم

کولپوسکوپی از رحم

ویروس پاپیلومای انسانی!!! شاید قبلا این اسم به گوشتان نخورده باشد و پزشک زنان از آزمایش پاپ اسمیر شما متوجه وجود این ویروس در بدن شما شده است! اکنون یک راه برای سنجش میزان آسیب شما توسط پزشک زنان و زایمان وجود دارد و آن هم کولپوسکوپی از رحم است. بنابراین برای اطلاع از جزئیات این عمل مقاله زیر را که توسط بهترین متخصص زنان در کلینیک زنان ما نوشته شده است را مطالعه کنید.

شما می توانید از طریق تلفن های تماس موجود در سایت با کلینیک زنان تماس حاصل نمایید و از مشاوره های رایگان بهترین متخصصین زنان و زایمان در جهت اطمینان خاطر یافتن سریعتر از شرایطتتان تا زمان مراجعه به کلینیک استفاده نمایید.

 برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های زنان و زایمان و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی و ارتباط با پزشک و بیان سوالات ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ما شوید و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

کولپوسکوپی از رحم چیست؟

متخصص زنان از کولپوسکوپی از رحم برای مشاهده دهانه رحم  و واژن استفاده می کند. در این کار از ابزاری با لنز ذره بین و چراغ استفاده می کند که کولپوسکوپ نامیده می شود. این ابزار تصویر را چندین باربزرگ می کند و باعث می شود متخصص زنان بافت های دهانه رحم و دیواره واژن را با وضوح بیشتری  ببیند. در برخی موارد ، متخصص زنان نمونه کوچکی از بافت را برای آزمایش در آزمایشگاه می گیرد. به این عمل نمونه برداری از دهانه رحم یا بیوپسی می گویند.

چه زمانی به کولپوسکوپی از رحم نیاز است؟

کولپوسکوپی از رحم

اگر متخصص زنان در حین معاینه لگن یا آزمایش پاپ اسمیر، متوجه مشکلات یا سلولهای غیرطبیعی شود ، ممکن است کولپوسکوپی انجام دهد. از طریق کولپوسکوپ ،  می توان تغییرات خاصی را در بافتهای دهانه رحم و واژن مشاهده کرد. این تغییرات شامل رگهای خونی غیرطبیعی ،  و تغییراتی بافت و رنگ  هستند. ارائه دهنده شما ممکن است سلولهایی را که غیر طبیعی به نظر می رسند اما هنوز سرطانی نیستند را سلول های “پیش سرطانی” بنامد. این سلولهای غیر طبیعی ممکن است اولین علائم سرطان باشد که سالها بعد ایجاد می شود.

اگر متخصص زنان در حین کولپوسکوپی بافت غیرطبیعی مشاهده کند ، ممکن است یک نمونه کوچک از بافت را برای مطالعه بیشتر بردارد.همچنین ممکن است از داخل دهانه رحم نمونه برداری کند.

پزشک متخصص ممکن است از کولپوسکوپی برای تشخیص و کمک به درمان موارد زیر استفاده کند:

خون ریزی

پولیپ (رشد غیر سرطانی)

زگیل های تناسلی ، که ممکن است عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یک عامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم است را نشان دهد.

قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) در زنانی که مادران آنها در دوران بارداری از DES استفاده کرده اند ، زیرا قرار گرفتن در معرض DES خطر سرطان سیستم تولید مثل را افزایش می دهد.

خطرات کولپوسکوپی از رحم چیست؟

عوارض احتمالی نمونه برداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت

خون ریزی

اگر به داروها ، ید یا لاتکس حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید ، به متخصص زنان خود بگویید.

در صورت امکان ، کولپوسکوپی خود را حدود یک هفته پس از پریود تنظیم کنید.

ممکن است خطرات دیگری نیز بر اساس بیماری شما وجود داشته باشد. قبل از انجام این کار حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

عوامل یا شرایط خاصی که ممکن است با کولپوسکوپی از رحم تداخل داشته باشد عبارتند از:

پریود شدن

بیماری التهابی حاد لگن

التهاب حاد دهانه رحم

آمادگی برای کولپوسکوپی از رحم

کولپوسکوپی از رحم

متخصص زنان زایمان روش کار را توضیح می دهد و می توانید سوالات خود را بپرسید.

ممکن است از شما خواسته شود فرم رضایت نامه ای را امضا کنید که اجازه انجام مراحل را به شما می دهد. فرم را با دقت بخوانید و اگر مسئله ای برای شما روشن نیست از متخصص زنان بپرسید.

به طور کلی ، شما به هیچ آماده سازی قبل از انجام کولپوسکوپی نیاز ندارید. اگر لازم باشدکه منطقه بیوپسی بی حس شود ، ممکن است لازم باشد ساعاتی قبل از عمل یا به طور کلی بعد از نیمه شب ، ناشتا باشید.

اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید ، به متخصص زنان خود بگویید.

اگر به هر دارویی حساسیت دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.

تمام داروهای (تجویز شده و بدون نسخه) و مکمل های گیاهی را که مصرف می کنید به ارائه پزشک اطلاع دهید.

اگر سابقه اختلالات خونریزی دارید یا از داروهای رقیق کننده خون (داروهای ضد انعقاد خون) ، آسپرین یا سایر داروهایی که روی لخته شدن خون تأثیر می گذارند ، استفاده می کنید ، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است قبل از عمل به شما گفته شود که این داروها را قطع کنید.

به مدت 24 ساعت قبل از آزمایش از تامپون ، کرم های واژینال یا دارو ، دوش و یا رابطه جنسی خودداری کنید.

ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است به شما توصیه کند که 30 دقیقه قبل از عمل از مسکن استفاده کنید ، در غیر اینصورت قبل از شروع بیهوشی به شما آرامبخش می دهند. در صورت تجویز آرام بخش ، به شخصی احتیاج دارید که بعد از آن شما را به خانه برساند.

در طی کولپوسکوپی از رحم چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است شما در کلینیک یا در بیمارستان کولپوسکوپی انجام دهید. روش ها ممکن است بسته به شرایط شما و اقدامات پزشک زنان شما متفاوت باشد.

به طور کلی ، کولپوسکوپی این روند را دارد:

باید کاملاً یا از کمر به پایین لباس خود را درآورید و لباس بیمارستان بپوشید.

قبل از عمل، مثانه خود را تخلیه کنید.

در حالی که پاهارا برای معاینه باز می کنید ، روی یک میز دراز بکشید.

متخصص زنان ابزاری به نام اسپکولوم را در واژن شما قرار می دهد تا دیواره های واژن را از هم جدا کند تا دهانه رحم نمایان شود.

وی کولپوسکوپ را که مانند میکروسکوپ است و انتهای آن نور است ، در دهانه واژن قرار می دهد. کولپوسکوپ وارد واژن شما نمی شود.

متخصص زنان از طریق کولپوسکوپ به دنبال مشکلی در دهانه رحم یا واژن میگردد.

بهترین متخصص زنان ممکن است دهانه رحم شما را با محلول سرکه ، محلول اسید استیک ، تمیز و خیس کند. این محلول کمک می کند تا بافت های غیر طبیعی سفید شوند و بیشتر دیده شوند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک نمونه بافت کوچک به نام بیوپسی را انتخاب کند. وقتی این کار انجام شد ، ناحیه بی حس می شود .

متخصص زنان برای درمان خونریزی از محل بیوپسی، از داروی موضعی مانند خمیر یا پانسمان استفاده میکند.

سپس بافت برداشته شده برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود.

بعد از کولپوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از عمل کولپوسکوپی ، ممکن است قبل از رفتن به خانه چند دقیقه استراحت کنید.

اگر با کولپوسکوپی از رحم، بیوپسی  انجام دهید ، روند بهبودی متفاوت خواهد بود. این امر به نوع بیوپسی انجام شده و نوع بیهوشی (در صورت وجود) بستگی دارد.

اگر بیهوشی منطقه ای یا عمومی داشته باشید ، برای مشاهده به اتاق بهبودی منتقل می شوید. هنگامی که فشار خون ، نبض و تنفس شما ثابت شد و هوشیار بودید ، شما را به اتاق بیمارستان منتقل می کنند و یا مرخص می شوید. اگر این عمل را به صورت سرپایی انجام می دهید ، برنامه ریزی کنید کسی شما را به خانه برساند.

ممکن است بخاطر خونریزی از نوار بهداشتی استفاده کنید. در صورت بیوپسی  ، لکه بینی و ترشحات تیره یا سیاه رنگ به مدت چند روز طبیعی است. ترشحات تیره از دارویی است که برای کنترل خونریزی در دهانه رحم شما استفاده می شود.

اگر بیوپسی انجام داده اید ، به مدت یک هفته بعد از عمل ، دوش نگیرید، از تامپون استفاده نکنید یا رابطه جنسی نداشته باشید .

همچنین ممکن است محدودیت های دیگری در فعالیت خود داشته باشید ، از جمله عدم انجام فعالیت شدید یا برداشتن اجسام سنگین.

شما می توانید به رژیم غذایی عادی خود برگردید مگر اینکه متخصص زنان خلاف این را به شما بگوید.

مطابق دستورالعمل ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ، از مسکن برای درد و گرفتگی استفاده می کند. آسپرین یا داروهای ضد درد دیگر ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهد. بنابراین حتماً فقط از داروهای تجویز شده استفاده کنید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما می گوید که چه زمانی باید برای معالجه یا مراقبت های بعدی مراجعه کنید. به طور کلی ، زنانی که نمونه برداری از دهانه رحم داشته اند ، بیشتر به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند.

اگر یکی از موارد زیر را دارید ،حتما به متخصص زنان بگویید:

خون ریزی

بوی بد  واژن

تب و  یا لرز

درد شدید لگن (پایین شکم)

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده درمورد این روش، حتما توجه نمایید که برای جلوگیری از عوارض احتمالی ، این عمل را نزد بهترین متخصص زنان و زایمان انجام دهید تا هیچ نگرانی از نتایج نداشته باشید.

شما می توانید از طریق تلفن های تماس موجود در سایت با کلینیک زنان ما تماس حاصل نمایید و از مشاوره های رایگان بهترین متخصصین زنان و زایمان در جهت اطمینان خاطر یافتن سریعتر از شرایطتتان تا زمان مراجعه به کلینیک استفاده نمایید.

 برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های زنان و زایمان و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی و ارتباط با پزشک و بیان سوالات ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ما شوید و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.