جراحی لبهای داخلی واژن

جراحی لبهای داخلی واژن؛ یک عمل تخصصی جهت زیباسازی و رفع ایرادات ظاهری واژن

لابیا مینورها، لبهای داخلی ناحیه تناسلی هستند که در بسیاری از بانوان و دوشیزگان به علل مختلف، غیرمتقارن، بزرگ و آویزان می­باشد. این بدشکلی لبهای داخلی واژن، میتواند با کاهش اعتماد به نفس فرد مبتلا از کیفیت رابطه جنسی و زندگی زناشویی بکاهد؛ و یا با ایجاد عفونت های مکرر تناسلی و بوی بد واژن، شرایط ناخوشایند و ناراحت کننده­ای را سبب شود. جراحی لبهای داخلی واژن یا لابیاپلاستی، یک عمل کاملا تخصصی است.

جراحی لبهای داخلی واژن

انواع جراحی لبهای داخلی واژن

دو تکنیک عمده برای جراحی لبهای داخلی واژن وجود دارد، که ما در این قسمت به طور خلاصه، آنها را برای شما شرح می دهیم.

اولین تکنیک، تکنیک Trim نام دارد. در این روش، ابتدا لبهای داخلی واژن با وسیله مخصوص چفت شده و برش می خورند. بعد از برش ،بخیه با نخ قابل جذب به روش مناسب انجام می‌شود.

دومین تکنیک، تکنیک Wedge نام دارد.برش لابیاها به شکل W انجام می­شود و باز هم بخیه زدن با نخ قابل جذب انجام می شود.

این جراحی ها حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه زمان احتیاج دارند و بسته به شرایط شما، تحت بی­حسی موضعی یا بیهوشی انجام می­شوند.

جراحی لبهای داخلی واژن چیست؟

تکنیک های سرجیکال تخصصی وجود دارند، که عمل جراحی انجام شده تحت عنوان لابیاپلاستی لابیا مینور نامیده می­شوند. در نتیجه آن، سایز و شکل لابیاهای داخلی واژن تعدیل می‌شود. تکنیک این جراحی، بسته به شرایط فرد داوطلب، توسط متخصص زنان بعد از معاینه حضوری انتخاب می‌شود. جراحی لبهای داخلی واژن حتی برای دختران باکره جوان تر از ۱۸ سال هم که دچار ناهنجاری های شدید ژنتیکی هستند امکان پذیر می باشد.

دلایل نیاز به عمل لبه های داخلی واژن

دلایل لابیاپلاستی و عمل لبهای داخلی واژن به دو دسته عمده تقسیم می­شوند. دسته اول علل ظاهری و زیبایی است و دسته دوم علل پزشکی است. اصلی ترین دلایل نیاز به عمل لبه های داخلی واژن عبارتند از:

-اعتماد به نفس پایین به علت شکل ظاهری نامطلوب لابیاها­، به عنوان مثال، بزرگ بودن، آویزان بودن و عدم تقارن و رنگ نامطلوبشان

-گیر کردن لابیا ها به لباس زیر

-درد و ناراحتی هنگام ورزش، دویدن و راه رفتن، دوچرخه سواری و نشستن

-عفونت های مکرر تناسلی به علت بزرگی و پیچ خوردگی لابیاها

-بوی نامطبوع واژن

-نارضایتی از زندگی زناشویی به علت ظاهر ناحیه تناسلی

-زخمی شدن و خونریزی لابیاها به علت سایز بزرگ

-بسیاری از افراد به دلیل جوانسازی و زیبایی ناحیه تناسلی، اقدام به عمل لبه های داخلی واژن می­کنند.

عوارض جراحی لبهای داخلی واژن

لابیاپلاستی لابیا مینورها اگر توسط پزشک متخصص انجام شود، شما فقط برای مدت کوتاهی شاهد عوارض خفیف و متوسط زیر هستید.

-درد عمل لبهای داخلی واژن قابل تحمل خواهد بود و بعد از یک تا دو روز اول فروکش می کند؛ اما وجود درد خفیف در هفته های اول طبیعی است.

-تورم، که نهایتا بعد از ۱۴ روز از بین خواهد رفت.

-کبودی که بعد از ۵ الی ۱۰ روز رفع می‌شود.

از جمله عوارض نادری که عمل لبهای داخلی واژن در افرادی که نکات مراقبتی را رعایت نکرده­اند و یا جراحی آنها به دست فرد غیر پزشک انجام شده است؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

-برداشته شدن میزان زیاد از لابیاهای مینور و لذا بروز عوارض ناشی از آن مانند خشکی واژن

-خونریزی های شدید

-هماتوم

-عفونت

-جوشگاه و اسکار زخم ناخوشایند

-حساسیت و سوزش محل جراحی

-درد غیر عادی در هنگام رابطه جنسی

-بی حس شدن ناحیه بخصوص هنگام رابطه جنسی

(بروز این عوارض در زیر دست جراح متخصص اصلا معمول نخواهد بود.)

قبل از جراحی( پروسه های انجام قبل از جراحی)

با انجام مراقبت ها و اقدامات قبل از عمل لبهای داخلی واژن، هم جراحی آسان تر انجام می­شود و هم میزان بروز عوارض بعد از جراحی به میزان قابل توجهی کاهش می­یابد. قبل از جراحی، نکات زیر را مد نظر داشته باشید.

-مصرف سیگار، قلیان و الکل را یک هفته قبل از جراحی قطع کنید.

-اگر داروی ضد لخته و یا رقیق کننده خون مانند آسپرین،کلوپیدوگرل، زالربان، پرزانتین، هپارین، پراداکسا استفاده می­کنید و یا نظایر آنها، حتماً باید قبل از تعیین زمان عمل لبهای داخلی واژن به پزشکتان اطلاع دهید؛ زیرا لازم خواهد بود که دارو، مدتی قبل و بعد از جراحی قطع یا تعدیل شود.

-اگر داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک مصرف می‌کنید، مصرف این داروها را ۵ الی ۷ روز قبل از جراحی متوقف کنید.

-حتماً تمام حساسیت‌ها و آلرژی های دارویی و غیر دارویی را به پزشک خود اطلاع دهید.

-سابقه تبخال تناسلی و زگیل تناسلی را حتماً به اطلاع پزشک برسانید.

-حتماً با آزمایش بتا، باید بارداری شما در حوالی روز عمل لبهای داخلی واژن رد شده باشد.

-از مصرف مکمل های حاوی ویتامین e، ۵ الی ۷ روز بعد از عمل لبه های داخلی واژن اجتناب کنید.

-شما باید تمام آزمایش ها برای تشخیص عفونت های تناسلی و عفونت های همه‌گیر را قبل از انجام عمل جراحی لبهای داخلی واژن، انجام داده باشید.

-از برقراری رابطه جنسی حداقل ۲ الی ۳ روز قبل از جراحی خودداری کنید.

-از یک هفته قبل از جراحی به استخر نروید و در وان ننشینید.

-شیو نکنید.

-روز قبل از عمل لبه های داخلی واژن، حمام سرپایی کنید.

-حتماً باید ۶ ساعت قبل از مراجعه، جهت عمل جراحی لبهای داخلی واژن که نیاز به بیهوشی داشته باشد، ناشتا باشید. این مورد معمولاً در عمل های سرپایی با بی­حسی موضعی لازم نیست.

هزینه جراحی لبهای داخلی واژن

نمی­توان یک عدد ثابت را برای همه افراد داوطلب جراحی لابیاپلاستی که عمل لبهای داخلی واژن انجام میدهند؛ ارائه کرد. شرایط کلی سلامت هر فرد به ویژگی ها و ظاهر لابیا ها و عوامل دیگر از فاکتورهای تعیین کننده هزینه نهایی عمل لبهای داخلی واژن هستند. برآورد تمام فاکتورهای زیر در نهایت هزینه تمام شده جراحی لبهای داخلی واژن را برای هر فرد مشخص خواهد کرد.

-اینکه جراح شما چه کسی است. متخصص یا فوق تخصص بودن پزشک شما، شهرت و سابقه او، تاثیر بسیاری به روی دستمزد جراحی خواهد داشت.

-جراحی شما در کدام شهر انجام می­شود. پایتخت نسبت به سایر مراکز دیگر، هزینه بیشتری را دارد. همچنین هزینه جراحی در مراکز استان­های اصلی، از شهرهای کوچک تر بیشتر است.

-جراحی شما در بیمارستان، کلینیک و یا مطب است. هرکدام هزینه برآورد شده جداگانه خواهد داشت.

-تکنیک جراحی انجام شده.

-تعداد جراحی های لازم برای رفع مشکل.

-نوع و تعداد نخ بخیه استفاده شده در عمل لبهای داخلی واژن.

-میزان نیاز به داروهای بی حسی موضعی و یا داروهای بیهوشی.

-انجام عمل جراحی لبهای داخلی واژن با بیهوشی یا بی حسی موضعی.

-نیازمندی و عدم نیاز به بستری شدن و اقامت شبانه در کلینیک یا بیمارستان.

-هزینه تمام شده برای انواع لوازم جانبی استفاده شده در طی عمل لبهای داخلی واژن.

مراقبت های بعد از جراحی

با رعایت نکات زیر، دوران نقاهت شما سریع­تر و آسانتر سپری می­شود؛ در ضمن، نتایج حاصل از جراحی زیبایی هم ایده­آل تر خواهد شد. به نکات مراقبتی توجه کنید.

۱-۲۴ ساعت اول بعد از جراحی را، به استراحت کامل در منزل اختصاص دهید.

۲-داروهای مسکن، ضدالتهاب و آنتی بیوتیک را طبق نسخه پزشک تهیه و منظم مصرف کنید.

۳- در روز جراحی نباید رانندگی کنید.

۴-دوران بهبودی، دردناک نخواهد بود؛ اما یادتان باشد ۳ تا ۵ روز اول درد خفیف و تورم قابل تحمل و متوسطی را تجربه می­کنید که کاملا نرمال است و به تدریج رفع می‌شود.

۵-نشستن طولانی و راه رفتن طولانی به خصوص در هفته اول ممنوع است.

۶- انجام فعالیت‌های سنگین بدنی، جست و خیز، دویدن و پریدن و باشگاه رفتن باید به بعد از چهار هفته و به طور ایده­آل به بعد از دو ماه موکول شود.

۷-هر نوع فعالیت و یا وضعیتی که باعث درد محل جراحی شود؛ باید سریعا قطع و تغییر یابد.

۸-رابطه جنسی تا ۶ هفته ممنوع است؛ زیرا خطر پارگی محل جراحی را افزایش می‌دهد.

۹-۶ الی ۱۲ ماه برای تکمیل اسکار کامل زخم عمل لبه های داخلی واژن طول می­کشد؛ پس تا این مدت، نگران محو محل اسکار زخم نباشید.

۱۰-در ۲۴ ساعت اول، هر ۲ الی ۴ ساعت، کمپرس یخ به روی ناحیه استفاده شود.

۱۱-مصرف الکل، سیگار و قلیان را ۷ تا ۱۰ روز اول کاملاً قطع کنید.

۱۲-هیچ نوع کرم و پماد را خارج از دستور پزشک معالج مصرف نکنید.

۱۳-آب فراوان، سبزیجات و میوه‌ تازه مصرف کنید، تا دچار یبوست نشوید. زور زدن در هنگام اجابت مزاج باعث باز شدن بخیه ها می­شود.

۱۴-محل برش باید در ۲۴ ساعت اول تمیز و خشک باشد.

۱۵-۲۴ ساعت بعد از جراحی می­توانید سرپایی دوش بگیرید و محل برش را با صابون بچه ملایم بشویید و حتماً از حوله بسیار نرم و تمیز و یا باد ملایم سشوار که با فاصله گرفته شده است، برای خشک کردن خود استفاده کنید.

۱۶-کمی ترشح در ۴۸ ساعت اول طبیعی است. هر نوع ترشح افزایش یافته، بدبو، چرکی، خونی و شدید را به پزشک معالج اطلاع دهید.

اگر شما از بزرگی و عدم تقارن لبهای داخلی واژن و لابیا مینور ها احساس نامطلوبی دارید و اگر اعتماد به نفستان به علت ظاهر ناحیه تناسلی کاهش یافته است و یا دچار عفونت های مکرر و بوی بد واژن هستید؛ جراحی لابیاپلاستی، جهت تغییر سایز لبهای داخلی واژن، تنها راه قطعی رهایی شما از این مشکل خواهد بود. جراحی لبهای داخلی واژن، سرپایی انجام می­شود و عوارضی جز درد و تورم و کبودی خفیف و گذرا ندارد. اگر این جراحی را به دست متخصص زنان با تجربه بسپارید، می‌توانید بدون هیچ عارضه جدی و ماندگاری از ظاهر زیبا و جوان ناحیه تناسلی لذت ببرید.