بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان

زگیل یک عارضه پوستی است که پزشکان آن را تومور خوش­خیم غیرسرطانی می­نامند. زگیل­ها انواع مختلفی دارند که یک مورد از آن­ها زگیل تناسلی می­باشد. زگیل تناسلی به علت وجود ویروس hpv در بدن بروز می­کند و بر خلاف سایر زگیل­ها، تنها در نواحی درگیر در رابطه جنسی مانند ناحیه تناسلی، مقعد و دهان پدیدار می­شود. در این نوشتار به معرفی این بیماری و بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان می­پردازیم.

فهرست مطالب

بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان کیست؟

بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان چه ویژگی­هایی دارد؟

زگیل تناسلی چیست و چگونه به وجود می­آید؟

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

تشخیص و درمان زگیل تناسلی به چه صورت است؟

آیا راهی برای پیش­گیری از ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد؟

سخن پایانی

بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان کیست؟

پیش­تر به این نکته اشاره کردیم که علت وجود عارضه پوستی زگیل تناسلی، یک بیماری ویروسی به نام hpv است. این بیماری ویروسی در واقع یک بیماری آمیزشی می­باشد که از طریق رابطه جنسی منتقل می­شود. بنابراین منشأ آن نواحی درگیر در رابطه جنسی است و درمان آن را هم باید از همان نواحی آغاز کرد. پس بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان پزشکی است که با اندام تناسلی و دستگاه تولید مثل بانوان آشنایی کامل داشته باشد. این شخص پزشک متخصص زنان است که می­تواند با روش­های درمانی مختلف، بدن شما را از این ویروس خطرناک پاک‌سازی کرده و پس از آن با درمان­های موضعی، زگیل­های تناسلی را از بدن جدا کند.

خوب است این نکته را بدانید که اگر ویروس hpv کاملاً از بدن خارج نشود، امکان بازگشت زگیل­های تناسلی وجود دارد. بنابراین درمان زگیل­های تناسلی باید ریشه­ای و توسط یک پزشک متخصص زنان ماهر انجام شود. جراحان و متخصصان پوست ممکن است بتوانند با روش­های مختلف مانند کرایوتراپی یا لیزر درمانی این زگیل­ها را از بین ببرند، اما نمی­توانند بیماری اصلی را درمان کنند. این کار برعهده پزشک متخصص زنان است. مردان نیز برای درمان زگیل­های تناسلی خود باید به یک پزشک اورولوژیست مراجعه کنند.

بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان چه ویژگی­هایی دارد؟

شاید صحبت درباره بیماری­های آمیزشی برای برخی کار آسانی نباشد و آن­ها را از رفتن نزد پزشک منع کند. به همین دلیل انتخاب یک پزشک خوب که بتوانید با او ارتباط خوبی برقرار کنید و بدون خجالت از بیماریتان بگویید، مهم است. همچنین علم و توانایی پزشک نیز موضوع بسیار پراهمیتی است که باید به آن توجه کنید. به­طور کلی بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان باید چنین ویژگی­هایی داشته باشد:

  • از سابقه و علم خوبی بهره­مند باشد. برای دانستن این مورد می­توانید از نظرات دیگر بیماران استفاده کنید.
  • برای وقت بیمار ارزش قائل باشد و شما را ساعت­ها پشت در مطب معطل نکند.
  • به حریم خصوصی بیمار احترام بگذارد و به­طور خصوصی و بدون حضور بیمار دیگری معاینه را انجام دهد.
  • بدون سرزنش و القای حس شرمندگی بیمار را معاینه کند.
  • درباره وضعیت بدن بیمار اظهار نظر نکند.
  • معاینه را سرسری و عجله­ای انجام ندهد و برای هر بیمار وقت کافی بگذارد.
  • محیط کار پزشک باید کاملاً تمیز و بهداشتی باشد.
  • پزشکان خوب و ماهر معمولاً با مراکز درمانی معتبر کار می­کنند.
  • معاینه و شرح حال گرفتن پزشک باید دقیق باشد و آزمایش­ها را به­طور کامل انجام دهد.

پس از انتخاب بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان می­توانید با خیال راحت روند درمان را آغاز کنید. ممکن است درمان کامل عفونت­های ناشی از زگیل تناسلی کمی زمان­بر باشد. پس صبور باشید و تا انتهای مسیر درمان با پزشک همکاری کنید.

زگیل تناسلی چیست و چگونه به وجود می­آید؟

زگیل تناسلی یک بیماری پوستی عفونی است که به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی hpv در اندام تناسلی و دیگر اندام­های درگیر رابطه جنسی ظاهر می­شود. hpv یک بیماری آمیزشی است که در سال­های اخیر روند رو به رشدی در بسیاری از کشورهای جهان داشته است. متأسفانه کشور ما نیز یکی از همین کشورها می­باشد. زگیل­های تناسلی شکلی مانند گل کلم دارند و اغلب به صورت دسته­ای روی پوست نمایان می­شوند. آن­ها رنگی مانند رنگ پوست دارند، اما در مواقعی ممکن است کمی تیره­تر باشند. معمولاً زگیل­های تناسلی بانوان، در نواحی زیر مشاهده می­شوند:

  • ناحیه درونی یا بیرونی واژن
  • ناحیه درونی یا بیرونی مقعد
  • روی دهانه رحم
  • روی لب­ها
  • روی زبان
  • در گلو

سه مورد آخری که ذکر شد، مربوط به کسانی است که رابطه دهانی داشته­اند. همان­طور که مشاهده کردید، برخی از مناطق بدن که زگیل تناسلی در آن­ها رشد می­کند، مانند نواحی درونی واژن، مقعد و دهانه رحم، خارج از دید هستند. بنابراین ممکن است دیرتر متوجه وجود آن­ها شوید. نشانه­های زیر می­توانند از وجود زگیل تناسلی در مناطق غیرقابل مشاهده بدن خبر دهند:

  • ترشحات واژن
  • خون­ریزی واژن
  • احساس خارش و سوزش در واژن
  • دردناک شدن دفع ادرار یا مدفوع

با مشاهده نشانه­های فوق خیلی سریع به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا از عوارض بعدی زگیل­های تناسلی دور بمانید.

معمولاً کسانی که از نظر جنسی زندگی فعالی دارند، در معرض ابتلا به ویروس hpv و زگیل تناسلی هستند. اما بروز این بیماری در برخی از افراد بیش از سایرین است. این افراد عبارت­اند از:

  • افرادی که در سنین جوانی قرار دارند.
  • افرادی که پوست آسیب­دیده و زخمی دارند.
  • افراد سیگاری
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

این عفونت در صورتی که درمان نشود، می­تواند بیماری­های خطرناکی مانند انواع سرطان­های دهانه رحم را برای زنان ایجاد کند. این سرطان­ها مانند هر نوع سرطان دیگری خطرناک هستند و روند درمانی دشواری دارند. زگیل تناسلی خود یکی از عوارض ویروس hpv است و ظاهر شدن آن به معنی وجود  hpv در بدن می­باشد. بنابراین می­توانیم مشاهده زگیل تناسلی را خطرناک بدانیم. البته در صورتی که معاینات دوره‌ای منظم نزد بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان را داشته باشید، با انجام آزمایشات غربالگری مانند پاپ اسمیر وجود این ویروس زودتر شناسایی شده و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم کاهش پیدا می‎کند.

تشخیص و درمان زگیل تناسلی به چه صورت است؟

گفتیم که ممکن است زگیل­های تناسلی در مناطقی رشد کنند که در دیدرس ما نیستند. بنابراین پزشک باید راه دیگری برای شناسایی آن­ها پیدا کند. تست لگن و پاپ اسمیر راه­هایی هستند که پزشک متخصص زنان با استفاده از آن­ها می­تواند وجود یا عدم وجود زگیل­های تناسلی و ویروس hpv را تشخیص دهد. این دو تست برای بررسی بیماری­های رحم و اندام تناسلی نیز مورد استفاده قرار می­گیرند. گاهی نیز علائم ظاهری برای تشخیص این بیماری کافی است.

پس از تشخیص نوبت به درمان بیماری می­رسد که پزشک متخصص زنان با توجه به شدت بیماری، آن را آغاز می­کند. متاسفانه زگیل­های تناسلی به دلیل باقی ماندن ویروس اچ پی وی در بدن، معمولا درمان قطعی ندارند و تنها می‌توان با راهکارهای مناسب تحت نظر متخصص زنان آن را کنترل و مدیریت کرد تا علائم باز نگردند. بنابراین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار مهمتر از درمانش می‌باشد و در صورت ایجاد نیز هرچه درمان بهتر انجام شود، احتمال بازگشت کمتر خواهد شد. این درمان­ها شامل انواع داروها و در مواردی جراحی است. برخی از متدهای مورد استفاده نیز عبارتند از:

  • منجمد کردن زگیل­ها
  • سوزاندن ریشه زگیل­ها
  • لیزر درمانی

پزشک با توجه به شرایط شما، یکی از درمان­ها را انتخاب و اعمال می­کند.

آیا راهی برای پیش­گیری از ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد؟

ویروس مولد زگیل­های تناسلی یعنی hpv، ویروسی است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود. پس رعایت بهداشت جنسی تا حد زیادی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می­دهد. با رعایت موارد زیر می­توانید به میزان خوبی از ابتلا به زگیل تناسلی و دیگر بیماری­های مرتبط با ویروس hpv در امان بمانید:

  • داشتن تنها یک شریک جنسی
  • عدم برقراری رابطه جنسی با شخصی که شرکای جنسی متعدد و مشکوک دارد.
  • عدم داشتن شرکای جنسی متعدد و بخصوص بدون اطلاع از وضعیت سلامتی آن‌ها
  • استفاده از کاندوم
  • تزریق واکسن hpv

از میان راهکارهای گفته­شده، تزریق واکسن کارسازترین راه است. واکسن‌ hpv دوزهای مختلفی دارد که هر یک از آن­ها بدن را در مقابل دست­کم شش نوع از ژنوتیپ­های ویروس، بیمه می­کند. همه این واکسن­ها شما را از ابتلا به زگیل تناسلی مصون می­دارند. خوشبختانه این واکسن­ها در کشور ما نیز موجود هستند. شما می­توانید با مراجعه به بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان یا مراکز درمانی معتبر آن را تهیه و تزریق کنید. برای اثربخشی بیش­تر، بهتر است واکسن در سنین پایین بین 12 تا 14 سالگی تزریق شود.

سخن پایانی

باز هم به دلیل اهمیت این موضوع تاکید می‌کنیم زگیل تناسلی یک عارضه پوستی با منشأ ویروس آمیزشی hpv است که در صورت عدم درمان می­تواند بیماری­های خطرناکی مانند سرطان­های دهانه رحم را ایجاد کند. درمان این بیماری در بانوان برعهده پزشک متخصص زنان می­باشد. در این نوشتار به بررسی ویژگی­های بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان پرداختیم. چنانچه به این بیماری مبتلا شدید، با توجه به این ویژگی­ها بهترین دکتر را انتخاب کرده و درمان خود را سریع­تر آغاز نمایید

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود.

جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید