چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم

یکی از دغدغه­هایی که ممکن است زوجین داشته باشند، بارداری­های ناخواسته است که معمولا در صورت انجام رابطه محافظت نشده اتفاق می­افتد. اما خوشبختانه اگر این اتفاق افتاد و دوست نداشتید باردار شوید، می­توانید از قرص­های اورژانسی استفاده کنید.

برخی افراد به دلیل نگرانی در مورد احتمال بارداری این سوال را از پزشکان ما می­پرسند که چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم؟ پس از مصرف قرص اورژانسی، معمولاً پریودی یک هفته یا ده روز بعد رخ می­دهد. اما برخی موارد باعث می­شوند این زمان کمی زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد که می­توانید درباره آن با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر نسبت قرص اورژانسی آگاه نماییم.

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم

آنچه در این مقاله می خوانید :

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با مرکز دکتر روشن

وارد شدن یک موجود کوچک دوست داشتنی به خانه آرزوی هر زوجی است. همه زوج­ها دوست دارند طعم پدر و مادر شدن را بچشند و با یک فرزند زندگی خود را هدفمند­تر دنبال کنند. اما گاهی به هر دلیلی زوج­­ها هنوز آمادگی رویارویی با مسئولیت والد شدن را ندارند و از روش­های پیشگیری از بارداری استفاده می­کنند.

یکی از این روش­ها قرص اورژانسی است. قرص اورژانسی دارویی است که می­تواند از بارداری ناخواسته پس از رابطه جنسی محافظت نشده یا در صورت عدم موفقیت در پیشگیری از بارداری با روش­های دیگر جلوگیری کند. به عنوان مثال ممکن است در طول رابطه کاندوم پاره شود و یا شما یادتان رفته باشد قرص جلوگیری از بارداری خود را مصرف کنید.

برای اینکه قرص اورژانسی بیشترین اثر را داشته باشد، باید قرص های ضد بارداری اضطراری را در مدت 3 روز یا 5 روز بعد از رابطه محافظت نشده مصرف کنید. اما طبق یک قاعده کلی هرچه زودتر آن را مصرف کنید، تأثیر آن بیشتر خواهد بود.

نمی­توان دقیقا گفت چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می­شویم، زیرا سیستم بدنی هر فرد و ترشح هورمون­ها در بدن هر شخص کاملا متفاوت و منحصر به فرد است. اما به­طور کلی مصرف قرص اورژانسی می‌تواند باعث شود که پریود بعدی یک هفته یا چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد.

بنابراین اگر پریودتان به تأخیر افتاد نگران بارداری نشوید. زیرا می­تواند به دلیل عملکرد قرص اورژانسی باشد. اما در صورتی که پریود شما بیش از یک هفته به تاخیر بیفتد باید تست بارداری بدهید.

با اینکه اساس همه قرص­های اورژانسی بر این است که از بارداری جلوگیری کند، اما ترکیبات و نحوه مصرف آن­ها کمی با هم متفاوت است. قرص­های اورژانسی که در حال حاضر در بازار ارائه می­شوند، عبارتند از:

قرص اچ دی

مصرف قرص اچ دی به این صورت است که باید دو عدد همزمان در اولین فرصت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود و بعد از گذشت 12 ساعت 2 عدد دیگر مصرف گردد. این روش بخصوص وقتی در مکانی هستید که امکان دستیابی به قرص­های اورژانسی تکی نیست، بسیار مناسب می­باشد. اما باید طبق همین دستورالعمل مصرف شود.

قرص ال دی

برای مصرف قرص ال دی باید در اولین فرصت بعد از رابطه 4 قرص مصرف کنید و بعد از گذشت 12 ساعت دومرتبه 4 عدد دیگر مصرف نمایید.

قرص لوونورژسترل

این قرص که در اکثر داروخانه­ها یافت می­شود معمولا در دوزهای 5/1 میلی گرم بسته بندی ارائه می­گردد. مصرف آن به این صورت است که تا حداکثر 72 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده می­توانید آن را بخورید.

قرص الا

قرص الا قرصی است که تا 120 ساعت بعد از رابطه جنسی بدون محافظت نیز می­توانید استفاده کنید و خطر بارداری ناخواسته را تا حد زیادی کاهش میدهد.

قرص تری فازیک

عملکرد ترکیبات قرص تری فازیک دقیقا مانند قرص ال دی است. به همین دلیل باید مانند قرص ال دی 4 تا در اولین فرصت بعد از داشتن رابطه مصرف شود و بعد از 12 ساعت دوباره 4 عدد دیگر مصرف گردد.

قرص اورژانسی کل سیکل قاعدگی را به هم نمی­ریزد و تنها از بارور شدن تخمک آزاد شده در بدن زن توسط اسپرم ورودی جلوگیری می­کند. بنابراین اگر هنوز پوشش داخل رحمی شما که طی فرایندی مشخص باید ایجاد شود و در صورت عدم بارداری تخریب شود و همراه با خونریری خارج گردد، تشکیل نشده باشد، مصرف قرص اورژانسی باعث پریود سریع نمی­شود.

درواقع خونریزی و لکه بینی بعد از مصرف قرص اورژانسی یکی از عوارض جانبی این قرص است که برخی افراد آن را تجربه می­کنند. این خونریزی معمولاً خفیف بوده و تا سه روز ادامه دارد و پریودی نیست. اما در صورتی که بیش از سه روز ادامه داشت و یا خونریزی شدید و همراه با درد زیاد بود باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

معمولا قرص­های اورژانسی حاوی نسخه مصنوعی از هورمون طبیعی پروژسترون است که توسط تخمدان تولید می­شود. درواقع ترکیبات موجود در این قرص­ها با جلوگیری از تخمک­گذاری و یا به تأخیر انداختن آن از بارداری جلوگیری می­کنند.

اکثر خانم‌ها می‌توانند بدون نگرانی از قرص‌های اورژانسی استفاده کنند. این قرص بخصوص برای زنانی که نمی­توانند از روش پیشگیری از بارداری هورمونی مانند قرص ترکیبی و پچ ضد بارداری استفاده کنند، مناسب است. همچنین دختران زیر 16 سال می‌توانند از این قرص در صورت لزوم استفاده کنند.

اما اگر آسم شدید دارید یا از داروهای دیگری که ممکن است با آن تداخل داشته باشد استفاده می­کنید، نباید قرص اورژانسی مصرف کنید. برخی از داروهایی که با قرص اورژانسی تداخل دارند و مصرف این دو دارو با هم را خطرآفرین می­کنند، عبارتند از:

  • برخی از داروهای گیاهی
  • برخی از داروها که برای درمان صرع، HIV یا سل استفاده می شود
  • داروهایی مانند امپرازول که برای کاهش اسید معده مصرف میشوند.
  • برخی از آنتی بیوتیک هایی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند (ریفامپیسین و ریفابوتین)

بنابراین توصیه می­شود قبل از مصرف قرص اورژانسی به پزشک عمومی، پرستار یا داروساز بگویید چه داروهایی مصرف می­کنید تا بهترین روش را برای جلوگیری از بارداری ناخواسته به شما پیشنهاد بدهند. مصرف قرص اورژانسی در هنگام شیردهی نیز بی­خطر است.

اگرچه مقدار کمی از هورمون­های موجود در قرص ممکن است به شیر مادر منتقل شود، اما تصور نمی شود که برای کودک مضر باشد. بااین‌حال به دلیل اینکه اثرات آن در دوران شیردهی کاملا مشخص نشده است، توصیه می­شود بعد از مصرف آن به مدت یک هفته به فرزندتان شیر ندهید.

مصرف قرص اضطراری پیشگیری از بارداری هیچ عارضه جانبی جدی یا طولانی مدت ندارد. اما می تواند باعث ایجاد موارد زیر در شما شود:

  • سردرد
  • درد شکم
  • تغییرات در قاعدگی بعدی شما که ممکن است زودتر، دیرتر یا دردناک تر از حد معمول باشد.
  • احساس خستگی
  • تغییرات خلقی به دلیل تاثیر بر هورمون­ها

برخی افراد عوارض شدید و ناراحت­کننده ای را بعد از مصرف قرص اورژانسی تجربه می­کنند. این عوارض تاحدودی قابل­رفع می­باشند. برای جلوگیری از عوارض شما باید از قبل با یک پزشک مشورت کنید تا راهکارهایی را به شما ارائه دهد. مثلا ممکن است یک قرص ضد­تهوع برایتان تجویز کند.

همچنین بهتر است بعد مصرف قرص دراز بکشید و استراحت کنید زیرا این قرص می­تواند باعث سرگیجه شود و اگر تهوع به قدری باشد که شما استفراغ کنید باید با مشورت پزشک یک دوز دیگر تا یک ساعت بعد از استفراغ مصرف نمایید.

همانطورکه پیشتر هم به آن اشاره کردیم، قرص اورژانسی به دلیل تغییرات هورمونی که ایجاد می­کند، یک سری عوارض برای شما خواهد داشت که طبیعی هستند. اما در مواردی نادر ممکن است عوارضی را ایجاد کنند که خطرناک باشند و نیاز به مداخله پزشک داشته باشند. این عوارض عبارتند از:

  • خونریزی بسیار شدید
  • سرگیجه و شکم درد همراه با خونریزی
  • علائم دیگر غیر قابل تحمل

هیچ­کدام از روش­های جلوگیری از بارداری نمی­توانند به­طور 100% از بارداری جلوگیری کنند. اما درصد اطمینان آن­ها با هم متفاوت است. قرص اورژانسی نیز یکی از مطمئن­ترین شیوه­های جلوگیری از بارداری ناخواسته است. البته به شرط آنکه به­طور صحیح و در زمان مناسب مصرف شود. با این حال در مورد قرص اورژانسی هم نمی­توان گفت جلوگیری از بارداری به طور تضمینی و 100 درصدی اتفاق می­افتد.

آمار نشان می‌دهد که از هر 100 زن که برای جلوگیری از بارداری قرص اورژانسی مصرف کرده اند، 9 نفرشان باردار شده اند. به همین دلیل توصیه می­شود تا حد امکان هرچه زودتر بعد از رابطه مصرف شود تا بیشتری تأثیر خود را داشته باشد.

همان­طور که گفتیم به دلیل اینکه قرص اورژانسی بر هورمون­های زنانه تأثیر می‌گذارد و بدن هر فرد با دیگری متفاوت است، نمی‌توانیم دقیقا بگوییم چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم ؟ اما می­دانیم که این قرص می‌تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر گذاشته و بعد از مصرف یک هفته زودتر و یا یک هفته دیرتر پریود شوید و ممکن است پریودی شما را دردناکتر و سنگین تر نماید که در صورت شدید شدن بیش‌ازحد خونریزی یا عوارض بعد از مصرف قرص حتما باید به یک متخصص زنان مراجعه نمایید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با مرکز دکتر روشن