بهترین دکتر برای کولپوسکوپی

بهترین دکتر برای کولپوسکوپی

بهترین دکتر برای کولپوسکوپی کیست؟

معاینه دقیق ناحیه واژن، دهانه رحم و اطراف دهانه رحم برای بررسی وجود بیماری و همچنین پیشگیری از بیماری‌ها که توسط یک دستگاه مخصوص به نام کولپوسکوپ انجام می‌شود، کولپوسکوپی نامیده می‌شود. برای انجام این آزمایش لازم است که به بهترین دکتر برای کولپوسکوپی مراجعه کنید تا از جدیدترین و به روزترین دستگاه کولپوسکوپ و تکنیک‌ها استفاده شود و این کار را با دقت انجام دهد.

بنابراین انجام این آزمایش نزد متخصصان زنان باتجربه به عنوان بهترین دکتر برای کولپوسکوپی بهتر از انجام آن توسط پرستاران و اپراتورها می‌باشد. مشخص است که هر چقدر دستگاه مجهزتر و جدیدتر باشد و مهارت پزشک در انجام این کار بیشتر باشد، تشخیص از دقت بالاتری برخوردار است. همینطور عوارض و میزان دردی که تجربه می‌کنید به تبحر پزشک نیز وابسته است. اگر شما نیاز به انجام کولپوسکوپی دارید بعد از تحقیقات کافی از بهترین دکتر برای کولپوسکوپی وقت بگیرید.

 

کاربرد کولپوسکوپی

اگر نتیجه پاپ‌اسمیر غیرطبیعی باشد ممکن است پزشک جهت تشخیص دقیق‌تر سرطان از تست کولپوسکوپی استفاده کند. پزشک همچنین جهت گرفتن نمونه از بافتی که ظاهر غیرطبیعی دارد ممکن است از این روش استفاده کند. به طور کلی از این روش جهت تشخیص علت ورم، عفونت، غدد خوش‌خیم یا سرطانی و آسیب‌های وارده به ناحیه‌های دهانه رحم، واژن و فرج نیز استفاده می‌شود.

 

عوارض کولپوسکوپی

عوارض احتمالی در این روش شامل عفونت، خونریزی، دردهای شکمی و لگنی می‌باشد. البته اگر این کار نزد بهترین دکتر برای کولپوسکوپی انجام شود، عوارض به حداقل می‌رسند. اما از انجام کولپوسکوپی در زمان بارداری نیز خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث زایمان زودرس شود. مگر اینکه پزشک انجام آن را ضروری بداند. مراجعه به بهترین دکتر برای کولپوسکوپی می‌تواند از عوارض شدید کولپوسکوپی مانند تب، لرز، خونریزی شدید و دل درد جلوگیری کند.

 

هزینه کولپوسکوپی

با توجه به پیچیدگی این روش و نیاز به مهارت بالای پزشک انجام دهنده هزینه‌ انجام آن نسبت به برخی تست‌ها بیشتر است. اما هزینه‌های درمانی در مراکز و کلینیک‌های مختلف متفاوت است. شما می‌توانید برای دانستن قیمت این آزمایش نزد بهترین دکتر برای کولپوسکوپی در کلینیک ما با شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما در ارتباط بوده و قیمت‌های بروز را از همکاران استعلام کنید.

 

اقدامات قبل از کولپوسکوپی

حتماً پزشک قبل از انجام این روش توضیحاتی به شما می‌دهد و شما می‌توانید سؤالات و ابهامات خود را از پزشک مربوطه بپرسید. معمولاً برای این روش نیاز به امضا کردن رضایت‌نامه است. اگر در رضایت‌نامه موردی قید شده که آن را متوجه نمی‌شوید، سؤال کنید.

به‌طورکلی برای انجام کولپوسکوپی نیازی به اقدامات خاص مانند استفاده از آرام‌بخش و نخوردن غذا برای مدت طولانی نیست. به‌جز مواردی که باید تحت بیهوشی کامل صورت گیرد و در آن صورت ممکن است نیاز به نخوردن غذا از ساعاتی مشخص قبل از آزمایش باشد. در صورت بارداری یا احتمال بارداری حتماً به پزشک مربوطه اطلاع دهید. تمامی داروهای مصرفی اعم از تجویزی، بدون نسخه، گیاهی و… را به پزشک اطلاع دهید.

این روش باید در مواقعی به‌جز قاعدگی انجام شود. 24 ساعت قبل از انجام این روش از مقاربت جنسی، تامپون و داروهای واژنی خودداری کنید. احتمالاً پزشک شما یک ساعت قبل از انجام کولپوسکوپی برای پیشگیری از درد برای شما مسکن تجویز می‌کند. آسپیرین و ایبوپروفن نیز قابل تجویز و استفاده هستند. اما به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون، خونریزی را افزایش می‌دهند.

 

آیا کولپوسکوپی درد دارد؟

انجام این روش نهایتاً بیست الی سی دقیقه طول می‌کشد. ابتدا دکتر برای کولپوسکوپی از بیمار می‌خواهد که لباس و لباس زیر خود (از کمر به پایین) را دربیاورد و روی تخت دراز بکشد و پاهای خود را در جایگاه مخصوص قرار دهد. پزشک یک وسیله مخصوص به نام اسپوکولم (speculum) را وارد ناحیه واژن می‌کند. در این مرحله برای روان کردن فقط از آب استفاده می‌شود. زیرا در صورت استفاده از ژل یا مایعات دیگر احتمال تأثیر گذاری بر نتایج آزمایش و ارائه نتایج اشتباه وجود دارد.

پزشک واژن و دهانه رحم را با استفاده از ذره بین مشاهده می‌کند. در اینجا ممکن است به محلول سالین (آب و نمک) برای مرطوب ساختن واژن نیاز باشد. حین استفاده از این محلول دردی احساس نمی‌شود و یک احساس خنکی به همراه دارد.

بعد از معاینه، دهانه رحم را با اسید استیک باید فوراً شستشو داد. این اسید ناحیه را نمی‌سوزاند و دردی به همراه ندارد. گاها نیاز به محلول ایودین جهت مشاهده دهانه رحم وجود دارد که در این مورد هم این محلول صدمه‌ای نمی‌زند و دردی به همراه ندارد. اگر پزشک بافت غیر طبیعی را مشاهده کند از آن بافت مورد نظر نمونه برداری می‌کند.

شما ممکن است در حین نمونه برداری توسط پزشک کمی احساس درد داشته باشید. پس از نمونه برداری، پزشک نمونه‌ها را برای تشخیص به آزمایشگاه ارسال می‌کند. انجام این تست نزد بهترین دکتر برای کولپوسکوپی دردهای احتمالی را به حداقل می‌رساند.

 

مراقبت‌های بعد از کولپوسکوپی

اگر این روش تشخیصی شامل بیوپسی نباشد، ممکن است لکه بینی های کوچکی را مشاهده کنید. با این حال، اگر بیوپسی نیز انجام شود، انتظار می‌رود که بین 24 تا 48 ساعت خونریزی و درد جزئی داشته باشید، علاوه بر این، شاهد ترشح تیره رنگی باشید که این ترشحات به علت تزریق محلولی است که برای بهتر دیده شدن دهانه ی واژن تزریق میشود.

برای جلوگیری از آلوده شدن لباس زیر به ترشحات و خونریزی بایستی از پد بهداشتی استفاده کنید و  به هیچ عنوان از تامپون استفاده نکنید. درد ناشی از این روش را می توان با مسکن هایی مانند استامینوفن تسکین داد.

 

چه زمانی بعد از کولپوسکوپی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که یکی از موارد زیر را بعد از انجام این آزمایش مشاهده کردید به پزشک خود مراجعه کنید:

  • خونریزی سخت و زیادی را تجربه کردید. خونریزی شما بیش از 5 روز طول کشید یا در طی دو الی سه ساعت از بیش از یک پد بهداشتی استفاده کردید.
  • اگر تب پیش رونده را تجربه کردید.
  • در صورتی که دردهای شکمی و لگنی بیشتر شد و بیش از 24 ساعت طول کشید.
  • اگر ترشحات واژینال زیاد و نگران کننده بود.

اما در کل خطرات و عوارض شدید بسیار نادر و اندک‌اند و موارد اورژانسی در کولپوسکوپی مشاهده نشده است. با این حال اگر به بهترین دکتر برای کولپوسکوپی مراجعه کنید خطرات و عوارض احتمالی قطعاً به حداقل خود می‌رسد.

بهترین دکتر برای کولپوسکوپی

انتخاب بهترین دکتر برای کولپوسکوپی بسیار مهم است زیرا پزشک معالج باید در این زمینه مهارت و تجربه کافی داشته باشد و بداند که از کدام ناحیه نیاز به نمونه برداری یا بیوپسی است. لازم به ذکر است که قبل از مراجعه به متخصص زنان و زایمان، بهترین پزشک را برای کولپوسکوپی انتخاب کنید تا تشخیص به درستی انجام شود. گاهی پیش می آید که فردی به ویروس مبتلا شده و نواحی از بافت آسیب دیده اما تغییرات سلول ها سطحی بوده، برای تشخیص آن باید با دقت لازم برای تشخیص با استفاده از میکروسکوپ انجام شود.

کولپوسکوپی چه مزایایی نسبت به سایر روش‌ها دارد؟

انجام این تست نسبت به تست‌هایی مانند پاپ اسمیر مزایایی دارد که عبارتند از:

  • در این روش می‌توان سلول‌های سرطانی را در ابتدای پیشرفت به طور دقیق بررسی و مشاهده کرد و با تشخیص به موقع از وخیم شدن آن جلوگیری کرد.
  • این روش از دقت بسیار بالایی (99) برخوردار است.
  • امکان شناسایی زخم‌های بدخیم که قادرند به سرطان منجر شوند با استفاده از این روش وجود دارد.

 

مدیریت استرس و اضطراب قبل از آزمایش کولپوسکوپی

بسیاری از خانم‌ها قبل از انجام کولپوسکوپی نگرانی و استرس بالایی دارند که البته این امر طبیعی است. اما فراموش نکنید که اضطراب بیش از حد می‌تواند سبب ناراحتی و درد بیشتر در حین آزمایش شود. اگر این آزمایش را نزد بهترین دکتر برای کولپوسکوپی انجام دهید، دیگر نیاز به نگرانی نیست.

برای افرادی که استرس بالایی دارند این موارد توصیه می‌شود:

  • از پزشک خود بخواهید در مورد این روش اطلاعات بیشتری به شما دهد.
  • در مورد نگرانی‌های خود با پزشک مربوطه صحبت کنید.
  • فعالیت‌هایی مثل ورزش، قدم زدن، وقت گذراندن با خانواده و دوستان به کاهش استرس و اضطراب شما کمک می‌کند.
  • در صورت امکان در حین کولپوسکوپی با استفاده از هندزفری بعد از گرفتن اجازه از پزشک به یک موسیقی آرامش بخش گوش کنید.

 

جمع‌بندی

کولپوسکوپی یک روش تشخیصی برای ناهنجاری‌های ناحیه تناسلی بانوان است که بسیار دقیق است و عوارض و خطرات چندانی ندارد. اما به علت حساسیت بالای این روش نیاز است که حتماً به بهترین دکتر برای کولپوسکوپی جهت انجام این کار مراجعه کنید. همچنین پس از انجام کولپوسکوپی لازم است مراقبت‌هایی انجام شود که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از نوار بهداشتی و کمی استراحت اشاره کرد.

 

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند با حداقل عوارض ممکن این آزمایش را برای شما انجام دهند. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس بامرکز زنان ما