برای زگیل تناسلی به چه دکتری باید مراجعه کرد

زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی (SeΧually Transmitted Disease) است که باعث ایجاد زگیل (برآمدگی یا رشد کوچک یا ضایعات گل کلمی شکل) در داخل و اطراف دستگاه تناسلی و قسمت راست روده در زنان و مردان می‌شود. عامل اصلی آن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است و در صورت ایجاد باید توسط متخصص مربوطه درمان شود تا به عوارض خطرناکی مانند سرطان منجر نشود. در پاسخ به سؤال برای زگیل تناسلی به چه دکتری باید مراجعه کرد بهترین پزشک برای زنان متخصص زنان و برای مردان متخصص اورولوژی است.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم برای زگیل تناسلی به چه دکتری باید مراجعه کرد و اطلاعات بیشتری درباره این عارضه به شما بدهیم.

برای زگیل تناسلی به چه دکتری باید مراجعه کرد

فهرست مطلب:

برای زگیل تناسلی به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

روش‌های درمان زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی

زمان مراجعه به متخصص برای زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چگونه سرایت پیدا می‌کند؟

عوارض زگیل تناسلی چیست؟

آیا زگیل تناسلی واکسن دارد؟

نحوه جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

سخن آخر

برای زگیل تناسلی به چه دکتری باید مراجعه کرد ؟

همان‌طور که گفتیم زگیل تناسلی به دلیل وجود ویروسی به نام پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود و خودش را به شکل زگیل یا برآمدگی‌هایی که شبیه جوش‌های ریز بوده و بعضاً به شکل گل‌کلم سفید رشد می‌کنند، دیده می‌شوند. گاهی نیز ممکن است این بیماری وجود داشته باشد، اما عارضه پوستی آن هنوز مشهود نباشد. بااین‌وجود، در صورت انجام معاینات دوره‌ای و در زنان بعد از انجام تست پاپ اسمیر وجود آن مشخص می‌شود. پزشکان ممکن است زگیل تناسلی را کاندیلوما بنامند. این بیماری کاملاً مسری است و با توجه به این توضیحات درمان به‌موقع آن بسیار اهمیت دارد؛ اما سؤالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که برای پیگیری درمان برای زگیل تناسلی به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

در مقدمه نیز اشاره کردیم که بهترین متخصص برای درمان زگیل تناسلی در خانم‌ها، متخصص زنان و در آقایان متخصصین اورولوژی هستند؛ اما برخی از متخصصین روابط جنسی باتجربه نیز می‌توانند این بیماری را تشخیص داده و به درمان آن کمک کنند. از طرفی بعدازاینکه زگیل تناسلی تأیید شد، در صورت وجود عارضه‌های پوستی متخصصان پوست می‌توانند با تکنیک‌های مناسب آن‌ها را از روی پوست بردارند. البته برداشتن ظاهری زگیل‌ها بدین معنی نیست که بیماری کاملاً درمان شده و شما باید باز هم تحت نظر متخصص خودتان باشید تا درمان به‌طور کامل انجام شود.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصص زنان یا اورولوژی شما می‌تواند با معاینه فیزیکی وجود زگیل‌های تناسلی خارجی را تشخیص دهد؛ اما تشخیص زگیل‌های داخلی دشوارتر است. در این صورت باید آزمایشاتی انجام شود تا وجود این ویروس تأیید گردد. برخی از تست‌های بررسی زگیل تناسلی عبارت‌اند از:

معاینه لگن

در زنان ممکن است به‌عنوان بخشی از معاینه لگن، آزمایش پاپ انجام شود تا تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی بررسی گردد. متخصص زنان شما همچنین ممکن است برای بررسی و بیوپسی (نمونه برداری) واژن و دهانه رحم، کولپوسکوپی انجام دهد و مقداری از بافت این ناحیه را برداشته و برای بررسی دقیق به آزمایشگاه بفرستد.

آزمایش خون

پزشک شما ممکن است برای بررسی وجود زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی که اغلب با زگیل تناسلی مرتبط هستند، آزمایش خون تجویز کند. این بیماری‌های مقاربتی شامل سوزاک، سفلیس و کلامیدیا هستند.

معاینه مقعدی

متخصص شما با استفاده از دستگاهی به نام آنوسکوپ وجود زگیل در داخل مقعد را نیز بررسی می‌کند.

بیوپسی

بیوپسی شامل برش و برداشتن یک قطعه کوچک، به اندازه نوک مداد از عارضه در صورت شک در تشخیص است که به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار می‌گیرد و ممکن است هم در زنان و هم در مردان انجام شود.

روش‌های درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می‌تواند خودبه‌خود از بین برود؛ اما ممکن است بزرگ‌تر یا چند برابر شود و ازآنجایی‌که مسری است باید توسط متخصص مربوطه بررسی و درمان شود. روش‌های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. ممکن است برای از بین بردن زگیل به چندین درمان به‌صورت ترکیبی نیاز داشته باشید. برای اکثر این روش‌ها، ابتدا بیهوشی یا بی‌حسی موضعی دریافت می‌کنید تا هنگام درمان درد نداشته باشید. در طول روند درمان، شما باید از تماس جنسی خودداری کنید.

پزشک ممکن است از یکی از روش‌های زیر برای درمان زگیل تناسلی استفاده کند:

الکتروکوتر

در این روش جریان الکتریکی زگیل‌ها را می‌سوزاند.

انجماد

با انجماد و ایجاد شوک سرمایی که با استفاده از نیتروژن مایع انجام می‌شود، زگیل‌ها منجمد شده و بعد از بین ‌می‌روند.

درمان با لیزر

پزشک با استفاده از نور لیزر عروق خونی کوچکی که داخل زگیل قرار دارند را از بین می‌برد تا منبع خون یا تغذیه آن‌ها قطع شده و کم کم از بین بروند.

روش برداشتن جراحی حلقه (LEEP)

در این روش پزشک شما از حلقه سیم برق‌دار برای برداشتن زگیل استفاده می‌کند. این روش برای برداشتن زگیل در دهانه رحم خانم‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

دارو‌های موضعی (پوستی)

در این روش باید هفته‌ای یک‌ بار و به مدت چند هفته، محلول شیمیایی تجویزی را روی زگیل‌ها اعمال کنید. این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل‌ها شده و جریان خون را متوقف می‌کند.

جراحی

درصورتی‌که شکل ظاهری زگیل‌های تناسلی بیش‌ازحد بزرگ باشند یا به درمان‌های دیگر پاسخ ندهند، پزشک آن‌ها را با جراحی بر می‌دارد.

علائم زگیل تناسلی

معمولاً تا زمانی که زگیل تناسلی علائم فیزیکی خود مانند برآمدگی‌های ریز روی قسمت‌های مختلف واژن یا آلت تناسلی را نشان ندهد، برای بیماران مشخص نمی‌شود؛ اما در خانم‌ها اگر به معاینات دوره‌ای نزد یک متخصص زنان خوب پایبند باشند، حتی اگر شواهد ظاهری وجود نداشته باشد، تست پاپ اسمیر وجود آن را مشخص می‌کند. زگیل تناسلی ممکن است در قسمت‌های مختلف از جمله کشاله ران، داخل و خارج مقعد و حتی لب، دهان، زبان یا گلو در افرادی که شریکشان به این ویروس مبتلا بوده است و رابطه جنسی دهانی داشته‌اند، آلت تناسلی، کیسه بیضه و قسمت‌های مختلف واژن و همچنین دهانه رحم ایجاد شود.

زگیل‌ها شبیه رویش‌های خشن و به رنگ پوست یا سفید هستند. زگیل‌های تناسلی اغلب ظاهری مانند گل‌کلم و ناهموار دارند، اما برخی صاف می‌باشند. معمولاً این زگیل‌ها دردی ایجاد نمی‌کنند، اما علائم آن‌ها عبارت‌اند از:

• خونریزی خفیف

• احساس سوزش

• درد و ناراحتی

• خارش یا سوزش دستگاه تناسلی

زمان مراجعه به متخصص برای زگیل تناسلی

در صورت مشاهده موارد زیر باید به یک متخصص زنان یا اورولوژی خوب برای بررسی و درمان زگیل تناسلی مراجعه کنید:

• سوزش یا خارش دستگاه تناسلی

• رابطه جنسی دردناک

• ادرار دردناک (دیسوری)

• ترشحات غیر طبیعی و بد بو از آلت تناسلی یا واژن

• قرمزی واژن یا آلت تناسلی همراه با درد یا تورم

زگیل تناسلی چگونه سرایت پیدا می‌کند؟

انواع خاصی از HPV یا همان پاپیلومای انسانی باعث این نوع بیماری مقاربتی یا STD می‌شوند. زگیل‌های تناسلی در طول رابطه جنسی از طریق تماس پوست با پوست منتقل می‌گردند.

به‌طورکلی نیز زگیل تناسلی از طریق موارد زیر گسترش می‌یابد:

• مقاربت چه به‌صورت مقعدی و چه به‌صورت واژینال

• لمس کردن دستگاه تناسلی ( حتی فقط بصورت تماس پوست با پوست و بدون انزال).

• برقراری رابطه جنسی دهانی با فردی که HPV (Human Papilloma virus) یا زگیل تناسلی دارد.

عوارض زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در دهانه رحم یا داخل واژن خانم‌ها می‌تواند باعث تغییرات دهانه رحم (دیسپلازی) شود که در نهایت ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم گردد. همچنین انواع دیگری از HPV وجود دارد که خطر سرطان را افزایش می‌دهند.

آیا زگیل تناسلی واکسن دارد؟

بله خوشبختانه واکسن این بیماری وجود دارد و بهتر است از همان سنین ابتدایی بلوغ یعنی ۱۲ تا ۱۴ سالگی برای پسران و دختران تزریق شود؛ زیرا این واکسن می‌تواند در برابر انواع خاصی از HPV، از جمله آن‌هایی که باعث زگیل تناسلی و برخی سرطان‌ها می‌شوند، از شما محافظت کند. در سنین بالاتر نیز امکان زدن این واکسن وجود دارد که می‌توانید در مورد آن از پزشک خود راهنمایی بگیرد؛ اما در صورت تزریق در سنین پایین‌تر اثر بیشتری در آینده دارد.

نحوه جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

اگر ازنظر جنسی فعال هستید، می‌توانید با انجام اقدامات زیر از ابتلا یا انتشار HPV، زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کنید:

• استفاده از کاندوم در رابطه جنسی را فراموش نکنید.

• واکسن HPV را دریافت کنید.

• آزمایشات معمول و هرگونه درمان موردنیاز برای بیماری‌های مقاربتی را انجام دهید.

• در صورت داشتن HPV یا زگیل تناسلی به شریک جنسی خود اطلاع دهید تا آن‌ها نیز آزمایش داده و در صورت تأیید این بیماری به‌موقع درمان شوند.

سخن آخر

زگیل تناسلی و HPV از  STD‌های شایع هستند. برخی از افراد فقط یک‌بار دچار زگیل تناسلی می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر شاهد بازگشت آن خواهند بود. درمان می‌تواند زگیل‌ها را از بین ببرد، اما نمی‌تواند ویروس عامل ایجاد زگیل تناسلی را به‌طور کامل از بدن خارج کند و همین امر می‌تواند باعث عود مجدد شود؛ بنابراین حتی بعد از درمان باید نکات بهداشتی و توصیه‌های پزشکی را رعایت کنید تا احتمال بازگشت آن به حداقل برسد. تزریق واکسن این بیماری نیز می‌تواند در جلوگیری از بازگشت آن بسیار مؤثر باشد و همان‌طور که گفتیم در پاسخ به سؤال برای زگیل تناسلی به چه دکتری باید مراجعه کرد بهترین متخصصان، متخصص زنان برای خانم‌ها و اورولوژی برای آقایان است.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود.

جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید