برای بیماری‌های مقاربتی به چه دکتری مراجعه کنیم

بیماری‌های مقاربتی بیماری‌های مهمی هستند که می‌توان گفت هنوز به اندازه کافی در میان زنان و مردان فعال جنسی به آن‌ها توجه نمی‌شود و همین امر مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد. در صورت مشکوک بودن بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید. اما شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که برای بیماری‌های مقاربتی به چه دکتری مراجعه کنیم تا بهترین تشخیص و درمان انجام شود؟

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه برای بیماری‌های مقاربتی به چه دکتری مراجعه کنیم و این بیماری‌ها چه علائمی دارند، به شما بدهیم.

برای بیماری‌های مقاربتی به چه دکتری مراجعه کنیم

فهرست مطلب:

برای بیماری‌های مقاربتی به چه دکتری مراجعه بکنیم ؟

شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های جنسی کلاسیک

علائم بیماری‌های مقاربتی

تشخیص بیماری‌های مقاربتی

درمان بیماری‌های مقاربتی

اطلاع‌رسانی شریک جنسی و درمان پیشگیرانه

سخن آخر

برای بیماری‌های مقاربتی به چه دکتری مراجعه بکنیم ؟

اگر علائم خاص مختلف باعث شده است که به وجود بیماری‎های مقاربتی مشکوک شوید، باید با یک متخصص باتجربه در این زمینه مشورت کنید. در پاسخ به سؤال برای بیماری‌های مقاربتی به چه دکتری مراجعه کنیم باید بگوییم گروه‌های تخصصی مختلفی مسئول تشخیص و درمان این نوع بیماری‌ها هستند. متخصصان زنان در درجه اول می‌توانند در معاینات دوره‌ای خانم‌ها این بیماری‌ها را تشخیص داده و روش‌های درمانی مناسب را به آن‌ها ارائه دهند. اگر علائم روی ناحیه تناسلی زن تأثیر بگذارد، بهترین گزینه یک متخصص زنان خوب و کاربلد در این زمینه است. بهتر است متخصصی را انتخاب کنید که کاملاً به او اعتماد داشته و با او راحت هستید. بیماران مرد نیز در صورت مشاهده علائم در ناحیه تناسلی خود می‌توانند با یک اورولوژیست مشورت کنند. همچنین می‌توانید به متخصص بیماری‌های مقاربتی مراجعه نمایید که برای هر دو جنس به‌عنوان متخصص بیماری‌های جنسی شناخته می‌شود.

برخی از بیماری‌های جنسی مانند زگیل‌های تناسلی به تخصص پوست نیز مربوط می‌شوند، زیرا بیماری‌های مقاربتی در بسیاری از موارد خود را در پوست نشان می‌دهند. این بدان معناست که متخصص بیماری‌های جنسی ممکن است شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد که در زمینه بیماری‌های مقاربتی تخصص داشته باشد و بتواند علائم ظاهری را برطرف نماید. برخی از بیماری‌های مقاربتی که علائمی مانند زگیل، جوش، حالت پوسته‌پوسته شدن و… را در ناحیه تناسلی ایجاد می‌کنند، می‌توانند توسط متخصص پوست ازنظر ظاهری درمان شوند.

شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی

همان‌طورکه از نامش پیداست، بیماری‌های مقاربتی بیماری‌هایی هستند که معمولاً از طریق فعالیت جنسی انتقال پیدا می‌کنند؛ اما این بدین معنی نیست که تنها رابطه جنسی باعث انتقال این بیماری‌ها می‌شود. زیرا رابطه جنسی دهانی، مقعدی و بوسیدن نیز می‌تواند موجب انتقال این نوع بیماری‌ها شود. همچنین، در برخی از بیماری‌های مقاربتی بخصوص مواردی که به موقع درمان نمی‌شوند، انتقال عفونت از طریق تماس با خون ‌آلوده امکان‌پذیر است. از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی می‌توان به زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، تبخال تناسلی یا هرپس، عفونت های ‌تریکومونادی و کلامیدیا اشاره کرد. افراد مبتلا به این بیماری‌ها بیشتر علائمی مانند خارش در ناحیه تناسلی و ترشحات را تجربه می‌کنند که حتی خانم‌ها ممکن است آن را با عفونت ساده واژن اشتباه بگیرند. از جمله عوارض هرپس و زگیل تناسلی می‌تواند مشکلات نازایی، بدرنگی در ناحیه تناسلی، اسکارهای پوستی، انتقال عفونت به اعضای دیگر بدن در صورت عدم درمان به موقع و صحیح، افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم و حلق، دهان و مقعد و … باشد. ایدز و هپاتیت B از دیگر بیماری‌های مقاربتی است که می‌تواند خانم‌ها و آقایان را در سنین فعالیت جنسی مبتلا کند. خوشبختانه این بیماری‌های شایع در صورت مراجعه به موقع به متخصص زنان در خانم‌ها و متخصص اورولوژی در آقایان با روش‌های مختلف مانند کرایوتراپی، داروهای آنتی ویروس، جراحی، واکسن قابل درمان هستند.

بیماری‌های جنسی کلاسیک

برخلاف بیماری‌های مقاربتی عادی، نوعی بیماری‌های جنسی به نام بیماری‌های جنسی کلاسیک وجود دارند که در آن‌ها عفونت منحصراً از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند و این اندام‌های جنسی هستند که عمدتاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند. از جمله بیماری‌های کلاسیک جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سوزاک

• سیفلیس

• لنفوگرانولوم اینگویناله

علائم بیماری‌های مقاربتی

هرکدام از بیماری‌های مقاربتی می‌توانند علائم مختلفی را در افراد متفاوت ایجاد کنند؛ اما به‌طورکلی مهم‌ترین علائم بیماری‌های مقاربتی عبارت‌اند از:

• ادرار دردناک

• درد زیر شکم

• ترشحات واژن در زنان

• ترشح از آلت تناسلی در مردان

• درد هنگام مقاربت جنسی در زنان

• خونریزی بین پریود‌ها در زنان

• درد بیضه در مردان

• خونریزی شدید قاعدگی

• خارش مقعدی

• درد هنگام حرکات روده

• سوزش یا خارش آلت تناسلی یا واژن

• بوی بد واژن

تشخیص بیماری‌های مقاربتی

اگر متخصص مشکوک به وجود بیماری‌های مقاربتی باشد، اولین قدم این است که موضوع را با بیمار در میان بگذارد. به‌عنوان‌مثال، او از شما به‌عنوان بیمار می‌پرسد که آیا رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید یا توضیحات دقیقی از علائم به دست می‌آورد. اگر علائم در ناحیه تناسلی باشد، متخصص به‌طورکلی یک بررسی بصری را انجام می‌دهد که در آن به دنبال هرگونه ناهنجاری پوستی است.

به‌منظور رد یا تأیید عفونت، آزمایش پاپ‌اسمیر انجام می‌شود. ‌ترشحات واژن، هرگونه ترشح عفونی مانند ترشح از مجرای ادراری یا پوست نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرفی با استفاده از فرآیند میکروبیولوژیکی، در آزمایشگاه بررسی‌های لازم انجام می‌شود. در صورت مشکوک بودن به بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت B پزشک آزمایش خون را نیز تجویز می‌کند.

درمان بیماری‌های مقاربتی

درمان بیماری‌های مقاربتی به‌طور طبیعی همیشه به نوع عفونت و بیماری ایجاد شده بستگی دارد. در صورت وجود عفونت باکتریایی، بسته به نحوه بروز آن، پزشک آنتی‌بیوتیک‌ها را به شکل پماد یا قرص تجویز می‌کند. البته برای درمان عفونت‌های ویروسی، آنتی‌بیوتیک‌ها کمکی نمی‌کنند. در درمان بیماری‌های مقاربتی نکته بسیار مهم این است که شرکای جنسی فعلی و هر شریک جنسی قبلی هم‌زمان درمان شوند. اگر تنها یک شریک برای بیماری مقاربتی درمان شود، همیشه خطر بازگشت و عود کردن مجدد بیماری وجود دارد.

یک متخصص خوب علاوه بر راهکار مناسب درمانی همیشه، مشاوره‌ای در مورد رابطه جنسی ایمن نیز ارائه می‌دهد. اگرچه با استفاده از قرص و سایر دارو‌های ضدبارداری هورمونی می‌توان از بارداری‌های ناخواسته در این زمان جلوگیری کرد، اما تنها محافظت مؤثر در برابر بیماری‌های مقاربتی، کاندوم است.

توجه داشته باشید که اگر مشکوک به ابتلا به بیماری مقاربتی شده‌اید، قطعاً نباید اجازه دهید خجالت مانع از مراجعه شما به پزشک شود. متخصصان بیماری‌های مقاربتی مانند متخصص زنان، متخصص اورولوژی و متخصصین جنسی می‌توانند به‌سرعت و با اطمینان بیماری شما را تشخیص داده و اقدامات درمانی لازم را شروع کنند تا در آینده دچار عوارض درازمدت آن‌ها نشوید. لازم به ذکر است مادران بارداری که بیماری مقاربتی درمان نشده دارند، می‌توانند این بیماری را در هنگام زایمان طبیعی به فرزند خود انتقال دهند.

اطلاع‌رسانی شریک جنسی و درمان پیشگیرانه

اگر آزمایشات نشان می‌دهد که شما یک بیماری مقاربتی جنسی دارید، شریک جنسی شما، از جمله شریک فعلی شما و یا هر شریک دیگری که در سه ماه تا یک سال گذشته داشته‌اید، باید مطلع شوند تا آن‌ها نیز آزمایشات مربوط به بیماری‌های مقاربتی را انجام دهند و اگر آلوده شده‌اند، درمان شوند.

اطلاع‌رسانی رسمی و محرمانه شریک می‌تواند به محدود کردن شیوع بیماری‌های مقاربتی به ویژه در مورد سفلیس و HIV کمک کند. این عمل همچنین افراد در معرض خطر را به سمت مشاوره و درمان مناسب سوق می‌دهد. از آنجا که شما می‌توانید به برخی از بیماری‌های مقاربتی بیش از یک ‌بار مبتلا شوید و افراد دیگر را مبتلا کنید، اطلاع از سلامت جنسی شریک جنسی شما خطر ابتلا به عفونت مجدد را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

بیماری‌های مقاربتی می‌توانند با علائمی مانند ایجاد خارش، سوزش، تب و… باعث آزار و اذیت افراد مبتلا شوند. از طرفی عفونت در صورت پیشروی می‌تواند وارد خون شده و در آن صورت حتی می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد؛ بنابراین ضمن اینکه توصیه می‌کنیم همیشه بهداشت فردی و جنسی را رعایت نمایید، در صورت مشکوک شدن به وجود بیماری‌های مقاربتی بهتر است بدون تلف کردن وقت به یک متخصص مربوط به این نوع بیماری‌ها مانند متخصص زنان، متخصص اورولوژی و متخصصین جنسی مراجعه کنید تا با درمان به موقع و سریع از احتمال بروز عوارض آن و گسترده شدن بیماری در سطح بدن جلوگیری شود.

همچنین اگر فکر می‌کنید ممکن است به STI مبتلا باشید، بهتر است تا زمانی که با پزشک خود صحبت نکرده‌اید، فعالیت جنسی نداشته باشید. اگر قبل از مراجعه به پزشک، فعالیت جنسی انجام می‌دهید، حتماً از روش‌های ایمن جنسی مانند استفاده از کاندوم پیروی کنید تا حتی‌الامکان شریک جنسی خود را به بیماری احتمالی مبتلا نکنید.

جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.