جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که مشکلات شکم یا سیستم تناسلی زنان را با کمک آن می توان برطرف کرد. در جراحی لاپاراسکوپی از یک لوله نازک به نام لاپاراسکوپ استفاده می شود. این لوله از طریق یک برش کوچک به شکم وارد می شود. این برش  در طی جراحی از طریق پوست ایجاد می شود. به لوله لاپاراسکوپ  دوربینی متصل است که تصاویر را به مانیتور ویدئو ارسال می کند. این کار به جراح اجازه می دهد تا داخل بدن را بدون آسیب جدی به بیمار مشاهده کند.

لاپاراسکوپی به عنوان یک روش جراحی با حداقل تهاجم شناخته می شود. این عمل به شما کمک می کند که زمان کمتری در بیمارستان بستری باشد، زیرا دوران نقاهت کمتری دارد. البته در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این روش جراحی ارائه خواهیم داد.

کاربردهای جراحی لاپاراسکوپی

برای افرادی که علائم مشکلات شکمی دارند، می توان از جراحی لاپاراسکوپی برای تشخیص موارد زیر استفاده کرد:

• تشخیص تومورهای سرطانی کبد و پانکراس
  • انسداد
  • عفونت ها
  • لاپاراسکوپی روده
  • اهدا کلیه
  • انجام جراحی بای پس معده
  • تشخیص و درمان مشکلات زنان
  • فیبروم؛ تومورهایی که در داخل یا خارج رحم تشکیل می شوند. بیشتر فیبروم ها غیرسرطانی هستند.
  • کیست تخمدان؛ کیسه های پر از مایع که در داخل یا سطح تخمدان تشکیل می شوند.
  • آندومتریوز؛ شرایطی که بافت داخلی رحم در جایی خارج رحم رشد می کند مثل لگن که شایع ترین جا برای آندومتریوز است.
  • افتادگی لگن؛ وضعیتی که در آن لگن از جایگاه اصلی خود پایینتر آمده و به دیواره وا‌ژن فشار وارد کند.

جراحی لاپاراسکوپی ممکن است برای موارد زیر هم استفاده شود:

• هیسترکتومی یا برداشتن رحم؛ هیسترکتومی ممکن است برای درمان سرطان، خونریزی غیرطبیعی یا سایر اختلالات انجام شود.
  • بستن لوله رحمی؛ روشی که برای جلوگیری از بارداری با مسدود کردن لوله های رحمی یک زن استفاده می شود.
  • درمان بی اختیاری ادرار
  • این نوع جراحی گاهی اوقات هنگامی که معاینه فیزیکی یا آزمایشات تصویربرداری، مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی، اطلاعات کافی برای تشخیص بیماری را در اختیار قرار نمی دهند، استفاده می شود.

چه زمانی به انجام جراحی لاپاراسکوپی احتیاج است ؟

در موارد زیر ممکن است به لاپاراسکوپی نیاز داشته باشید:

درد شدید و / یا مزمن در شکم یا لگن

احساس یک توده در شکم

سرطان شکم که جراحی لاپاراسکوپی می تواند برخی از انواع سرطان را از بین ببرد.

یا اینکه به عنوان مثال آیا زنی می خواهد که به روش جراحی از بارداری جلوگیری کند؟

در این شرایط می توان از لاپاراسکوپی برای بررسی انسداد در لوله های رحمی و سایر شرایطی که می تواند بر باروری تأثیر بگذارد استفاده کرد.

جراحی لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

جراحی لاپاراسکوپی معمولاً در بیمارستان یا کلینیک انجام می شود و معمولاً روش انجام آن اینطور است:

1. روی یک میز عمل دراز خواهید کشید.
  2. بیشتر لاپاراسکوپی ها در حالتی که بیهوشی عمومی دارید انجام می شود. بیهوشی عمومی دارویی است که شما را بیهوش می کند. این کار به شما این اطمینان را می دهد  که در هنگام جراحی دردی احساس نخواهید کرد. پزشک متخصص بیهوشی به شما داروی بیهوشی داده یا از طریق  استنشاق گازهای بیهوشی عمل بیهوشی را برای شما انجام می دهد. اگر به شما بیهوشی عمومی داده نشود، دارویی در شکم شما تزریق می شود تا ناحیه را بی حس کند، بنابراین دردی احساس نمی کنید.
  3. وقتی بیهوش شدید یا شکمتان کاملاً بی حس شد، جراح یک برش کوچک درست زیر ناف یا نزدیک آن ناحیه ایجاد می کند.
  4. لاپاراسکوپ که یک لوله نازک با دوربین متصل شده است از طریق این برش وارد می شود.
  5. در صورت نیاز به  سایر ابزارهای جراحی ممکن است برش های کوچک تری ایجاد شود. پروب نوعی ابزار جراحی است که برای جستجو در مناطق داخلی بدن استفاده می شود.
  6. در این روش نوعی گاز به شکم شما وارد می شود. این گاز کمک می کند که جراح  در بدن شما راحت تر عمل جراحی را انجام دهد.
  7. جراح لاپاراسکوپ را در اطراف ناحیه مورد نظر حرکت می دهد. وی تصاویر شکم و اندام های لگن را بر روی صفحه رایانه مشاهده خواهد کرد.
  8. پس از انجام این کار، ابزار جراحی مورد استفاده و  گازی که به شکم وارد شده، خارج و برش های کوچک بسته می شوند.
  9. سپس شما را به اتاق ریکاوری منتقل می کنند.

ممکن است چند ساعت بعد از لاپاراسکوپی احساس خواب آلودگی یا حالت تهوع داشته باشید که طبیعی و به دلیل داروی بی هوشی است.

اقدامات قبل از انجام جراحی لاپاراسکوپی

اگر تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید، ممکن است لازم باشد شش ساعت یا بیشتر قبل از جراحی هیچ چیزی نخورید، حتی نوشیدن آب هم ممنوع است. از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در مورد دستورالعمل های خاص جراحی سوال کنید.

اگر تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید، حتما شخصی به عنوان همراه کنارتان باشد. بعد از بیدار شدن پس از عمل ممکن است حالات گیجی داشته باشید. علاوه بر این شما باید لباس های گشاد بپوشید. شکم شما ممکن است بعد از جراحی کمی زخم شود.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی

بسیاری از افراد پس از جراحی دچار درد یا ناراحتی خفیف می شوند. مشکلات جدی در این نوع عمل نادر است. اما می توانند شامل خونریزی در محل برش و عفونت باشند. عوارض احتمالی ممکن است شامل خونریزی از محل برش، آسیب به اندام های شکم یا اینکه گاز دی اکسید کربن به مکان هایی غیر از شکم وارد می شود.

در چه مواردی نباید جراحی لاپاراسکوپی انجام داد؟

اگرچه انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی به طور کلی عوارض چندانی ندارد اما در موارد زیر انجام لاپاراسکوپی توصیه نمی شود:

• روی دیواره شکم خود رشد تومور سرطانی پیشرفته داشته باشید
  • به سل طولانی مدت (مزمن) مبتلا باشید
  • مشکل خونریزی مانند تعداد پلاکت خون کم (ترومبوسیتوپنی)
  • از جراحی های دیگر دارای بافت اسکار (چسبندگی) زیادی باشید
  • داروی رقیق کننده خون مصرف  کنید.
  • بسته به شرایط پزشکی شما ممکن است خطرات دیگری نیز داشته باشد.

درصورتی که بیمار دچار اضافه وزن یا چاقی شکمی باشد، انجام این عمل نتیجه خوبی نخواهد داشت. اگر در گذشته سابقه خونریزی شکمی داشته اید هم موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید، زیرا احتمال اینکه در این دو حالت چنین عملی برای شما خطرناک نباشد، وجود دارد.

مراقبت های بعد از جراحی لاپاراسکوپی

پس از جراحی شما را به اتاق ریکاوری منتقل می کنند. روند بهبودی شما بسته به نوع بیهوشی شما انجام می شود و تحت مراقبت خواهید بود. هنگامی که فشار خون، نبض و تنفس شما ثابت و هوشیار شده اید، شما را به بخش منتقل می کنند، حتی اگر جراحی شما یک عمل سرپایی باشد ممکن است شما را به خانه بفرستند.

هنگامی که در خانه هستید، باید ناحیه جراحی را تمیز و خشک نگه دارید. پزشک در مورد نحوه استحمام به شما دستور می دهد. برای کشیدن بخیه حتما با پزشک مشورت کنید. در صورت استفاده از نوار چسب، باید آنها را خشک نگه داشت.

ممکن است از گاز دی اکسید کربن که هنوز در شکم شما است احساس درد کنید. این درد ممکن است چند روز طول بکشد و در شانه های شما هم احساس شود. اما هر روز باید کمی بهتر شود. طبق دستورالعمل پزشک، ممکن است داروی مسکن بخورید. آسپرین یا سایر داروهای ضد درد ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. توجه کنید که فقط داروهایی را مصرف کنید که پزشک معالجتان تأیید کرده است.

به مدت 1 یا 2 روز پس از عمل نوشیدنی های گازدار مصرف نکنید. این کار به کاهش درد ناشی از گاز دی اکسید کربن کمک می کند، همچنین نوشیدنی های گازدار ممکن است معده شما را اذیت کند. ممکن است به شما گفته شود که فعالیت بدنی خود را برای چند روز محدود کنید.

در صورت داشتن هر یک از مشکلات زیر با ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید:

• تب یا لرز
  • قرمزی، تورم  یا خونریزی  از محل برش
  • درد زیاد در اطراف محل برش
  • مشکل ادرار کردن

نتایج نهایی جراحی لاپاراسکوپی

نتایج شما ممکن است شامل تشخیص یا درمان یکی از مشکلات زیر باشد:

در بعضی موارد جراح شما ممکن است یک قطعه از بافت را برای آزمایش سرطان از بدن خارج کند.

توصیه می کنیم که برای جراحی لاپاراسکوپی بهترین متخصص را پیدا کنید. یک متخصص به تمام جوانب انجام یک عمل جراحی توجه می کند و مطمئن خواهید بود که مشکلی برای شما پیش نمی آید.