تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

سیکل قاعدگی یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی هر دختر بالغ یا خانم است که می‌تواند تا حد زیادی نشان دهنده سلامت فرد باشد. برای بسیاری از خانم‌ها این سؤال پیش می‌آید که تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

برای افرادی که از نظر جنسی فعال هستند تاخیر در پریودی می‌تواند هم نشانه یک خبر خوب یعنی بارداری و هم نشانه یک مشکل در اندام تولید مثل باشد.

گاهی نیز تنها به دلیل تغییر برخی شرایط مانند سن، تغییرات هورمونی، تغذیه، ورزش و موارد دیگری از این دست پریودی به تا خیر می افتد و طبیعی است به طور کلی اگر شما به توصیه پزشکان متخصص زنان معاینات دوره‌ای داشته باشید، نیازی نیست نگران باشید و موارد مشکوک در این معاینات بررسی می‌شوند.

البته شما نیز باید اگر علائمی دیدید گزارش دهید. به طور کلی تاخیر در پریود تنها تا چند روز طبیعی بوده و بعد از آن می‌تواند نشان‌دهنده بارداری یا یک مشکل باشد که باید توسط پزشک بررسی شود. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است و باید چه کرد.

تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

به طور کلی هر سیکل قاعدگی طبیعی بین 28 الی 35 روز متغیر است که برای برخی خانم‌ها ممکن است کمتر هم باشد و تا 21 روز کاهش پیدا کند. طول سیکل قاعدگی از اولین روز پریودی شما تا یک روز قبل از شروع پریودی بعدی است. مسائل مختلفی می‌توانند این سیکل را تحت تأثیر قرار دهند و شرایط روحی نیز به شدت روی این مسئله تاثیرگذار است.

بنابراین بین 4 الی 5 روز تاخیر در پریودی کاملا طبیعی بوده و مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که بیش از این طول بکشد، اگر برای بارداری اقدام کرده‌اید یا رابطه جنسی بدون محافظت و مشکوک داشته‌اید باید حتماً تست بارداری انجام دهید. در صورتی که باردار نبودید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا علت تاخیر در پریود شما مشخص شود و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم انجام گیرد.

چه عواملی باعث تاخیر در پریود می‌شوند؟

همانطورکه در مقدمه نیز اشاره کردیم موارد بسیار مختلفی می‌توانند باعث تاخیر در پریود شوند که برخی از آن‌ها نیز طبیعی بوده و جای نگرانی ندارند. از جمله مهم‌ترین موارد شایع که می‌توانند باعث تاخیر در پریود شوند، عبارتند از:

داشتن استرس

سیستم واکنش بدن نسبت به استرس ریشه در بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس دارد. هنگامی که سطح استرس شما بالا می‌رود، مغز شما به سیستم غدد درون ریز می‌گوید که بدن شما را با هورمون‌هایی که بتوانند این استرس را کاهش دهند، پوشش دهد. در این شرایط این هورمون‌ها عملکردهایی را که ضروری نیستند، از جمله عملکرد سیستم تولید مثل و ترشح هورمون‌های عامل پریود شدن را سرکوب می‌کنند. به همین دلیل استرس تخمک‌گذاری و پریود شدن را به تعویق می‌اندازد تا دوباره آرامش نسبی خود را به دست آورید.

کاهش یا افزایش وزن شدید

تغییرات شدید در وزن بدن در کوتاه مدت، می‌تواند در زمان پریود شما اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، افزایش یا کاهش شدید چربی بدن می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که باعث می‌شود قاعدگی شما تاخیر داشته باشد یا برای چند سیکل قاعدگی کاملاً متوقف شود.

تمرینات ورزشی شدید

یک برنامه ورزشی تمرینی شدید می‌تواند باعث از بین رفتن دوره‌های قاعدگی یا تاخیر زیاد در آن شود. این حالت بیشتر در کسانی که روزانه چندین ساعت تمرین می‌کنند و ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند، دیده می‌شود. زیرا، عمداً یا ناخواسته، فرد کالری بیشتری از آنچه مصرف می‌کند می‌سوزاند.

وقتی کالری زیادی می‌سوزاند، بدن انرژی کافی برای کار کردن همه سیستم‌های خود از جمله سیستم تولید مثل را ندارد. این می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که چرخه قاعدگی شما را از بین می‌برد و یا باعث تاخیر در دوره‌های قاعدگی می‌شود. در این موارد دوره‌ها معمولاً به محض کاهش شدت تمرین یا افزایش کالری دریافتی، به حالت عادی برمی‌گردند.

ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مجموعه‌ای از موارد ناشی از عدم تعادل هورمون‌های تولید مثل است. افراد مبتلا به PCOS تخمک گذاری منظمی ندارند. در نتیجه ممکن است دوره‌های قاعدگی آن ها از حد نرمال سبک تر باشد در زمان هایی دچار اختلال و بی نظمی شوند یا به کلی تا مدتی پریود نشوند.

سایر علائم PCOS می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش موهای زائد یا طبیعی صورت و بدن
  • افزایش آکنه در صورت و بدن
  • موهای کم پشت
  • افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن
  • لکه های تیره پوست ، اغلب روی چین و چروک های گردن ، کشاله ران و زیر پستان‌ها
  • ناباروری

استفاده از روش‌های کنترل بارداری

قرص‌هایی که برای کنترل یا جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند، بخصوص در چند ماه اول مصرف می‌توانند تغییراتی در پریود ایجاد کنند که یکی از این تغییرات تاخیر در زمان پریودی است. به همین ترتیب، وقتی قرص را قطع می‌کنید، ممکن است چند ماه طول بکشد تا چرخه شما به حالت طبیعی برگردد. اگر از روش کنترل بارداری هورمونی دیگری، از جمله آی یو دی، ایمپلنت یا تزریق استفاده می‌کنید، ممکن است قاعدگی شما برای چند ماه کاملا متوقف شود. اینجاست که می گوییم قرص اورژانسی و پریود به هم مرتبط هستند.

ورود به دوره یائسگی

به طور معمول از اواسط دهه 40 تا 55 سالگی احتمال ورود به دوره یائسگی یعنی قطع کامل پریودی وجود دارد. معمولاً در طول این سال‌ها نیز احتمال تاخیر در پریودی و بی نظمی در برخی دوره‌ها وجود دارد. حتی ممکن است یک یا چند ماه پریود نشوید و دوباره پریود شوید. شدت پریود نیز در این دوران تغییر می‌کند.

یائسگی زودرس

اگر قبل از 40 سالگی دچار یائسگی شوید، به آن یائسگی زودرس گفته می‌شود. در این صورت تخمدان شما آن‌طور که باید کار نکرده و استروژن کافی تولید نمی‌کند. با پایین آمدن سطح استروژن، علائم یائسگی مانند تغییر در شرایط پریودی و تاخیر را تجربه خواهید کرد. همچنین ممکن است گرگرفتگی، تعریق شبانه و مشکل خواب داشته باشید.

علائم دیگر نارسایی یائسگی زودرس عبارتند از:

  • خشکی واژن
  • مشکل بارداری
  • کاهش میل جنسی
  • مشکل در تمرکز

ابتلا به بیماری تیروئید

تیروئید شما یک غده پروانه‌ای شکل در گردن شما است که هورمون‌هایی تولید می‌کند و به تنظیم بسیاری از فعالیت‌های بدن از جمله چرخه قاعدگی کمک می‌کند. چندین بیماری شایع تیروئید از جمله کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید وجود دارد. کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید می‌توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند و باعث بی‌نظمی آن شوند.  اما معمولاً پرکاری تیروئید باعث پریودهای دیررس یا از دست رفته می‌شود. در صورت وجود مشکل تیروئید بعضی اوقات، ممکن است پریود شما برای چندین ماه از بین برود.

علائم دیگر مسئله تیروئید عبارتند از:

  • تپش قلب
  • تغییر اشتها
  • تغییرات وزن غیر قابل توضیح
  • عصبی بودن یا اضطراب
  • لرزش خفیف دست
  • خستگی
  • تغییر در رشد موها یا ریزش مو
  • مشکل خواب

ابتلا به یک بیماری مزمن

برخی از مشکلات مزمن سلامتی، به‌ویژه بیماری سلیاک و دیابت، گاهی اوقات با بی نظمی قاعدگی همراه است. بیماری سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی است که بر سیستم هضم شما تأثیر می‌گذارد. هنگامی که افراد مبتلا به سلیاک گلوتن می‌خورند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها با حمله به مخاط روده کوچک واکنش نشان می‌دهد.

وقتی روده کوچک آسیب می‌بیند، توانایی بدن در جذب مواد مغذی از غذا را مختل می‌کند. سوء تغذیه بعدی بر تولید طبیعی هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد و منجر به از دست رفتن دوره‌های قاعدگی و سایر بی نظمی‌های قاعدگی می‌شود. مبتلایان به دیابت نوع 1 و 2 نیز ممکن است در موارد نادر از دست دادن پریودی را تجربه کنند. این شرایط فقط زمانی اتفاق می‌افتد که سطح قند خون کنترل نشود.

باردار بودن

اگر احتمال بارداری وجود دارد و چرخه‌های شما معمولاً منظم است، زمان آن رسیده که آزمایش بارداری انجام دهید. سعی کنید این کار را حدوداً یک هفته پس از تاخیر در قاعدگی انجام دهید. انجام زودتر تست می‌تواند نتیجه منفی کاذب را به شما نشان دهد. اگر قاعدگی شما معمولاً نامنظم است، یافتن زمان مناسب برای انجام آزمایش بارداری دشوارتر خواهد بود. در این موارد بهتر است برای چند بار تست را انجام دهید.

سایر علائم اولیه بارداری که باید مراقب آن باشید، عبارتند از:

  • سینه‌های حساس و دردناک
  • سینه‌های متورم
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خستگی

درمان تاخیر در پریودی

اگر تاخیر در پریودی ناشی از مشکل خاصی نباشد، بعد از 4 یا 5 روز تاخیر اتفاق افتاده و مسئله خاصی نیست. اما در صورت تاخیر بیشتر برای درمان باید به متخصص زنان مراجعه کنید و به هیچ وجه از درمان‌های خانگی برای شروع خونریزی استفاده نکنید مگر اینکه پزشک راه حلی را پیشنهاد داده باشد. بعد از اینکه پزشک شما را به طور کامل معاینه کرد و آزمایشات لازم انجام شد و علت مشخص گردید، بهترین دارو و درمان برای شما تجویز خواهد شد.

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم اینکه تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است معمولاً به شرایط شما اعم از تغذیه، فعالیت، داروهای مصرفی، شرایط روحی و … بستگی دارد. معمولاً تا 4 یا 5 روز تاخیر کاملا طبیعی است، اما بعد از آن باید پیگیر علت تاخیر باشید تا اگر نیاز است اقدامات درمانی انجام شود، هرچه زودتر دست به کار شوید.

در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند. برای مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه یا شماره‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.