هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری، فرزند شما از مرحله رویانی به جنینی وارد شده و با رشدی بسیار سریع به اندازه یک گیلاس است و در حدود دو و نیم سانتی متر طول دارد. ماهیچه‌های جنین قویتر می‌شوند و نوزاد شما اکنون با حرکات اعضای بدن خود در مایع آمنیوتیک موج‌هایی ایجاد می‌کند. در هفته نهم بارداری این احتمال وجود دارد که برای نخستین بار صدای ضربان قلب جنین را بشنوید البته همیشه این امکان وجود ندارد و حرکات جنین ممکن است مانع از شنیدن ضربان قلب شود.

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری اندازه جنین شما در حدود اندازه یک گیلاس یا زیتون است. از آنجا که ساختار فیزیکی بدن جنین ۹ هفته‌ای، شکل‌گرفته است، آمادگی آن را دارد که به سرعت وزن اضافه کند. در  هفته نهم بارداری تغییرات بسیاری در بدن جنین اتفاق می‌افتد که به طور کلی، تغییرات جالب زیر در بدن او ایجاد می‌شود:

  • سر و گردن: سر بیشتر صاف و گرد و صورت تشکیل می‌شود. قسمت سر بیشتر رشد یافته، هرچند هنوز هم شبکه وار و تور مانند هستند. انگشتان دست و پا در حال حاضر قابل مشاهده هستند.
  • چشم: چشم‌ها بسته اند، اما رنگدانه شبکیه کامل شده است.
  • دهان: سطح زبان در حال حاضر دارای جوانه‌های طعم دار است و استخوان‌های سقف دهان شروع به جوش خوردن می‌کنند.
  • گوش‌ها: گوش خارجی به طور کامل تشکیل شده است و برجسته‌تر در سر دیده می‌شود.
  • اندام‌ها: رشد اندام‌های بدن ادامه دارد و زانو و آرنج تشکیل شده است و دست و پا‌ها خم می‌شوند.
  • شکم و لگن: کبد، طحال و کیسه صفرا و روده‌ها تشکیل می‌شوند، اما اندام جنسی غیر قابل تشخیص است.

هرچند اندام‌های تناسلی بیرونی او تشکیل‌شده‌اند اما در هفته نهم بارداری نمی‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد و لازم است چند هفته دیگر صبر کنید تا بتوان تشخیص داد جنین پسر است یا دختر. مواردی که ذکر شد، چیزی است که در  هفته نهم بارداری از آن انتظار می رود.

وضعیت مادر در هفته نهم بارداری

 از اول تا هفته نهم بارداری هورمون‌ها تأثیرگذارترین نقش را در بدن مادر داشتند. در این هفته میزان هورمون حاملگی به بالاترین زمان خود می رسد و ترشحات مهبلی کمی افزایش می‌یابد. سینه‌های مادر پرتر و حساس‌تر می‌شوند و به علت ازدیاد چربی در زیر پوست نیاز بیشتری به شست و شوی موهای سر نیاز می شود.

ممکن است برخی از مادران با اینکه در هفته نهم بارداری هستند اما هنوز حامله به نظر نرسند. حجم خون همچنان در حال افزایش است و این اتفاق در سه ماه دوم به حداکثر خود می رسد و در سه ماه سوم بارداری کاهش می‌یابد.

در هفته نهم بارداری ترشح هورمون پروژسترون،‌ ماهیچه‌ها و عضلات مادر را شل می‌کند و این علتی است که باعث کندتر هضم شدن غذا در بدن می شود و در نتیجه مشکلاتی نظیر نفخ یا باد معده و آروغ زدن را افزایش می دهد. البته شل‌ شدن عضلات عوارض دیگری مثل عفونت و برفک واژن را هم ایجاد می‌کند. هم چنین ممکن است مادر در هفته نهم حاملگی از لحاظ روحی و عاطفی، شدیدا متلاطم شود. تغییرات سریع خلق‌وخو در این مرحله بسیار متداول است.

علائم شایع مادر در هفته نهم بارداری

در هفته نهم حاملگی نیز مانند هفته‌های قبل عوارضی دارد که ممکن است برخی از زنان کمتر و برخی بیشتر آنها را تجربه کنند. افزایش ترشحات واژن، تغییرات پوستی و واریس از مواردی است که برخی از زنان طی این هفته با آنها روبه‌رو خواهند شد، اما عوارض شایع‌تر در مورد بیشتر زنان شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • خستگی
  • یبوست
  • تکرر ادرار
  • تهوع و استفراغ
  • نوسانات خلقی
  • حساسیت پستان‌ها

با افزایش سطح پروژسترون و استروژن، ممکن است برخی علائم مانند حالت تهوع بین هفته‌های هشت تا دوازده افزایش و پس از آن کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، ممکن است مادر سردرد ناشی از تغییرات هورمونی را تجربه کند. سردرد در دوران بارداری شایع است و می‌تواند عوامل بسیاری داشته باشد، این عارضه اغلب به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد و طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، علل سردرد در دوران بارداری عبارتند از: افزایش حجم خون، استرس و کمبود خواب.

مراقبت های بارداری در هفته نهم بارداری 

در این هفته اگر خونریزی همراه با درد در مادر مشاهده شود، باید به پزشک مراجعه کرد. مادران از هفته نهم حاملگی نباید اجسام سنگین را بلند کرده و با سرعت از پله‌ها تردد نکنند چرا که ممکن است موجب خونریزی شود. هنگام بالا رفتن از پله آرام این کار را انجام داده و بعد از بالا رفتن از چند پله حتماً چند دقیقه‌ای استراحت باید کرد. همچنین در هنگام نشستن برای آن که فشار زیادی به بدن نیاید یک زیر پایی یا صندلی قرار داده تا مشکلی پیش نیاید.

دومین دیدار با پزشک معمولا در هفته‌ 8 تا 12 بارداری اتفاق می‌افتد. در این دوره ضربان قلب جنین شنیده خواهد شد. در این زمان عوامل زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • وزن
  • فشار خون
  • ادرار برای قند و پروتئین
  • اندازه رحم
  • اندازه فوندوس (بالای رحم)
  • سوالات و نگرانی‌‌های بارداری شما

سونوگرافی هفته نهم بارداری

سونوگرافی در هفته نهم بارداری معمولا به صورت ترانس واژینال (سونوگرافی از طریق واژن) انجام می شود. این به آن معناست که پزشک با پروب سونوگرافی واژینال انجام می‌دهد، چون رحم هنوز در پشت استخوان لگن قرار دارد. پروب سونوگرافی ابزاری است که با دریافت صوت و انتقال انعکاس آن می‌تواند بازتابی از بافت‌ها و اندام‌ها را ایجاد نماید.

پروب امواج صوتی را منتشر می کند که موجب می شود تصویری از جنین 9 هفته ای در صفحه مانیتور نمایش داده شود. این سونوگرافی نشان می دهد که حاملگی در رحم اتفاق افتاده و بارداری خارج رحمی در کار نیست. در حال حاضر جنین ضربان قلب قوی دارد و می توان آن را شنید.

ورزش‌های هفته نهم بارداری

اگر مادران تا پیش از بارداری ورزش نمی‌کردند، می‌توان این کار را در دوران بارداری شروع کرد. در واقع هرگونه فعالیت برای تناسب اندام در دوران بارداری موثر است. پیاده‌روی کالری بدن را می‌ سوزاند و ماهیچه‌ ها را قوی می‌کند، گردش خون را سرعت می‌ بخشد و از یبوست جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این‌ ها خطر بیماری‌ های قلبی، سرطان کولون، افسردگی و عصبانیت را نیز کاهش می‌ دهد.

تغذیه در هفته نهم بارداری

بارداری به مادران این فرصت را می‌دهد تا با دید تازه‌ای به عادات غذایی خود نگاه کنند. زیرا این عادات غذایی بر مادر و کودک در حال رشد تاثیر می‌گذارد. رژیم غذایی سالم شامل مکمل‌ های بارداری مانند مولتی ویتامین‌ ها است که باید پس از مشورت با پزشک متخصص زنان مصرف شود. باید از 3 ماه اول بارداری یک رژیم غذایی سالم را آغاز کرده و در طول بارداری آن رژیم ادامه پیدا کند.