لکه بینی در دوران بارداری

لکه بینی در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول امری عادی است اما به دلیل اینکه بعضی مواقع این خونریزی ها شدید است. بنابراین شناخت علت آن و مراجعه به پزشک در حفظ سلامت مادر و جنین ضروری به نظر می رسد.

لکه بینی در بارداری می تواند ناراحت کننده باشد، اما همیشه جدی و خطرناک نیست. بسیاری از زنانی که در دوران بارداری لکه بینی دارند، نوزاد خود را سالم به دنیا می آورند. لکه بینی، مقدار کمی از خون صورتی، قرمز یا قهوه ای تیره است. اگر لکه ها قهوه ای یا قرمز باشند، شبیه به آن چیزی که در پایان قاعدگی مشاهده می کنید، پس لکه بوده و جای نگرانی ندارد. اگر قرمز روشن باشد، باید بگوییم که دیگر نمی توان به آن لکه گفت و باید آن را خونریزی در نظر گرفت.

لکه بینی در دوران بارداری

علت لکه بینی در دوران بارداری

لکه بینی در زمان حامگی می تواند تحت تاثیر علت های مختلفی باشد که همه آنها نگران کننده نیست. شاید برای شما جالب باشد که تقریبا 25% از خانم های باردار در 12 هفته ابتدایی شاهد لکه هایی هستند. اغلب لکه ها در هفته های ششم و هفتم بارداری مشاهده می شوند.

لکه بینی آنجایی نگران کننده می شود که یکی از نشانه های سقط جنین هم به حساب می آید. البته نگران نباشید در بسیاری از موارد می بینیم که مادر باردار شاهد لکه هایی است و در نهایت نوزاد خود را سالم به دنیا می آورد.

علت لکه بینی در سه ماهه اول بارداری

 

 خون ریزی کاشت یا لانه گزینی

خون ریزی لانه گزینی 6 تا 12 روز پس از استقرار تخمک در رحم زن رخ می دهد. خون ریزی لانه گزینی نشان دهنده این است که جنین در دیواره رحم مادر مستقر شده است. هر زنی خونریزی لانه گزینی را تجربه نخواهد کرد، اما برای زنانی که آن را تجربه می کنند، معمولاً یکی از اولین علائم بارداری است.

خون ریزی کاشت 6 تا 12 روز پس از استقرار تخمک در رحم زن رخ می دهد. خون ریزی کاشت نشان دهنده این است که جنین در دیواره رحم مادر مستقر شده است. رنگ خون در خون ریزی لانه گزینی معمولاً به رنگ صورتی روشن تا قهوه ای تیره است. لکه بینی در دوران بارداری مربوط به لانه گزینی برای چند ساعت حداکثر 3 روز طول می کشد و به خودی خود متوقف می شود.

حاملگی خارج رحمی

در بارداری خارج رحمی باید سریعا به پزشک مراجعه شود. در بارداری خارج رحمی، جنین در خارج از رحم که در اکثر مواقع لوله رحمی است، رشد می کند. اگر جنین در همین وضعیت به رشد خود ادامه دهد، در نهایت منجر به پاره شدن لوله رحمی می شود که برای مادر بسیار خطرناک خواهد بود. اگرچه این نوع بارداری خیلی خطرناک است، اما تنها در 2 درصد بانوان اتفاق می افتد.
خون ریزی یا لکه بینی در دوران بارداری خارج رحمی معمولاً با علائم زیر همراه است:

  • درد شدید شکم یا لگن
  • ضعف، سرگیجه یا غش
  • فشار هنگام دفع مدفوع

 زایمان زودرس یا سقط جنین

بیشترین دلیل نگرانی مادران باردار از خونریزی در طول ۱۳ هفته اول دوران بارداری، مربوط به سقط جنین مکرر در این دوره زمانی است. حدود نیمی از بانوان که در این زمان خونریزی داشته اند در نهایت جنین خود را سقط می کنند اما این دلیل نمی شود که با هر لکه بینی بارداری دچار نگرانی شوند، مخصوصا اگر علائم دیگری نداشته باشند. خون ریزی ناشی از سقط جنین می تواند منجر به بروز علائم زیر شوند:

  • کمر درد خفیف و شدید
  • کاهش وزن
  • ترشحات سفید و صورتی
  • گرفتگی یا انقباضات
  • کاهش ناگهانی علائم بارداری

پزشک احتمالاً دو یا چند آزمایش خون را برای بررسی میزان هورمون حاملگی بیمار انجام خواهد داد. به این هورمون گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) گفته می شود. فاصله آزمایشات 24 تا 48 ساعت خواهد بود. کاهش سطح hCG نشان دهنده از دست رفتن حاملگی است. سقط جنین شایع بوده و در حدود 20 درصد افرادی که باردار هستند، اتفاق می افتد.

علل ناشناخته

همچنین ممکن است به یک دلیل غیرقابل شناسایی لکه بینی در دوران بارداری داشته باشید. در اوایل بارداری بدن شما تغییرات زیادی را تجربه می کند. تغییرات دهانه رحم می تواند لکه بینی خفیف در برخی از زنان را به همراه داشته باشد. تغییرات هورمونی نیز ممکن است باعث بروز چنین حالتی شود.

احتمال لکه بینی بعد از رابطه جنسی هم وجود دارد. البته در بعضی از خانم ها اگر رابطه جنسی به تعداد دفعات مکرر انجام شود، لکه بینی اتفاق می افتد. از دیگر علائم ناشناخته می توان به عفونت اشاره کرد. عفونت یکی از علائم خطرناک در دوران بارداری است. به همین دلیل پیشنهاد می دهیم که در صورت مشاهده لکه بینی سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت لکه بینی در سه ماهه دوم بارداری

وجود برخی از دردها و مقدار کمی لکه بینی در سه ماهه دوم بارداری طبیعی است اما زنانی که شاهد خون ریزی خفیف، لکه بینی یا ترشحات غیر طبیعی هستند باید با پزشک متخصص مشورت کنند. خون ریزی خفیف یا لکه بینی در سه ماهه دوم ممکن است ناشی از تحریک دهانه رحم باشد که معمولاً پس از رابطه جنسی یا معاینه دهانه رحم رخ می دهد اما این خون ریزی کاملا طبیعی بوده و معمولاً باعث نگرانی نمی شود.


پولیپ دهانه رحم یکی دیگر از دلایل احتمالی لکه بینی حاملگی در سه ماهه دوم خواهد بود . پولیپ یک رشد بی ضرر در دهانه رحم است. به دلیل افزایش تعداد رگ های خونی در بافت اطراف دهانه رحم، احتمال دارد زنان در دوران بارداری لکه بینی را تجربه کنند. در دوران بارداری، پولیپ های دهانه رحم ممکن است متورم یا تحریک شده و باعث خون ریزی شود. زنان باردار اگر در سه ماهه دوم، خون ریزی واژینال شبیه دوره قاعدگی شدید دارند، باید سریعاً به پزشک اطلاع دهند.

لکه های بارداری شدید در سه ماهه دوم ممکن است نشانه علائم شرایط جدی تر و  مشکلات جفت باشد، مانند:

جفت سرراهی

این شرایط زمانی پیش می آید که جفت به سمت پایین متمایل شده یا جلوی کانال زایمان را می گیرد. البته این اتفاق بسیار نادر است، اما اگر هم رخ دهد، باید سریعا اقدامات مراقبتی انجام گیرد. این نوع خونریزی بدون درد و علامت خاصی اتفاق می افتد.

چسبندگی جفت

چسبندگی جفت باعث می شود جفت بسیار عمیق تر از حد معمول در رحم نفوذ کند. چسبندگی جفت بیشتر در سه ماهه سوم بارداری موجب خون ریزی می شود.

کندگی جفت

گاهی اوقات جفت خیلی زود از رحم جدا می شود. کندگی جفت می تواند باعث خون ریزی، کمردرد و گرفتگی شدید شکم شود. تشخیص زود هنگام آن می تواند از بروز عوارض شدید برای مادر و نوزاد جلوگیری کند.

علت لکه بینی در سه ماهه سوم بارداری

لکه بینی در اواخر بارداری احتمال دارد بعد از رابطه جنسی یا معاینه گردن رحم  باشد که در حد خون ریزی کم یا لکه بینی خواهد بود. این خون ریزی ها معمولی و طبیعی هستند. زنان در صورتی که در اواخر بارداری خون ریزی شدید واژن دارند، باید فورا به دنبال درمان باشند. خون ریزی در اواخر دوره بارداری می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

زایمان زودرس

لکه بینی در اواخر دوران بارداری می تواند نشانه اولیه زایمان زودرس باشد. بعضی از خانم ها ممکن است متوجه ترشحات و لخته های غیر طبیعی مخاطی شوند. یک لخته مخاطی ترکیبی از ترشحات واژن، مخاط و خون است. زنانی که سابقه خون ریزی در سه ماهه دوم دارند می توانند در مورد اینکه آیا در معرض خطر زایمان زودرس هستند یا نه و برای به حداقل رساندن این خطر با پزشک خود صحبت کنند.

پارگی رحم

لکه بینی در دوران بارداری ممکن است به دلیل پاره شدن جای بخیه در سزارین بارداری قبلی اتفاق بیافتد که بسیار خطرناک است و نیاز به عمل سزارین فوری دارد. از دیگر علائم، احساس درد و فشار در ناحیه زیر شکم است.

وازا پرویا

وازا پرویا مشکلی در عروق خونی کودک است. وازا پرویا باعث می شود که برخی از رگ های خونی کودک به موازات دهانه رحم، حرکت کنند. این رگ های خونی ممکن است باعث خون ریزی غیر طبیعی به خصوص در اواخر بارداری یا در دوران زایمان زودرس شود. خانم هایی که وازپرویا دارند معمولاً سزارین می شوند.

در صورت لکه بینی در دوران بارداری چه کاری باید انجام دهید؟

اولین کاری که در این زمان باید انجام بدهید، حفظ خونسردی است. اگرچه لکه بینی می تواند نشانه بروز اتفاقات بدی باشد اما احتمال خطرناک بودن آن بسیار کم است. درصورتی که هیچ نشانه دیگری مانند تب، درد و… ندارید، پیشنهاد می دهیم که تا لکه بینی بعدی صبر کنید.

اگر همراه با لکه بینی علائم دیگری هم دارید، باید هرچه سریع تر موضوع را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید و برای انجام آزمایش ها آماده شوید. البته باز هم می گوییم که خونسری خود را حفظ کنید و نگران نشوید احتمال سقط جنین یا اتفاقات ناگوار دیگر بسیار کم است.