حالت تهوع در بارداری

داشتن حالت تهوع در بارداری، امری شایع در بین بانوان است. این اختلال بیشتر در صبح ها و بعد از بیدار شدن از خواب احساس می شود. در صورتی که شدت علائم شدید باشد، در ساعات دیگر روز نیز تکرار خواهد شد. با ما همراه باشید تا هر اطلاعاتی که لازم است در مورد تهوع بارداری بدانید رادر اختیارتان قرار دهیم.

شروع حالت تهوع در بارداري

حدودا سه چهارم زنان باردار در سه ماهه اول حاملگی خود از تهوع رنج می برند. به این حالت، بیماری صبحگاهی یا ویار گفته می شود. در برخی از زنان صبح ها بدتر بوده و با گذشت روز بهتر می شود. حالت تهوع در بارداري معمولا در سه ماهه اول بارداري آغاز خواهد. به عبارت دیگر تهوع معمولاً در حدود هفته ششم شروع می شود اما احتمال بروز آن زودتر و در هفته چهارم نیز هست. تهوع معمولاً در طول ماه های بعد شدیدتر می شود و تا هفته ١٤يا١٥ ادامه پيدا مي كند.

تهوع در بارداري ممكن است مدتی قطع شده و دوباره آغاز شود. هم چنین ممکن است که در برخي از زنان تا روزهای پایان بارداري و زایمان نیز ادامه پيدا كند. در این صورت برای کنترل حالت تهوع در بارداری باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد.

دلایل حالت تهوع در بارداری

علت تهوع و استفراغ بارداری مشخص نیست. دلایل زیادی مطرح شده است ولی هیچ کدام از آنها به طور کامل ثابت نشده اند. در زیر برخی از این دلایل را بیان می کنیم :

●    افزایش سریع هورمون بارداری در ابتدای بارداری مانند استروژن
●    حساسیت دستگاه گوارش
●    افزایش حس بویایی و حساسیت زن باردار به بو
●    کمبود ویتامین ها از جمله ویتامین B
●    مصرف غذاهای پرچرب
●    مشکلات روحی و روانی
●    استرس
●    حس پیشرفته بویایی
●    دو قلو باردار بودن

موارد مؤثر در افزایش حالت تهوع در بارداری

در تعدادی از خانم ها تهوع بارداری بیشتر ایجاد می شود که شامل:

●    بانوانی که در بارداری قبلی خود این علائم را داشته اند.
●    بانوانی که در دوران مصرف قرص های ضد بارداری دچار تهوع و استفراغ می شدند.
●    بانوانی که بعد از استشمام بو یا مزه خاصی دچار تهوع می شوند.
●    در بارداری که جنسیت جنین دختر است.
●    افرادی که بیماری مسافرت دارند.
●    ابتلا به بیماری میگرن
●    افراد دیابتی
●    بیماری های روحی و روانی
●    افراد سیگاری
●    بالا بودن سن مادر
●    استعداد ژنتیکی تهوع حاملگی

علائم و نشانه های حالت تهوع در بارداری

علائم حالت تهوع در بارداری معمولا از اوایل ماه دوم و سوم بارداری آغاز می شود. بسیاری از خانم ها از اواسط بارداری خود احساس بهتری خواهند داشت، البته ممکن است این حالت تا اواخر بارداری ادامه پیدا کند.

از این علائم عبارت است از :

●    تکرر ادرار
●    ضعف
●    سردرد
●    تغییرات دمای بدن
●    مشکلات گوارشی
●    تغییر رنگ ادرار (زرد تیره)
●    احساس سرگیجه به خصوص هنگام ایستادن
●    کاهش وزن

درمان تهوع بارداری

هیچ درمانی وجود ندارد که علائم تهوع بارداری را به طور کامل از ببرد. هدف از درمان حالت تهوع در بارداری کاهش شدت علائم است تا بیمار بتواند به مقدار کافی بخورد یا بیاشامد.

با رعایت موارد زیر و مصرف مواد غذایی که در ادامه مطرح می کنیم، تا حد بالایی می توانید از علائم حالت تهوع در بارداری بکاهید :

● غذا خوردن به محض این که احساس گرسنگی می کنید، حتی قبل از این که احساس گرسنگی داشته باشید.

● از دراز کشیدن بعد از خوردن هر چیزی بپرهیزید. دراز کشیدن به خصوص روی سمت چپ بدن، هضم غذا را کند می کند.

● برای جلوگیری از بازگشت حالت تهوع در بارداری، چند دقیقه روی تخت نشسته و بعد آرام بلند از تخت بلند شوید.

● تعداد وعده های بیشتر و میان وعده هایی در طول روز داشته باشید تا هرگز شکمتان خالی نماند. غذاهای سرشار از پروتئین (مانند تخم مرغ، مرغ، ماهی)، کربوهیدرات (مانند موز و سیب زمینی و ماکارانی) و غذاهای کم چرب، بهترین گزینه هستند.

● از قرار گرفتن در محیط هایی که باعث ناراحتی معده می شوند، مانند مکان های گرم یا پر سر و صدا دوری کنید. ممکن است با قرار گرفتن در این مکان ها حالت تهوع در بارداری دست یابد.

نوشیدن آب : مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن را مرطوب نگه دارید و آب خوردن به طور منظم هضم را بهبود می بخشد.

● مصرف نعنا : نعنا متانول دارد که اثر بی حسی ایجاد می کند تا از استفراغ در طول دوران بارداری جلوگیری شود. یک قاشق چای خوری نعناع را با یک فنجان آب داغ اضافه آن را به مدت پنج تا ده دقیقه خیس کرده و با عسل یا شکر میل کنید. نوشیدن این دمنوش بعد از بیدار شدن کمک بسیاری به کنترل حالت تهوع شما خواهد کرد.

استفاده از لیمو ترش تازه

لیمو بوی آرامش بخش و اثر آرامش بخشی روی بدن دارد پوست لیمو تازه را بو بکنید تا استفراغ و تهوع را تسکین دهد. چند قطره روغن اسانس لیمو را روی دستمال بریزید و وقتی احساس تهوع دارید آن را بو کنید.

مصرف ویتامین B6

مصرف مقدار کافی ویتامین ب6 در دوران بارداری می تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند. یک قاشق چای خوری ملاس (که غنی از ویتامین ب6) است را هر شب قبل از رفتن به خواب بخورید.

زنجبیل

پودر زنجبیل در کاهش حالت تهوع در بارداری مؤثر است. البته پیشنهاد می دهیم که در دوران بارداری زنجبیل را به مقدار کمی مصرف کنید، زیرا تاثیر زنجبیل برروی جنین هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

ماست

لبنیات حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین ب 12 است که این ویتامین به کاهش حالت تهوع در دوران بارداری کمک بسیار زیادی می کند.