جوش در ناحیه تناسلی زنان

اگر اخیرا متوجه وجود جوش در ناحیه تناسلی خود شده اید و از این موضوع بسیار ناراحتید و می ترسید که این مشکل علامت مشکل و بیماری بزرگتری باشد، باید به شما بگوییم که چندین مورد ممکن است موجب بوجود آمدن جوش در ناحیه تناسلی زنان شود و ممکن است برخی از آنها دلایلی خطرناک داشته باشند و لازم باشد شما سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید. بنابراین تا انتهای این مطلب با کلینیک زنان زایمان ما همراه باشید تا دلایل جوش در ناحیه تناسلی زنان را بررسی کنیم.

جوش های معمولی روی واژن

احتمالاً شما فکر می کردید به محض پشت سر گذاشتن سن نوجوانی جوش ها تمام شده است، اما اینطور نیست و جوش ها هنوز هم می توانند شما را در بزرگسالی آزار دهند. جوش ها ممکن است هرجای دیگری جز صورت شما را بیرون بزنند و اذیت کنند.

بهترین متخصص زنان در کلینیک ما می گوید: “همانند هر جای دیگر بدن ممکن است در ناحیه واژن نیز دچار آکنه شویم.” این موارد دقیقاً مانند سایر لکه های آکنه به نظر می رسند: قرمز، تحریک شده و گاهی پر از چرک. (هنگامی که پر از چرک باشند، ممکن است به صورت برجستگی های سفید نزدیک واژن ظاهر شوند). برای درمان این جوش ها کافی ست همانند جوش های صورت صبر داشته باشید و انها را تحریک نکنید تا خود به خود از بین بروند.

علت جوش در ناحیه تناسلی زنان

از بین بردن موهای زائد

از بین بردن موهای ناحیه واژن با تیغ و هر روش دیگر می تواند برای شما ایجاد حساسیت کرده و موجب جوش در ناحیه تناسلی شود. از طرفی عدم رعایت بهداشت و شیو نکردن ناحیه واژن می تواند منجر به ایجاد جوش های چرکی شود. بنابراین تنها راه خلاصی از این نوع جوش ها، استفاده از لیزر موهای زائد بیکینی است. لیزر موهای زائد با بهترین دستگاه لیزر، می تواند شما را از این دسته از جوش ها خلاص کند.

داشتن موهای زیرپوستی

جوش در ناحیه تناسلی زنان

گاهی اوقات موهای ناحیه واژن دوباره در پوست شما فرو می روند و باعث ایجاد موهای زیر پوستی می شوند. شایع ترین دلیل ایجاد برجستگی های دردناک در ناحیه واژن، موهای زیرپوستی است. این نوع از برجستگی ها در نهایت باید خود به خود از بین بروند. اگر برجستگی از بین نرود یا علائم عفونت (قرمزی، تورم، درد یا چرک) داشته باشد باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

قرار گیری در معرض آفتاب

با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند کک و مک یا خال های جدیدی را روی ناحیه تناسلی شما ایجاد کند، همچنین اصطکاک مداوم ناشی از تماس پوست با لباس می تواند باعث ایجاد جوش شود. گاهی اوقات به دلیل استفاده از نوار بهداشتی بودار و پلاستیکی شاهد ایجاد جوش در ناحیه تناسلی هستیم. در این شرایط پیشنهاد می شود که نوع نوار بهداشتی را تغییر دهید و از انواع دیگری استفاده کنید.

اما بحث مهم تر درمورد خال ها است. خال ها در اکثر موارد چیز نگران کننده ای نیستند، اما مهم این است که شما قادر باشید تفاوت بین انواع طبیعی و مشکوک را تشخیص دهید – به خصوص اگر زمان زیادی را در آفتاب می گذرانید.

بر اساس نظر بهترین متخصص زنان و متخصص پوست، خال های معمولی معمولاً گرد و به طور منظم بوده و می توانند صاف یا برجسته باشند. با این حال خال های غیر معمول نامتقارن و چند رنگ هستند و اندازه آنها می تواند با گذشت زمان افزایش یابد، این خال ها  معمولا در ناحیه کشاله ران شما نیز ظاهر شوند. بنابراین اگر همچنین موردی را مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کیست چربی

نشستن پشت میز از ساعت 9 تا 5، تعریق در ورزشگاه و پوشیدن لباس زیر تنگ تقریباً در هر دقیقه از روز  موجب می شود که به واژن شما هوای مورد نیاز نرسد. ایجاد این محیط به دلیل مالش مداوم لباس ها می تواند منجر به رشد کیست سباسه شود (برجستگی هایی مملو از مایعات، احتمالاً سفید در ناحیه واژن شما که می تواند مانند آکنه ظاهر شود).

زگیل تناسلی

یکی از نگران کننده ترین نوع جوش روی ناحیه تناسلی، زگیل تناسلی است. زگیل های واژن نوعی عفونت منتقل شده از راه مقاربتی (STI) است و اغلب به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. اندازه آنها کوچک و ممکن است سطح آن ناهموار یا صاف باشد و به طور معمول به رنگ پوست یا کمی تیره تر هستند.

متخصص زنان در کلینیک ما می گوید: “زگیل های تناسلی سرعت انتقال بالایی دارند و ممکن است شریک جنسی و خانواده را آلوده کنند و اگر این مشکل جدی گرفته نشود، منجر به سرطان دهانه رحم می شود. “بنابراین حتما لازم است در صورت مشاهده زگیل، به دکتر زنان مراجعه کرده و اقدامات لازم از قبیل تست پاپ اسمیر، تست HPV و در صورت نیاز کولپوسکوپی رحم انجام دهید.

کیست بارتولین

اگر برجستگی یا توده عجیب و غریب نزدیک دهانه واژن شما باشد، احتمال وجود کیست بارتولین وجود دارد. هر طرف دهانه واژن غده هایی وجود دارد که وظیفه آنها مرطوب نگه داشتن واژن است. حالا اگر این غده ها به خوبی کار نکنند، شاهد بروز مشکلاتی مثل همین کیست ها هستیم. درصورتی که کیست کوچک باشد، احتمالا خود به خودی برطرف می شود اما اگر بزرگ و با درد است توصیه می کنیم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سفلیس

بهترین متخصص غدد درون ریز در کلینیک ما می گوید: اولین نشانه از سفلیس یک یا چند برجستگی کوچک و بدون درد در محل عفونت است به خصوص در دستگاه تناسلی یا دهان شما. سفلیس نوعی بیماری آمیزشی است  که از باکتری ترپونما پالیدوم به وجود می آید.

برجستگی های واژن سه تا شش هفته می مانند و خود به خود از بین می روند.پ اما  این به معنای از بین رفتن سفلیس نیست و شما هنوز هم به درمان نیاز دارید. در صورت عدم درمان پ، این بیماری می تواند زندگی شما را به خطر بی اندازد. سفلیس با آنتی بیوتیک قابل درمان است و هرچه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کنید بهتر خواهد بود.

تبخال دستگاه تناسلی

دکتر زنان می گوید، تبخال نوعی بیماری است که اکثر زنان از آن آگاه هستند، زیرا این یک عفونت منتقل شده از راه مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) 1 و 2 ایجاد می شود. پس از مواجهه اولیه، ویروس خاموش می شود و می تواند در هر زمان دوباره فعال شود.

علائم شامل درد، خارش، برجستگی های کوچک قرمز، تاول های ریز سفید یا زخم است. در طی شیوع اولیه، ممکن است علائم و نشانه هایی مانند آنفولانزا مثل تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، سردرد، درد عضلانی و تب و همچنین خارش و سوزش داشته باشید.

هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد اما علائم را می توان به سرعت با استفاده از داروی ضد ویروس درمان کرد تا مدت زمان شیوع آن کاهش یابد. استفاده از وسایل جلوگیری مثل کاندوم بهترین راه برای کاهش خطر قرار گرفتن در معرض و انتقال تبخال است.

لیکن اسکلروزوس

این یک بیماری نادر است که باعث ایجاد لکه های سفید و نازک بر روی ولو و مقعد می شود. این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما در زنان بالای 50 سال شایع است. این لکه ها با خارش، تاول، درد و خونریزی همراه است. علت خاصی هم هنوز برای آن تشخیص داده نشده اما کارشناسان معتقدند که این مسئله به مسائل سیستم ایمنی بدن، عدم تعادل هورمونی، ژنتیکی و ضربه پوستی مرتبط است.

تشخیص بیماری لیکن اسکلروز ممکن است دشوار باشد و اغلب با سایر اختلالات پوستی ولو اشتباه گرفته می شود. اگر شما به آن مبتلا هستید، انجام غربالگری های مادام العمر بسیار مهم است زیرا این بیماری منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان ولو می شود.

بنابراین جوش در ناحیه تناسلی زنان، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد که باید هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کرد. پیشنهاد می دهیم که این موضوع را جدی بگیرید، اگر جوش های متعددی که دردآور هستند را در ناحیه تناسلی می بینید، هرچه سریعتر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان جوش های ناحیه تناسلی

روش درمان جوش های ناحیه تناسلی با توجه به نوع عامل ایجاد کننده آن مشخص می شود. خارش جوش ها در ناحیه ی شرمگاهی بدون توجه به عاملان و با استفاده از داروهایی مانند کرم هیدروکورتیزون برطرف می شود اما ممکن است پزشکان داروهای دیگری را برای تسکین علائم تجویز کنند که به طور قطعی و کامل درمان شوید. برخی از عوارض پوستی نیازی به درمان ندارند و ممکن است به مرور زمان با تمیز کردن ناحیه آسیب دیده بهبود پیدا کنند.

پماد برای جوش واژن

جوش های ناشی از تحریکات جزئی پوست به مرور زمان خود به خود ناپدید می شوند. اگر این اتفاق نیفتاد یا وضعیت جوش ها بدتر شد، حتما بایستی به پزشک مراجعه کنید. جوش های واژنی ایجاد شده در اثر درماتیت را می توان با داروهای موضعی درمان کرد. علاوه بر این، آنتی هیستامین ها می توانند آلرژی های شدید را در انسان درمان کنند.

اگر دچار عارضه ی درماتیت تماسی هستید، ابتدا باید علت اصلی بروز آن را پیدا کنید تا از بروز مجدد آن در آینده جلوگیری کنید. پیشنهاد ما این است که هیچ کدام از محصولات پوستی خود را استفاده نکنید، یکی یکی این محصولات را مورد استفاده قرار بدهید، اینطوری متوجه می شوید که به کدام محصول حساسیت دارید و کدام یک باعث تحریک پوستی شما می شود.