درمان قطعی سرطان دهانه رحم

یکی از مشکلات بسیار شایع در بانوان سرطان دهانه رحم می باشد . این نوع سرطان سومین سرطان شایع بین بانوان است. قطعا بسیاری از بانوان با شنیدن نام سرطان دهانه رحم دچار استرس و نگرانی می شوند و میترسند که خودشان به این بیماری مبتلا باشند. اما باید گفت با انجام تست های تشخیصی توسط متخصص زنان، این بیماری تشخیص داده شده و درمان قطعی سرطان دهانه رحم توسط متخصص به شما ارائه می گردد.  در هر مرحله از سرطان دهانه رحم، بسته به نوع پیشرفت ضایعه دهانه رحم وجود دارد.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم

توجه کنید داشتن شناخت و آگاهی نسبت به این نوع سرطان، می تواند نقش بسزایی در روند درمان مشکل شما داشته باشد. بنابراین تا انتهای این مطلب با گروه تخصصی زنان زایمان ما همراه باشید تا درمورد درمان قطعی سرطان دهانه رحم اطلاعات بیشتری کسب کنید .

شما می توانید از طریق تلفن های تماس موجود در سایت با کلینیک دکتر روشن تماس حاصل نمایید و از مشاوره های رایگان بهترین متخصصین زنان و زایمان در جهت اطمینان خاطر یافتن سریعتر از شرایطتتان تا زمان مراجعه به کلینیک استفاده نمایید.

 برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های زنان و زایمان و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی و ارتباط با پزشک و بیان سوالات ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ما شوید.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم به عوامل مختلفی مانند مرحله و شدنت پیشرفت سرطان و سایر مشکلات سلامتی که به آن مبتلا هستید وابسته است.روش های مختلفی برای درمان قطعی سرطان دهانه رحم وجود دارد؛ اما ابتدا نیاز است تا توضیحاتی را از زبان بهترین متخصص زنان در مرکز تخصصی زنان زایمان ما درباره رحم و تشخیص مشکلات و سرطان رحم بشنوید.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلولهای دهانه رحم – قسمت تحتانی رحم که به واژن متصل می شود – رخ می دهد. یکی از دلایل بسیار شایع در ابتلا به سرطان دهانه رحم ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یک عفونت منتقله از راه مقاربتی است می باشد و سالانه سلامتی بسیاری از بانوان را به خظر انداخته است.

وقتی سیستم ایمنی بدن در معرض ویروس HPV قرار می گیرد ، از آسیب رساندن ویروس به جلوگیری می کند. با این حال ، در درصد کمی از افراد ، ویروس برای سالها زنده می ماند و به فرایندی منجر می شود که برخی سلولهای دهانه رحم به سلولهای سرطانی تبدیل می شوند. به همین خاطر است که معمولا در سن زیر 25 تا 30 سال، دادن تست پاپ اسمیر لزومی ندارد و اگر در این تست ها دچار اپ پی وی باشید، سیستم ایمنی بدن شما آن را از بین میبرد. اما دادن تست پاپ اسمیر در این سنین به بالا به شدت توصیه می شود.

با انجام آزمایشات غربالگری پاپ اسمیر و دریافت واکسن گارداسیل 9 ، می توانید خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهید.

علائم ابتلا به سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه معمولاً هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نمی کند.

علائم و نشانه های پیشرفته تر بودن سرطان دهانه رحم عبارتند از:

خونریزی واژن پس از مقاربت ، بین دوره ها یا بعد از یائسگی

ترشحات آبکی و خونی واژن  که ممکن است سنگین باشد و بوی بدی داشته باشد

درد لگن یا درد هنگام مقاربت

بنابراین در صورت مشاهده علائم و نشانه های ذکر شده ، به منظور آشنایی با درمان قطعی سرطان دهانه رحم سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.

علل ابتلا به سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم از آنجا شروع می شود که سلولهای سالم در دهانه رحم تغییرات و جهشی در DNA آنها ایجاد می شود. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام دهد.

سلولهای سالم با سرعت تعیین شده رشد و تکثیر می شوند و در نهایت در یک زمان مشخص می میرند. این جهش ها باعث می شود که رشد و تکثیر سلول ها خارج از کنترل شده و آنها از بین نروند. سلولهای غیرطبیعی جمع شده یک توده (تومور) تشکیل می دهند. سلولهای سرطانی به بافتهای مجاور حمله کرده و می توانند از تومور جدا شده و در سایر نقاط بدن گسترش یابند (متاستاز کنند).

مشخص نیست که چه عواملی باعث سرطان دهانه رحم می شود ، اما مطمئنا HPV در این امر نقش دارد. HPV بسیار شایع است و بیشتر افراد مبتلا به ویروس هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند. این بدان معناست که عوامل دیگر – مانند محیط یا انتخاب شیوه زندگی – نیز تعیین می کند که شما به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوید یا خیر.

عوامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم

عوامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم عبارتند از:

اگر چند شریک جنسی دارید و از لحاظ جنسی فعال هستید، احتمال ابتلای شما به ویروس HPV بسیار زیاد است.

فعالیت جنسی زودرس و داشتن رابطه جنسی در سنین پایین خطر ابتلا به HPV را افزایش می دهد.

سایر عفونتهای مقاربتی (STI) و داشتن سایر STI ها – مانند کلامیدیا ، سوزاک ، سفلیس و اچ آی وی / ایدز – خطر ابتلا به HPV را افزایش می دهد.

سیستم ایمنی ضعیف : اگر سیستم ایمنی بدن شما  ضعیف باشد  و به HPV مبتلا شده باشید ، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در شما بیشتر است.

سیگار کشیدن. سیگار کشیدن نیز ممکن است موجب ابتلا به سرطان دهانه رحم شود.

قرار گرفتن در معرض داروی پیشگیری از سقط جنین. اگر مادر شما  هنگام بارداری دارویی به نام دی اتیل استیل بسترول (DES) مصرف کرده است ، ممکن است خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان دهانه رحم در شما بالا می رود.

تشخیص سرطان دهانه رحم

درمان قطعی سرطان دهانه رحم

تست پاپ اسمیر

آزمایش های غربالگری می تواند به تشخیص سرطان دهانه رحم و سلول های پیش سرطانی  که ممکن است روزی به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند، کمک کند. بیشتر دستورالعمل ها شروع غربالگری سرطان دهانه رحم و تغییرات پیش سرطانی را در 25 تا 30 سالگی نشان می دهند.

آزمایشات غربالگری شامل موارد زیر است:

تست پاپ اسمیر. در طی آزمایش پاپ ، پزشک سلول های دهانه رحم شما را خراشیده و سپس این سلول ها  در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند.

آزمایش پاپ می تواند سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم ، از جمله سلول های سرطانی که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد را تشخیص دهد.

آزمایش DNA HPV : آزمایش HPV DNA شامل آزمایش سلولهای جمع شده از دهانه رحم برای عفونت با هر یک از انواع HPV است که به احتمال زیاد منجر به سرطان دهانه رحم می شود.

پس از تشخیص پزشک متخصص روش های درمان قطعی سرطان دهانه رحم را برای شما بیان می کند.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم به عوامل مختلفی مانند مرحله پیشرفت سرطان و سایر مشکلات سلامتی که ممکن است به آن مبتلا باشید بستگی دارد. به منظور درمان قطعی سرطان دهانه رحم پزشک زنان از جراحی ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی یا ترکیبی از این سه مورد استفاده می کند.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم : عمل جراحی

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه معمولاً با جراحی درمان می شود. اینکه کدام عمل برای شما بهتر باشد به شدت و پیشرفت سرطان  و برنامه شما برای جراحی در آینده بستگی دارد.

گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان قطعی سرطان دهانه رحم : جراحی فقط برای جلوگیری از پیشرفت سرطان

 برای یک سرطان دهانه رحم بسیار خفیف، ممکن است بتوان سرطان را به طور کامل با بیوپسی مخروطی از بین برد. این روش شامل بریدن یک قطعه از بافت گردنی به شکل مخروطی است ، اما باقی مانده دهانه رحم را دست نخورده باقی می گذارد. این گزینه ممکن است امکان باردار شدن در آینده را برای شما فراهم کند.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم : جراحی برای برداشتن دهانه رحم (تراکلکتومی)

 سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه ممکن است با یک روش رادیکال تراککتومی درمان شود ، این روش دهانه رحم و برخی از بافتهای اطراف را از بین می برد. پس از این روش رحم باقی می ماند ، بنابراین احتمال بارداری در شما وجود دارد.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم : جراحی برای برداشتن دهانه رحم(برداشتن رحم)

 بیشتر سرطان های دهانه رحم در مراحل اولیه با عمل برداشتن رحم رادیکال درمان می شوند ، این کار شامل برداشتن دهانه رحم ، رحم ، بخشی از واژن و غدد لنفاوی مجاور است. جراحی رحم می تواند در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم را درمان کند و از عود کردن آن جلوگیری کند. اما برداشتن رحم باردار شدن را غیر ممکن می کند.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم : هیسترکتومی با حداقل تهاجم

این روش  شامل ایجاد چندین برش کوچک در شکم به جای یک برش بزرگ است و ممکن است یک گزینه برای سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه باشد. افرادی که تحت عمل جراحی کم تهاجمی قرار می گیرند ، سریعتر بهبود می یابند و زمان کمتری را در بیمارستان می گذرانند. اما برخی تحقیقات نشان داده اند که هیسترکتومی با حداقل تهاجم ممکن است از هیسترکتومی سنتی کمتر موثر باشد. اگر قصد استفاده از جراحی کم تهاجمی را دارید ، در مورد مزایا و خطرات این روش با جراح و متخصص زنان صحبت کنید.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم : پرتودرمانی

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس یا پروتون برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. پرتودرمانی غالباً با شیمی درمانی به عنوان درمان قطعی سرطان  دهانه رحم  ترکیب می شود. در صورت افزایش خطر بازگشت سرطان ، می توان پس از آن از جراحی نیز استفاده کرد.

پرتودرمانی به روش های زیر انجام می شود:

به صورت خارجی ، با هدایت یک پرتوی تابشی در منطقه آسیب دیده بدن (پرتودرمانی خارجی)

به صورت داخلی ، با قرار دادن دستگاهی پر از مواد رادیواکتیو در داخل واژن ، معمولاً فقط برای چند دقیقه

به صورت داخلی و خارجی

اگر هنوز به دوره یائسگی وارد نشده اید ، پرتودرمانی ممکن است باعث یائسگی شود. همچنین درباره شرایط باردار شدن پس از پرتودرمانی از پزشک متخصص زنان سوال کنید.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم : شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. می توان آن را از طریق ورید یا به صورت قرص وارد بدن کرد. البته گاهی اوقات از هر دو روش استفاده می شود.

برای سرطان دهانه رحم که به صورت محلی پیشرفت کرده است ، دوزهای کم شیمی درمانی اغلب با پرتودرمانی ترکیب می شوند ، زیرا شیمی درمانی ممکن است اثرات پرتودرمانی را بهبود بخشد .

بنابراین برای درمان سرطان دهانه رحم سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید تا با استفاده از آزمایشات غربالگری شدت بیماری شما مشخص شده و درمان های خاص برای شما اعمال شود.

سخن پایانی

اگر علائم و نشانه هایی مربوط به ابتلا به سرطان دهانه رحم دارید که شما را نگران می کند لازم است سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.

توجه کنید که این مشکل در میان بانوان بسیار شایع است و یکی از مهم ترین دلایل آن ابتلا به ویروس HPV می باشد. دقت کنید که ابتلا به این بیماری موجب ابتلای شریک جنسی و حتی خانواده و اطرافیان به این ویروس شده و اگر کنترل نشود موجب به وجود آمدن سرطان دهانه رحم می شود. بنابراین این بیماری را جدی بگیرید تا خطرات دیگر شما را تهدید نکند و حتما آزمایشات غربالگری رحم را بسته به زمانبندی تجویزی توسط متخصص زنان زایمان انجام دهید.

شما می توانید از طریق تلفن های تماس موجود در سایت با کلینیک دکتر روشن تماس حاصل نمایید و از مشاوره های رایگان بهترین متخصصین زنان و زایمان در جهت اطمینان خاطر یافتن سریعتر از شرایطتتان تا زمان مراجعه به کلینیک استفاده نمایید.

 برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های زنان و زایمان و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی و ارتباط با پزشک و بیان سوالات ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی ما شوید.