خونریزی مانند قاعدگی در هفتههای اول بارداری

در هفته‌های اول بارداری به دلیل تازگی ورود به شرایط جدید ممکن است همه‌چیز برایتان کمی عجیب باشد و برخی موارد نیز شما را نگران ‌کنند. خونریزی مانند قاعدگی در هفته­های اول بارداری امری رایج در بسیاری از خانم‌ها است که آن را به نام خونریزی لانه گزینی می‌شناسند و بدین معنی است که تخمک لقاح یافته به رحم رسیده و در رحم کاشته شده تا جنین شکل‌گرفته و در رحم رشد کند.

البته این خونریزی معمولاً با لکه بینی قبل از قاعدگی اشتباه گرفته می‌شود و اغلب زمانی اتفاق می­افتد که هنوز مادر نمی‌داند باردار است. بعد از آن نیز ممکن است در هفته‌های اول بارداری تا هفته دوازدهم خونریزی‌ها و لکه بینی‌هایی اتفاق بیفتد که برخی از آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما بعضی از آن‌ها می‌تواند نگران‌کننده باشد.

به همین دلیل توصیه می‌شود هر نوع خونریزی مانند قاعدگی در هفته­های اول بارداری هرچند خفیف به پزشک اطلاع داده شود تا بررسی‌ها و آزمایش­های لازم انجام گیرد و اگر مشکلی وجود دارد هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام شود.

شما می‌توانید برای مراقبت‌های دوران بارداری خود از متخصصان باتجربه و کاربلد مرکز تخصصی زنان ما نیز بهره‌مند شوید تا مطمئن باشید همه ارزیابی‌ها و مراقبت‌ها به‌درستی و در زمان مناسب انجام می‌شوند.

زیرا بسیاری از مشکلات بارداری به سهل‌انگاری در انتخاب پزشک مناسب و عدم انجام کارهای مورد نیاز در وقت مناسب به وجود می­آیند. با ما همراه باشید تا سایر دلایل خونریزی مانند قاعدگی در هفته­های اول بارداری را برایتان توضیح دهیم.

https://dr-zanan.com/wp-content/uploads/2023/10/dr-zanan.com-Bleeding-like-menstruation-in-the-first-weeks-of-pregnancy.webp

 

خونریزی مانند قاعدگی در هفته­های اول بارداری

همان­طورکه در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم همه انواع خونریزی مانند قاعدگی در هفته­های اول بارداری خطرناک نیست و نباید به خودتان استرس وارد کنید. خونریزی مانند قاعدگی در هفته‌های اول بارداری ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

خونریزی لانه گزینی

لانه گزینی یا کاشت به این معناست که تخمک بارور شده است و برای ادامه رشد جنین در رحم قرار می‌گیرد. این اتفاق حدود 6 تا 12 روز بعد از باردار شدن شما می‌افتد. تخمک بارور شده در خانه جدید خود شناور می‌شود و باید خود را به پوشش رحم متصل کند تا بتواند به‌خوبی اکسیژن و تغذیه دریافت کند.

این قرار گرفتن تخمک بارور در رحم می‌تواند باعث لکه بینی یا خونریزی شود. خونریزی لانه­گزینی معمولاً درست قبل از انتظار شما برای شروع پریودی رخ می­دهد. درواقع، این نوع خونریزی اغلب با یک پریود جدید اشتباه گرفته می‌شود. تشخیص خونریزی لانه گزینی و پریود بسیار چالش‌برانگیز است و علائم آن شبیه سایر علائم پریودی مانند سندرم قبل از قاعدگی است.

پولیپ دهانه رحم

حدود 2 تا 5 درصد از زنان دارای پولیپ دهانه رحم هستند که به معنای رشد بافتی کوچک در دهانه رحم و ورودی واژن به رحم است. پولیپ های دهانه رحم معمولاً خوش‌خیم هستند و سرطان ایجاد نمی‌کنند.

بااین‌حال، آن‌ها می‌توانند ملتهب یا تحریک­شده و منجر به خونریزی با رنگ قرمز روشن شوند که به‌عنوان خونریزی مانند قاعدگی در هفته های اول بارداری خود را نشان دهند. این خونریزی­ها چندان نگران­کننده نیستند.

داشتن رابطه جنسی

داشتن رابطه جنسی در هفته‌های اول بارداری می‌تواند دهانه رحم را تحریک کرده و باعث خونریزی شود. زیرا هورمون‌های بارداری ممکن است دهانه رحم شما را حساس‌تر از حالت عادی کنند.

به همین دلیل کمی بعد از رابطه جنسی یا معاینه فیزیکی ممکن است خونریزی مانند قاعدگی در هفته های اول بارداری را تجربه کنید. این خونریزی معمولاً کوتاه است و سپس خودبه‌خود برطرف می‌شود که جای نگرانی نیست. البته باید به پزشک اطلاع داده شود. در موارد خاص ممکن است پزشک شما را از رابطه جنسی در طول بارداری منع کند.

سقط جنین

یکی از دلایل متداول و خطرناک خونریزی مانند قاعدگی در هفته های اول بارداری، سقط جنین است. در این صورت خونریزی ممکن است از حالت لکه بینی به خونریزی شدید دقیقاً مانند روزهای اول پریودی تبدیل شود. توجه داشته باشید که بیشتر سقط‌ها در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتند. به همین دلیل هر نوع لکه بینی و خونریزی در طول بارداری باید بلافاصله به پزشک اطلاع داده شود.

اگر جنین سقط شده باشد ممکن است علائم زیر را نیز در کنار خونریزی تجربه کنید:

  • درد در قسمت پایین معده
  • درد ناتوان­کننده یا تیز در ناحیه کمر
  • گرفتگی شدید
  • عبور لخته‌های خون یا بافت

لازم به ذکر است که بدون سقط جنین نیز می‌توانید خونریزی و سایر علائم سقط جنین را داشته باشید. این سقط جنین را حالت تهدید شده می­نامند.

دلایل سقط جنین تهدید شده به این شرح هستند:

  • سقوط یا ضربه به ناحیه معده
  • وجود یک عفونت
  • مصرف برخی از داروها
  • بارداری چند قلویی (اگر دوقلو یا بیشتر باردار هستید، به دلایلی مانند خونریزی لانه گزینی، احتمال خونریزی مانند قاعدگی در هفته های اول بارداری بیشتر است.)

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به‌اشتباه در جایی خارج از رحم مادر کاشته شود. بیشتر حاملگی‌های خارج رحمی در لوله‌های رحمی به نام فالوپ که بین تخمدان و رحم قرار دارند، رخ می‌دهند. با توجه به اینکه جنین فقط در رحم می‌تواند رشد کند، بنابراین حاملگی‌های خارج رحمی باید تحت درمان پزشکی قرار گرفته و پایان یابند. ادامه این نوع بارداری تهدیدکننده زندگی مادر است. سایر علائم بارداری خارج رحمی عبارت‌اند از:

  • دردهای تیز
  • گرفتگی شدید
  • فشار مقعدی
  • بارداری مولار

یکی دیگر از دلایل خونریزی مانند قاعدگی در هفته های اول بارداری مولار است. این عارضه نادر اما جدی است و تقریباً در هر 1000 بارداری 1 مورد یافت می‌شود. این نوع بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که بافت جفت به دلیل خطای ژنتیکی در حین لقاح به‌صورت غیرطبیعی رشد کند. در این صورت ممکن است جنین به‌هیچ‌وجه رشد نکند و این بافت نیز مانند سقط از بدن خارج می‌شود. علائم این بارداری در کنار خونریزی عبارت‌اند از:

  • درد یا فشار پایین معده
  • حالت تهوع شدید
  • استفراغ زیاد

خونریزی زیر جفتی

خونریزی ساب کوریونیک یا هماتوم که به آن خونریزی زیر جفتی نیز گفته می‌شود، نوعی خونریزی است که به دلیل جدا شدن جفت از دیواره رحم به مقدار کم رخ می‌دهد. درواقع کیسه‌ای در شکاف بین این دو تشکیل می‌شود.

اندازه خونریزی‌های زیر جنینی متفاوت است. بسیاری از زنان هماتوم دارند و بااین‌حال بارداری سالمی را سپری می‌کنند. اما خونریزی زیاد زیر جفتی ممکن است خطر سقط جنین را در هفته‌های اول بارداری افزایش دهد.

عفونت

خونریزی مانند قاعدگی در هفته های اول بارداری ممکن است هیچ ارتباطی با بارداری شما نداشته باشد. عفونت در ناحیه لگن یا مثانه یا مجاری ادراری نیز می‌تواند باعث لکه بینی یا خونریزی شود.

این عفونت‌ها ممکن است توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها ایجاد شوند. یک عفونت یا التهاب مخمری جدی (واژینیت) نیز می‌تواند باعث خونریزی شود. ممکن است در صورت وجود عفونت علائم دیگری نیز داشته باشید مانند:

  • خارش
  • درد پایین معده
  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • ترشحات سفید
  • زخم یا برجستگی در ناحیه خارجی واژن

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

همان­طورکه قبلاً هم تأکید کردیم، بااینکه برخی از موارد خونریزی مانند قاعدگی در هفته­های اول بارداری خطری برای شما و جنین ایجاد نمی‌کنند، اما در مواردی ممکن است خطرناک باشند.

به همین دلیل در صورت هر نوع لکه بینی در طول بارداری و هفته‌های اول حتماً باید بلافاصله پزشک خود را ببینید تا آزمایش­های لازم مانند معاینه بدنی، سونوگرافی، آزمون سونوگرافی داپلر و آزمایش خون انجام شود و موارد خطر بررسی و رد گردد.

یک آزمایش خون سطح هورمون‌های شما را بررسی می‌کند. هورمون اصلی در بارداری گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) است. مقدار hCG بیش‌ازحد می‌تواند به معنی یکی از موارد زیر باشد:

  • بارداری دوقلو یا چندقلو
  • بارداری مولار

سطح پایین hCG نیز ممکن است به معنای موارد زیر باشد:

  • حاملگی خارج رحمی
  • سقط احتمالی
  • رشد غیرعادی

همچنین سونوگرافی می‌تواند نشان دهد که کودک در حال رشد کجاست و چگونه رشد می‌کند. در سونوگرافی همچنین اندازه کودک و ضربان قلب او چک می‌شود تا مشخص شود که مشکلی وجود ندارد.

در برابر خونریزی مانند قاعدگی در هفته های اول بارداری چه کنیم؟

برخی از مواردی که باعث خونریزی مانند قاعدگی در هفته­های اول بارداری می‌شوند، مانند پولیپ دهانه رحم، ممکن است در مطب دکتر شما درمان شوند. سایر موارد ممکن است به درمان‌های دارویی و یا حتی جراحی نیاز داشته باشند. اگر خونریزی نشانه این باشد که بارداری شما نمی‌تواند با سلامت کامل ادامه یابد، پزشک ممکن است داروهایی مانند موارد زیر را برایتان تجویز کند:

  • متوترکسات دارویی است که به بدن شما کمک می‌کند بافت مضر را جذب کند. معمولاً برای بارداری‌های خارج رحمی استفاده می‌شود.
  • از میزوپروستول نیز برای پایان دادن به بارداری خطرناک در 7 هفته اول استفاده می‌شود.

بعدازاین درمان‌ها برای بررسی سلامت خود به قرار ملاقات‌های بعدی نیاز دارید. پزشک شما در جلسات پیگیری مطمئن خواهد شد که در رحم شما هیچ بافت یا جای زخمی باقی نمانده است. همچنین برنامه‌ای به شما می‌دهد تا برای بارداری بعدی در صورت تمایل آماده شوید.

سخن آخر

خونریزی مانند قاعدگی در هفته­های اول بارداری همان‌قدر که می‌توانند شما را نگران کنند، می‌توانند بی‌خطر و هم طبیعی باشند. پس قبل از اینکه پزشک شما را معاینه کرده و موارد را بررسی کند بی‌دلیل به خودتان استرس ندهید. زیرا استرس می‌تواند عوارض بارداری را افزایش دهد و برای جنین شما اصلاً خوب نیست.

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم معمولاً اگر تحت مراقبت یک پزشک باتجربه و کاربلد باشید تا همه معاینات به‌درستی و در زمان مناسب با تجهیزات مدرن انجام شود، احتمال بروز مشکلات کمتر می‌شود.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با مرکز دکتر روشن