علائم دفع کیست تخمدان

درد ناگهانی و شدید شکم یا لگن در بانوان می‌تواند نشانه پارگی و دفع کیست تخمدان باشد. در بعضی موارد، دفع کیست تخمدان ممکن است عوارضی ایجاد کند و نیازمند جراحی باشد. چنانچه درد شما شدید است یا با علائم دیگری مانند تب همراه است باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. پیش از هر چیز ضروری است از علائم دفع کیست تخمدان باخبر باشید تا در صورت مواجه با آن اقدام کنید. از شایع‌ترین علائم دفع کیست تخمدان می‌توان به درد، تب، خونریزی واژن، حالت تهوع و استفراغ، ضعف و سرگیجه اشاره کرد. در صورت مشاهده هر یک از علائم به متخصص مراجعه نمایید. مرکز تخصصی ما با همکاری با گروهی از متخصصین زنان مجرب آماده است تا به شما در ارتباط با کیست‌ تخمدان و درمان آنها کمک کند.

علائم دفع کیست تخمدان

فهرست مطالب درج شده در این مقاله

علائم دفع کیست تخمدان چیست؟

علائم دفع کیست تخمدان که شیوع کمتری دارند، کدامند؟

نحوه دفع کیست تخمدان چگونه است؟

ترکیدن کیست تخمدان راست شایع‌تر است یا چپ؟

کدام نوع از کیست‌های تخمدان خونریزی بیشتری دارند؟

عوامل موثر در ترکیدن کیست تخمدان کدامند؟

از جمله عوارض ترکیدن و دفع کیست تخمدان چیست؟

کلام آخر

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با مرکز دکتر روشن

شایع‌ترین علائم دفع کیست تخمدان چیست؟

پیش از اشاره به علائم دفع کیست تخمدان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که برخلاف تصور عموم، منظور از دفع کیست دفع فیزیکی یک کیست نیست. بلکه وقتی کیستی می‌ترکد، با مشاهده لکه بینی یا خونریزی و البته درد همراه است. برای کسب اطمینان از اینکه کیست تخمدان دفع شده باید به نشانه‌های آن توجه کنید. این نشانه‌ها عبارتند از:

احساس درد زیر شکم و درد کمر

 ترکیدن و دفع کیست تخمدان با دردی شدید و ناگهانی همراه است. در چنین شرایطی آن سمت از بدن که کیست تخمدان در آن وجود دارد، دردی شدید و تیرکشنده را تجربه خواهد کرد. این درد تیر کشنده از پارگی کیست و دفع آن نشأت می‌گیرد و عموماً در زیر شکم و کمر بیمار احساس می‌شود.

در کل پروسه دفع کیست تخمدان می‌تواند با درد ناگهانی در ناحیه لگن همراه شود و این درد معمولاً تیر کشنده بوده و بیشتر اوقات در سمت راست زیر شکم حس می‌شود. هر چند در برخی کیست‌ها از جمله کیست آندومتریوم می‌توانند در هر دو طرف حس شود.

حتی ممکن است بعد از رابطه جنسی و یا حین ورزش احساس درد کنید. درد ناشی از دفع کیست تخمدان احتمالاً از نقطه میانی سیکل پریودی شروع می‌شود.

انواع مختلف کیست‌هایی که می‌ترکند ممکن است در زمان‌های دیگر در طول سیکل پریودی فرد درد ایجاد کنند.

لکه بینی و یا خونریزی از واژن

از شایع‌ترین نشانه‌های دفع کیست تخمدان خونریزی است. پارگی دیواره کیست، منجر به خونریزی می‌شود. ممکن است این خونریزی یا لکه بینی بین دو چرخه پریودی بروز کند که نشان دهنده ترکیدن و رفع کیست است. با این حال در بیشتر مواقع پارگی و دفع کیست‌های تخمدان در زمان پریودی روی می‌دهد. به همین دلیل است که ممکن است که فرد همزمان با خونریزی ناشی از پریود خود متوجه دفع کیست نشود. در چنین شرایطی بواسطه پایان خونریزی پریودی و انجام سونوگرافی می‌توانید از دفع کیست مطمئن شوید.

تورم شکم

 تعدد کیست‌های تخمدان به عنوان مال در بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا اندازه بیش از حد کیست می‌تواند باعث فشار به اندام‌های لگنی شود و شکم چنین افرادی حالت برآمدگی و تورم دارد. بواسطه ترکیدن کیست تخمدان و دفع آن، این احساس فشار از بین خواهد با این حال تورم و برآمدگی شکم بواسطه تخلیه خون یا مایع درون کیست و ورود به حفره شکمی ادامه پیدا م‌ کند. بنابراین موقع دفع کیست شکم متورم‌تر از قبل خواهد بود.

علائم دفع کیست تخمدان که شیوع کمتری دارند، کدامند؟

علاوه بر علائم شایعی که در بالا به آنها اشاره شد برخی بانوان در حین دفع کیست ممکن است شاهد علائمی باشند که شیوع کمتری دارند: از علائم دفع کیست تخمدان که کمتر شایعند می‌توان به تب، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، بی‌حسی در فضای زیر شکم، حساسیت به لمس شکم و لگن، احساس بیهوشی، افزایش درد هنگام نشستن، احساس پری و سنگینی در لگن و درد شانه اشاره کرد.

  •  فردی که دچار پارگی کیست تخمدان می‌شود با لمس نواحی شکم و لگن خود درد شدیدی را تجربه می‌کند که به احتمال بسیار این مسئله به دلیل خونریزی شدید و عفونی بودن کیست باشد.
  • این مسئله نباید با وحشت زدگی یا حمله پانیک اشتباه گرفته شود، این علامت تنفس سریع، واکنش بدن نسبت به آنچه در حال روی دادن است بوده و ممکن است با افزایش ضربان قلب نیز همراه باشد.
  • به نظر می‌رسد در چنین شرایطی احساس لرز در کل بدن وجود دارد.

نحوه دفع کیست تخمدان چگونه است؟

حال که با علائم دفع کیست تخمدان آشنا شدیم بد نیست بدانیم که دفع کیست تا حد زیادی به اندازه آن بستگی دارد. 90 % از کیست‌های تخمدان هورمونی و ریز بوده و بدون مصرف هیچ دارویی و طی 6 تا 8 هفته دفع می‌شوند. کیست‌های تخمدان در اثر بروز اختلالات هورمونی ایجاد می‌شوند.

کیست‌های بزرگ، قادر به دفع خودبخودی نیستند و برای دفع آنها ضروری است از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرد. در صورتی که چنین کیست‌هایی حتی با دارو هم دفع نشوند و بدخیم (کیست‌های تومورال) و تهدید‌کننده جان بیمار باشند، نیاز به جراحی لاپاراسکوپی برای خروج از تخمدان بیمار خواهد بود.

ترکیدن کیست تخمدان راست شایع‌تر است یا چپ؟

طبق مطالعات صورت گرفته، ترکیدن کیست‌های تخمدان راست عموماً شایع‌تر هستند. علت این امر، به دلیل تفاوت ساختار رگ‌های خونی تخمدان است. تخمدان سمت راست به دلیل تولید فشار خون بیشتر، احتمال ترکیدن کیست‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کدام نوع از کیست‌های تخمدان خونریزی بیشتری دارند؟

همانطور که گفتیم یکی از علائم دفع کیست تخمدان خونریزی است. خونریزی ناشی از ترکیدن کیست تخمدان عارضه‌ی بسیار شایعی است و در صورت ازدیاد، خونریزی می‌تواند فاجعه آفرین باشد. کیست‌های عملکردی چه فولیکولار و چه جسم زرد به دلیل داشتن عروق خونی فراون نسبت به سایر کیست‌ها احتمال خونریزی بیشتری داشته و مستعد خونریزی خواهند بود.

عوامل موثر بر افتادن کیست در پریودی؟

در کل، کیست‌های بزرگتر از اندازه معمول مستعد ترکیدن هستند. هر چند عوامل دیگری نیز می‌تواند موجب ترکیدن کیست‌ها شوند، از جمله این موارد می‌‌توان به برخی بیماری‌ها و شرایط از جمله بارداری خارج رحمی، سنگ کلیه، آپاندیس، خونریزی داخلی کبد و طحال، یبوست و نوسانات هورمونی اشاره کرد.

عوارض ترکیدن و دفع کیست تخمدان چیست؟

تمامی توده‌های غیرمعمول باید بررسی شوند. برخی از کیست‌ها سرطانی هستند و درمان زودرس آن‌ها بسیار حیاتی است. در صورت عدم درمان، کیست‌های خوش خیم می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند:

عفونت: کیست‌ها عموماً حاوی باکتری و چرک هستند و به آبسه تبدیل می‌شوند و در صورت ترکیدن آبسه در داخل بدن، خطر مسمومیت خون وجود خواهد داشت.

التهاب صفاق: در صورت ترکیدن کیست داخلی، خطر التهاب یا به عبارتی التهاب غشای پوشاننده دیواره شکم وجود دارد.

کلام آخر

یکی از مشکلات شایع بانوان در دوران باروری کیست تخمدان و دفع آن است. ترکیدگی کیست تخمدان می‌تواند باعث درد شدید، تورم شکم و خونریزی داخلی در بیمار شود. هرچه کیست بزرگتر باشد، خطر پارگی و دفع آن برای بیمار بیشتر خواهد بود. افزون بر این اقداماتی از جمله فعالیت شدیدی چون برقراری رابطه جنسی واژنی که بر روی لگن تأثیر می‌گذارد نیز خطر ترکیدگی و دفع کیست را افزایش می‌دهد. در صورت مشاهده هر یک از علائم دفع کیت تخمدان از جمله درد شدید شکم و کمر، تورم شکم، تب، خونریزی، تهوع و استفراغ شدید و … برای پیگیری بیشتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید. مرکز تخصصی ما با تکیه بر پایه مدرن‌ترین تجهیزات حوزه زنان خود و کادر درمانی مجرب آماده ارائه خدمات به کلیه بانوان می‌باشد.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با مرکز دکتر روشن