بهترین زمان برای بارداری بعد از پریود

بااینکه در ذهن بسیاری از افراد بارداری امری ساده است، ازنظر علمی مقوله‌ای پیچیده می‌باشد. آنچه شما در مقالات و کتاب‌ها می‌خوانید معمولاً کلی هستند و بدن هر زن کاملاً منحصربه‌فرد می‌باشد.

به همین دلیل یکی از دغدغه بسیاری از خانم‌ها در سنین باروری که تمایل به داشتن فرزند دارند این است که بهترین زمان برای بارداری بعد از پریود و یا در کل سیکل قاعدگی چه زمانی است؟ بااینکه برای مشخص کردن بهترین زمان بارداری در یک سیکل قاعدگی محققین به یک سری قوانین کلی دست یافته‌اند اما به دلیل وجود تفاوت زیاد در خانم‌ها نمی‌توان یک برنامه کلی برای همه داد و ممکن است بهترین زمان برای بارداری بعد از پریود شما برای شخص شما با دیگری کاملاً متفاوت باشد.

به همین دلیل تنها کسی که می‌تواند بهترین برنامه را بر اساس شرایط جسمانیتان به شما بدهد یک متخصص زنان و زایمان باتجربه و کار بلد است.

طبق آنچه در این مقاله توضیح دادیم اگر شما قصد بارداری دارید برای داشتن بهترین برنامه باید ابتدا به یک متخصص زنان و زایمان باتجربه در این زمینه مراجعه کنید. وی بعد از بررسی شرایط شما بهترین برنامه و راهکار برای بارداری را به شما توصیه می‌کند. آگاهی از بهترین زمان‌های باروری نیز به شما کمک می‌کند تا با شناخت و توجه بیشتر این کار را انجام داده و زودتر به نتیجه برسید.

خوشبختانه در کلینیک زنان ما متخصصانی باتجربه زیاد در این زمینه فعالیت دارند که می‌توانید پاسخ هرگونه سؤال در این زمینه را از آن‌ها دریافت نمایید؛ اما با ما همراه باشید تا شما را با بهترین زمان‌های باروری یک خانم آشنا کنیم.

درد زیر شکم در زنان

 

در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به‌طور کامل ارزیابی کرده و ازهرجهتی تحت نظر داشته باشند تا بهترین برنامه را جهت بارداری به شما ارائه دهند. برای مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه یا شماره‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

بهترین زمان برای بارداری بعد از پریود چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بارداری بعد از پریود

پروسه بارداری روندی پیچیده است که به‌صورت مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شود. برای اینکه شما باردار شوید باید در زمان مناسب اسپرم مناسب با تخمک آزاد شده از تخمدان شما در لوله فالوپ ملاقات کرده و جفت شوند تا نطفه تشکیل شود و سپس برای کاشت و رشد جنین به رحم انتقال پیدا کنند.

نکته مهم اینجاست که تخمک آزاد شده نهایتاً تا 24 ساعت و طبق برخی منابع تا 30 ساعت فعال است و اگر در این زمان بتواند با اسپرم مناسب برخورد داشته باشد احتمال بارداری وجود دارد. از طرفی اسپرم می‌تواند تا 5 روز در بدن زن زنده بماند و منتظر باشد تا تخمک آزاد شود؛ بنابراین حتی اگر 5 روز قبل از تخمک‌گذاری هم رابطه بدون محافظت داشته باشید احتمال بارداری وجود دارد.

اگر بخواهیم با توجه به این توضیحات بهترین زمان برای بارداری بعد از پریود را بررسی کنیم باید ببینیم سیکل قاعدگی شما چندروزه است. معمولاً این سیکل برای خانم‌های مختلف بین 25 الی 35 روز متغیر است. به همین دلیل گفته می‌شود بین روزهای 14 تا 17 که از اولین روز خونریزی و پریودی می‌گذرد احتمال تخمک‌گذاری وجود دارد و در این زمان احتمال بارداری به‌شدت بالاست؛ بنابراین تعیین بهترین زمان برای بارداری بعد از پریود به سیکل شما بستگی دارد.

به‌عنوان‌مثال اگر شما یک سیکل 28 روزه داشته باشید به‌احتمال‌زیاد در روز 14 سیکل تخمک‌گذاری دارید. حال اگر دوره پریودی شما 7 روز طول بکشد برای بالا بردن احتمال بارداری باید از 2 الی 3 روز بعد از اتمام پریودی به‌صورت یک روز در میان برای بارداری اقدام نمایید؛ اما اگر با همین سیکل شما دوره پریودی 10 روزه دارید باید بلافاصله بعد از اتمام پریودی برای بارداری اقدام کنید.

(توجه نمایید که پریودهای طبیعی باید بین 3 تا 7 روز طول بکشد و در صورت داشتن پریودهای طولانی‌تر باید در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت بررسی شود.)

توجه داشته باشید که تمامی این موارد به‌صورت کلی است. به همین دلیل بااینکه بررسی‌های مختلف انجام‌شده و روش‌های متفاوتی برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری وجود دارد نمی‌تواند به‌طور دقیق این زمان را تشخیص داد؛ بنابراین اگر شما قصد بارداری ندارید باید در هر زمان از سیکل قاعدگی حتی در خود پریودی از داشتن رابطه بدون محافظت و بدون روش پیشگیری خودداری کنید.

حقایقی که باید در مورد زمان‌بندی برای باروری بدانید!

تخمک‌گذاری زمانی است که یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می‌شود. سپس تخمک درجایی که می‌تواند بارور شود یعنی به سمت پایین لوله رحمی حرکت می‌کند. اگر هنگام آزاد شدن تخمک، اسپرم مناسب در لوله رحمی باشد، احتمال بارور شدن تخمک و ایجاد جنین بسیار زیاد است.

بارداری ازنظر فنی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در طی پنج روز قبل از تخمک‌گذاری یا در روز تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار کنید؛ زیرا همان‌طورکه گفتیم تخمک آزاد شده زیاد زنده نمی‌ماند و فقط 24 الی 30 ساعت وقت دارد که با اسپرم ملاقات کند؛ اما بارورترین روزها سه روز منتهی به تخمک‌گذاری است. در این مدت رابطه جنسی بهترین فرصت را برای بارداری به شما می‌دهد.

بسته به شرایط جسمانی و سن فرد بین 12 تا 30 ساعت پس از تخمک‌گذاری، یک زن دیگر در آن چرخه قاعدگی قادر به باردارشدن نیست زیرا تخمک دیگر در لوله رحمی نیست.

در صورت داشتن رابطه جنسی قبل یا بعد از تخمک‌گذاری، تقریباً هیچ احتمال بارداری وجود ندارد؛ اما اگر قصد بارداری ندارید، به این مقوله اعتماد نکنید و باید حتماً از روش‌های پیشگیری استفاده کنید؛ زیرا ممکن است به هر دلیلی بدن شما دچار نوسان شده باشد و روز تخمک‌گذاری شما در یک چرخه تغییر کند.

چگونه می‌توان زمان تخمک‌گذاری را تشخیص داد؟

دانستن زمان تخمک‌گذاری یا بهتر است بگوییم حدود زمان تخمک‌گذاری می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان مناسب برای رابطه جنسی برنامه‌ریزی کنید و احتمال بارداری خود را بالا ببرید. می‌توانید چرخه‌های قاعدگی خود را بر روی نمودار، دفتر یادداشت و … پیگیری کنید تا بهترین زمان مشخص شود. برای تشخیص حدودی زمان تخمک‌گذاری می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

پیگیری سیکل قاعدگی برای چند ماه

برای تعیین طول چرخه قاعدگی، اولین روز شروع خونریزی را ثبت کنید (روز اول قاعدگی). این روز شماره 1 است. آخرین روز از چرخه شما یک روز قبل از شروع قاعدگی بعدی است. بعد از چند ماه برنامه شما مشخص می‌شود و می‌توانید با توجه به اینکه تخمک‌گذاری از روز 14 الی 17 و در برخی موارد حتی تا روز 21 اتفاق می‌افتد برنامه‌ریزی کنید.

به تغییرات مخاط واژن توجه کنید!

بااینکه این روش کمی دشوار است اما به‌خوبی می‌تواند شما را نسبت به زمان تخمک‌گذاری آگاه کند. گفته می‌شود در زمان تخمک‌گذاری مخاط دهانه رحم مانند سفیده تخم‌مرغ حالت شفاف و لزج دارد. برای برخی از خانم‌ها این ترشحات با کمی گرفتگی مانند گرفتگی‌های قاعدگی نیز همراه است.

استفاده از کیت پیش‌بینی تخمک‌گذاری

این روش بخصوص برای خانم‌هایی که پریودی نامنظم دارند روش مناسبی است. این کیت شامل نوارهایی است و مانند دستگاه بی‌بی چک عمل می‌کند. باید طبق دستورالعمل روی کیت تست‌های لازم را انجام دهید تا حدود زمان تخمک‌گذاری برای شما مشخص شود.

در کنار همه این موارد بسیاری از متخصصان زنان و زایمان پیشنهاد می‌کنند وقتی تصمیم به بارداری دارید در خارج از زمان پریودی یک روز در میان رابطه کامل داشته باشید تا احتمال بارداری شما به حداکثر برسد.

چه مواردی احتمال بارداری را افزایش می‌دهد؟

به‌طورکلی مواردی که احتمال بارداری در شما را افزایش می‌دهد عبارت‌اند از:

  • داشتن رابطه جنسی تا حد ممکن نزدیک به زمان تخمک‌گذاری
  • اگر خانمی شش روز یا بیشتر قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار کند، احتمال باردارشدن او تقریباً صفر است.
  • اگر او پنج روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار کند، احتمال بارداری او حدود 10 درصد است.
  • اگر او در روز تخمک‌گذاری یا دو روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار کند، احتمال بارداری حدود 30 درصد است.
  • این ارقام متوسط ​​هستند و به سن زن بستگی دارد.

آیا ممکن است بلافاصله پس از پایان دوره قاعدگی باردار شوم؟

بله ممکن است. خانم‌هایی بوده‌اند که با باور بر این مسئله که سیکلشان منظم است و بعد از اتمام پریودی تا زمان تخمک‌گذاری فرصت دارند، رابطه بدون محافظت برقرار کرده و باردار شده‌اند. زیرا هرچند احتمال بارداری بلافاصله بعد از اتمام پریودی کم است ولی غیرممکن نیست و ممکن است نوساناتی در بدن شما اتفاق افتاده باشد که از آن آگاه نباشید و زمان تخمک‌گذاری شما تغییر کرده باشد.

بنابراین گرچه احتمال آن زیاد نیست، اگر بدون استفاده از روش پیشگیری از بارداری رابطه جنسی برقرار کرده‌اید، می‌توانید در هر زمان از چرخه قاعدگی باردار شوید، حتی در دوران قاعدگی یا بعدازآن!

بنابراین هیچ زمان ایمنی از ماه وجود ندارد که بتوانید بدون پیشگیری از بارداری رابطه جنسی برقرار کنید و خطر بارداری نداشته باشید.

اما در چرخه قاعدگی شما بعضی اوقات بارورترین زمان خود را دارید و این زمانی است که تخمک بالغ آزاد می‌شود.

جمع‌بندی

طبق آنچه در این مقاله توضیح دادیم اگر شما قصد بارداری دارید برای داشتن بهترین برنامه باید ابتدا به یک متخصص زنان و زایمان باتجربه در این زمینه مراجعه کنید. وی بعد از بررسی شرایط شما بهترین برنامه و راهکار برای بارداری را به شما توصیه می‌کند. آگاهی از بهترین زمان‌های باروری نیز به شما کمک می‌کند تا با شناخت و توجه بیشتر این کار را انجام داده و زودتر به نتیجه برسید.