زگیل تناسلی زنان در بارداری

به‌طورکلی بارداری با عوارض مختلفی همراه است که ممکن است برای هر خانمی کاملاً متفاوت باشد؛ بنابراین همه عوارض به‌طور صددرصدی گریبان‌گیر یک خانم باردار نمی‌شود؛ اما بهتر است شما نسبت به همه آن‌ها آگاه باشید تا در صورت بروز دچار نگرانی و استرس نشوید و بدانید باید چه کاری انجام دهید.

زگیل تناسلی زنان در بارداری را نمی‌توان گفت دقیقاً عارضه بارداری است؛ زیرا زگیل‌های تناسلی یک عفونت متداول مقاربتی (STI) هستند که از طریق رابطه جنسی واژینال و مقعد منتقل می‌شود و عامل ایجادکننده آن ویروس پاپیلومای انسانی است که ربطی به بارداری ندارد؛ اما این عارضه در بارداری هم از جهت آزار مادر و هم از جهت نگرانی انتقال آن به جنین حائز اهمیت است. معمولاً مادرانی که زگیل تناسلی در بارداری دارند ممکن است در طول زایمان این ویروس را به فرزند خود انتقال دهند.

 

زگیل تناسلی زنان در بارداری

ما سعی کردیم به‌صورت خلاصه آنچه نیاز هست در مورد زگیل تناسلی زنان در بارداری بدانید را در این مطلب بیان کنیم؛ اما اگر بازهم سؤال بی‌پاسخی در ذهنتان مانده است می‌توانید از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با پزشکان باتجربه و دلسوز ما در ارتباط باشید تا نگرانی‌های شما را برطرف نمایند.تماس با مرکز زنان ما

علائم زگیل تناسلی زنان در بارداری چیست؟

علائم زگیل تناسلی زنان در بارداری با حالت عادی چندان تفاوتی ندارد؛ اما به دلیل حساسیت این دوران درمان و کنترل آن نسبت به زمان غیر بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است. در صورت مشاهده موارد زیر در اسرع وقت به متخصص زنان خود مراجعه نمایید تا موارد بررسی شوند:

  • رشد یک یا چند توده بدون درد در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد شما
  • خارش یا خونریزی از اندام تناسلی یا مقعد
  • رابطه با یک شریک جنسی که دارای زگیل‌های تناسلی است، حتی اگر علائمی نداشته باشید.
  • این علائم به این معنی است که شما ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید و باید برای بررسی دقیق نزد پزشک خود بروید.

درمان زگیل تناسلی زنان در بارداری

نحوه درمان زگیل‌های تناسلی باید توسط پزشک مشخص شود. در دوران بارداری حساسیت در مورد مصرف داروها بسیار بالاست. در حدی که گفته می‌شود حتی برای مصرف یک مسکن معمولی هم باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه به سراغ خوددرمانی یا استفاده از داروهای گیاهی که برخی افراد بر حسب تجربه توصیه می‌کنند نروید؛ زیرا ممکن است خطری سلامتی شما و فرزندتان را تهدید کند. باید برای بررسی دقیق و همه‌جانبه این عارضه نزد متخصص زنان خود بروید تا بهترین درمان را برحسب شرایط بارداری شما تجویز نماید.

نوع درمانی که به شما ارائه می‌شود بستگی به شکل زگیل و مکان آن نیز دارد.

برخی از درمان‌های احتمالی عبارت‌اند از:

استفاده از کرم‌های موضعی

معمولاً می‌توانید این کرم را چند بار در هفته و به مدت چندین هفته روی زگیل‌ها بمالید؛ اما در برخی موارد ممکن است لازم باشد به یک کلینیک بهداشت جنسی مراجعه کنید که پزشک یا پرستار آن را اعمال می‌کند. این روش‌های درمانی می‌توانند باعث درد، تحریک یا احساس سوزش شوند.

جراحی

یک دکتر یا پرستار ممکن است برداشتن زگیل با برش، سوزاندن یا استفاده از لیزر برای از بین بردن زگیل‌ها را توصیه کند. این روش‌ها می‌تواند باعث درد، تحریک یا زخم شوند.

انجماد

در این روش پزشک یا پرستار زگیل‌ها را منجمد می‌کند. گاهی اوقات درمان با این روش باید چندین بار تکرار شود تا نتیجه به دست آید. این روش می‌تواند باعث درد شود.

ممکن است یک روش درمانی برای یک فرد مؤثر نباشد و بعد از چند هفته یا چند ماه زگیل تناسلی برگردد و نیاز به درمان مجدد باشد. درواقع می‌توان گفت هیچ درمان قطعی برای زگیل‌های تناسلی وجود ندارد، اما برای بدن شما این امکان وجود دارد که به‌مرورزمان با ویروس مبارزه کند و آن را با روش‌های مختلف درمانی که از خارج انجام می‌دهید از بین ببرد.

به‌هرحال اگر باردار هستید یا به فکر باردارشدن هستید باید به پزشک یا پرستار بگویید؛ زیرا برخی از روش‌های درمانی برای شما مناسب نیستند. در طول درمان نیز از صابون معطر، دوش واژینال یا محصولات حمام خودداری کنید؛ زیرا این مواد می‌توانند پوست شما را تحریک کنند و درمان را به تأخیر بیندازند. همچنین در طول درمان سیگار نکشید. سیگار علاوه بر آسیب‌های زیانباری که بر جنین دارد می‌تواند تأثیر روش‌های درمانی زگیل تناسلی زنان در بارداری را کاهش دهد.

تا زمان از بین رفتن زگیل‌ها رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی نداشته باشید. همچنین اگر رابطه جنسی دارید، همیشه از کاندوم استفاده کنید.

نحوه انتقال زگیل تناسلی زنان در بارداری

همان‌طورکه گفتیم زگیل تناسلی زنان در بارداری ربطی به خود بارداری ندارد و عامل اصلی ایجاد آن ویروس پاپیلومای انسانی است؛ بنابراین به همان روش که در حالت عادی انتقال پیدا می‌کند در دوران بارداری نیز سرایت خواهد کرد؛ اما توجه داشته باشید که ویروس زگیل‌های تناسلی حتی در صورت مشاهده نشدن زگیل قابل‌انتقال است.

بسیاری از افراد مبتلا به ویروس علائمی ندارند اما هنوز هم می‌توانند آن را منتقل کنند. اگر زگیل تناسلی دارید، شریک جنسی شما باید آزمایش بدهد؛ زیرا ممکن است زگیل داشته باشد، درحالی‌که از آن اطلاع ندارد.

بعد از ابتلا به عفونت، ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا علائم ظاهر شود.

ازجمله راه‌های انتقال زگیلی تناسلی زنان در بارداری عبارت‌اند از:

  • تماس پوستی با پوست مثلاً هنگام رابطه جنسی واژن و مقعد
  • رابطه جنسی دهانی
  • ویروس همچنین می‌تواند در هنگام تولد از مادر به نوزاد منتقل شود، اما نادر است.

همچنین نباید دائماً نگران انتقال زگیل تناسلی باشید. این ویروس از طریق روش‌های زیر انتقال پیدا نمی‌کند:

  • بوسیدن
  • به اشتراک گذاشتن چیزهایی مانند حوله، کارد و چنگال، لیوان یا صندلی توالت

چگونه می‌توان از انتقال زگیل تناسلی زنان در بارداری جلوگیری کرد؟

می‌توانید از انتقال زگیل‌های تناسلی با روش‌های زیر جلوگیری کنید:

  • استفاده از کاندوم در هر زمان رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی (اما اگر ویروس در قسمتی از پوست باشد که توسط کاندوم محافظت نشود، هنوز هم قابل‌انتقال است)
  • در حین درمان زگیل‌های تناسلی نباید رابطه جنسی داشته باشید.
  • در مورد انتقال زگیل به نوزاد بهتر است با متخصص زنان خود صحبت کنید. اگر خطری جنین شما را تهدید کند، پزشک زایمان سزارین را به‌جای زایمان طبیعی برایتان در نظر می‌گیرد؛ بنابراین نگران نباشید.

چرا زگیل‌های تناسلی برمی‌گردند؟

زگیل‌های تناسلی توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. انواع مختلف HPV وجود دارد. ویروس HPV می‌تواند در پوست شما بماند و به همین دلیل ممکن است زگیل دوباره ایجاد شود.

زگیل ممکن است بدون درمان از بین برود، اما ماه‌ها طول بکشد. بعد از درمان هنوز می‌توانید ویروس را منتقل کنید و زگیل‌ها ممکن است دوباره برگردند.

اما زگیل‌های تناسلی سرطان نیستند و سرطان ایجاد نمی‌کنند. منتها نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند عامل ایجاد سرطان دهانه رحم باشد.

واکسن HPV که به دختران و پسران 12 تا 13 ساله ارائه می‌شود، از سرطان دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی محافظت و جلوگیری می‌کند.

حتی اگر قبلاً این واکسن را تزریق نکرده‌اید الان باز هم می‌توانید این کار را انجام دهید تا خطر ابتلا به این بیماری‌ها در شما کاهش یابد. خوشبختانه کلینیک زنان ما این مزیت را دارد که واکسن HPV را به داوطلبان تزریق می‌نماید و شما نیز می‌توانید جهت تزریق واکسن مراجعه نمایید. برای گرفتن نوبت می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

زگیل تناسلی چه تأثیری بر مراقبت بارداری من دارد؟

اگر سابقه HPV دارید، باید به پزشک متخصص موردنظر برای مراقبت‌های دوران بارداری خود بگویید. همچنین باید به آن‌ها بگویید که آیا درگذشته زگیل دستگاه تناسلی قابل مشاهده داشته‌اید یا آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته‌اید یا خیر؟

اگرچه HPV به‌طور عادی بر شما یا فرزندتان تأثیر نمی‌گذارد، اما پزشک باید در طول بارداری آن را بررسی کند. ازآنجاکه سلول‌های زیادی در دوران بارداری در حال رشد و تکثیر هستند، پزشک شما می‌خواهد مراقب رشد غیرمعمول یا سایر تغییرات باشد. بعلاوه، برخی از زنان در حین بارداری دچار زگیل‌های تناسلی بزرگ‌تر از حد معمول می‌شوند.

عوارض زگیل تناسلی زنان در بارداری

به‌طورمعمول، زگیل‌های تناسلی تأثیری در بارداری شما ندارند. بااین‌حال، مواردی وجود دارد که ممکن است عوارضی ایجاد کنند.

اگر در دوران بارداری به عفونت زگیل تناسلی فعال مبتلا باشید، زگیل می‌تواند بزرگ‌تر از حد معمول شود. برای برخی از زنان، این شرایط می‌تواند ادرار را دردناک کند. به‌علاوه زگیل‌های بزرگ ممکن است در حین زایمان دچار خونریزی شوند. گاهی اوقات، زگیل‌های موجود در دیواره واژن می‌توانند کشش واژن شما را در حین زایمان دشوار کنند. در این موارد ممکن است زایمان به روش سزارین توصیه شود.

به‌ندرت ممکن است زگیل‌های تناسلی به کودک شما منتقل شود. در این موارد، نوزاد شما معمولاً چندین هفته پس از تولد دچار زگیل در دهان یا گلو خواهد شد.

چه روش‌های درمانی برای زنان باردار وجود دارد؟

ممکن است پزشک برای شما داروهایی تجویز کند. اگر پزشک نمی‌داند که شما باردار هستید حتماً باید به او اطلاع دهید؛ زیرا برخی از داروها نباید در دوران بارداری استفاده شوند.

اگر پزشک تشخیص دهد که برداشتن زگیل تناسلی با روش‌های دیگر برای شما ایمن است از آن روش‌ها استفاده می‌کند تا زودتر بهبود یابید و عوارض کمتری را در این دوران تحمل کنید.

شما هرگز نباید زگیل‌های تناسلی را با داروهای ضد زگیل بدون نسخه درمان کنید. این روش‌های درمانی به‌ویژه برای استفاده در بافت حساس دستگاه تناسلی، ممکن است منجر به درد و تحریک بیشتر شود.

جمع‌بندی

زگیل تناسلی زنان در بارداری خطر خاصی برای بارداری ایجاد نمی‌کند؛ اما باید تحت نظر متخصص زنان درمان شود تا کمتر مادر را اذیت کند. معمولاً با انجام دستورات پزشکی و اجتناب از مواردی که می‌تواند زگیل‌ها را بدتر کند به درمان زگیل کمک کرده و بعد از چند هفته بهبود پیدا خواهند کرد. در صورت ابتلا به این عارضه مراقب سرایت آن به شریک جنسی خود نیز باشید.