درمان قطعی عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن یا واژینیت قارچی از شایع ترین عفونت های زنان است و هر خانمی حداقل چند بار در طول عمر خود به علت ابتلا به قارچ واژن به متخصص زنان مراجعه می کند. عفونت قارچ باعث ترشحات، التهاب، سوزش و خارش واژن می شود. این بیماری ها باعث می شود که فضای اصلی واژن از محیط اسیدی خود خارج شده و مکان مناسبی برای رشد قارچ ها باشد. قارچ معمولا در محیط گرم و مرطوب رشد می کند و در فصل تابستان و در استخرها شایع تر است. در ادامه مطالبی در مورد درمان قطعی عفونت قارچی واژن ارائه داده ایم.

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژینال که کاندیدیازیس نیز نامیده می شود، یک بیماری شایع در بین خانم ها است. واژن سالم حاوی باکتری و برخی از سلول های قارچی مفید است. اما هنگامی که تعادل باکتری ها و قارچ ها بهم می خورد، تعداد سلول های قارچی چندین برابر شده و باعث خارش، تورم و سوزش می شود.

درمان قطعی عفونت قارچی واژن می توان علائم آن را در طی چند روز کاهش داد. در موارد شدیدتر، این روند ممکن است تا دو هفته طول بکشد. تماس جنسی می تواند باعث زیاد شدن و عود عفونت قارچی شود اما زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. به دلیل بر هم خوردن تعادل در باکتری های واژن زمانی که برای اولین بار دچار عفونت قارچی می شوید احتمال اینکه باز هم به این بیماری مبتلا شوید، زیاد است.

روش های درمان قطعی عفونت قارچی واژن

عفونت های قارچی انواع مختلفی دارند و پزشک متخصص زنان خوب بعد از معاینه، بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. درمان عفونت قارچی واژن معمولا بر اساس شدت علائم صورت می گیرد. شایع ترین علامت و شکایت خانم های مبتلا به واژینیت قارچی، خارش و سوزش ناحیه تناسلی و واژن است. بسته به این که محل ابتلا مخاط واژن باشد یا ناحیه بیرونی و هم چنین بسته به شدت عفونت دارو توسط متخصص زنان به صورت موضعی، واژینال یا خوراکی انجام می شود.

در صورتی که تشخیص و درمان صحیح انجام شود، عفونت قارچی واژن با یک دوره درمان بهبود می یابد. برخی از عفونت های قارچی نسبت به داروهای رایج مقاوم هستند. در عفونت های مزمن، عود کننده یا مقاوم و هم چنین در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابتی و ضعف سیستم ایمنی در اثر بیماری هایی از جمله ایدز هستند، به طور مکرر دچار عفونت قارچی می شوند و درمان کمی مشکل تر و طولانی تر است.

بنابراین احتمال دارد برای درمان نیاز به استفاده از داروهای مختلف یا درمان های طولانی تری وجود داشته باشد. البته توجه داشته باشید که هیچ گاه در جهت درمان عفونت خود سرانه دارویی مصرف نکنید زیرا باعث مقاومت میکروبی می شود. به پزشک متخصص زنان خوب برای درمان مراجعه کنید.

درمان قطعی عفونت های قارچی واژن خفیف

برای عفونت های خفیف قارچی، پزشک معمولا استفاده از پماد، قرص و کرم های خاص را به مدت یک الی سه روز تجویز می کند. برخی از این داروها تنها با نسخه پزشک قابل تهیه هستند. مابقی را بدون نسخه پزشک نیز از داروخانه می توان تهیه کرد.

داروهای رایجی که برای درمان عفونت واژن استفاده می شوند، عبارتند از:

  • بوتوکونازول (Gynazole)
  • کلوتریمازول (Lotrimin)
  • میکونازول (Monistat)
  • ترکونازول (Terazol)
  • فلوکونازول (Diflucan)

این نکته را باید در نظر داشت که زنان مبتلا به عفونت واژینال خفیف برای اطمینان از درمان کامل عفونت باید بعد از مصرف دارو نیز به پزشک مراجعه کنند.

درمان قطعی عفونت قارچی مقاوم

اگر علائمی که در ادامه به آن ها اشاره می شود را در ناحیه واژینال خود احساس کردید عفونت شما شدید و مقاوم به درمان محسوب می شود و برای درمان به متد و روش های خاصی نیاز دارد.

این علائم عبارتند از:

● قرمزی، تورم و خارش شدید واژن که باعث ایجاد زخم در بافت واژن شود.

● سابقه ابتلا به بیماری ایدز

● عفونت قارچی همراه با بارداری

● در طول یک سال بیشتر از 4 بار به عفونت واژن مبتلا شده باشید.

● عفونت ناشی از نوع خاصی از قارچ به غیر از کاندیدا آلبیکانس باشد.

● ابتلا به دیابت کنترل نشده یا سیستم ایمنی ضعیف بر اثر مصرف دارو.

درمان های ممکن برای عفونت های قارچی شدید یا مقاوم واژن به کار برده شوند عبارتند از:

●  استفاده از کرم، پماد، قرص یا شیاف واژینال به مدت 14 روز

● مصرف دو یا سه دوز فلوکونازول

● تجویز بلند مدت فلوکونازول به مدت شش هفته و هر هفته، یک عدد.

● استفاده طولانی مدت از داروهای ضد قارچ موضعی

ذکر این نکته مهم است که بانوان باردار برای مصرف داروها حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

در صورتی که با روش های ذکر شده در بالا عفونت قارچی واژن شما بهبود پیدا نکرد، احتمال دارد علت  ایجاد عفونت، به هم خوردن فلور طبیعی واژن (نسبت باکتری های خوب و بد) به دلیل مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک باشد.

در این موارد از روش های درمانی با استفاده از لیزر توصیه می شود. در حال حاضر استفاده از لیزر مونالیزا تاچ بهترین نوع درمان قطعی عفونت قارچی واژن با لیزر است. این امر در جهت بازسازی بافت طبیعی واژن بسیار کمک کننده بوده و جوانسازی واژن با لیزر اکیدا توصیه می شود.